Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio MP3 500

Aloittaja anttisku, 17.07.20 - klo:18:27

« edellinen - seuraava »

anttisku

Tuli ostettua 2013 vuotinen Piaggion 500 LT Business. Jokusen vuoden mietiskellyt ja nyt sitten sattui tilaisuus kaverin kautta. Ajettu 3800 km ja juuri ollut kansiremontissa ja saanut ison huollon. Oli kannesta pakkastulppa ruostunut puhki ja sotki nesteet. On se vaan aika peli ajella, kun tuplarenkaat edessä. Uskomattoman hyvin taittuu mutkiin ja jarrujen teho tuntuu hyvälle. Tehopuolikin melko hyvä muutaman sadan kilometrin testeillä. Variaattori tulee saamaan ainakin kevyemmät Pulleyn painot talviseisokissa, kun melko raskaille tuntuu nuo alkuperäiset. Jotain ulkomaan palstoja tutkinut ja tuossa viimeisessä mallissa ennen abs-jarruja ja luistonestoa taitaapi olla 21 grammaiset puntit ja silloin saattaisi 19 grammaiset olla melko passelit niin saa terävyyttä lähtöihin. Ei taida paljoa tällä foorumilla olla muilla mp-malleja? Vakuutuksia tuossa vertailin ja haarukka tuntuu osakaskolla olevan 590 - 1100 eur/vuosi tällaiselle 44 vuotiaalle maaseudulla elävälle :o No tästä alkaa kestotesti sitten tällaiselle härvelille. Kaikki neuvot ja vinkit tervetulleita.
https://aijaa.com/IhqUlJ
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Tänään 230 kilometriä ajua ja edelleen tuntuu täydelliselle omaan käyttöön. Vaihdoin joutessani peräöljyt ja samoin moottoriin. Pysyttelin valmistajan suosituksissa moottorissa ja laitoin Motul 5w40 7100 liemet. Käytän samaa myös mönkkärissä. Perään laitoin Mobilin shc 75w90, kun sattui sopivasti hyllyssä olemaan. On muuten aika seksikkään punaista, kallista ja hyvän hajuista tuo Motul. Suositteli korjaamosta vaihtamaan viimeistään 1000 kilometrin jälkeen ja nyt tullut tuo 500 täyteen. Puhdasta oli öljy ja seuraavan kerran sitten vaikka 10000 kilometriä saavutettua tauluun. Moottorin lämpö pysyttelee näköjään aina mittarin puolessa välissä vaikka miten ajelet. Kulutusta nyt mittaillu ja näyttäisi aika liki 3.8 litraa satasella vaikka reilusti kaasuakin käytetty. Melko mukavasti tuolla ohitukset maantielläkin sujuu. Tänään vedettiin aika reilusti mutkateitä ja tuo tuplarenkainen etupää on kyllä mukavan jämäkkä, kun rohkeutta riittää vaan painaa. Tuo etupään oikeneminen mutkassa jarruttaessa olikin lievemmän tuntuinen mitä jostain luettuani päättelin. Kestotesti sitten jatkukoon.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

Vespister

Onnea mielenkiintoisen hankinnan johdosta!

Mukava jos jaksat kirjoitella päivityksiä skooteritapahtumistasi. Polttoaineen kulutus oli yllättävän pientä.
Itse käytän Vespassa ja tuossa kiinalaisessa Jincheng 250:ssä Motul 10W40 5100 Tecnosynteseä. Kiinalaisessa ei ole ollenkaan öljynsuodatinta, joten vaihdan siihen sen 2 litraa öljyä 1000 km välein.
Just pitäis vielä viikonloppuna tuo öljynvaihto tehdä Jingchengiin, koska se menee sitten talviseisontaan.

Hitto noita liikenneonnettomuuksien määrää! Menee ajohalut kun lukee lehtiä.

arla_m6

Onnittelut hienosta pelistä. Kyllä kelpaa päästellä.

Vetäsin 2 viikkoa sitten 770km lenkin, Hml-Punkaharju-Hml ja tuolla reissulla keskikulutus Hondalla 3,9/100km. Tänään kävin Porvoon Motonetista ostaas Wingiin Gatesin variaattorin hihnan ja jatkoin matkaa Pellingin saarelle... Benitas Cafe. Bueno mesta. Tällä reissulla keskikulutus näytti ekalle 100km:lle 3,5-3,6. Sit ku päästelin vähän reippaammin niin nousi 3,8:iin.

