Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.02.10 - klo:13:23
Autojen akkulaturit lataa 4 - 8 A ja startissa on huippu varmuudella suurempi.
Katos, katos. Starttimoottorista olikin näemmä kyse. Nopeesti vilasten ymmärsin, että joku halusi amperimittaria mopoon. Siis latausmittariksi.

Coastside

#61
Se sulakkeilla haarukointi on tehty. Suurin 25 A sulake sanoi naps ja pölläytti savutkin. Akku 4 Ah oli nollakelissä 12,8 V lepojännitteellä ja kuormalla jäi näkemättä tuon sulakkeen vuoksi.

Tuli tehtyä sulakepidin ja hauenleukaliittimet yleismittariin.

Akku jätti muutenkin tehottomasta 3,6 V pikkuvääntimestä, joka sopii kevyeen koneruuvien vääntöön. Akku pois ja johdot  skoden akkua varten josta triplajännite. Vastuksen voisi panna väliin mutta päätin kokeilla kestääkö. Sehän on kuormituksesta kiinni ja jäähdytyksestäkin. Pitää porailla jäähdytysreikiä. Kesti vääntää myös puuruuviakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

E-villellä näyttää olevan edullinen digivaaka. Melkoisen hyvällä tarkuudella ja kohtuu hintainen.

http://www.e-ville.hk/fi/product/3151/digitaalinen_taskuvaaka

tommi

Noita digivaakoja kannattaa huutaa huutonetistä, saa selvästi halvemmalla. Mulla on juuri tollanen, lähes pakollinen "työkalu" esim.variaattorin rullien punnitukseen.

http://huuto.net/kohteet/599-uusi-digitaalinen-vaaka-2-kg-tarkka-helppokayttoinen/138016927

FrozenCorpse

#64
Mopon työkalupussissa tuli jakoavain, piiitkä tulppa-avain ja kuusiokoloMEISSELI  ;D
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

#65
Uuden sarjan kehitystyö alkoi varkaiden vierailulla kadonneen lukitsimen korvaamisella. Uusin hätäisesti tehty etuvarin lukitustyökalu on pala  17 mm vaneria ja muutama puuruuvi.
Sain mitoitettua kopan ja paikoillaan olevan varin avulla. Ensi kopan avulla kiinnitysreijät lohkoon ja hammaskehälle viiston kolon työstö vingulla, välillä sovittaen. Sitten puuruuveja hampaiden koloihin joka kolmanteen yhteensä 5 kpl.

Kuvien maalatut mallit on tarkemmin muotoiltu. Hammaskehän työkalu niin että hammaskehän ja varikupin mahtuu vetämään myös pois irroittamatta sitä. Saha, penkkipora ja erityisesti vinku on suureksi avuksi saada muotoja. Vanerista irtoaa helposti sälöjä ja vinku syö sitä niin kevein kosketuksin ettei se sälöile. Merkinnät pinnoitettuun vaneriin sain paremmin kun teippasin sen pinnan.

Koneissa on varin holkin mitoissa millien eroja. Omissa 14 - 17 mm lohkosta hammaskehän reunaan. Tarvitsen kaksi tai sovitepalan väliin.

Arvioin että 4 kpl 2,4 mm naulaa on riittävä määrä kestämään väännön. Isoista poppareistakin saa sopivia.


klik

Takavarin levitin on tarpeen hihnan asennuksessa, koska hihna ei ilman avaamista yllä etuvariin ja harvan sormivoimat riittävät sillään. Se syntyy helposti 10 mm vanerista johon 36 mm reikä ja loiva V-aukko, josta viistoaa reunat. 12 mm reijistä saa väännettyä lohkon vahvikkeita vasten sen variin ja ulos. Kuvassa olevan reikien sijoittelu on hyvä.

--------------------------------------------------------------------------
Työkalu kytkinkelloon ja magneettoon. Tämän hankaluus oli jatkovarrellisuuden toteutus. Muuten vain olisi ollut kuviosahaa ja porailua. Ruuveillekin täytyy porata reijät. Kytkinkellon reijät ovat 14 mm ja magn. 10 mm. Hyvä tapin paksuus on 6 mm ja normaali kanta menee kytkinkellon reikiin. Konepultitkin voi kiertää puuhun kun tekee tiukat reijät johon ruuvi tekee kierteet itse. Kierretappiakin voi kokeilla.

