Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Juha

#15
Millaistahan laturia 9Ah:n akku mahtaa kestää. Tuli kyllä taannoin ladattua 4A:n akulla, kun oli päässyt purkautumaan liikaa. Menimpä silloin käynnistämään skootterini laturin olessa kytkettynä. Noh sulake kärvähti laturista ja sai sen palamaan.

edit. Ehkä pientä liioittelua, mutta kyllä siitä muutama liekki tuli, jotka sammu puhaltamalla...

Partanen

Pelkään pahoin (eli tiedän), että ei ole olemassa mitään ratkaisevasti tehokkaampaa akkua. Nimellisjännite on se 12V ja sillä selvä. Jos joku pystyy parantelemaan akkua ratkaisevasti, niin semmoisen henkilön ei tarvinne tehdä tavallista työtä enää ikinä. Isomman akunkaan hommaaminen ei ratkaise itse ongelmaa, sillä laturi lataa sen minkä pystyy. Jos virta loppuu kesken, on laturi rikki, tai ajomatkat liian lyhyitä laturin tehoon nähden.

Eli emme pysty korjaamaan itse vikaa (=ongelman aiheuttajaa) hommaamalla isompaa akkua. Voimme paikata oireita isomman kapasiteetin omaavalla akulla, mutta itse ongelma aiheuttaja on muualla kuin akussa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 24.03.08 - klo:01:29
Pelkään pahoin (eli tiedän), että ei ole olemassa mitään ratkaisevasti tehokkaampaa akkua. Nimellisjännite on se 12V ja sillä selvä. Jos joku pystyy parantelemaan akkua ratkaisevasti, niin semmoisen henkilön ei tarvinne tehdä tavallista työtä enää ikinä. Isomman akunkaan hommaaminen ei ratkaise itse ongelmaa, sillä laturi lataa sen minkä pystyy. Jos virta loppuu kesken, on laturi rikki, tai ajomatkat liian lyhyitä laturin tehoon nähden.

Eli emme pysty korjaamaan itse vikaa (=ongelman aiheuttajaa) hommaamalla isompaa akkua. Voimme paikata oireita isomman kapasiteetin omaavalla akulla, mutta itse ongelma aiheuttaja on muualla kuin akussa.
Nyten seuraavana kesänä on kyllä tarkoitus käyd katsomassa Porissa Akku Pojat nimisestä liikkeestä, jos pojat siellä osaavat alanmiehinä sanoa millaisen akun he pystyisivät tunkemaan skootteriini. En yhtään epäile laturin tehon puutetta. 165W laturi hoitaa hienosti skootterini sähköt, mutta kylmänä käynnistäessä akun jännite tippuu liiaksi, ja heikentää starttimoottorin tehoa, ja rasittaa sitä suuren amppeeri virran vuoksi pienellä jännittelleellä. Ja sopivalla kelillä jännite laskee jopa 8-9 volttiin, jolloinka bensapumppu ja ajotietokone sammuu.

FrozenCorpse

Mäkää en tosiaa usko, että ois tehokkaampia akkuja, tai että mopoon sais isompaa, sillä niissä on yleensä se kotelo vakiomittanen ja siihen sopii sitte vaa se yks tietty malli, et nihkeetä voi olla. Kyllä uus akku on tehokas, että siitä vääntöä saa, mutta ei niin ratkaisevasti, että siitä jotain näkyvää hyötyy ois koneelle. Jaksaa se toki paremmin, mut..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Juha - 24.03.08 - klo:01:14
Itselläni kun ei lainkaan saa poljettua käymään. Paikka kyllä olisi, mihin saisi käynnistyspolkimen, mutta siinä on omat vaaransa. Ruiskukone ei taida oikein tykätä, kun sitä pyöritetään ilman, että virta on päällä.

Muistaakseni noissa ruiskuissa riittää, kun herätinvirta on kytkettynä päälle jonkin aikaa, jolloin voi polkea käyntiin. Mutta kaasukapulaan ei auta koskea.
voisithan kokeilla myös akun eristämistä superlonilla, jolloin suora jäätyminen vähenee ja toinen konsti on sitten ostaa ylläpitolaturi. Sillä sitten latailee akkua ja taatusti on virtaa. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Akkutyypin vaihdolla saa starttaustehoa. NiCd-akkuja tehdään MP kokoa ja se on lyijyakkuun verraten parempi muutenkin. Saatavuus ja hintakin on kovempi.

Yksi ratkaisu voisi olla akkuporien akkujen käyttö. Porasta purettuun istukkaan sen voi helposti tökätä kiinni kun välillä latailee kotona.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#21
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.03.08 - klo:12:52
Akkutyypin vaihdolla saa starttaustehoa. NiCd-akkuja tehdään MP kokoa ja se on lyijyakkuun verraten parempi muutenkin.

Miksi autoissa ei sitten käytetä NiCd-akkuja? Varmastikin siksi, että lyijyakku on parempi siihen käyttöön.