Tästä hieno reitti jos tykkäät mutkateitä päästellä. Tiestö on hyväkuntoista asfalttitietä. En tosin tiedä missäpäin asustelet.

https://www.google.fi/maps/dir/60.3901631,25.6618653/60.3351999,25.7257915/60.2339263,25.8694239/60.4130374,25.92613/60.5384265,25.944603/60.5971781,26.0615898/60.6641567,25.840931/@60.4231625,25.7443952,10z/data=!4m2!4m1!3e0


anttisku

Aika hienolle reitti näyttää. Tuo itäinen puoli uudeltamaalta on jäänyt vähemmälle. Itse asustelen täällä nurmijärvellä ja enempi kolunnut läntistä puolta. Tuo moottorin öljymäärä on ilmeisesti aika tarkkaa puuhaa tässä master moottorissa. Lueskeltuani sieltä täältä noita juttuja niin ilmeisesti kylmässä moottorissa ja keskituella seisoessa tuo tikussa 3/4 min ja max merkkien välissä olisi kai sopiva. Liikaa öljyä kai ei tee hyvää. Täytyy tänään vähän ulkoiluttaa ja katsoa vielä vähän jäähtyneesta moottorista uudelleen. Tuo hf184 suodatin on malliltaan kai aika yleinen ja monessa muussakin käytetty. Alkuperäiset michelin city grip renkaat näyttäisi 4200 km matkalla kuluneen vain vähän. Paineet laskin etusissa 1.6 ja taka 2.5 arvoihin ohjekirjan mukaan. Vähän mukavammaksi muuttui kyyti vielä. Takajousien säätö saa olla löysimmillään kun tuntuu hyvin toimivan myös vaimo kyydissä.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

joni_k

Oliko tää tl b-kortilla ajettava? Joskus näitä kyttäsin ja en sitä luokitusta muista mikä oli b- kortilla.. törkeästi aika moni myi b-kortilla ajettavana ja sitten trafin sivuilta tarkisti eipäs ollutkaan.

Skootterissa tota motulia käytin ja melkein jos sisällä ollu jotaki muuta niin eka öljynvaihto menee siihen että saa sen sekasotkun siihen punaiseen väriin.

anttisku

Tämä lt malli eli jalkajarrullinen on myös b-kortilla ajettava ja rekisteröity siis l5 luokkaan kuten can-am spyder. Tuo jalkajarru saa olla paikallaan vaikka ei sitä tule käytettyäkään. Monet sen ottaneet pois jotta saavat oikealle jalalle hieman lisää tilaa. Itse tällainen 173 cm (sulka päässä) ja melkein ruhtinaallisesti tilaa omille jaloille. Näkyvät ulkomailla laittaneen jalkatappeja monesti lisävarusteena. Tuo öljymäärä näkyi 40 km ajon jälkeen olevan edelleen sen 3/4 tuolla motulilla. Joillain öljyillä taitaa enempi olla tuota laajenemista kuumana. Niin ja tuo istuimen korkeus aika passeli lyhytjalkaiselle kuten itse. Liikennevaloissa tuntuu luontevammalle laskea toinen jalka maahan tosin hieman tällä ruodolla joutuu kallistamaan jos koko jalkapohjan maahan haluaa. Tuo keulan lukitus on myös näppärä jos laiskottaa jalkoja laskea maahan. Pysyy kyllä tukevasti paikoillaan.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Kokemusta kertynyt jo liki 1500 km ja edelleen hyvin tyytyväinen laitteeseen. Viikonloppuna tuli paineltua kivasti mittariin kilometrejä lisää. Alkoi sitten himottaa variaattorijumppa ja pistin tilaukseen 18 grammaiset nuo uuden mallin Dr Pulleyn painot ja liukupalat Saksasta. Samalla sitten Malossin Hihna, ilmansuodatin ja Red Chilli öljynsuodattimia Mopo Sportista ja niin tuo variaattorin lukitustyökalu Buzzetti Englantilaisesta firmasta. Täytyy tuo variaattoripuoli aina ensimmäiseksi käydä läpi niin tietää sitten mitä sisällä ja missä kunnossa. 10 tkm näkyisi olevan tuo hihnan vaihtoväli ja hihnan leveys ilmoitettu 27.5 millisenä vaihtokunnossa. 5 tuhatta alkaa olla taulussa niin näkee vähän mitä sieltä löytyy kulumaa. Kulkupuoli tuntuu ihan olevan kohdillaan mut täyskaasukiihdytyksessä mennään juuri ja juuri vääntöhuippuun eli vähän voisi saada hyökkäävyyttä paremmaksi noilla uusilla painoilla. Saksan Mp3-foorumilla tuntui 17 grammaiset pulleyt olleen suosiossa ja saaneet nuo 500 kuutioiset uutta luonnetta muuttumattomalla huippunopeudella. Hyvin nuo toimineet mulla mönkkäripuolella ja siksi nykyään kun uusin painot vaihdan juustokulmiin.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

