Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway ry6 ajovalot.

Aloittaja PORTSARI, 27.12.20 - klo:15:21

« edellinen - seuraava »

PORTSARI

Mihin katosi ajovalot? Kyseessä 2016 Keeway RY6. Irrotin Keewaystä moottorin, koska vaihdoin siihen uuden vahvemman kampiakselin ja tietysti myös samalla uuden männän ja 70cc sylinterin. Nämä siinä tietysti jo aikaisemminkin oli. Moottoriremppa onnistui hyvin mutta moottorin paikalleen asennuksen jälkeen etu-ja takavalo ei enää toiminut. Polttimot tietysti tarkastin ja etummaisen varmuudeksi vielä vaihdoin. Siltikään ei valot toimineet, parkit ja vilkut kyllä. Magneetto ei myöskäön ilmeisesti lataa akkua, koska akun navoilta mitattu jännite ei muutu moottorin käydessä. Voiko Keewayssa ajovalot ottaa virtansa suoraan magneetolta, mutta parkit ja vilkut akulta? Siltä ainakin vaikuttaa, koska tosiaan moottorin käydessä vilkut ja parkit palaa, mutta etu--ja takavalo ei. Yksi musta maajohto on jolle en löydä paikkaa, mutta vaikka sen laittaa runkoon kiinni, ei edelleenkään valot syty. Loogisesti voisi kuvitella vian olevan juuri tässä johdossa, mutta sille en löydä mitään paikkaa, eikä se vaikuta mihinkään, vaikka sen runkoon laittaa kiinni. Mikä on vienyt valot? Kaikki toimi hienosti ennen moottorin irroitusta.

Coastside

Tarkista moottorin liitin ettei ole karannut johto. Vetämällä voi koettaa onko ne kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Onkohan tuossa erillinen moottorin maadoitusjohto lähellä variaattorikoteloa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PORTSARI

Yksi musta maajohto on ylimääräisenä. Olen yrittänyt kiinnittää sitä moneen kohtaan runkoa, myös variaattorin kotelon kiinnitysruuvien alle, mutta ei syty valot. Tässä on varmaan joku liian helppo ja typerä vika, mutta en sitä vaan löydä.

tapiovuorent

Kun sinulla on mootttori ollut irti , niin tosiaan ensimmäiseksi tarkistaisin moottorilta ( siis magneetolta) tulevan liittimen . Siinä on 5 tai 6 johtoa. Onko liittimen piikit ja vastapuolen naaraspiikit paikoillaan . Onko niihin tulevat johdot kiinni.

mopotinx3

Onko tuossa jo automaattivalot ilman valokatkaisinta oikeassa kahvassa? Kannattaa tarkistaa yleismittarilla, tuleeko sieltä magneetosta virtaa jännitteensäätimelle ja ajovaloille. Jossakin se katkos piilee.
Aprilia Sportcity One 50 4t

PORTSARI

Magneetolta lähtee viisi johtoa. Kaksi erillistä ja kolme yhdessä pikaliittimessä. Niissä ainakin yhdessä johdossa kulkee virta, koska jos siitä mittaa virran koetinkynällä, moottori sammuu. Muista ei ainakaan mittaamalla virtaa löydy.
Valoille on oma katkaisija kaasukahvan vieressä.
Kaikki johdot ja liitokset olen tarkastanut ja mielestäni kaikki on ok. Toisaalta valit ei toimi, eikä akulle tule latausvirtaa, niin jossain on katkos. Tyhmä vaan ei sitä löydä.  🤬🤬

