Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia sr 50 factory nappirajoitin.

Aloittaja Nobody, 12.07.21 - klo:22:18

« edellinen - seuraava »

Nobody

Saako näihin ruisku skoottereihin mitenkään sähköistä rajoitinta. Viilasin Aprilia sr factoryn variaattorin prikan 2mm paksuiseksi ja nyt skootteri kulkee 80km/h. Jos ajelee 50km/h niin kierrokset tippui älyttömästi aikaisemmasta. Nyt skootteri tuntuu paljon järkevämmältä kun se kulkee pienemmillä kierroksilla. Jos prikan ottaa kokonaan pois niin sallittuun nopeuteen päästään vielä pienemmillä kierroksilla mutta huippunopeus nousee varmasti yli 90km/h. Miten huippunopeutta voi rajoittaa ilman että laittaa variaattorin prikan takaisin. Onko näihin olemassa mitään nappirajoitinta.

mopotinx3

Jos se on ruiskukone, niin vakio ruiskun ohjelma kuristaa tarpeeksi. Jos on kisaohjelma sisällä, voi olla haastavaa. Siinä on tavallinen 2-napainen sytytyspuola ja sytytyshetken anturi on normaalin tyyppinen. En menisi sitä sorkkimaan.  Jos on kaasarikone ja se normaali 3-napainen sytytysyksikkö, niin Motot.net sivuilla on nappirajoittimen ohjeet.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Kaasukahva on se yleisrajoitin. Jos mopo alkaa kulkea vahingossa sen mihin kevarin vaivoin pystyy, voi olla onnellinen. Monet ei hanki kevaria sen heikon vauhtivaran vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#3
Nuorisolle ostetaan nykyisin mönkijöitä, siksi kevarista ei pääse millään eroon.  Täytyykin tilata XV250 sylinterit, niin saan hieman lisää kulkuhaluja nuhapumppu XV125 koneeseen.   Kevarit on niin pahasti kuristettuja, että meinaa jäädä auton alle, kun yrittää kiihdyttää moottoritien rampilta. Tai sitten ostan NSR125 täystehoisen, niitä saa alle tonnin. Se meni kevarimarkkina aivan pilalle tällä 11KW säännöllä. Viritettyyn mopoon verrattuna on kuitenkin rennompi ajella, kun ei tarvitse vilkuilla sinivuokkoja taustapeilistä.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Nobody

Kerrottakoon heti että Factory on aina ruiskukone. Vakio ruiskuohjelma ei tosiaankaan rajoita tarpeeksi jos skootteri kulkee sillä 80-90km/h. Variaattorin prikan kanssa kierrokset 10 000 ja vauhtia 50 ilman prikkaa kierrokset 5 000 ja vauhtia 50. 10 000 kierroksilla ilman prikkaa mennään jo 90. Eli rajoitinta jolla saadaan kierroksia ja sitä kautta vauhtia pienemmäksi silloin kun haluataan etsitään.

konenikkari

#5
Paljonko nyt kulkee ylämäkeen ja vastatuuleen, ja minkä mukaan.
En suosittele noihin minkäänlaista lisähärpäkettä.
Toimivakin (harvinainen) rajoittaa vain kierroslukua,
ja sehän on faktoryssä jo vakiona.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nobody

Ylämäkiä ja vastatuulia on niin monenlaisia etten rupea luettelemaan eri nopuksia eikä se liity tähän keskusteluun. Hyvin tuo jaksaa kuitenkin ylämäkeen mennä en valita. Kierroslukurajoitin lienee olevan kaikissa nyky skoottereissa vakiona.

