Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda Sh125i -10 öljynkulutuksesta

Aloittaja Highcast, 05.08.14 - klo:19:28

« edellinen - seuraava »

Highcast

Terveeksi foorumille!

Vaikuttaisi, että näistä ei juuri keskustelua täällä ole käyty..
Ostin vuosimallin 2010 Honda SH125i:n kesäkuussa. Skootterilla oli tuolloin kilometrejä 12600.
Esimerkillisesti "tehdyistä" Bikeworldin määräaikaishuolloista huolimatta löysin laitteesta vähän murehdittavaa, jota tullaan syksyn mittaan selvittelemään.

Olen skootterin 3. omistaja. Ensimmäinen omistaja oli naispuoleinen henkilö, jolla laite oli 3 vuotta. Tämän jälkeen sen oli ostanut eläkeläinen, joka oli sen sitten todennut suorituskyvyltään riittämättömäksi maantieajoon (kuten se kyllä onkin). Ostin skootterin tamperelaisesta mp-liikkeestä varsin kohtuulliseen hintaan.

Ongelmia kuitenkin löytyi. Jo ostettaessa venttiilit naputtivat. Ilmansuodatin oli lähes täysin tukossa, smoin kuin variaattorin ilmansuodatin. Myös keskipakokytkin ravistaa vähän liikkeelle lähdettäessä. Lieneekö likainen..

Öljyt kyllä oli vaihdettu, mutta siihen tuon Honda-merkkihuollon toimet lienevätkin rajoittuneet..

No, hieman pettyneenä Bikeworldin toimintaan, käännyin Motokeitaan puoleen, jossa todettiin venttiilivälys melkoiseksi (imu- ja pakopuolella molemmin puolin 0,50). Venttiilien säädön jälkeen käyntiääni hiljeni kummasti.

Kuitenkin, öljyä kuluu. Olen ajanut nyt skootterilla 2200 km, ja olen lisännyt 0,5 litraa öljyä. Pakokaasu myös lievästi tuoksuu öljyiseltä, mutta savua ei muodostu.
Epäilykseni kohdistuu venttiiliohjureihin - täsmääkö tuo oire venaohjureihin? Oma kokemukseni kaksipyöräisistä ennen tätä rajoittuu yli 20 vuoden taakse Suzuki PV-kauteen ja sitä ei enää lasketa  :o

Onko porukka vaihtanut nelarikoneisiin venaohjureita, ja onko se vaikea homma tehdä itse "nollatietämyksellä"?

harriveikko

No ei se nyt kamala homma ole hoitaa.Ois semmonen kikka,millä saat venat pysyyn ylhäällä,ei tarvi kantta irrottaa.Laske mäntä alas,tulpanreiästä narua pytty täys ja mäntää ylöspäin.Sit sä voit purkaa jouset kummastakin venasta ja tehä ihan mitä vaan.Sit tietysti kun temppus oot tehny,muista vetää se naru pois,ennen starttaamista.
No joo olen yleensä oikeassa,paitsi kun olen väärässä.

Partanen

Tervetuloa.

Venttiilivarren kumit yleensä alkavat vuotamaan vanhuuttaan, kun ovat tarpeeksi kovettuneet. En jaksa uskoa, että noin tuoreessa pelissä venttiilivarren kumit vuotaisivat.

Milloin ne öljyt on viimeksi vaihdettu, ja mitä öljyä on käytetty? Jos ei ole tarkkaa tietoa milloin öljyt on vaihdettu, aloittaisin öljynvaihdolla. Ja vain ja ainoastaan moottorinvalmistajan laatuvaatimukset täyttävällä öljyllä.

Samalla varmistaisin, että ilmansuodatin ei ole tukossa. Puhdistettuhan se oli, mutta että ei ole liiaksi öljyinen. Jotkin skootterit alkavat imeä öljyä kannesta huohotusputken kautta ilmansuodattimeen, jos suodatin ei läpäise ilmaa riittävän hyvin. Varsinkin, jos skootterilla ajetaan pidempiä matkoja tuppi nurin. Siinä on noidankehä valmis, kun se suodatin tukkeutuu entistä enemmän sen koneöljyn vuoksi.

On myös mahdollista, että jos skootterilla on ajettu vain lyhyttä matkaa, on kylmäkäynnistysten yhteydessä päässyt bensaa öljyn sekaan. Nyt kun tai jos skootterilla ajetaan pidempää matkaa, on bensa päässyt haihtumaan öljyn seasta, ja öljypinta on vähän laskenut.

Pahimmassa tapauksessa se on ajettu sisään liiaksi köröttelemällä. Männänrenkaat eivät koskaan sopeutuneet sylinterin seinämiin, ja siksi männänrenkaat eivät pysty kaapimaan öljyä sylinterin seinämiltä, kun mäntä menee alas. Siinä on sekin haitta, että männänrenkaiden urat karstoittuvat, ja tiivistys heikkenee entisestään. Mutta ei nyt vielä maalailla piruja seinille. Tämä ongelma voi korjaantua itsestäänkin, jos koneelle annetaan kyytiä, ja käytetään kunnon öljyjä.


