Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio MP3 500

Aloittaja anttisku, 17.07.20 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

anttisku

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 11.08.20 - klo:07:56
Onkohan siinä venttiilikoneiston keinuvivut sitä perinteistä mallia ?  eli yksi Y-mallinen keinuvipu painaa kahta venttiiliä ( ns harakanvarvas) .

Niissä on ollut kait jonkun verran ennenaikaista kulumaa.. (öljykalvo pettää jostain syystä tai materiaalivika)

Tässä linkin tapauksessa myös vähän ajettu kone( tosin 300nen)  Kuvat osista sivun lopussa. http://modernvespa.com/forum/topic147098

Tuo ääni tuossa kuulostaa juurikin samalle eli remonttia varmasti tulossa :o Jospa sitä sitten ehtisi ennen lumia vielä ajoonkin.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Se on käynyt mielessä kyllä mutta jotenkin sitä luottaa valmistajan vaatimuksiin. Öljynpaineet varmasti nousee jäykemmillä öljyillä mutta kestääkö kalvo metallien välillä kuitenkaan sitten enempää ja saavuttaako jäykempi öljy kaikki rakoset. Nämä on näitä ikuisia arvoituksia. Tätä ei ehkä pitäisi sanoa mutta delvac mx 15w/40 öljyä on vuosien varrella tullut käytettyä monessa vehkeessä hyvällä menestyksellä ja myös märkäkytkimiä sisältävissä myllyissä. Vähänkin arvokkaammissa vehkeissä pysynyt esteripohjaisissa kalliimmissa öljyissä. Tällä
Piaggion konetyypillä on kuitenkin ulkomaiden foorumeilla ajeltu useita kymmeniä tuhansia ennen isompia remontteja eli onko nyt sitten vain maanantain kappale vai tuo aiemmin sattunut vesi-öljyseos tehnyt tehtävänsä.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Juu aion jakaa tiedon kaikille kyllä heti kun alkaa selvitä. Harmillisesti joskus joillain keskustelupalstoilla jää sitten lopulliset ratkaisut pimentoon.


-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

viisnelonen

#18
anttisku kirjoitti: "onko nyt sitten vain maanantain kappale vai tuo aiemmin sattunut vesi-öljyseos tehnyt tehtävänsä"

Jos moottorin jäähdytysneste(glykoli-vesi seos) on päässyt vuotamaan voiteluöljyn sekaan on tilanne varsin huono.. eritoten mikäli asiaa ei ole heti huomattu vaan on ajeltu menemään..
Se glykoli siellä tekee öljystä heti KELVOTONTA VOITELUUN. Erityisesti liukulaakerit vaurioituu nopeasti.
Glykoli estää voiteluöljykalvon syntymisen/kiinnittymisen laakerimetallin pintaan. Ja sitä glykolia ei tartte olla siellä kuin joku % öljyn määrästä. Jos näin on käynyt niin siinä koneessa tulee remppaa olemaan jatkossakin.

Edit: Ja kun ne laakeripinnat on kerran päässy vaurioituun niin ne ei enään öljyjä/viskositeettia vaihtamalla korjaannu..
        Tietämättä sen tarkemmin tuon glykoli kontaminaation yksityiskohtia menisin silti arvailemaan että siinä se syy on.
        Seuraavan kerran kantta avatessa nokka-akselin laakeripukit erittäin tarkkaan syyniin ja jos niissä on vauriot niin sitten on
        muuallakin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

anttisku

#19
Tuo nesteiden sekoittuminen tapahtui ensimmäisellä ajolla (3600 km ajettuna) noin 20 km matkalla ja koneen lämmettyä reiluun puoliväliin mittarissa on ajo keskeytetty. Silloin tutkittu nesteet ja öljyt minkä jälkeen viety suoraan korjaamolle kärryssä. Tuo sikäli hauska tilanne, kun laite oli tuotu juuri liikkeen toimesta kaverini pihaan autolla ja oli siis ensimmäistä kertaa liikenteessä. Mikähän muuten tuon pakkastulpan kannesta voi ruostuttaa puhki. Jos koneessa on jäähdytysnesteet kunnossa ei luulisi syöpyvän helposti. Aiemmasta historiasta ei ole tietoa, kun liikkeestä kuitenkin ostettu. Ei kai nesteet ihan helpolla mene huonoksi vaikka seisoisi käyttämättä parikin vuotta. Ihania uhkakuvia tulevaisuuteen tulossa :)
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