Coastside

Genusta lähtee kahden- kolmen johdon liitin joisssa kaikissa on vaihtojännite. Kierroksilla vaarallisen suuret. Neuloilla saa eristeen läpi mitattua käynnissä tuleeko jännitettä tai jopa polkaistessa. Jos tulee on vika muualla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Jos sinulla on Yleismittari ja taito käyttää sitä, niin magneeton mittauksen voit tehdä seuraavasti.
Ota liitin irti . Kaksi yksittäistä liitintä voit unohtaa , niiden johdot menee pick-upille.
3-osaiseen liittimeen tulee ilmeisesti värit: Valkoinen ,Puna-vihreä ja musta.( voi olla muutkin värit , mutta sillä nyt ei ole merkitystä)
Kytke mittari pienimmällä "Ohmialueelle" ja mittaa vastus , siis Valk-musta ,, Valk-Puna-vihreä ,, Puna-vihreä-musta.Kaikissa pitäisi olla n.1-1.5 Ohm.Musta normaalisti maassa , eli musta -runko pitäisi olla 0 Ohm.
Siis tässä staattorissa käämitys on melko vahvaa lankaa , ja vastusarvot hyvin pienet. Tässä ei ole omaa ns. sytytyskäämiä erikseen , jonka vastus on satoja oomeja.
Ellei tunnu olevan vikaa , niin syytä pitää etsiä sitten eteenpäin tuosta liittimestä.Joskushan moottorin irroituksen yhteydessä johtosarjan liikkuessa "jotain " voi irrota .Toivottavasti ei tarvitse paljon purkaa.

PORTSARI

Musta - puna/virh. 1. 2 Ohmia. Musta - runko 0.4 Ohmia. Tällaiset vastukset tuli, jos mittasin oikein. 🤔

tapiovuorent

Jos valkoisesta näihin kahteen antaa saman vastusarvon , niin tuntuisi staattori olevan kunnossa.
Yleensähän näistä staattoreista hajoaa se ohutlankainen sytytyskäämi , mutta tuossahan ei sellaista ole.

PORTSARI

Tarvii mitata vielä huomenna kertomasi juttu. Silmämääräisesti kaikki johdot ja liitokset on ehjät. Magneeton avasin äsken vielä kerran ja siellä kaikki ok. Nyt meni hermot ja tarvii jatkaa tutkimista huomenna. 😁

konenikkari

#12
Minkä värinen on se kolmas johdin 3ryhmä liittimessä.
Koska moposi on jo iällä, pistä kuvia joista näkyy selkeästi johtimien värit,
staattorista, lataussäätimestä ja CDI-boxista.
noissa mopoissa on tosi montaa erilaista sähkölaitteistoa.

"Kuvan liittäminen foorumille.
Mene sivulle aijaa.com https://aijaa.com/
Valitse koneeltasi kuva jonka haluat ladata, ja valitse lataa.
kun kuva on latautunut, vieritä sivua alaspäin ja valitse haluamasi kuvakoodilinkki,
kopioi se ja liitä tekstiisi.
Onnea"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Jos staattorista ei vikaa löydy , niin kyllä sinun on seuraavaksi varmaan otettava etumaski irti.
Muistaakseni myös RY6:ssa jännitteensäädin löytyy sieltä. On n. tulitikkuaskin kokoinen jäähdytysrivoitettu, johon tulee 4 johtoa.Kahteen tulee vaihtojännite staattorilta ja kahteen lähtee tasajännite akulle.
Yleisin jännitteensäätimen johtovärit on: Punainen menee akun plus-napaan ja ristikkäinen napa miinus on musta tai vihreä. Ne kaksi muuta , niihin tulee vaihtosähkö staattorilta.
Siis moottorin käydessä , tuleeko säätimelle vaihtojännite ,ja lähteekö akulle tasajännitettä.
Ilmeisesti ei , koska kerroit , että jännite akulla ei nouse.
Kuten konenikkari kertoi, osien kuvista olisi mahdollisesti apua.

PORTSARI

#14
https://aijaa.com/TQw824

Tuollainen johto on ylimäääräisenä. Maadoitusjohto, mutta vaikka sen laittaa mihin tahansa kohtaan runkoa, ei tapahdu mitään. Johto kulkee isossa johtovyyhdissä. Alkupää jossain etupäässä skootteria.