Kerro miltä nämä mietteet kuullostaa, ja kerro miten homma etenee. Mietitään sitten lisää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

yari67

Ventiiliohjurin kumit jos vuotaa niin se pölläyttää kayntiin laittaessa sinistä putkesta mutta ei ajaessa, ja vaihdetta vaihtaessa pöllähtää myös mutta variaatorikoneessa sitä ei tapahdu. Eikä pitäisi vaikuttaa kyllä noin paljoa öljynkulutukseen. Öljyt ja suodatin vaihtoon vaan ja ilmansuodatin myös.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

Highcast

#4
Joo, seuraava määräaikainen 4000 km välein oleva määräaikaishuolto toteutuu 800 km päästä - eli parin viikon sisään. Ilmansuodattimen ja variaattorin ilmansuodattimen jo vaihdoinkin.
Öljyt on vaihdettu kyllä 12850 kohdalla (ostin skootterin kun mittarissa oli karvan alle 13tkm) ja öljyt olivat aivan kirkkaat tuolloin eli vasta vaihdetun näköiset.

Tätä on tullut luettua aika tarkasti: http://www.hondabikes.fi/content/download/6605/40757/file/SH125%202009-10%20k%C3%A4sikirja.pdf ja tähän asiaan viitaten sivulta 34 eteenpäin..

Offtopicina - hihnakotelon ilmansuodatin on sitten too-del-la ilkeästi kiinni sen etummaisen pultin osalta. Mulla meni toista tuntia saada se pultti nitkuttamalla auki, vaikka alakate oli irroitettunakin.. Jätin ko. pultin laittamatta takaisin kun homma on mun osaamisella melkein mission impossible.

Partanen

Onko koneen ilmansuodatin kertakäyttöinen, kun sen puhdistamisesta tai öljyämisestä en nähnyt juttua?

Kuitenkin ajelisin jonkin verran enemmän kilometrejä ennen mitään kummempia remontteja. Honda = laatu, mun mielikuvien mukaan. En haluaisi uskoa että siellä olisi mitään pahasti vialla. Tuon mallinen öljykään ei pahan hintaista.

Se mikä mua kiinnostaa on se, että Hondakin suosittelee moottoripyöräöljyä skootteriin. Voi olla se syynä, että heillä on ns. "Honda-öljyä" myynnissä. Tai sitten prätkäöljyissä on edelleen jotain reippaasti kiertävälle koneelle sopivaa, mitä autoöljyissä ei ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Highcast

#6
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 06.08.14 - klo:14:26
Onko koneen ilmansuodatin kertakäyttöinen, kun sen puhdistamisesta tai öljyämisestä en nähnyt juttua?

Kuitenkin ajelisin jonkin verran enemmän kilometrejä ennen mitään kummempia remontteja. Honda = laatu, mun mielikuvien mukaan. En haluaisi uskoa että siellä olisi mitään pahasti vialla. Tuon mallinen öljykään ei pahan hintaista.

Se mikä mua kiinnostaa on se, että Hondakin suosittelee moottoripyöräöljyä skootteriin. Voi olla se syynä, että heillä on ns. "Honda-öljyä" myynnissä. Tai sitten prätkäöljyissä on edelleen jotain reippaasti kiertävälle koneelle sopivaa, mitä autoöljyissä ei ole.

Koneen ilmansuodatin on kertakäyttöinen, muovirunkoinen ja siinä keskellä on samantyylistä "ryppypaperia" kuin auton filtterissä.



Käsittääkseni SH125:n kone kiertää maksimissaan 9000 rpm, (ks taulukko alla) joten mistään varsinaisesti korkeakierroksisesta koneesta ei oikein tässä kontekstissa voida puhua.
En  myöskään aio käyttää mitään varsinaisia erikoisöljyjä moottorissa, seurataan vain suosituksia ja käytetään viskositeetilta ja vaatimuksiltaan sopivia öljyjä. 4000 km on kuitenkin suhteellisen lyhyt vaihtoväli - tosin ei sitä öljyäkään paljoa tuolla ole- 9 desin öljytilavuus.. Sehän mua huolestuttikin, kun jouduin melkein puoli litraa sitä kaatamaan reilun 2000 km ajon jälkeen koneeseen, jotta sain mittatikun ylärajalle asti pinnan..

Kuitenkin tuo antaa piikkiseksi käsittääkseni (ainakin paperilla) ihan OK tehot. Sen huomaa etenkin liikennevaloista lähtiessä, kiihdytys sinne kaupunkinopeuksiin on aika reipasta myös mun 85 kg painoiselle kuskille:

Lainaus käyttäjältä: http://www.reviewcentre.com/reviews89866.html#SummaryEngine Type: Liquid-cooled 4-stroke SOHC single
Engine Displacement: 125cc
Bore & Stroke: 52.4 x 57.8mm Compression Ratio: 11.0 : 1
Carburation: PGM-FI electronic fuel injection
Max. Power Output: 13 bhp at 9,000 rpm
Max. Torque: 11.5Nm at 7,000 rpm
Ignition: Digital transistorised with electronic advance
Starter: Electric

Edit: Korjattu typoja, lisätty asiasisältöä.

Partanen

#7
Varmaankin kierroksia on ajon aikana tuplat mitä henkilöautossa? Ja onkohan keinuvivuissa rullia, kuten autoissa nykyisin on. Siinä pari hyvää syytä käyttää mp-öljyjä, joita ohjekirjakin taisi suositella. Honda-öljy taitaa olla mineraaliöljyä, joten sen puolesta suositukset eivät ole kovin vaativat.

Se mahdollisuus on olemassa, että joku on ajanut liian alhaisella öljymäärällä, josta seuraa jonkin asteinen konerikko. On sitten pistänyt vahingon kiertämään. Toivotaan että ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003