viisnelonen

Hiukan ihmetyttää miten se neste on päätynyt öljytilaan ? Vai oliko pakkastulppa venakopan sisäpuolella ?
Onko tuo pakkastulppa asia sinun itsesi toteama vai korjaamon kertomaa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

anttisku

Korjaamo siis on hoitanut  tuon homman kokonaisuudessaan. Lisäksi myös vesipumppu uusittu samalla. Itse en ole sisuskaluja nähnyt ollenkaan enkä tunne kyseistä sylinteriä kansineen. ja kun oireet huomattiin niin öljypinta moottorissa nousi sitä mukaa kun nestettä lisättiin paisuntasäiliöön.

-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

HiTec

Lainaus käyttäjältä: anttisku - 12.08.20 - klo:06:09
Ei kai nesteet ihan helpolla mene huonoksi vaikka seisoisi käyttämättä parikin vuotta.

Riippuu toki säilytyksen olosuhteistakin, mutta ihan vaikka autotallissakin mopo voi seisoa huoleti pari, kolmekin kautta käyttämäti no probs. Akku toki tarttee sitä omaa ylläpitoaan määrävälien ja sitten sillä ekalla startilla pitää huolehtia että bensaa on putkissa kuten kuuluukin = avaimesta sähköt päälle ja pois muutaman kerran s.e. se ruikku tosiaan saa paineet sinne suuttimelle saakka ja vasta sitten eka starttinappulan painallus. Yleensä lähtee näin laakista, kuin palmun alta, kokemuksesta :) Tuo oma Honda tuossa joku vuosi sitten just lepuutteli pari kautta kun ei vaan ajo itselle maittanut. No mikäs siinä kun on tuo tallin nurkka missä säilytellä ja vak.yhtiökin ystävällisesti laittoi ns. seisontaan niin ei nuo maksutkaan stressanneet. Ja tosiaan em. proceduurilla oli Honda jälleen laakista tulilla, ihan kuin ei olisi koskaan seissytkään. Edes bensa ei ollut siis tuona aikana mennyt miksikään, vaikka toki sillä jo muutaman vuoden ikäisellä tankin puolikkaalla heti ekalla ajolla huoltsikalle kurvasinkin. Seuraavana syksynä taas huollot ihan normaalisti jne. ja tuon jälkeen ei väliin jätettyjä ajokausia olekaan enää ollut 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

anttisku

#23
 Googlen kääntäjällä saa selvää jos ei kieliä ymmärrä. Saksassa näköjään ollut samanmoista juttua  https://piaggio-mp3.eu/forum/index.php?thread/1627-k%C3%BChlwasser-l%C3%A4uft-in-den-motorraum/

Vehkeet tykkää ajamisesta joo enemmän kuin seisomisesta. Onhan tuo mun sohva vähällä käytöllä ollut jos 2013 ikäinen ja 3600 ajettu
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

viisnelonen

#24
Lainaus käyttäjältä: anttisku - 12.08.20 - klo:08:48
Korjaamo siis on hoitanut  tuon homman kokonaisuudessaan. Lisäksi myös vesipumppu uusittu samalla. Itse en ole sisuskaluja nähnyt ollenkaan enkä tunne kyseistä sylinteriä kansineen. ja kun oireet huomattiin niin öljypinta moottorissa nousi sitä mukaa kun nestettä lisättiin paisuntasäiliöön.

Jassoo.. taitaa olla ko korjaamo jotenkin "kompuksessa" myyjäliikkeen kanssa tai yhteinen omistuspohja tms syytä myötäillä myyjäliikkeen etuja.

