Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia leonardo 125 variaattorin huolto ja kaasarin vaihto

Aloittaja kojo83, 03.04.13 - klo:15:30

« edellinen - seuraava »

yari67

Riippuu miten on tilaa, luulisi saavan kun katteet on edestä pois. Ei se vie sen enempää tilaa kuin venttiilien säätö. Tietysti helpompaa pöydälle jos nostaa koneen mutta ei ole iso homma kantta ottaa pois, venttiilikoppa pois, jako kohdalleen, nokkaketjun kiristin irti, nokka-akseli pois ja kannen pultit auki. Kiinnipäin laittaessa momenttiin kaikki mitä avasit,(venttilien säätö) no venttiilikoppaa ei tartte ellei halua. Muista pyörittää konetta muutama kerta ja tarkistaa että jakomerkit on kohdallaan.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

pekpel

Riipppuu onko pysty vai vaakamallin kone..
Ihan paikallaan vaan..
Joskus pitää takaiskari ottaa irti ja nostaa mopon runkoa takaa ylös niin kone kääntyy mukavampaan asentoon tehdä hommia..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Omasta piikkikinuskista joutui koneen kiinikepultin löystämään ja vetämään pultin toisesta korvakosta pois, niin mahtui kone kääntymään juuri sen verran, että mahtui kansi tulemaan pois. Kaikki katteet paikoillaan, vain penkki irroitettuna.

Penkki vaan pois ja tutkimaan miten tilaa piisaa. Ja jos ei piisaa, niin pieni vaiva se on nykäistä kone irti.

kojo83

Homma aloitettu, pystyy tekemään ihan kone paikallaan.

Ongelma tällä hetkellä, tarvitsisi laittaa jako kohdalleen, mutta en löydä merkkejä. Tietääkö kukaan mistä mahtaisi löytää ja millaiset merkit mahtaa olla?

yari67

Yleensä niissä on kaksi viivaa mitkä tulee kannen yläreunan kanssa linjaan ja rattaassa oleva reikä klo 12 kohdalle, ja magneeton puhaltimesta tulppa pois ja siellä joku merkki pitäisi olla näkyvissä.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

kojo83

Juu kiitos vastauksesta. Sain jaot kohdalleen, mutta olen tapellut uuden ongelman kanssa, meinaat toinen männänrengas oli poikki ja uusi sarja maksaa 107-166€. Tuohon vehkeeseen on kolme eri settiä ja pitäisi tietää konetyyppi, jotta saa tilattua oikean. Koneen koodi lukee vaihteisto öljynlisäyskorkin lähellä kuusinumeroinen luku mikä minulla alkaa numerolla 4

Alla setit koneen tyypin mukaan.

6 - Piston ring set - Technical Specifications: Leonardo 125 [125]. Between engine nr.864318-864464 [N1]. From engine nr.864534 [N2] Product Code: AP0295589
6 - Piston ring set - Technical Specifications: Leonardo 150 [150]. to the engine nr.820491 [V3]. Between eng.820546-820665 and 820671-820756 [V4] Product Code: AP0296704
6 - Piston ring set - Technical Specifications: Leonardo 125 [125]. To the engine nr.864317 [V1]. Between engine nr.864465-864533 [V2] Product Code: AP0295584
6 - Piston ring set - Technical Specifications: Leonardo 150 [150]. Between eng.820492-820545 and 820666-820670 [N3]. From engine nr.820757 [N4] Product Code: AP0295824


Eli kaikki aalkaa numerolla 8.

yari67

jossain on varmaan koneen numero muualla. Katso ettei sylinteriin ole tullut uria jos se männänrengas on päässyt raapimaan sitä, jos se ei mikään väljä kone ole ollut niin tuskin se sieltä urasta on pois pääsyt. Jos puuttuu kuitenkin pala niin etsi se öljypohjasta ettei jää koneeseen pyörimään.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

kojo83

Männänrengas oli ihan paikoillaan, kun sen aukaisin, sai nätisti kahdessa osassa otettua pois. Sylinterissä ei ollut onneksi jälkiä.
Koneen oppaan mukaan tuossa se koodi juurikin on, ja muualla ei ole.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 26.04.13 - klo:09:01
Männänrengas oli ihan paikoillaan, kun sen aukaisin, sai nätisti kahdessa osassa otettua pois. Sylinterissä ei ollut onneksi jälkiä.
Koneen oppaan mukaan tuossa se koodi juurikin on, ja muualla ei ole.

Annatko sen skodun VIN koodin niin koitetaan selvittää, jos sulla on tiedossa -vm niin sekin tai ainakin rek.vuosi (1.)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

#54
Vuosimalli 1998.  VIN koodi = * ZD4MB0000VS108117

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 26.04.13 - klo:09:29
Vuosimalli 1998.  VIN koodi = * ZD4MB0000VS108117

Anna vielä se nelosella alkava koodi. Tarkista varin takapäästä (iskarin etupuoli?) onko siellä vin koodin lisäksi koneen srj numero ? Saattaa löytyä myös skootterin ns tunnuskilven(niitattu lätkä) vierestä tai jopa itse tunnuskilvestä..  Kaikki em paikat kannattaa tarkistaa, ellet jo tsekannut.
Tuon VIN koodin avulla en löytänyt kuin valmistusvuoden 1997.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

Kaikkin paikat katsottu, Rotax 488190 on tuo koodi takavarissa.

Muut koodit mitkä löytyy tarroista:
Vin koodin vierestä- 
                                 Type M3   
                                 E9    10R-01842
                                 E13   40R-015003


Sitten toinen tarra-    N`650T
                                   B
                                  NL

kojo83

Sainpa viimein tiedon mikä kone kyseessä. Aprilian maahantuojan varaosa linja löysi koodien perusteella vastauksen. Meni niilläkin 2 tuntia aikaa selvittämiseen.

Käsittämättömän hintaisia nuo männänrengas sarjat tuohon Leonardoon, 107-166€ riippuen koneen tyypistä.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kojo83 - 29.04.13 - klo:07:38
Sainpa viimein tiedon mikä kone kyseessä. Aprilian maahantuojan varaosa linja löysi koodien perusteella vastauksen. Meni niilläkin 2 tuntia aikaa selvittämiseen.

Käsittämättömän hintaisia nuo männänrengas sarjat tuohon Leonardoon, 107-166€ riippuen koneen tyypistä.

Hyvä kun selvis ja toinen hyvä kun ilmoitit tänne.
Kalliita ovat männänrenkaat merkkiosina. Kysy mitä täydellinen mäntä maksaa, voi olla ettei ole montaa kymppiä lisää..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kojo83

Näyttäis kokonainen mäntä maksavan 170€. Tilasin mäntärengassarjan hollannista, aprilia parts liikkeestä niin maksoi "vain" 85€ postikuluineen, joten oli sentään vähän mukavemman hintaiset tuolla.

Remontti odottaa juurikin noita männänrenkaita ja sylinterin alatiivistettä.
Säädin venttiilinvälykset tuossa yhtenäpäivänä ja samalla uusin alipainepumpun, joka oli tankin sisällä.
Toivottavasti tulisi puuttuvat osat ensi viikon aikana, jotta saisi ruveta pikkuhiljaa kokoamaan Leonardoa, on se kyllä niin monessa osassa nyt, että mahtaako ikinä enää kuntoon tulla =)