Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#1035
Ompas kinkkinen, jostain mönkkäristä oli startin rele rikki, roxissa en ole moista tavannut.
Sitä voi kokeilla, kun käydessä nyppää irti starttireleen liittimen.
Vikaa voi hakea, liitin kerrallaan irroittamalla kunnes vika löytyy, jonkun liittimen takaa.
Täytyykö jarrua painaa että starttaa, virtalukon liittimen irtiollessa.
Onnea etsintään. :)
Miten saat sen sammumaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jos se ei piittaa virtalukosta, on se ohitettu joko tahallaan tai oikosulku vaivaa. Oikosulun hakuun on ohjeketju mopojen teknisessä osiossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Käppyrä

Lainaabudjetti liikkuu 200 euron kohdilla

Saattaa budjetti ylittyä pahasti jos enemmän virität!

AeroxHelvetti

Mistä sais roxiin bensaantureita? Vika löyty siitä.

xx851z

Lainaus käyttäjältä: AeroxHelvetti - 18.08.16 - klo:20:52
Mistä sais roxiin bensaantureita? Vika löyty siitä.

Marmoritiskiltä löytyy varmasti mutta ensin voisi yrittää esim. nettivaraosasta tai jostain muusta romulasta. Kyseessä ei ole kulutusosa niin voi olla vaikea löytää jostain Janikaasalaiselta, EMC:ltä tai MCscatterilta
Keep the shiny side up and the rubber side down!

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: aerox2012 - 18.08.16 - klo:19:57
Laitan tän nyt tännekin mulla on Aerox 2012 ja olen nyt laittanut technigasin next-R.n 4 gramma rullat ja 15% vahvemmat kytkinjouset ja maksimit hipoo siinä 60.ssä mutta voisi kyllä viellä vähän kovempaa mennä joten mitäs seuraavaksi budjetti liikkuu 200 euron kohdilla enkä mielellään sylinteriä isompaan vaihtaisi

Aika tuhnuja on nykyiset roxit...;) minulla oli vanhemman mallin roxi ja pelkästään prikan ja hukkiksen poistolla mentiin liki 80...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...


A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: aerox2012 - 23.09.16 - klo:23:17
Kysäsen nyt täältäki jos sais nopeempaa vastausta. Onko 2012 mallin aeroxissa cdi rajoitettu tuppaa tolla tehoputkella menemään sen 60km/h suoralla ja alamäessä ei siitä nouse vaan jyllää siinä 60 kohilla ja välilä saattaa tiputtaa alle senkin. Jos cdi ei ole rajoitettu niin missä vika sitten voisi olla ???

Rajoitin siellä rallattaa....:)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SolikkaPoju

HELP! Mikä mahtaa vikana vm.99 nestekoneellisessa roxissa/mbk nitrossa kun mikään sähkölaite ei pelitä, eli töötti, valot, mittaristo yms.
Staattorilta tulee käynnissä n.20V AC:ta. Kaikki liitokset pitäisi olla kunnossa. Mitä jännitteen säätimen jälkeen pitäis tulla, 12V DC(ko)?
Onko näissä jotain heikkoja kohtia sähköissä? Akku ei taida olla pakollinen sähkölaitteiden toiminnan kannalta..? Polttimot pitäisi olla ehjät.
Pitäis päästä ajelemaan jo kovasti. :-X
~Ainahan voi virittää vähän lisää~
Fude Classic 50cc
Rottabotski 70cc
Yamaha Aerox 50cc
Solifer GT 2T

pekpel

Onko sulake tai sulakkeet ehjät ?
Tarkista maadoitusten kunto, irrota putsaa ja laita taksin kiinni jonkun suojarasvan kanssa
Eli akun miinusjohto ja sen kiinnitys runkoon ja moottoriin
Akku on oikein hyödyllinen keksintö näissäkin, pitää ainakin sen plusnavan irti miinuksesta eikä tuu oikosulkuu
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

SolikkaPoju

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.05.17 - klo:16:00
Onko sulake tai sulakkeet ehjät ?
Tarkista maadoitusten kunto, irrota putsaa ja laita taksin kiinni jonkun suojarasvan kanssa
Eli akun miinusjohto ja sen kiinnitys runkoon ja moottoriin
Akku on oikein hyödyllinen keksintö näissäkin, pitää ainakin sen plusnavan irti miinuksesta eikä tuu oikosulkuu
Sulake on ehjä, ja akku ei tällä hetkellä kiinni. Maadotukset mittaamalla kunnossa. Mites tuo jännitteensäädin, onko yleistä että se tulisi tiensä päähän?
~Ainahan voi virittää vähän lisää~
Fude Classic 50cc
Rottabotski 70cc
Yamaha Aerox 50cc
Solifer GT 2T

konenikkari

#1046
Lainaus käyttäjältä: SolikkaPoju - 19.05.17 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.05.17 - klo:16:00
Onko sulake tai sulakkeet ehjät ?
Tarkista maadoitusten kunto, irrota putsaa ja laita taksin kiinni jonkun suojarasvan kanssa
Eli akun miinusjohto ja sen kiinnitys runkoon ja moottoriin
Akku on oikein hyödyllinen keksintö näissäkin, pitää ainakin sen plusnavan irti miinuksesta eikä tuu oikosulkuu
Sulake on ehjä, ja akku ei tällä hetkellä kiinni. Maadotukset mittaamalla kunnossa. Mites tuo jännitteensäädin, onko yleistä että se tulisi tiensä päähän?

