Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Satelis jälleen tulille

Aloittaja kestosippi, 04.04.20 - klo:18:07

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Viime keväästä viisastuneena käytinkin täältä foorumilta saamaani neuvoa ruiskukoneen kevään ensikäynnistykseen.
Eli pistin akun paikalleen ja laitoin avaimesta rauhalliseen tahtiin virrat päälle ja pois neljään kertaan ja vasta sitten starttasin.
Lähti välittömästi käyntiin.
Tämä "herättely" ilmeisesti antaa ruiskulaitteille bensaa etukäteen ja jotenkin valmistaa laitteet toimintakuntoon.

Viime keväänä en tätä näin herätellyt ja jouduin sahaamaan akun lähes tyhjäksi ennenkuin käynnistyi.
Peugeot Satelis 500

kestosippi

Noita Sateliksen muovisuojia olen katsellut sillä silmällä että ovat aikas piiloon järjestäneet tuon moottorin.
Pitäisi nimittäin tarkistaa ja säätää venttiilivälykset ja myös vetohihna pitäisi vaihtaa.

Pitääköhän tuo riisua ihan kaikista muoveista takalampuista jalkatilaan saakka?
Peugeot Satelis 500

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 04.04.20 - klo:18:07
Tämä "herättely" ilmeisesti antaa ruiskulaitteille bensaa etukäteen ja jotenkin valmistaa laitteet toimintakuntoon.

No pitkän seisonnan aikana saattaa ne putket kuivua ja näin siellä on sitten kuplaa tarjolla sylinteriin kun sitä fuilia tarttettaisiin. Tuolla pumpun on/off kertauksella ilmataan järjestelmä ja näin se ruikkusuutin saa tosiaan jotain syttyvääkin sinne sylinteriin ruikittavaksi => usein lähteekin tosiaan laakista tulille, kuten tälläkin kertaa :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

viisnelonen

Tässä lyhyt listaus venttiilinsäätöä edeltävistä toimenpiteistä:
Installing the valve clearance-       Remove the bottom panel. (13 screw)- Remove the transmission cover trim.(4 screw)- Remove the access doors- Remove the battery bracket. See:Procedure 9. Page: 40.- Disconnect the lambda sensor. (1)- Remove the exhaust assembly- Remove the fuel injector withoutdisconnecting the supply hose. (2)

Em listaus lainattu täältä: https://www.manualslib.com/manual/1193777/Peugeot-Satelis-500.html?page=50#manual     Siellä on ohjeet erikseen mm kaikkien eri paneleiden irroittamiseksi. Tuo 500n on rungoltaan aika sama kuin mun 250:n ja täytyy sanoa että esim pa-pumpun vaihtoi pienillä esitöillä kun oli tutustunut ensin tuohon huoltomanuaaliin.. eikä mennyt mitään rikki katteiden kiinnikkeistä. Onneksi muovit on hyvälaatuisia ja muutenkin mielestäni ok tekoa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#4
Pitänee tehdä kaikki huoltotoimet samalla kertaa kun hommaan ryhtyy. Näyttäs siltä että variaattorin kotelon etupään kiinnityspulteista osa sijaitsee pahasti vasemman kylkimuovin sisällä. Jopa ilmanputsarinkin irrottaminen edellyttää  kylkimuovien irroituksen koska kiinnitysruuveja on siellä muovin alla piilossa.

Tuosta manuaalista päätellen niiden kylkimuovien pois lähteminen edellyttää että ihan takapäästä alkaen ne poistetaan toistensa tieltä. Olenko käsittänyt nuo kuvat oikein?

Melkein tekisi mieli viedä jonnee liikkeeseen huollettavaksi mutta sitten jäisi iso osa skodeharrastuksesta kokematta.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

Vasemman pohjapanelin irroitus pitäis riittää varihommiin (mutta jos katot myös venttiilinvälykset niin sitten myös se oikeapuolisko). https://www.manualslib.com/manual/1193777/Peugeot-Satelis-500.html?page=47#manual

Tässä "kartta" mistä näkee mitä pitää purkaa ennenkuin pääsee purkamaan jonkun tietyn katteen/panelin, mitä alemmas kartalle mennään niin sitä enemmän on purkamista. Pohjapanelit on nr 9. Numerot on samat kuin tekstissä viittaukset panelien numerointiin.   Tää manuaali on mielestäni harvinaista herkkua näissä katteiden purkamisissa.. vaatii kyllä tahtoa ja paneutumista ja tietty englantiakin tarttis hiukka osata.

https://www.manualslib.com/manual/1193777/Peugeot-Satelis-500.html?page=31#manual

Tuon manuaalin plaraamiseen ja lueskeluun käytetty aika ei mee hukkaan jos aikoo tsi menetelmällä huoltaa ja ylläpitää satelliittinsa toistuvasti. On vaan niin monipuolinen ja laaja että ei ihan yhdellä istumalla kyllä ehdi kaikkea sisäistää vaikka keskittyis vaan sivuihin 27-61, mitkä sisältää tärkeimmät huoltoihin liittyvät toimenpiteet..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

#6
Kuinkas sitten on tuon etuvariaattorin voitelun laita?
Monessa ohjeessa sanotaan että ei mitään voitelua.
Jossain neuvotaan jotain kuivavoiteluspraytä ruiskimaan.
Kuumanahan tuo ajaessa on joten pysyykö siinä oikein mikään rasva?

