Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

yamaha

#75
minusta pyörän rullallakereissa ei ole niinkään välystä,neulalaakerissa on sen sijaan aina pieni välys.ei se pieni klappi taka pyörässä haittaa jos ei äännä ja vuoda,tarpeeksi kuluessaan rupeaa vuotamaan aineet pihalle,silloin joutuu jo stefankin vaihtamaan uuteen.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: yamaha - 13.07.11 - klo:16:44
minusta pyörän rullallakereissa ei ole niinkään välystä,neulalaakerissa on sen sijaan aina pieni välys.ei se pieni klappi taka pyörässä haittaa jos ei äännä ja vuoda,tarpeeksi kuluessaan rupeaa vuotamaan aineet pihalle,silloin joutuu jo stefankin vaihtamaan uuteen.

Tossa renkaan vaihdon yhteydessä asia tuli taas esille, itseasiassa kun pelkkää akselin tumppia väänteli niin tuntui kuin välys olisikin juuri siellä takapäässä elikäs neulalaakerissa. Sitten kun renkaasta vääntelee on "mutu" jo erilainen ja ulompi laakeri alkaa epäilyttään kun selvästi heiluu.. No eikun usvaa putkeen niin kyllä se siitä väljenee.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

yamaha

itselläni oli edellisessä skootterissa takapyörässä  pieni klappi jota ei uudempana ollut ajelin sillä silti tuhansia kilometrejä ennen kuin myin sen eikä välys siitä kummemmin kasvanut ei vuotoa esiintynyt. 8)

Samppa

Ei ole nyt tässä minkään vehkeen huoltomanuaaleja, mutta yritän katsoa jossakin vaiheessa josko jotakin mittatietoa löytyisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 14.07.11 - klo:10:19
Ei ole nyt tässä minkään vehkeen huoltomanuaaleja, mutta yritän katsoa jossakin vaiheessa josko jotakin mittatietoa löytyisi.

Olis kiva jos tosiaan löytys oikein valmistajan (jonkun) antamat välykset. Likan ex-skodun (fude) taka-pyörää pääsin eilen tarkasteleen,ajettu alle 5tkm, oli selvästi pienemmät välykset kuin tuossa mun 13 tkm hexassa. Itseasiassa hämmästyttävän pieni laakeriklappi kiinantuotteeksi  :)
En tiedä ilmoittaako yksikään valmistaja välystä vanteelta mitattuna? mielestäni 10 vanteella joku 3 mm olis jo korjaus tarpeen rajalla, alkaahan semmonen liike jo syömään hammasrattaitakin vai mitä ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kunnossa olevassa ei ole klappia yhtään. Jos on, lisääntyy kuluminen koko ajan kuulien pintapaineen kasvaessa ja lopulta pettää myös stefa ja jos on rumpujarru niin se öljyyntyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#81
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.11 - klo:12:47
Kunnossa olevassa ei ole klappia yhtään. Jos on, lisääntyy kuluminen koko ajan kuulien pintapaineen kasvaessa ja lopulta pettää myös stefa ja jos on rumpujarru niin se öljyyntyy.

Näin minunkin mielestäni paitsi että onhan kuulalaakerissa pieni ns. käyntivälys. Eli mun tapauksessa välys on mitä ilmeisimmin akselin sisäpään neulalaakerissa, välyksen paikantaminen ei ole helppoa varsinkaan pyörän ollessa paikallaan.
Edit: Nyt kun vielä muistelen takapyörän liikahtelua ja kelaan sitä; niin on todennäköistä että se ulompi, varsinainen pyöränlaakeri onkin ihan ok ja se välys on siella akselin sisäpään neulalaakerissa. Tarttee vaan seurailla lisääntyykö km kertyessä
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

eetusa

Mulla on Peugeot Speed Fight2:ssa löysää takapäässä. Sen huomaa etenkin 2-päällä ajaessa kaarteessa kallistaessa. Skoba vähän niinku nuljahtaa ja takapyörä "lipee" alta. Mikä mahtaa auttaa? Osaakohan sille itse tehdä jotain?

kani

Takapyörän laakeri ei kai noin väljä voi olla, mutta olisko laitteen rungon/koneen/iskarin puslat kunnossa jos oikein nuljahtaa? Niistä kannattais alottaa tutkiminen. Samalla kun tutkii voi tietysti katsoa lonksuuko takarengas??

Samppa

Eipä noista mitään arvoja ole. Ohjeena on (lähde: Haynes Vespa ET2&ET4 Service manual):

" If it does not turn lightly, quietly and smoothly, or if noise is heard, the bearing is defective and must be replaced with a new one ".

ja slitten:

" If any freeplay is noted, the bearing is worn and must be replaced with a new one ".

Eli käytännössä tässä on samat asiat, jotka me jo tiesimmekin...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=3192.msg46205#msg46205

Tuolla kiinalaisesta perästä ja työtavoistakin. Kyllä ne yleensä pitää ääntä. Öjlyjä kannataa vaihtaa usein.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

TemeZi

Kiitos vastauksesta, nopeaa toimintaa!:) Juu eilen justiinsa nakkasin uudet öljyt perään ja koneeseen, vaikka entinen omistaja sanoikin ne vaihtaneensa.

User

Toivottavasti perään laitoit peräöljyt etkä moottoriöljyä.

TemeZi


tommi

Joskus saattaa käydä niin että uusi kampura vuotaa öljyä stefan kautta. Näin kävi mullekin taannoin, varin puolelle tihkutti oikein kunnolla, eikä stefan uusiminenkaan auttanut. Mitä ilmeisemmin kampura oli sorvattu pieleen tehtaalla. Kävin autoliikkeessäkin etsimässä aavistuksen pienempireikäistä stefaa. Ei löytynyt. Vakio on 18.9 / 30. Sitten hoksasin kokeilla vaihtaa pelkkää jousta, tiukempaan. Loppui vuoto kuin seinään. Perän stefasta saa juuri sopivan jousen. Ihan vaan vinkiksi jos jollekulle käy samoin. Muistaakseni ainakin Coastsiden kampura myös tihkutti öljyä varin puolelle taannoin?