Kysyin onko ruisku skoottereihin olemassa nappirajoitinta. En kaipaa sen enempää kyselyitä paljon nyt kulkee ja paljon menee ylämäkeen. Onko rajoitin järkevä vai ei. Ne ei liity kysymykseen. Tämmöistähän tämä nettikeskustelu aina on että vastataan mitä ei kysytty ja mennään ohi aiheen niin että tukka hulmuaa.

mopotinx3

#7
Varmasti vauhti putoaa, kun laitat 12mm holkin ilmanputsarin tuloaukkoon. Kaasari SR50 mallissa se on vakiona. Ruisku osaa säätää itsensä heikommalle teholle, kun ei sitä ilmaa ole tarpeeksi saatavana.
Jos nappirajoittimen asentamisesta on tullut aivan välttämätöntä vauhdin hillitsemiseksi ja sellaisen rustaa ruiskupiaggion moottoriin, niin varmasti se vikavalokolmio syttyy ja kaikki mahdolliset viat löytyy vikamuistista. Autoihin monet ohjelmoi uudet ruiskunkartat halutun tehon saavuttamiseksi. Mielestäni se on liian työlästä tehdä mopoon, kun tehon saa pudotettua helpommin. Jos on kuitenkin kykyä ohjelmoida bokseja, saattaa työtilaisuuksia löytyä autoalalta ja liksa on sen mukainen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Ei osaa mopo säätää syöttöä. Se tunnistaa vain läpän asennon eikä myöskään saa happitietoa putkesta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 13.07.21 - klo:19:54
Ei osaa mopo säätää syöttöä. Se tunnistaa vain läpän asennon eikä myöskään saa happitietoa putkesta.
Näin on.. jos ei oo lambda-anturia niin ei ole ecu:lla mitään tietoa seoksen sopivuudesta. Ennalta laaditun ohjelman eli "kartan" mukaan säätyy syöttö.
Auton 4-piste ruiskutuksestakin saataisiin täysi optimointi vain jos joka sylinterin pakokäyrässä olis oma lambda- eli happianturi ja ecu seuraisi joka sylkän pakokaasuja erikseen mutta eipä vaan näin ole. Kesken hiukan tuonkin kehitys .. ehkä parempi niin, on niissä korjattavaa jo muutenkin tarpeeksi kun ikääntyvät.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

mopotinx3

#10
Totta, lambda-anturi on asennettava, jotta tietokoneboksia voi ohjelmoida.  Aika helposti sellaisen saa pakokäyrään asennettua, niin tieto välittyy aivoille.  Mutta tämä Piaggion käyttämä tietokone ei osaa siitä lambda-arvoja käsitellä, joten on ostettava toinen boksi, mikä maksaa varmaankin monta sataa.  Mutta onhan niitä lisäbokseja saatavana viritysfirmoilta, jotka huijaavat boksia antamaan lisää bensaa. Jotain 250 euro se lisäboksi maksaa. Tuubissa ne näyttää kuinka esim 70cc viripytty toimii, kun lisäboksi on asennettu.
Mutta nappirajoittimeen palatakseni, se ei taida onnistua kuin mopoissa, joissa ei ole tietokoneohjattua bensansyöttöä.  Aprilian Morini ditechissä oli kierrosrajoitin ja vasta racingohjelma toi 10000 kierrosta ja lisää tehoa, jolloin meni jotain 95 mittarin mukaan.  Tälle ketjun aloittajalle on ilmeisesti vahingossa annettu racingohjelmalla varustettu mopo.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Jos säädettävyyttä haluaa, voi asentaa tarvike efin, jossa voi karttaa muokata. Voi saada alle viiden sadan. Läppärungon ja TOP anturin asennus on vaikein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Aina välillä joku kyselee erikoisia,
ei se mtn. mutta ei saa loukkaantua jos saa
rehellisen vastauksen.
Siispä: Aprilia sr 50 factoryyn ei voi asentaa "nappirajoitinta."

PS, olen n.40V ollut täysin kalju.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nobody

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.07.21 - klo:11:19

Siispä: Aprilia sr 50 factoryyn ei voi asentaa "nappirajoitinta."
Kiitos. Eihän se niin vaikeaa ollut.