Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Coastside

Lisäys 18.7.10

Etuvariaattori tulee avattua helpommin jo siksi että hihnan katkettua se on pakko tehdä. Takavariaattorin avaamiseen ei ole motivaatiota eikä sen syyllisyyttä hihnarikkoon moni epäile. Kyse on halpatuontilaitteista ja sana "toleranssi" voi merkitä tekijälle jotain syötävää tai ainakin tehtaan johdolle.

Molemmat variaattorit on hyvä avata samalla, eikä takavariaattorin käsittely ole vaikeaakaan. Jousen (noin 15 - 30 kg työntövoimainen) ja usein ylikireän suuren mutterin käsittelyä vain. Tämän ja muidenkin ketjujen kuluessa on välineet esitelty.

*****************************************************
Eka avaamiseni, ei kelpaa malliksi mutta:
Käytin hammaskehän lukitukseen  nauhamallista öljynsuodattimen avainta. Nauha tarttui erittäin hyvin hammastettuun pintaan ja kesti luistamatta hirveän väännön, mikä tarvittiin mutterin avaamiseen. Hyvä ettei koko skode noussut ilmaan. (44 Nm Hah. :D )
Bendix tosin on tiellä ja se on mitoitettu niin että se miltei mahtuu välistä, mutta vain melkein.
Työkalun varren tuin seisontatukeen jonka jousen tappi oli juuri sopivasti siinä.

Saa nähdä onnistuuko sillä kiinnittäminen yhtä hyvin. Myös onnistuuko kytkimen käsittely.

Oikea lukitustyökalu on jo pitkälle suunniteltu ja valmistan sen kun saan mitat tuosta systeemistä.

Paljon kokeneempana: Bendix lähtee sopivasti pujotellen purkamatta mitää muuta. Remmityökalu ei kestä kauaa ja niinen pysyvyys kehällä ei ole varmaa. Niitä ei ole helppo kuljettaa mukana. Hyvä painaa 50 g ja mahtuu taskuunkin. Työkalut-ketjussa on kehitelmiäni lisää.
klik.   Tuo on muunnettu muttei toimi hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Tuo öljynsuodatinavaimen käyttö on mainittu joskus ennenkin tällä foorumilla (minäkin olen maininnut). Parhaiten tuo mutteri aukeaa kuitenkin lukitussalvalla, tai pulttipyssyllä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ihmettelen tuota hurjaa tiukkuutta mille ne väännetään. Moottori vääntää akselia 3 Nm voimalla ja osat eivät kierry akseliin nähden, koska ne on hammastettu yhteen. Lisäksi lukituslevynkin siihen olisi saanut samoihin uriin.

Mietin työkalua jota ei tarvitse kiinnittää pulttaamalla lohkoon kiinni. Se lukitsisi sekä etu- että takapään samaan aikaan. Näppärää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.04.08 - klo:21:03
Mietin työkalua jota ei tarvitse kiinnittää pulttaamalla lohkoon kiinni. Se lukitsisi sekä etu- että takapään samaan aikaan. Näppärää.
Pulttipyssy  ;D

Ei vaiskaan. Tuollainen työkalu olisi kyllä kätevä ja sen toteuttaminen ei varmastikkaan ole kovin vaikeaa (tyyliin joku tanko ensiö- ja toisiohihnapyörän väliin?).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#4
Mieleeni tuli rakenne missä hammaskehään sen neljännessektoriin tulee päälle hammastettu kappale ja siitä kykimen kopan reikiin suorakaiteen-mallinen kappale. Sopisi hyvin ammattityöhönkin nopeuttaan.

Pitemmällä reissulla minulla on varityökalut ja varahihna mukana tästälähin. Siksi konevääntimet eivät kiinnosta. Muutenkin harrastekäytössä simppelit välineet ovat toimivin ratkaisu.

Huoltoihin "tutustuttuani", hinkuni huoltaa ja korjata itse, kasvoi reippaasti. Asenne ja taidot ovat luokkaa "kodinkonehuolto", joka tarkoittaa että heitä kaatsille ja osta tästä uusi...

Avasin kytkimen mutterin lukitsemalla kytkimen hihna-avaimella ja sitomalla takajarrukahvan hihnalla. Molemmat yhdessä pitivät jotta sain auki etuvaria löysemmän mutterin.

9" 225 mm varsi käy väleille: Etuvari - Seisontatuki ja Takavari - etuvarin akseli. Sitä on turha yrittää käsin pitää kun vääntää mutteria auki. Jatkonarrenkin voi tehdä putkesta ja lukita sen sokalla avaimen varteen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#5
Kasaus sujui pienellä ajatustyöllä ryyditetynä:
1. Rullakopan ruuvien kanta oli epämääräistä kokoa ja hylsy alkoi lipsua kovaa vääntöä. Niissä oli jokin kierrelukituskin, joka kiristäessä ei enää tuntunut. Väänsin sen minkä ruuvarikahvalla sain.

2. Hihnaa ei saa paikoilleen avaamatta takalautasia jousta vastaan. Paikoillaan täysin mahdoton urakka. Käytin työpenkin vanerileukoja, jotka juuri sopivat siihen väliin ja ilman voimankäyttöä se avautui. Sahasin rimanpätkästä kaksi kiilaa jotka painoin paikalleen ja avasin työpenkin leuat. Kiilat pysyivät. Ne saa helposti pois kun hihna on asennettu.