Lisäys: keksin pätevän syynkin, miksi kulkuneuvoissa ei käytetä NiCd-akkuja. Nehän eivät siedä kylmyyttä senkään vertaa kuin lyijyakku.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Juha - 24.03.08 - klo:11:08

165W laturi hoitaa hienosti skootterini sähköt, mutta kylmänä käynnistäessä akun jännite tippuu liiaksi, ja heikentää starttimoottorin tehoa, ja rasittaa sitä suuren amppeeri virran vuoksi pienellä jännittelleellä. Ja sopivalla kelillä jännite laskee jopa 8-9 volttiin, jolloinka bensapumppu ja ajotietokone sammuu.

Ampeerejahan tossa juuri pitääkin laskea. Montako ampeeria menee käynnistykseen, ja montako minuuttia pitää ladata, että akku on taas täynnä.

Kylmä akku ei ota latausta kovin hyvin vastaan, jolloin latausaika pitenee.

Akun eristäminenkään ei auta, kun ei sitä oikein mikään lämmitä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Juha

#23
Käsittääkseni NiCd-akut eivät kestä pitkää yhtenäistä latausta ja varsinkaan kun lataus aloitetaan silloin, kun akun varaus on puolessa välissä taikka lataus on pätkittäistä.

Tuossa omassa skootterissani on sinänsä kätevästi, että akku lämpiää kohtuu nopiasti. Sillä nestejäähdytteiseen koneen jäähdytin on edessä, jonka läpi virtaava ilma jatkaa katteiden sisällä akkua kohti. Viileällä ilmalla pystyy mukavasti lämmittämään käsi jalkatilan etupuolelta ;)

Pientä jatkoa...
Kävimpä kokeilemassa mitenkä särrä lähtee käyntiin. Noh vähän nihkeetä oli, bensan saanti tuntui hieman ontuvan, mutta startti pyöritti konetta iloisesti ;) n. 1000rpm. Lopulta kone lähti käyntiin. mutta n. 10min ajan jaksoi tunkea valkoista höyryä.

Partanen

Niin tosiaan, puhuvat muisti-ilmiöstä NiCd-akun yhteydessä. Se on siis akkutyyppi, joka pitäisi säännöllisesti purkaa. Todella käytännöllinen siis käynnistysakkuna...  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Minulla oli tuota starttiakkuteemaa aiemmin toisaalla, mutten löydä niitä samoja sivuja. Koetan kaivaa.
NiCd on hurjempi antamaan virtaa ja ladattavissa samoin kovin virroin. Parhaimmillaan se kyllä on omin laturein, joten se pitäisi olla kannettavaa mallia ja kannettava kodin ja skoden väliä...
Pora-akkuna niitä saa 3 Ah ainakin ja kun ajattelee mitä niillä siinä vääntää, niin pari starttausta ei ole huoli.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Jeps. Akku on siitä metka juttu että se vatii tietynlaisen huolenpidon. Ylilataus ja syväpurkaus pilaa sen. Skoottereiden akkurumbaan on jälkimmäinen kait suurin syy koska ne jätetään talveksi seisomaan ja unohdetaan akku siihen. Toinen tapa on tökätä siihen autolaturi, joka keittää sen piloille. TÄTÄ EI KANNATA EPÄILLÄ.
Perusteet miksi sen pitäisi olla lyijyakku, ei minulle ole valjennut vielä. Tunnen yleisimmät akkutyypit kokemukseni kautta, enkä pitä mitään niistä sopimattomana skootteriin. Jos se olisi pikaistukkainen NiCd, se olisi helppo käsitellä tarvittaessa.
Lyijyakunkin huoltoa voi kehitellä tekemällä sen kotelon kannen helposti avattavaksi ja liittimet pikamalliksi, jotta siirtely on helpompaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kirjoitin tuossa hieman ylempänä: "keksin pätevän syynkin, miksi kulkuneuvoissa ei käytetä NiCd-akkuja. Nehän eivät siedä kylmyyttä senkään vertaa kuin lyijyakku."

Eräs ongelma on tosiaan se lataaminen. Kulkuneuvon laturi ei ole mitenkään älykäs, eikä se siksi ymmärrä lopettaa akun latausta, vaikka akku täyttyy. Lataussäädin pyrkii pitämään tietyn jännitteen aina kun kulkine on käynnissä.

On varmasti olemassa lukuisia syitä, joiden vuoksi kulkuneuvoissa käytetään aina lyijyakkua. Kyseistä akkutyyppiä on paranneltu, tehty vaikkapa hyytelöakku. Silti puutteet ovat olemassa ja niiden kanssa pitää elää. Ei se lyijyakku mitään kovin suurta huolenpitoa kaipaa. Laitetaan vaan uutta, jos ei enää toimi. Syväpurku, ja liian tehokas lataus rasittaa lyijyakkua (muitakin akkuja), se on totta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20080327.p.Moottoripyoran_akkulaturi

   
Moottoripyörän akkulaturi

    * akkuja säästävään kesto- ja ylläpitolataukseen
    * 2V, 6V ja 12V lyijyakuille
    * johdon pituus 190 cm
    * väh. 36 kpl/myymälä

6.99 â,¬, 27.3. tarjouksessa Lidlissä

Samppa

Eipä ole Lidlin laturi hinnalla pilattu. Voisi hakea toisen varuiksi Biltemalaturin rinnalle.  ;D Varsinkin tuo ylläpitolataus kiinnostaisi jos se tapahtuu akun ehdoilla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.