Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda Wave

Aloittaja khaosaming, 08.04.12 - klo:18:52

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Honda Wave, kantaisänä Honda Super Cub, on Aasian vastine Vespalle. Jokamiehen arkiajokki, jolla kansa on saatu pyörille. Pyörä on saatavilla useassa eri kuutiotilavuusluokassa: 100 cm3, 110 cm3 ja 125 cm3. Piikkisessä on tehoja noin yhdeksän heppaa, jotka kiihdyttävät ajokin noin 90 kilometrin huippunopeuteen. Kulutus on alle 2,5 litraa sataselle.

Wave on puoliautomaatti ilman manuaalista kytkintä. Laitteessa on neljä jalalla siirrettävää vaihdetta (rotary gear). Valoissa pääsee neloselta suoraan vapaalle vain yhdellä alaspainalluksella. Takajarrua painetaan polkimella, etujarru on oikeassa kahvassa.

Super Cub on prässättyä peltiä, mutta Wavessa on siirrytty putkirunkoon. Ilmajäähdytteinen moottori lepää runkoputken alla viistosti sojottaen. Runkogeometria on läpiastuttava, katteet muovia. Edessä on pieni polvisuoja.

Honda Wave 125 S:


Aasiassa kori kuuluu vakiovarusteisiin:


Jalkavaihteet:


Läpiastuttava runko:


Käynnistyspoljin:


Polttoainesäiliö vetää 3,7 litraa:


Ketju on täyskoteloitu:


Mittaristossa on merkkivalo vaihteelle:


Ajovalot:


17-tuumaiset renkaat ja levyjarru:


Satulan alla on pieni tavaratila:


Lisätietoja:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_Wave

EDIT:

Korjasin kuvalinkit




Four wheels move the body, two wheels move the soul.

tagatubos

Nämä underbonerit ovat tosi näppäriä kulkineita aasiassa, joilla mammakin uskalsi hitusen ajella, vaikka kokemusta löytyy vain moposkootterista. Samaan kastiin menee myös tämä xrm rs, millainen meillä oli.
Tuosta "kokoperheen kottaraisesta" ei osaa oikein sanoa, onko se moottoripyörä vai skootteri!  ;D
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

khaosaming

#2
Lainaus käyttäjältä: tagatubos - 08.04.12 - klo:21:10
Tuosta "kokoperheen kottaraisesta" ei osaa oikein sanoa, onko se moottoripyörä vai skootteri!
----------------------
Pienen koon ja runkogeometrian perusteella menee molemmista. Funktio on sama kuin Vespoilla. Minua viehättävät näissä lähinnä vaihteet ja jonkinlainen askeettisuus.

Pieni video pyörästä tyhjäkäynnillä:
http://youtu.be/DhbNE8kfFjU
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

juza

Thaimaassa Joulukuussa lomaillessa noita näkyi paljon. Todella monikäyttönen kulkine, kyytiin mahtui todistetusti isokin perhe samaan aikaan, 4 henkeä! Tuon ympärille oli rakennettu katukeittiötä ja Tuk Tuk taxia. Tuota jälkimmäistä tuli käytettyä aika paljon kun kyyti oli suomen hintaluokassa ilmasta. Vuokrata tollasta en uskaltanut, koska liikenne oli hullua ja kaiken lisäksi vasenkätinen. Parin viikon aikana näin kaksi onnettumuutta jossa osallisena oli Wave :(

khaosaming

Tuolla on juttua Honda Cub -henkisestä menopelistä, SYM Symbasta (110 cm3).

http://www.scooterfocus.com/sym_symba_110.html

Video:
http://youtu.be/zAyy2iW6iHc
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

tagatubos

Saapa nähdä, uskaltavatko maahantuojat ikinä tuoda wave, xrm, yms.  tyylisiä maahan... kymco on jo kotvan tuonut maahan visaa ( tosin 50 cc).
Kyllä nämä meidän pienemmät tiet alkavat olla jo sellaisessa kunnossa, että luulisi helppo-ajoisella isopyöräisellä olevan enemmänkin kysyntää!
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

pekpel

Talviajoon oiva peli olisi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Niin onko tuo voimalinja samankaltainen kuin Honda Monkeyssä, ja joissakin Hondan mönkijöissä? Kuvien perusteella näyttäisi siltä. Eli kytkin on automaattinen, toimien keskipakovoimalla, ja vaihteisto toteutettu rattailla? Jos kyllä, niin siinä on kestävä, huoleton, ellei jopa huoltovapaa voimansiirto vaihteiston osalta. Ketjut tietenkin vaatii ylläpitoa. Kytkin lilluu moottoriöljyssä, joten kytkin ei kulu käytännössä lainkaan. Ja rattailla toteutettu voimansiirto on hyötysuhteeltaan parempi kuin variaattori, joten polttoaineen kulutuskin on pienempi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

tagatubos

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin samankaltaisella kestäväksi havaitulla konstruktiolla mennään. Hurjia kilsoja näillä sielläpäin ajetaan, eikä vaihteiston kanssa tosiaan tunnu olevan ongelmia.
Mäntiä tuntuvat vaihtavan  20tkm paikkeilla ja taas matka jatkuu.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

khaosaming

#9
Alankomaalainen Allert Jacobs rakentaa Honda Waven (Innova) alustalle bensapihiä kilometrinnielijää. Englanniksi tuollaista kutsutaan termillä 'recumbent motorcycle' tai 'feet forward motorcycle'. Olkoon suomeksi vaikka 'nojaskootteri'.