Jännitesäädin ei toimi oikein jos laitteessa ei ole akkua kiinni,
jos ei ole akkua, eikä noinmuodoin miinusjohto ole välttämättä kiinni missään,
saattaa jännitesäätimeltäkin puuttua maadoitus.
Yleensä ilman akkua ajaminen, tai huono maadoitus, rikkoo säätimen.
Tasajännittestä toimintajännitteensä saava puolijohdesäädin ei toimi jos ei ole sitä vähääkään tasajännitettä.
Eli kehnompikin akku saattaa saada laitteet toimimaan, kunhan se on kiinni akulle tulevissa kaapeleissa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#1047
Lainaus käyttäjältä: SolikkaPoju - 19.05.17 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.05.17 - klo:16:00
Onko sulake tai sulakkeet ehjät ?
Tarkista maadoitusten kunto, irrota putsaa ja laita taksin kiinni jonkun suojarasvan kanssa
Eli akun miinusjohto ja sen kiinnitys runkoon ja moottoriin
Akku on oikein hyödyllinen keksintö näissäkin, pitää ainakin sen plusnavan irti miinuksesta eikä tuu oikosulkuu
Sulake on ehjä, ja akku ei tällä hetkellä kiinni. Maadotukset mittaamalla kunnossa. Mites tuo jännitteensäädin, onko yleistä että se tulisi tiensä päähän?

Maadoituksia ei kannata paljon mittailla, varsinkaan millään yleismittarin piipparitoimella,
ne tarkastetaan huolella irroittamalla esim. roxista startin vieressä oleva maadoitus,
toinen on syttypuolan vieressä rungossa ja kolmas akulla.
Myös startille menevässä kaapelissa saattaa olla jatkoliitin jonka kautta kulkee kaikki  mottorin maadoitukset.
Sekin on syytä tarkistaa.
Koska maadoituksia ei ole koskaan liikaa, voi vetää n. 2,5 neliömillisen johdon,
varmuudenvuoksi, mopon rungosta moottorin runkoon, ja akun miinukselle,
siis kaksikin johtoa.
Sama koskee staattorilta yleismittarilla mitattua jännitettä, mittari saattaa näyttää,
mutta ei kuormaa kestä ollenkaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

SolikkaPoju

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.05.17 - klo:17:55
Lainaus käyttäjältä: SolikkaPoju - 19.05.17 - klo:16:05
Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.05.17 - klo:16:00
Onko sulake tai sulakkeet ehjät ?
Tarkista maadoitusten kunto, irrota putsaa ja laita taksin kiinni jonkun suojarasvan kanssa
Eli akun miinusjohto ja sen kiinnitys runkoon ja moottoriin
Akku on oikein hyödyllinen keksintö näissäkin, pitää ainakin sen plusnavan irti miinuksesta eikä tuu oikosulkuu
Sulake on ehjä, ja akku ei tällä hetkellä kiinni. Maadotukset mittaamalla kunnossa. Mites tuo jännitteensäädin, onko yleistä että se tulisi tiensä päähän?

Maadoituksia ei kannata paljon mittailla, varsinkaan millään yleismittarin piipparitoimella,
ne tarkastetaan huolella irroittamalla esim. roxista startin vieressä oleva maadoitus,
toinen on syttypuolan vieressä rungossa ja kolmas akulla.
Myös startille menevässä kaapelissa saattaa olla jatkoliitin jonka kautta kulkee kaikki  mottorin maadoitukset.
Sekin on syytä tarkistaa.
Koska maadoituksia ei ole koskaan liikaa, voi vetää n. 2,5 neliömillisen johdon,
varmuudenvuoksi, mopon rungosta moottorin runkoon, ja akun miinukselle,
siis kaksikin johtoa.
Sama koskee staattorilta yleismittarilla mitattua jännitettä, mittari saattaa näyttää,
mutta ei kuormaa kestä ollenkaan.

Jännitteensäätimen otin kiinanskootterista, ja hetken johdotuspähkäilyn jälkeen löin kiinni. Nyt toimii, mutten tuota säädintä siihen jätä kun lämpenee, varmaan vääränlainen. Saisin halvalla uuden ilmeisesti UM säätimen jossa kaksi liitintä vierekkäin ja kaksi päällekkäin, kun taas vanhassa johdot rivissä ilmeisesti VM säädin se. kysymys olisi VOIKO NÄITÄ VAIHTAA RISTIIN, oletettavasti kyllä..? Ja mikä olisi oikea johdotus uudelle säätimelle.
~Ainahan voi virittää vähän lisää~
Fude Classic 50cc
Rottabotski 70cc
Yamaha Aerox 50cc
Solifer GT 2T

konenikkari

#1049
Mitä tarkoittaa UM tai VM säädin.

roxin johdot        keltainen musta valkoinen punainen
kun katsoo säätimen liitintä

kinkin johdot      punainen keltainen
                         valkoinen vihreä
kun katsoo säätimen liitintä

musta ja vihreä ovat miinuksia
Säätimet käy keskenään, säädin lämpenee aina toimiessaan,
sitä enemmän, mitä vähemmän laitteita on käytössä, eli kuormaa.
Säädin pitää kiinnittää niin että lämpö siirtyy säätimen rungosta mopon runkoon.
Isompitehoisissa pistetään vielä piirasvaa liitospintaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)