Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maadoitus

Aloittaja konenikkari, 18.12.12 - klo:18:18

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Yhtäkään moposkootteria en ole tavannut jossa olisi liikaa maadoituksia.
Tyypillisesti yksi maadoitus menee moottorille akulta, yleensä startin läheisyyteen.
Toinen maadoitus on yleensä tuosta johtimesta, haara, johtosarjassa, joka on kiinnitetty runkoon.
Pahitteeksi ei ole yhdistää moottoria ja runkoa useammallakin johtimella.
Suurin osa lataussäätimien ja CDIboxien vikautumisista johtuu, puutteellisista maadoituksista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Juissi

#1
Komppaan täysin.
Omissa skoottereissa on kaikissa tehty lisämaadoituksia.  ::)
Akulta runkoon tulevan kaapelin olen vaihtanut.
Tästä maadoituspisteestä on sitten viety paksu maakaapeli moottorille startin korvaan ja skootterin etupäähän jossa on helppo haaroittaa tarvittaville laitteille lisämaadoitus.

Kyllästyin metsästämään oudosti vilkkuvia jarruvaloja ja muita vikoja, jotka oli selviä maavikoja, mutta hankalia paikallistaa.

Lisäksi startti pyöritti heikosti ja muutakin pientä kranttua oli.
Loppuivat kertaheitolla ja maavikoja ei ole vähään aikaan tarvinnut korjata.

lisäksi ainakin omissa kiinalaisissa on maajohtojen haaroitukset tehty rennosti kolvaamalla ja jätetty johdot paljaaksi, näitä olen myös suojannut.


Lisäksi Bellassa vein startin releeltä myös +johtimen starttimoottorille.

Myös alkuperäisten maajohtojen liittimet on heikkolaatuisia.
Liitosten sähkönjohtavuutta ei ainakaan paranna itseltäkin löytynyt umpeen maalattu maadoituspiste.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Samppa

Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ko2610

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 19.12.12 - klo:09:49
Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Tähtiprikka väliin ja vaseliinia päälle, niin pysyy toimivana joka säällä.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: ko2610 - 19.12.12 - klo:22:10
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 19.12.12 - klo:09:49
Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Tähtiprikka väliin ja vaseliinia päälle, niin pysyy toimivana joka säällä.
Liitin puristusliitoksella, ei juotoksia ja rasvaa senkin. Johto katkeaa juotoksen vierestä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

willwill

Kuis paksua johtoa johtoa kannattaa laittaa lisämaadoitukseen?
Pysyäkseen järjissään on oltava vähän hullu.

Juissi

Riippuu tietysti, mihin vedät sitä maadoitusta, mutta päämaadoitusjohtojen rinnalle mä olen vetänyt 6-10 mm2 kaapeleita..
Ylempänä onkin ohjeet, miten ne kannattaa suojata ja liittää.

Jos sulla on vain ohutta piuhaa, vedä monta rinnaikkain, ne voi punoa yhteen, niin ei sotkeennu.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

InsOmnia

Tämän voisi joku moderaattori laittaa stickyksi?
Sen verran tärkeä asia, joka varsinkin kiinalaisissa valmisteissa järjestään retuperällä.

Coastside

#8
Venttiilikopan ruuvin alta löytyy paras maadoituspaikka. Se on lähellä akkua ja helppo puhdistaa.
Toinen, pikkuluukun kautta näkyvä, on imukauhlan mutterin alle.

Nuo ovat suojaisissa paikoissa jo muutenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 14.03.14 - klo:09:22
Venttiilikopan ruuvin alta löytyy paras maadoituspaikka. Se on lähellä akkua ja helppo puhdistaa.
Toinen, pikkuluukun kautta näkyvä, on imukauhlan mutterin alle.

Nuo ovat suojaisissa paikoissa jo muutenkin.

Johtoja ei kannata kiinnittää mihinkään kuumaan paikkaan, muovit voi sulaa, eikä polttoainelaitteiden yhteyteen, missä ne löystyessään/kipinöidessään voi sytyttää mopon palamaan.

Coastside

Työkaluksi mieltyvä johto kannattaisi tehdä. Katsoo ensin helpot maadoituspaikat moottorista ja rungosta jotta voi sen mitoittaa ja kytkeä nopesti. Usein sähkövian syy on maadoitusvika ja tuolla se syylliseksi voi tuomita jos vika tuolla johdolla korjautuu.

Venttiilin koppa on edelleen helppo ja turvallinen koska se ei kuumene niin ettei kärsi koskettaa. Roikkuvia asennuksia vältettävä yleensäkin. Letku ja nippusiteet auttaa suojaamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Kannattaa myös huomioida etupää ( haarukka, ohjaustanko, etuvalo) erillistä maadoitusta ei monesti ole vaikka runkoputkessa olisikin. Tällöin esim ohjaustanko maadoittuu ohjauslaakerriden läpi.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

MORPA

Mitä minä olen kaksipyöräisten kanssa touhunnut, niin aina on ollut ns. apumaa johdolla vedetty jokaiseen maadoitusta vaativaan kohteeseen. Pappatuntureista nyt en muista tälläisiä, kuten en muidenkaan suljettujen talouksien tuotteista. Suzuki PV meni ohut maajohto joka paikkaan, Kymcoissa nyt ainakin menee.

Minkäänlaisen laakeroinnin läpi ei voi viedä virtaa läpi. En muista eläissäni nähnyt sellaista ratkaisua, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sellaista olis. Kontakti on erittäin epävarma, ja lisäksi tietenkin tuhoaa joko nopeasti tai hieman hitaammin laakeroinnin.

Skootterissa laittaisin lisämaan moottorista runkoon, startin kiinnityspultti ja siitä sitten vaikka johonkin starttireleen maadoituspisteeseen. Venakoppa on luultavasti ihan hyvin maadoitettu pinnanpulttien kautta ja jos ei se sieltä maadoitu niin venttilikoneiston kautta tai männän kautta sylinteriin ja siitä sitten kampiakselin kautta lohkoon. Kannattaa vähän miettiä mitä tekee eikä vaan tehdä. Sähköllä on aina tapana kulkea pääasiassa sitä helpointa reittiä, eli sitä jossa on vähiten vastusta (ohmeja) mutta se tekee varsinkin maadoituksissa erilaisia virranjakokytkentöjä tilanteen mukaan. Sähköä siis kulkee muutakin reittiä kuin sitä suunniteltua ja suorinta pitkin ja näin varsinkin jos alkuperäinen maadoituskytkentä on pettänyt.

Paras tapa parantaa maadoituksia on parantaa niitä alkuperäisiä kytkentöjä riittävä paksuisella kaapelilla ja hyvillä liitoksilla. Sen alkuperäisen voi vaikka jättää paikalleen ja laittaa sen rinnalle oman kaapelin jos se on mekaanisesti mahdollista. Pelkkiä puristusliitoksia, eli liittimiä ei tinata kiinni johtoon. Tinalla tehdyt juotokset eivät kestä pitkäaikaisesti kosteutta ellei niitä ole suojattu täysin kosteudenpitävästi.
Liikennesika.

Coastside

Skode tärisee paljon. Unohdin kolikoita muovipussissa satulakoteloon. Vuoden ajojen jälkeen pussi on musta sisältä kun kolikot siihen hankasivat. Se selittää miksi johdotkaan ei aina kestä. Lisäksi on sähkökemiallinen korroosio.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FinShoot

Voinko vetää siis akusta suoraan runkoon lisämaaidoitukset?