Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vivacity startin ratas ongelma

Aloittaja Margela, 20.10.23 - klo:09:45

« edellinen - seuraava »

Margela

Terve mulla on ongelmana vivacityn startinrattaan kanssa, se heiluu tuolla ihan omiaan tyhjäkäynnillä ihan kuin välistä puuttuisi jotain miten tuo kuuluu kasata tuohon akseliin ?
Vivacity siis uudempaa mallia vm 2011

Coastside

Klassinen kokoonpanovirhe on kiristää hihnaa vasten jolloin lautanen jää irti ja hakkaa akselin boorit. Heittobendix malleissa. Eli heti auki kun kuuluu kolinaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#2
Täysin samaa mieltä, "Klassinen kokoonpanovirhe" todennäköisesti.
Tästä aiheesta voisi tehdä ihan oman säikeen,
"miten kokoan oikeaoppisesti variaattorin"
Sillä vaarassa on usein lautasten lisäksi esim. kampiakselin poorit.
Ja se on kallista se :(
Koska et tarkemmin maininnut, onko kyse varin hammastetusta lautasesta
vaiko muihin startin osiin liittyvistä, esim. bendixin laakeroinneista
joista joskus purkaessa voi pudota pois bendixin pään  hela.
Voisit kuvailla ongelmaa vähän lisää.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Margela

Eli kyseessä startin ratas joka on variaattorin takana. Kasasin sen järjestyksessä startinratas,prikka,variaattori,variaattorin etulautanen,mutteri.mutta tuntuu että jää löysälle kuuluuko startinrattaan taakse jokin prikka ?

tapiovuorent

En muista tarkasti tuota vivacityn etuvariaattoria , mutta jos se jää löysälle , niin ilmeisesti kiristysmutteri ei painu lautasta vasten. Tuntuisi , että mutterin alle tulisi prikka , jonka sisähalkaisija on akselin suuruinen !

Margela

Sama konehan tuossa on kuin esim speedfight3 ssa. Mitkä tosi yleisiä luulisi jonkun tietävän. tuosta kuvasta ei kauheasti apua kun tuo on 4 tahdin räjätyskuva.olen räjäytyskuvia yrittänyt löytää mutta en ole löytänyt.

tapiovuorent

Et näköjään kommentoinut , tuota mutterin alle todennäköisesti kuuluvaa prikkaa.?
" Silmämääräisesti"pitäisi kyllä nähdä , miksi lautanen jää löysälle.
Eipä tästä asiasta sitten enempää.

konenikkari

#7
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Arvuuttelu.jpg?img=img4k
Tuossa kuvassa ei näy varin mutteri, eikä sen alle tuleva prikka.
Ja myös rullakupin taustalevy puuttuu kokonaan.
Jos teet noin ensikerralla kun purat
ei tarvitse arvuutella  :D
Oliskos tuo oikea räjäytyskuva
https://www.theolouwesmotors.com/peugeot-speedfight-3-ac-2-stroke-clutch.html
Ja tässä kuvassa ei näy startin ratas.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Margela

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 24.10.23 - klo:10:09Et näköjään kommentoinut , tuota mutterin alle todennäköisesti kuuluvaa prikkaa.?
" Silmämääräisesti"pitäisi kyllä nähdä , miksi lautanen jää löysälle.
Eipä tästä asiasta sitten enempää.

Kommentoin asiaa nyt näin että eka variaattori vehje mulla ja vasta opiskelen ja kyselen neuvoja. Tuohon mutterin alle ei oikein saa prikkaa kun tuossa tuo variaattorin etulautasessa tuo tähtiprikka ja siinä nuo kiksin polkaisu näppylät .. 

Margela

Tämä on ollut itsellä hankinta edukkaasti heh, skodu maksoi 500e ja nyt mennyt rahaa remontteihin joku 700e ja kaikki miten tuota on ennen mua korjattu on ollut korvata kaikki osat jollain kiina skopan osilla ja ihme panteilla ja saanut miettiä mistä puuttuu mitäkin,enää olisi murheena tuo startin ratas joka löysällä

Margela

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.10.23 - klo:10:30https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Arvuuttelu.jpg?img=img4k
Tuossa kuvassa ei näy varin mutteri, eikä sen alle tuleva prikka.
Ja myös rullakupin taustalevy puuttuu kokonaan.
Jos teet noin ensikerralla kun purat
ei tarvitse arvuutella  :D
Oliskos tuo oikea räjäytyskuva
https://www.theolouwesmotors.com/peugeot-speedfight-3-ac-2-stroke-clutch.html
Ja tässä kuvassa ei näy startin ratas.
kun noin purinkin on vaan entiseltä omistajan jäljitä puuttuvia osia siellä täällä

konenikkari

#11
Ok, onko nyt oikeat kuvat ja kuvaukset.
Ps. tiesitkö että vivacityjä on neljää erilaista.
Ja noita startin isokehäisiä rattaita ainakin kahta täysin erilaista
Ranskikset osaa, eikä meistä kukaan voi tietää mikä mopo sinulla on.
https://www.easyparts.com/models/Peugeot-Vivacity-m468
Moposi moottori on  Peugeot Horizontal I.A.E 50 AIR 2T E2
Jolla voit myös hakea moottoriin kuuluvia osia.
Ja sen mutterin alle on välttämätöntä pistää
siihen kuuluva prikka kuten tapiovuorent mainitsikin jo.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Margela

#12
Kiitoksia paljon avuista jo lakkasi kalkattamasta
Laitoin variaattorin shimmi levyn tun mutterin taakse ja kaksi prikkaa startin rattaan eteen meni nyt paketti piukkaan

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

tapiovuorent

Kiitos.
Tämä on asiallista toimintaa , kertoa kun ongelma on ratkaistu .
Se näissä käytetyissä , on jatkuva ongelma kun edellinen omistaja on purkanut ja jopa kadottanut osia.
Kuten Konenikkari mainitsi , niin versioita esim. Peugeotissa voi olla useita.
Esim. speedf.2 . Siinä löytyy polkukäynnistimen vastaratasta kolmea eri korkeutta : 12,5 / 13,5 / 15,5 mm.
että sillei.