Työkalukehitelmiä:
Siihen voi vanerista tehdä vastaavan työkalun, jos työpenkkiä ei ole. Tien päällä tehtävään korjaukseen sopivan voi tehdä niin että levitin toimii takavaria irroittamatta. Etuvarin akseliin puskeva ruuvi voi olla helpoin. Päässä vanerinen tai muovinen kappale, joka ei naarmuta kautasia.
----------
Asennus sujui nyt hyvin helposti vaikka hammaskehän pitäminen hihna-avaimella on hankalaa solenoidin tielläolon vuoksi. Lohkon viilailu voisi suoda väylän ottaa se pois tieltä, vaikkapa sen itsenäistä vaihtoa varten.
Kiristin likimäärin annettuun arvoon molemmat varin mutterit momenttiavaimella. Lisäsin vaseliinia takavarin laakeriin, jossa oli heikosti rasvaa. Myös solenoidiin ja poljnmekanismiin.

Pitkä maantie tuli ajettua puuskaisessa tuulessa. Toimii ja p-tuntumalla vakaammin. Vain se rullakopan ruuvien epämääräisyys jäi vaivaamaan ja ehkä saa avaamaan varin uudelleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Esim jammun aeroxissa on vari irroittelu suht helppoa, kun menetelmät löytää :) Hihnan vaihtamiseen ei tarvitse muuta tehdä, kuin irroittaa etuvari. siihen käy hyvät lukkopihdit joilla otetaan polkimen hammasprikasta tukeva ote, ja 17millin avaimella väännetään mutteri auki.. Helppoa kuin heinänteko,, takavari puristetaan käsin sen verran auki, jotta hihna löystyy sitten sen voikin keplotella pois paikaltaan. Uusi hihna tietysti käänteisessä järjestyksessä, ja se on siinä.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Toisiovarin levitykseen voi käydä myös vipuun perustuva väännin, jos lohkosta sattuu kiinnityspaikat sille sopimaan. Sitten vain se kiila jätetään siihen hihnan asennuksen ajaksi ja vedetään pois.

Sitä voisi jousivaakan kanssa käyttää jousen mittaukseenkin, mitaten voiman millä se puristuu kasaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Takavarin pystyy Piaggiossakin puristamaan käsin sen verran auki, että hihna saadaan löystymään. Ei tuo ole edes kovinkaan raskas kun kaksin käsin puristaa ja samalla hihnaa tunkee sisään.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#9
Olen hieman yliherkkä noille jousilaitteille asennustöissä. Tuossakin tarvittaisiin kolme kättä. Kaksi puristaa varia ja kolmas pujottelee hihnaa.
Tai jos kolmannella asettaa kiilan sinne väliin. :) Sen asettaminen sinne ei ole sen vaikeampaa kuin hihnan asettelu. Sen muoto voi olla U:n.

Niinhän siinä sitten kävi että kun avasin etuvarin, jotta saan lukitusliimat sinne ruuveihin, ei takavarin kiilaaminen paikoillaan onnistunut, vaan täyi irroittaa ja kiilailla penkissä.

Aloin työstämään hammaskehän lukitustyökalua. Ensin koppan avulla levyyn reikien paikannus, jotta sen saa moottoriin kiinni. Helppo vaihe. Sitten hammaskehä akselillaan vasten levyä ja maalisuihkeella sen hammastuksen muoto levyyn. Otin työstöä ajatellen liian pitkän sektorin ja siksi sen tarkkuus on heikko. Viilailu selvääkin merkintää mukaillen on vaikeaa. Puolentusinaa hammasta riittäisi hyvin. Rälläkkää ja viilaa ja mallaamista välillä hammashehään. Nyt se on vielä saatava oikealle tasolle hammaskehän kanssa, jota koetan hahmotella siihen ratkaisua.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Joku pieni mukana kulkeva lukitustyökalu olisi paikallaan. Pistäppä kuva jossain vaiheessa tosta sun tekeleestä.

Coastside

Takavarin levittämiseen keksin juuri välineen, joka tekee elämän oikeasti helpommaksi. Vanerinen 10 mm paksu, U:n muotoinen kiila, jossa on 34 mm kolo akselia varten. Keskilinjalla on reijitys, josta voi vivuta sitä sisään tai pois. Vivun voi tukea akselin mutteriin tai lenkillä kytkimen kehälle tai sen reikiin.

Koetan mitoittaa sen ja kertoa sitten lisää. Etuna siinä on ettei varin levitys vaadi erityiisen vahvoja sormia tai voimaa yleensä ja se on kevyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#12
http://www.youtube.com/watch?v=Wa5fEnu7kWY&feature=related
How to derestrict a Yamaha C3 scooter, 1 of 5

Kanadalainen heppu Yamaha C3 varin kimpussa hidastempoisesti selitellen englanniksi. Erittäin havainnollinen. Kokoruututilaa kannattaa käyttää ja kuvan valoisuuden säätöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

minä kun ensimmäistä kertaa purin takavarin ihan uteliaisuuttani niin ihmettelin sitten että mitenkäs hihnan sinne väliin saa takaisin. hetken pohdiskeltuani laitoin hihnan ja takavarin väliin palan sanomalehteä niin johan oli helppo saada hihna venytettyä takasin paikalleen  ;D

focus

Ensinnäkin kiitoksia loistavasta foorumista... :)

Noista pulttipyssyistä sellainen kysymys että passaako tuo Bilteman myymä "sähkökäyttöinen mutterinväännin 310 Nm" etuvarin aukaisemiseen?