Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Speedfighter 3lc, sylinterisarja suosituksia?

Aloittaja Eki, 13.07.23 - klo:10:12

« edellinen - seuraava »

Samppa

Itse suosin hinnasta riippumatta alkuperäistä, jos on saatavilla. Silloin ainakin tietää, mitä saa. Pari Narakua löytyy myös, joissa mun mielestä ollut ihan OK työnjälki.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Jep alkuperäinen on sikäli hyvä ettei mitään muita muutoksia tarvita.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 23.07.23 - klo:21:24Mulla ollut tommonen vuodesta 2007
https://www.tekant.fi/fi/tuote/16778194
nyt ajettu 44.000 km
mäntää olen vaihtanut kymppitonnin välein
eli 4kertaa tommonen https://www.tekant.fi/fi/tuote/19362748
ja käyttänyt parhaita öljyjä ja puhdasta suodatinta.
Minulla siis yamaha aerox, mutta tuota saa myös sf3 lc

Mitenkäs jos alkuperäiseen n.20.000km ajettuun pyttyyn vaihtaisikin vaan uuden männän, vai kannattaako samalla vaihtaa koko sylinterisarja, ja löytyykö alkuperäismäntää, en ole sitä katsellut?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Alkuperäinen valurauta sylinteri kuluu enemmän kuin nicasil tai kovakromi.
Ei ole siis hyvä idea vaihtaa kuluneeseen 20.000 ääriolosuhteissa ajettuun  sylinteriin vain mäntää.
PS. miksi viestisi tulevat kahteen kertaan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Äärimmillään ei mikään valmis kelpaa, vaan on tehtävä itse jopa sata kertaa kuin Burt Munro, mutta herra kiesus tuo on mopo! En väitä etteikö into lonia kertoisi huolellisuudesta, mutta rajansa kaikella. ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

"En väitä etteikö into lonia kertoisi huolellisuudesta" ?!?
Eli mitä tuo tarkoittaa suomeksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 25.07.23 - klo:10:15Alkuperäinen valurauta sylinteri kuluu enemmän kuin nicasil tai kovakromi.
Ei ole siis hyvä idea vaihtaa kuluneeseen 20.000 ääriolosuhteissa ajettuun  sylinteriin vain mäntää.
PS. miksi viestisi tulevat kahteen kertaan.
Paljonko se sitten saa olla kulunut. Olen mittaillut Kymcoja, joilla on ajettu 10 000 km alle ja päälle. Yleensä sylinteri on 39,00 mm ja mäntä jokseenkin 38,5. Välystä siis 0,5 mm. Mittasin myös yhden uuden sylinteri/mäntä setin ja samat mitat. Minulla oli auki 20 000 ajettu Kymco, jossa Kymcon sylinteri ja mäntä oli vaihdettu. Välys oli vain 0,35 mm. Sylinteri taisi olla 39,02 mm. Kulumaa siis 2 millin sadasosaa. Onko sillä merkitystä?

Välys on helppo mitata digitaalisella työntömitalla. Mittaa ensin männän ja nollaa mittarin. Sen jälkeen mittaa sisäkärjillä sylinterin. Mittari näyttää suoraan välystä, koska se oli nollattu männän halkaisijaan.

Toisaalta ihmetyttää, miksi 4T-mopon mäntä kestäisi vain 10 000 km, kun auton moottori kestää 500 000 km.

Coastside

#39
Fillyn huoltokirjassa männän ja sylinterin välys on 0,1-0,4. Mäntä 49,97- 49,99. Sylinteri 50,00 - 50,01. Minkä hiton kokoisen koneen mäntä on 50 mm?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.07.23 - klo:22:42Fillyn huoltokirjassa männän ja sylinterin välys on 0,1-0,4. Mäntä 49,97- 49,99. Sylinteri 50,00 - 50,01. Minkä hiton kokoisen koneen mäntä on 50 mm?
Ei luvut  nyt ihan täsmää. Noista mitoista laskettuna minimi välys on 0,01 mm ja maksimi 0,04. Ne taas tuntuvat kovin pieniltä. Jos välys on 0,01 mm ja mäntä laajenee, kuten alumiini ja sylinteri, kuten valurauta, niin jo 14 asteen lämmönnousussa välys menee nollaksi, kun sylinteri on 39 mm. 11 astetta, jos mäntä on 50mm.

