Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Iskutilavuuksien laskemisesta

Aloittaja OH2KV, 31.08.07 - klo:01:24

« edellinen - seuraava »

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 30.08.07 - klo:20:31
Pohdin sitä itsekin, mutta koska en osaa suunnitella moottoreita, niin en tiedä vastausta.  ;D

Mutta jos vaikkapa moottorin puristuksia nostaa kantta laskemalla, niin puristukset, eli paineet nousee, vaikka sylinteritilavuus laskee. Kaiketi sama toimii myös, jos kampikammion tilavuutta pienentää laittamalla korkkia männän alle.

Sylinteritilavuus ei muutu mihinkään, vaikka kannen laskisi kolkkaamaan mäntään kiinni.

Sylinterin iskutilavuus lasketaan kaavalla:

Männän säde x männän säde x pii ( 3,1415926535) x iskun pituus. Syötä kaikki arvot esim senttimetreinä, tuloksena saat kuutiosenttimetrejä. Pii on paljas luku, yksikötkin täsmäävät, kuten huomaat.

Kannella ei siis vaikutusta sylinteritilavuuteen, ainoastaan puristussuhteeseen.

Korkinpala männänlaellakaan ei muuta sitä tosiasiaa, että vaikka sitä täyttäisi kunka paljon, tilavuusmuutos pysyisi vakiona.

Ehkä vähän "vihaisemmin" korkeintaan tulisi huuhteluista tavara palotilaan, mutta mitä hyötyä siitä olisi? Suurempi osa voisi karata pakoputkeen ?


Miksi 2-t kampikammiosta yleensä tehdään pieni? Syy on selvä.

Kaasuttimesta tullessaan seos on hyvin sekoittunutta ilman ja polttoaineen sekoitusta, painosuhteeltaan 1/15 suuruusluokkaa, ilmaa enemmän.

Mitä kauemmin seisotat juuri muodostettua seosta paikallaan, (LUE; äärettämän iso kampikammio) sitä enemmän juuri muodostetusta hienojakoisesta seoksesta hajaantuu, bensiini erkanee ilmasta, ja "sataa" kampikammion pohjalle.

Silti en usko, että korkin palalla voitaisiin tehdä mitään ihmeitä, palaisi vaan sekin kokeilu karrelle.

Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 31.08.07 - klo:01:24
Sylinteritilavuus ei muutu mihinkään, vaikka kannen laskisi kolkkaamaan mäntään kiinni.

Sylinterin iskutilavuus lasketaan kaavalla:

Männän säde x männän säde x pii ( 3,1415926535) x iskun pituus. Syötä kaikki arvot esim senttimetreinä, tuloksena saat kuutiosenttimetrejä. Pii on paljas luku, yksikötkin täsmäävät, kuten huomaat.

Kannella ei siis vaikutusta sylinteritilavuuteen, ainoastaan puristussuhteeseen.



Laskukaavasi toimii, jos sylinteri olisi tosiaan sylinteri. Eli jos kansi olisi tasainen ja männänlaki myös, tai niiden ollessa koveria ja kuperia yhtä paljon keskenään. Mutta kun kannessa on palotila, joka on enemmän tai vähemmän puolipallon muotoinen, eli "hemi", ja männänlaki on eri muotoinen kuin palotila, niin sylinteritilavuus muuttuu kantta laskemalla. (Esim.Niissä dieseleissä, joissa palotila on männässä, kannen lasku ei muuta sylinteritilavuutta.) Muutos tosin saattaa olla niin pieni, ettei sillä ole juurikaan merkitystä, mutta muuttuu kuitenkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

#2
Katselepas vaikka googlella miten iskutilavuus lasketaan, niin ei levitellä enempää huuhaata, vai ihan vitsinäkö kirjoittelet?

Tästä vaikka aluksi yksi linkki:

http://www.akk-motorsport.fi/attachements/2004-08-20T14-16-0612.pdf
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Partanen

No höh! Pitäisi ensin päättää, että puhutaanko iskutilavuudesta, vai sylinteritilavuudesta. Itse puhuin moottorin sylinteritilavuudesta, joka sekin on eri, kuin sylinteritilavuus. Varmistetaan ensin käsitteet, ennenkuin aletaan vääntämään perusasioista, joohan?  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 31.08.07 - klo:01:24
Ehkä vähän "vihaisemmin" korkeintaan tulisi huuhteluista tavara palotilaan, mutta mitä hyötyä siitä olisi? Suurempi osa voisi karata pakoputkeen ?