Olitko katsonut koneen öljyjä aikaisemmin.. siis ennenkuin sait sen ajoon ja totesit ajon jälkeen että öljyt on emulgoituneet.
Haen vastausta kysymykseen onko nestettä voinut olla öljyn seassa jo kun laite oli myyjällä vai onko vuoto alkanut tosiasiallisesti vasta kun sait skodun pihallesi ja käyttöösi.. tällä on suuri merkitys arvioitaessa moottorin vaurioita joita ei purkamatta näe (laakeripinnat)

Edit.  Luin tuon linkin ja sen perusteella voi todeta että on ns tyyppivika. Jos vuoto on ko tulpasta niin mielestäni se ei ole pakkastulppa vaan öljykanavan sulkutulppa ja ei kyllä ole mitenkään ymmärrettävissä että noilla vuosilla syöpyy puhki.. mutta niinpä vaan näyttää käyneen monelle muullekin.  Ko tulppaa ei linkin mukaan ole saatavana edes Piaggion oem osana joka sekin kertoo siitä että ei ole valmistajalle tullut edes mieleen että voisi joskus olla tarvetta uusia.. Tulpan syöpyminen jäähdytysnesteen ikääntymisen vuoksi ei myöskään ole uskottavaa kun mm Hondalla oli jo vuonna 2002 autoissa jäähdytysnesteen käyttöikä 10 vuotta ennen ensimmäistä vaihtoa. (120 kk tai 200000km)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

HiTec

Lainaus käyttäjältä: anttisku - 12.08.20 - klo:09:06
Vehkeet tykkää ajamisesta joo enemmän kuin seisomisesta. Onhan tuo mun sohva vähällä käytöllä ollut jos 2013 ikäinen ja 3600 ajettu

Pikkasen eri sfääreissä tosiaan liikutaan, tuolla omalla Hondalla on vielä sisäänajo kesken, vm. -01 ja vasta 97tkm mittarissaan ;D
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Tehdasvastuisiin menee koska tulpan ei voi olettaa ruostuvan puhki käyttöiän aikana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

anttisku

Viisnelonen tuossa aiemmin kyseli, että tarkastettiinko öljy ennen ensimmäistä ajoa ja vastaus on ei. Eihän sitä olettanut tuollaista liikkeen auton toimitettua kotiin. Itse kyllä olisin katsonut, mutta oli silloin siis kaverini omistuksessa ja siirtyi itselleni korjauksen jälkeen. Myyjäliikkeen ja korjaamon välillä on puoli suomea. Epäilen sopimuksen olleen että halvimmalla vaan kuntoon. Jotain takuuta on silti tultava hommaan kyllä.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

#28
Tänään tuli tietoa, että uusi nokka-akseli tilattu ja homma etenee. Maahantuojalla ihmetelleet hajoamista kyseisessä moottorissa. No ehkä sitä vielä ajamaan pääsee ennen pakkasia. Laitoin muuten ne tilaamani 18 grammaiset pulleyn painot noiden alkuperäisten 21 grammaisten tilalle ennen pajalle vientiä ja ai että toimi hienosti. Nyt nostaa kierrokset tuonne reiluun 6000 vs ennen 5000 täyskaasun kiihdytyksessä ja ero on valtava entiseen kiihdytykseen. Satasen matkavauhdin kierrokset tippuivat 5000 noin 4800. Ja hihnan hienoinen räplätys pienissä nopeuksissa loppui kuin seinään. Testiajot jäi vaan tuohon korjaamolle vientiin ja kun sitten hioutuvat parin sadan kilometrin päästä niin uskoisin vielä hiukan parantuvan. Tosissaan aiemmin tullu käytettyä muissa vehkeissä pulleyn painoja aika paljon ja tässä piaggiossa tuntuvat kyllä parhaiten toimivan tähän mennessä.
Tuossa ohessa vielä noita teho/vääntökäyriä minkä perusteella aloin painoja tähän valkkailemaan.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Piaggio laskeutunut jälleen omaan talliin. Tosiaan tuo nokka ja keinut meni vaihtoon. Varmaan tämän kesän kovin sade oli koko matkan kotiin tuon reilu 30 kilsaa. Tulipa sitten testattua tuo 2 pyöräinen keula veden täyttämällä 25-tiellä. Melkoisen hyvä ajaa on kyllä ja alun jännityksen lauettua uskalsi rohkeesti painaa kallistaen reilustikin. Nyt käy kone ilman naputuksia ja on todella pirteä. Toivottavasti vielä löytyy ajokelejä syksylle ja vaikkei säät suosi niin kilometrit tulee karttumaan kyllä.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013