Reikien paikat kiekkojen ollessa asennettuna, saa tarkasti työkalun tekoon tekemällä kartonkiin keskelle reilunkokoinen reikä ja asettamalla se kiekon päälle, ehkä teipaten paikalleen, niin että ruuvarin kahvapäällä hankaa reikien kohdalta jotta pahviin jää jälki. Sillä siirtää mitat vanerille. Tarkkuus useampitappisessa on suuri jotta ne kuormittuvat yhtä paljon. Magneeton reikien pienuus vaatii tarkkuutta.
Digitaalitönärillä reikävälin saa niin että mittaa ensin reijän halkaisijan ja nollaa mittarin ja mittaa välin sitten laidasta laitaan.

--------------------------------------------------------------------------

Muotoilu muuten ei ole tarkkaa mutta kaarevat muodot ja reunojen pyöristelu lisää lujuutta ja käyttömukavuutta. Maalatun työkalun löytää helpommin ja säilyy siistimpänä kun öljylika ei imeydy.

----------------------------------------------------------------------------

Kestävyys on riittävä totesin avattuani muutaman kerran tuolla nauloista tehtyin tapein varustetulla lukittuna. Mitään myötäämiseen viittaavaa ei ole. Käyttö on hyvin helppoa.

Tuo kuvan kiintolenkkiavain käy melko hyvin jopa pääasialliseksi työkaluksi etuvariin. Pontevasti vääntäeen sain samaan arvoon momenttiavaimen kanssa.

**********************************************************

klik

ZTR http://www.youtube.com/watch?v=zqdIgjFqRHo tekemän likikopio jossa on siitä puuttuvat toiminnot: Penkkiin kiinnitettävyys ja kiertolukitus. Se tekee jousen asennuksesta hyvin kevyen ja varman työn. Pitkää työntöruuvia pyörittelee mieluiten koneella.

Materiaali vaneria, kierretankoa, putkea, muttereita prikkoja ja maalia. Koko p,l 15*15 (sisämitta). Huomasin tehtyäni että sivujen ja varin säteen mitta kannattaa tehdä samaksi että aseteltaessa osia laite kyljellään, ne asettuu heti oikeaan tasoon. Tosi pystyasennossakin kokoonpano sujuu niin että jättää välin hieman ahtaaksi jolloin jousen paine keskittää osat. Olen tehnyt molemmat päät itsestään keskittyviksi.

"ZTR" tappilukitus onnistui vaikka kohdistukseen tuli heittoa kunnon mallin puuttuessa. Lujuutta sain siihen tekemällä 3 mm prikoista laipat joiden läpi vanerin läpi ulottuva tappi tulee sekä prikan kiinnitys kahdella puuruuvilla vaneriin.

Kierretappikin tarvitsee ohjurin. Sillä onnistuu vino kierre suoraan reikäänkin.

Testasin ja totesin sen kestävän riittävän kovan kiristyksen kunhan hylsy vain pitää. Noihin ohuisiin muttereihin voisi tehdä toisesta samankokoisesta mutta korkeasta tapeilla vääntiön, joka olisi siinä väännön ajan.

****************************************************

Tein uuden päätykappaleen jossa tappien kohdistimena oli itse laippa ja sekin kiinni ruuvattuna. Tappeina 6 mm pultit ja lujitteina vaneriin vetämällä upotetut mutterit, jotka tiivistävät puuta ja paine jakautuu paljon laajemmalle kuin pelkän pultin. Kokeilin vastaavan tapin lujuuden ja tulos oli 160 Nm yhdellä tapilla. Kohdistus onnistui nyt hyvin.

klik


Vinkkinä sille joka aikoo kiertolukittuvaa puristinta niin reijät ovat 7 mm ja 40,5 (tarkista) mm säteellä 120 astetta. Paras käyttää laippaa ohjurina poratessa. Piemmän päälle olisi hyvä porata varin reijät 8 mm suuruisiksi jotta saa lujemmat tapit niihin.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#66
Seisontajalan jousen veto on kovimpia yksittäisiä työvaiheita. Tein pienen pikavinssin. Kone on työpenkillä ja käytin pöytälevyä sen pikaiseen toteutukseen vaikka erillinen alustalevy olisi hyvä jotta voi tehdä työn ulkonakin.

