Ei näissä nelareissa juuri pakoputkiston/äänenvaimentajan virtausvastus ole mitenkään rajoittava tekijä, Yleensä imupuolen toimintaa tehostamalla päästään tuloksiin. Imukanavan silottelu/muotoilu, imuvenan varren ohentaminen/isompi imuventtiili, paremmin muotoiltu imusarja (-kaula) jne. antaa paljon parempia tuloksia.
Varmaan sieltä 2-T puolen koneiden peruja tämä HYVIN YLEINEN LUULO että nelarin tehoja saa nostettua yksinkertaisesti pakovastusta/virtausta parantamalla.
No joo.. monesti neloskoneiden yms monisylinterikoneiden kaasujenvaihto (teho) paraneekin kun PAKOSARJA uusitaan paremminvirtaavaan malliin. Siinäkään tapauksessa ei yleensä itse pakoputkella ja äänenvaimentajalla ole juuri merkitystä. Kilpailuviritykset sitten asia erikseen kun jokainen kaakin hirnahduskin halutaan hyödyntää..
Jos haluja on niin kannattaa tutkia osuuko esim kannen pakoaukko ja pakokäyrän pää 100% toisiinsa vai ovatko hiukan limittäin jolloin viilaamalla tai muuten ko osat kohdistamalla toisiinsa, voi saada paremman virtauksen. Em asian vaikutus tehoihin on kyseenalaista ja tapauskohtaista.
Syl kannen ollessa irti kannattaakin sekä imu- että pakokanavien pintoja siloitella jos ne on kovin röpelöisiä ja ainakin poistaa mahdolliset ns valujäysteet.
Imukavan uudelleenmuotoiluun ei pidä ryhtyä ennenkuin on aiheeseen perehtynyt, sitä virtausta kun voi huonontaakin. Mutta siloitella uskaltaa kyllä.
MUTTA ! Vespan (piaggio) kyseessä ollen en usko että kantta kannattaa availla ja tutkia imukanavia.. ellei sitten kansi ole muusta syystä jo irti tai irroitettava. Hyvin ja riittävän usein pesty/uusittu) ilmasuodatin on hyvä ja halpa keino tehojen ylläpitämiseen. Montako tkm sitten olet viimeksi avannut ja pessyt tai uusinut ilmansuodattimen ?