Entäs se keskiholkin voitelu? Mikä siihen olisi parasta? Vai laitetaanko siihenkään mitään?

Onko kokemuksia niistä kulmikkaista painorullista? Olen tosin nykyisenkin variaattorin toimintaan ihan tyytyväinen.
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#7
https://www.motonet.fi/fi/tuote/600103/CRC-High-Temperature-Grease-Kuumankestava-rasva-100-ml   -tuota olen laittanut mm siihen keskiholkkiin ja taakse ns momentinmuuntimeen eli paikkoihin jotka on TARKOITETTUKIN RASVAVOIDELTAVIKSI.( itse holkkia en rasvaa vaan rasvaan rullakupin stefojen välisen tilan)
Rullakupissahan on stefat jotka pitää rasvan sisällä ja liikaa rasvaa sinne on vaikea saadakaan mutta sen rasvan(vaseliinia) kanssa saa kyllä olla varovainen ettei sitä töhri vääriin paikkoihin vahingossa,( mm vetolevyn ja rullakupin kitkapinnat sekä itse hihna)
Itse rulliin olen kokeillut paria kuivavoiteluspraytä mutta enpä oo niitten käytöstä mitään etuja havainnut, mitään ns märkiä, öljymäisiä/rasvaisia tms aineita en menis laittamaan koska niillä on taipumus sitoa kaikki pöly ja muu irtoaines itseensä ja saattavat jopa aiheuttaa myöhemmin rullien jumimista.
Umpinaiset, koteloidut rullakupit,joita joissain pikkumoottoreissa on ollut,  on oma lukunsa koska ne on yritetty suunnitella siten että rasvat pysyisi sisällä ja pöly ulkona..

Edit: HUOM: Jos tuo rullakuppi on ILMAN niitä stefoja niin sitten sitä rasvaa laitetaan vain äärimmäisen kevyt sipaisu(ylituleva rasva pyyhitään huolella pois.) tai ei ollenkaan koska niitten laakerimetalli on yleensä ns itsevoitelevaa.

En näitä kirjoitellut oikeestaan yksin kestosipille vaan lähinnä kun näitä saattaa lueskella joku kokematon niin kertasin ihan perusasioitakin.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Olen talkissa pyöritellyt rullat ennen asennusta. Voitelee aikansa ja mitään haittaa siitä ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kestosippi

Kiitos!
Hyviä neuvoja jälleen kerran!

Siitä keskiholkista rasva voisi kuumetessaan levitä myös sinne vetolautasten väliin, joten ei sinne mitä vaan voi laittaa eikä ainakaan paljoa.
Onko ne stefat juuri tässä liukuholkissa vai siellä takapuolen rullalevyn ympärillä?

(Ainoastaan Kymco-moposkoden variaattoria  olen kahteen kertaan rotjannut ja se oli ilman mitään stefoja. Ihan avoin sieltä takapuolelta)
Peugeot Satelis 500

viisnelonen

#10
Luultavasti stefoja ei ole mutta jos on niin ne on kiinni siinä liukuvassa vetolaipassa =face, movable (kutsun sitä rullakupiksi).  https://www.npm.fi/_thumbs/wManage/images/categories/800x800_129085_AN400K421.gif     
LInkin kuvassa osa nro 2 ja ne stefat on nro 4..       Em kuva on siis mun burgman 400:n varista

Saattaa olla ettei tuo stefoilla varustettu rullakuppi olekaan niin yleinen edes isoissa skoduissa kuin mitä luulottelin, olisko sitten silverwingissäkään ? Tuossa mun 250 Sateliksessa niitä ei ole(=Piaggion moottori) mutta taas Burgmanissa on..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kestosippi

Pistinpä omalle pilvipalvelimelleni nuo Sateliksen manuskat. On helpompi katsoa missä satun tarvimaan ja saapa noita tutkia muutkin ihan vapaasti.

Manuskat pilvessä
Peugeot Satelis 500

jalat

#12
Lainaus käyttäjältä: kestosippi - 12.04.20 - klo:09:01
Onko kokemuksia niistä kulmikkaista painorullista? Olen tosin nykyisenkin variaattorin toimintaan ihan tyytyväinen.

On. Laitoin talvella ne techpulleyn kulmikkaat rullat ja kyllä niin älyttömästi herkemmin reagoi kaasuun, sekä värinättömämpi kone nyt. Ei ole paluuta perinteisiin rulliin.

Tuolla varihuollon tarinani

Osa 1
https://tuumaustauko.blogspot.com/2019/12/atlantic-variaattorin-seka-kytkinkellon.html

Osa 2
https://tuumaustauko.blogspot.com/2020/01/atlantic-variaattorin-ja-perapaan.html
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kestosippi

Hienot kuvat ja selvitykset. Kiitos!
Kovasti olenkin miettinyt että mitkähän ne alkuperäiset rullat mahtaa olla kun mun Satelis 500 käy niin pienillä kierroksilla. Minusta saisi ottaa vähän enemmän kierroksia varsinkin liikkeellelähdössä.
Nyt kierrokset pysyttelee tuossa kolmentonnin hujakoilla sinne ~60kmh saakka ja vasta siitä suuremmilla nopeuksilla alkaa olemaan isompia kierroksia. En ole tarkemmin pistänyt mieleen niitä.
Pitänee minunkin purkaa ensin ja tutkia ennenkuin mitään tilailen. Mistä tilasit?
Peugeot Satelis 500

Coastside

Laakerit lähtee lohkoa lämmittämällä ulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04