--> http://www.velomobiel.nl/allert/Recumbent%20motorbike.htm

LainaaAverage speed according to GPS 53mph

Fuel consumption stock Innova: 113mpg

Fuel consumption streamlined Innova: 237mpg

--> Video Allert Jacobsin rakentamasta nojaskootterista:
http://youtu.be/a0NRW7_B2Ug

Honda Waven moottori:
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

#10
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 13.04.12 - klo:18:53
Talviajoon oiva peli olisi..
Moni piirre sopisi talveen erittäin hyvin, muistuttaahan tuo meidän pappiksia joilla ajoivat ympäri vuodenkin. Talveen sopisi täysautomaatti käsikäyttöisin jarruin, jolloin jalkaa saa tarjottua maahan helposti.
Skodessa on heikkoutensa talvessa mutta siinä on nuo hyvät piirteet juuri niille vaikeimmille paikoille joissa kuskin osuus lisätukena korostuu.
Ei vain näy liikenteessä sen paremmin skoduja kuin enskojakaan talvella. Se vaatii pilkkijän luonnetta, koska sekin menee viimaiselle jäälle narraamaan kalaa ja joskus heikoillekin ja voi käydä köpelösti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

valtsu

Ai että on asiallinen peli, ja sata varmaa Hondaa. Ihan kuin Monkey vuonna 1983.
Ennen vanhaan tuli ajettua mopolla 25 asteen pakkasessa, ja käsiä lämmiteltiin pakoputken suojuksen päällä. Ja vieläkin kärsitään kylmyydestä.. :o
Mutta Hondaa muistellaan lämmöllä.
Vespa GL, Bianchi, Alfa 156, MF590 MP

khaosaming

#12
Käteviä laitteita tosiaan. Kantaisä Super Cub on joidenkin lähteiden mukaan maailman myydyin kaksipyöräinen.

Japanilainen postipyörä:
http://youtu.be/C7Dj1GQEptQ

Renkaanvaihto on yksinkertainen toimenpide:
http://youtu.be/DfcHzxBrPB4

Super Cubbia valmistetaan edelleen retrokuosissaan:
http://youtu.be/AhKhrhvaTlI

Honda Little Cub:
http://youtu.be/I0_YCevZSEQ

Mukava ajovideo Little Cubilla:
http://youtu.be/mFYL24i40hQ

EDIT: lisätty videolinkki loppuun.

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Coastside

Super Cub saattoi olla se -70 luvulla ajamani honda josta ei sen loppuun ajetun koneen vuoksi enempiä ajokiksi ollut. Erikoista silloin kun pieniä nelareita ei ollut. Saattoi olla jonkun merimiehen tuoma?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Automaattinen kytkin soveltuu myös talveen. Se ei ole kovin tarkka käytettävästä vaihteesta, koska jos vaihde on liian suuri, aiheutuu siitä vain kytkimen luistoa. Se auttaisi talvikelissä, kun liikkeelle voisi lähteä kakkosella, jolla keinoin sutiminen vähenisi. Vrt. auton automaattivaihteiston talviasento. Mäkiseen maastoon (semmoisiin kuin ulkomailla on) tuommoinen Waven voimansiirto on varmasti erityisen hyvä. Mäkeä alas tultaessa vauhtia voi hillitä moottorijarrutuksella, kun vaan valitsee riittävän pienen vaihteen. Toimii varauksella myös liukkaalla talvikelillä vauhdin vähentämiseen, kunhan ei liikaa yritä, ja saa aikaan takapyörän liukumista.

Jos tuo Waven automaattikytkin on samanlainen kuin Monkeyssä ja mönkijöissä, niin se ei ole millänsäkään kohtuullisesta luistattamisesta. Se on monilevyinen öljyssä uiva kytkin, kuten moottoripyörissä, mutta kytkeytyy keskipakovoimasta. Mä olen Monkeyn koneen kunnostanut 20 vuotta sitten, mutta en piru vie muista tarkalleen miten kytkin toimi. Ikiliikkuja se on kuitenkin, kunhan joskus öljyt vaihtaa. Siinä mun kunnostamassa moottorissa oli huollot jätetty vähemmälle huomiolle.

Mutta jos pitää silti variaattorista enemmän, niin näkyisi semmoisen saavan myös Wave:en: http://modifextrem.blogspot.com/2010/02/new-honda-wave-cw-maticbetik.html
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003