anttisku

Reilussa 5000 km ollaan menossa ja naputusta havaittavissa moottorista reilusti mutta en itse saanut paikallistettua tarkkaa kohtaa. Tasainen nätti hurina joka puolelta eikä tuota naputusta saanut korvaan ruuvari stetoskoopilla ja kuunneltu kaikkialta mihin pääsee ilman suurempia purkamisia. Korjaamon epäilys siirtyi sylinterinkanteen ja meneekin sinne tutkittavaksi kun siellä hiljattain käynyt kannen pakkastulpan uusinnassa. Kuulemma pitäisi pystyä koneistamaan nokan jos tarvetta ilmenee. Variaattorin ja kytkimen purin joutessani tuota narisevan naputtavaa ääntä etsiessä ja siellä kyllä oli kaikki kunnossa sekä ilman niitä samat äänet. Hihna liki uuden mitoissa ja rullat tasaisesti pyöreät. Tosi paljon kyllä oli likaa kertynyt sisälle. Pulleyt menee heti paikalleen kun saapuvat tosin nyt ei oikein raaski testiajeluita tehdä ennen tuota kannen purkua ;D
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

konenikkari

Kuuluuko naputus kaikilla kierroksilla, laitteeessa taitaa olla automaatti puolipuristin.
Jos tyhjäkäynti oikein pienellä, naputtaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Onkohan siinä venttiilikoneiston keinuvivut sitä perinteistä mallia ?  eli yksi Y-mallinen keinuvipu painaa kahta venttiiliä ( ns harakanvarvas) .

Niissä on ollut kait jonkun verran ennenaikaista kulumaa.. (öljykalvo pettää jostain syystä tai materiaalivika)

Tässä linkin tapauksessa myös vähän ajettu kone( tosin 300nen)  Kuvat osista sivun lopussa. http://modernvespa.com/forum/topic147098
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Olisiko kahdet jouset liikaa keinulle vai voitelun puute? Noin hirmuisesti kuopalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

anttisku

Korjaamosedän mukaan oli hienoista kulumaa ollut nokassa kun kansi oli viimeksi auki. Sitten taas koneistamon mukaan on hiottavissa kovametallipinnoitteesta huolimatta. Rakennetta en ole itse päässyt tutkimaan enkä näkemään. Tyhjäkäynti on noin 1500 rpm. Naputus kuuluu kyllä kaikilla kierroksilla sekä kuumana että kylmänä. Toisaalta myyjäliike vielä tässä osallisena niin katotaan nyt sitten loppuun asti. 2 kertaa öljytkin vaihdettu ja puhtaana kyllä tulleet ilman metallia. Sisässä olleet Motul 7100 5w/40.
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013

Coastside

Öljykalvolle on paha sekä liian pieni että liian suuri välys. Toiseen se ei mahdu ja toisessa hakkaus rikkoo sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

anttisku

Itse kyllä vierastanut noita 5w/40 öljyjä aina. Tässä tapauksessa mennyt valmistajan suosituksilla luullen ettei voisi pahasti mennä metsään. Lukuisissa öljykeskusteluissa aina viisaammat tappelee ohut vastaan paksumpi tai synteettinen vs mineraali. Käsittääkseni tuo Motuli 7100 5w/40 pitäisi olla hyvää tavaraa. 
-ZHENHUA MONKEY 50 CC 2019
-SOLIFER AUTOMAATTI  50 CC 1980
-PEUGEOT ELYSTAR TSDI 50 CC- 2003
-PIAGGIO MP3 500 IE BUSINESS 2013