Ainakin teoriassa kyse olisi ajoituksista ja sylinterin täytöistä, sekä tehoalueen muutoksesta kierroslukuun nähden. Se paljon pakoputkeen ehtii polttoainetta, onkin riippuvainen pakoputkesta ja sen vastapaineista.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Luitko tuon linkin, minkä laitoin?
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 31.08.07 - klo:23:34


, vai sylinteritilavuudesta. Itse puhuin moottorin sylinteritilavuudesta,



Tähän lainaukseen ei enää liene paljoakaan sanottavaa.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

dealer

Lainaasylinteritilavuus muuttuu kantta laskemalla
LainaaItse puhuin moottorin sylinteritilavuudesta, joka sekin on eri, kuin sylinteritilavuus

Kaikkea sitä. ;D

fillaripongari

Älkääs nyt hikeä ottako, eikös kaikki pitänyt olla huuhaata ;D ;D

Partanen

No ei hemmetti, saatan olla metsässä tämän jutun kanssa, mutta kun ammattikoulu pohjalla pitää muita ihmisiä opettaa...  ;D

Sylinteri, eli lieriö ole geometrinen muoto: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lieri%C3%B6

Moottorissa on iskutilavuus, joka on geometrinen muoto, ja joka lasketaan seniilin antaman ohjeen mukaan. Moottorissa on moottorin sylinteri tilavuus, joka ei tässä tapauksessa ole vain geometrinen lieriö, vaan tilavuus jolla tarkoitetaan iskutilavuuden ja palotilan yhteistä tilavuutta. Jos puolipallon muotoinen palotila on kannessa, ja kantta lasketaan, niin tuon puolipallon tilavuus pienenee, eli moottorin männän päällä oleva tila, eli tilavuus pienenee.

Elkääkä vielä hermostuko. Miettikää mun kanssa ja pohtikaa. Ensin vaan pitäisi saada teidät ymmärtämään mitä tarkoitan.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: M_Pallo - 31.08.07 - klo:00:50
Ainoo mitä tuolla saisi aikaan on se, että palotilaan saadaan nimenomaan pienempi paine, kun sinne yksinkertaisesti menisi vähemmän palavaa ainetta.

Mutta eikös kampikammioon ehdi kuitenkin tulla suurempi paine, ennenkuin ylösnousukanavat aukeaa männän mennessä alaspäin, joten sylinterin täyttö on nopeampi, taikka tehokkaampi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 01.09.07 - klo:04:49
Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 31.08.07 - klo:23:34


, vai sylinteritilavuudesta. Itse puhuin moottorin sylinteritilavuudesta,



Tähän lainaukseen ei enää liene paljoakaan sanottavaa.

Äläpä irroittele sanoja asiayhteyksistä! Tulee sekavaa, etkä itsekään ymmärrä.  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

fillaripongari

Iskutilavuus on tila missä isku tapahtuu, missä isku moottorissa tapahtuu? kampikammiossako?

dealer

Minäpä selvennän tätä tilavuusprobleemaa hieman, näyttää että käsitteissä ja laskutavoissa on paljon epäselvyyksiä.

Sylinteritilavuus, moottorin sylinteritilavuus, iskutilavuus, puristustilavuus ja ylilihavuus ovat asioita joita ei voi selittää yksioikoisesti.
Tosin puristustilavuus voi johtua geeneistä mutta tällä kertaa emme käsittele sitä.

Ajan ja koulutuksen puutteen vuoksi otan vain yhden esimerkin jossa käsittelen moottorin iskutilavuutta.

Moottorin iskutilavuudellehan on olemassa yksinkertainen laskukaava.

A = Vi / (vv x Iv)

Edellisessä kaavassa

A = moottorin iskutilavuus
Vi = käytettävän moottoriöljyn viskositeetti
vv = pakoventtiilin välys kylmänä
Iv = kuljettajan ikä täysinä vuosina

Esimerkki:

Skootterissa käytetään 10w30 moottoriöljyä jolloin Vi saadaan laskutoimituksella 10 x 30 = 300.
vv on säädetty arvoon 0,10
Iv on 61, poliisi vei ajokortin joten ostettiin mopo.

Siispä

A= 300 / (0,10 x 61)

A = 49,18 kuutiosenttimetriä eli tässä tarkastelemassamme tapauksessa moposta ei mene maksuun ajoneuvoveroa.

Tarkemmin tutkiessamme voimme havaita ettei öljyn viskositeettia voi kohottaa niin että mopo ei muuttuisi moottoripyöräksi ellei samalla suurenneta pakoventtiilin välystä (vrt. öljykeskustelu toisaalla !) tai vaihtoehtoisesti odoteta että kuljettajalle kertyy lisää ikää.

Esimerkissämme pakoventtiilin välyksen pienentäminen aiheuttaisi sekä pakoventtiilin palamisen että ratsiassa "palamisen".

Tarkkana näiden kanssa saa olla ettei sorru laittomuuksiin. :-\

Partanen

Nyt karkasi mopo käsistä. Niin saattaa käydä, kun asettaa itsensä paremmaksi tietäjäksi, kuin moottorin valmistaja. (vrt. öljykeskustelu)  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003