Jos välys onkin 0,1 mm, kiinnileikkaamiseen tarvitaan 140 asteen (39mm) ja 110 asteen (50mm) lämmönnousu.

konenikkari

#41
Kyseisessä Peuget Speedfiht 3LC:ssä on kaksitahtimoottori
Mäntä on kaksitahtimoottorin venttiilit
se määrää pitkälti kaasujen virtauksista.
Joten tarkkana noissa mittaustoimissa.
Jos sylinterin ja männän välys on tuo mainittu 0,35-0,50
on mäntä tai sylinteri aivan loppuun kulunut.
Sylinterin ja männän mittaustekniikkaa:
https://www.youtube.com/watch?v=QJRqm23P8Ro
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Item Standard (mm) Service Limit (mm)
I.D. 50.00-50.01
Warpage ⎯ 0.05
Cylindricity ⎯ 0.05
True roundness ⎯ 0.05
Ring-to-groov Top 0.015-0.050 0.09
clearance Second 0.015-0.050 0.09
Top 0.08-0.20 0.45
Piston, Ring end gap Second 0.05-0.20 0.45
piston ring Oil side rail 0.20-0.70 ⎯
Piston O.D. 49.97-49.990 49.9
Piston O.D. measuring 9mm from bottom of skirt ⎯
Piston-to-cylinder clearance 0.010-0.040 0.1

Piston pin hole I.D. 13.002-13.008 13.04
Piston pin O.D 12.994-13.000 12.96
Piston-to-piston pin clearance 0.002-0.014 ⎯
Connecting rod small end I.D. bore 13.016-13.034 13.06

Kopsu huoltomanusta.

Se hämmennys tiukasta välyksestä voi johtua siitä että välys mitataan helmasta eikä laesta, joka on pienempi. Laen ja helman lämpöero on satoja asteita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.07.23 - klo:07:27...
Se hämmennys tiukasta välyksestä voi johtua siitä että välys mitataan helmasta eikä laesta, joka on pienempi. Laen ja helman lämpöero on satoja asteita.
Tuosta juuri oli kysymys. Olin mitannut männän yläpäästä eikä helmasta.

Se mäntä, jossa välys oli 0,35, oli sellainen, että sorvausjäljet näkyi vielä männän pinnassa. Oli siis jokseenkin kulumaton.

Mittasin uudesta männästä helman ja laen halkaisijan. Helma oli 0,3 mm suurempi kuin laki. Silloin tuo mittaamani 0,35 välys saattaisikin olla 0,05.

Kaiken lisäksi mäntä ei ole pyöreä ainakaan helmassa. Männän tapin suuntainen lävistäjä on noin 1/4 mm lyhyempi, kuin tapin poikittaissuuntainen lävistäjä.


Eki

#44
Mikäli on aikeissa ostaa esim Peugeotin alkuperäis sylinterisarjaa, kaikkein edullisin se näyttää olevan esim Riihimäen ajoneuvohuolto oy:ssä 157,00€ tilattuna ja noudettuna (Peugeot skoottereiden edustus), mikäli tuotteella on kiire, toimitetaan se nopeasti 15.00€:n pikatoimituslisällä esim huomiseksi. Ainoa mopojen varaosaliike mistä myös löysin, on Tekant.fi Oulu, hinta 179.90 + molemmissa tapauksissa joutuu tiivisteet ostamaan erikseen. Itse tilaan kiireettömänä Riihimäen liikkeestä ja noudan, tai tilasin jo ja sylinterin sekä kannentiivisteet tekant.fi puotista.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.