Porasin pöytään reijän narulle, jonka toinen pää jousen päähän ja toinen jatkovarresta tehtyyn vinssin akseliin, jota pyöritin veivillä. Narun pään voi teipata akseliin ja muutamassa kierroksessa on kitkaa tarpeeksi. Sitten vain jousen koukku tappiin ja naru pois. Vipusuhde on 15:1

Lautaan voi tehdä vetonarun ja astuu laudan päälle. Mitoitus niin että lauta maassa on jousen pää sopivasti asettaa paikoilleen.
Testasin baotianin kahteen jouseen, jotka olivat ääritiukat keinoa ajatellen. Laudalle sai hypähtää (100 kg) että 8,5 cm jousi venyi 3,5 cm ja tarttui koukkuunsa.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Mattoveitsi puuttuu mun kokoelmistani. Se pitää siis ostaa seuraavaksi, että saa noita tiivistelevyjä muotoilla ja onhan se kätevä monessa muussakin!
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

-Zone-

#68
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.06.10 - klo:16:14
Seisontajalan jousen veto on kovimpia yksittäisiä työvaiheita.
Itse tein sokkapihtien tapaiset isot pihdit. Avaavaa mallia siis. Kun laittaa jousen pihtien kärkiin ja venyttää sen pihdeillä, saa jousen helposti paikalleen. Varret on aika pitkät (noin 40cm) jotta jäykempienkin jousien asennus olisi helpompaa. Pienet ja kevyet jouset menee paikalleen aidoillakin sokkapihdeillä.

Lainaus käyttäjältä: FrozenCorpse - 20.06.10 - klo:10:49
Mattoveitsi puuttuu mun kokoelmistani. Se pitää siis ostaa seuraavaksi, että saa noita tiivistelevyjä muotoilla ja onhan se kätevä monessa muussakin!
Jos reikämeistisarjaa ei ole tullut tehtyä/ostettua, niin tiivisteihin pultinreijät syntyy kiväärin hylsyillä. Piekkarin hylsyllä tulee M6 pultille reikä ja hirvarin hylsyllä M8. Huom! Nalli pitää olla ammuttu ;) Puun päällä, kun lyö hylsän tiivisteestä läpi, on tuloksena siisti pultinreikä.

Reikämeistit on kyllä helppo tehdä itsekin sopivasta putkesta. Teroittaa vaan leikkaavan pään mirkelissä. Sylinterin reikäkokokin (esim alatiivisteen) onnistuu putkesta tehdyllä. Lyömällä ei tahdo oikein mennä tiivisteestä läpi, mutta prässissäkin voi painaa, jos sellaisen omaa. Hydrauliprässissä menee muutes hienosti ohuesta kuparilevystäkin läpi, jos kannentiivistettä tekee. 0,35mm kuparilevyarkki on esim kannentiivisteeksi juuri passelia tavaraa.

Coastside

#69
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 20.06.10 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.06.10 - klo:16:14
Seisontajalan jousen veto on kovimpia yksittäisiä työvaiheita.
Itse tein sokkapihtien tapaiset isot pihdit. Avaavaa mallia siis. Kun laittaa jousen pihtien kärkiin ja venyttää sen pihdeillä, saa jousen helposti paikalleen. Varret on aika pitkät (noin 40cm) jotta jäykempienkin jousien asennus olisi helpompaa. Pienet ja kevyet jouset menee paikalleen aidoillakin sokkapihdeillä.
Jouset ovat perehtymättä haaste jo siksi että se lähtee yleensä nopeasti jonnekkin. Olen etsinyt turhaan tuntikausia joitakin jousia, kun en osannut varmistaa ettei se singahda minnekkään, vaikkapa silmään. Sitokaa se langalla kiinni, oli keino mikä tahansa. Kyllä minullakin raameja on vetää jouset suoriksi jos ote pitää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#70
 

Kiinalaiseen ratti tankkaukseen ja öljyille. Taivutus ja uritus kuumennuksen jälkeen ja siihen jämähti. Melko kookas mutta malli on hyvä. Helpottaa ja varmistaa molempia paljon. Tuohon huoltiksen kahvakaan ei mene helposti tuon boxin vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tomba

#71
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.06.10 - klo:12:10
Kiinalaiseen ratti tankkaukseen ja öljyille. Taivutus kuumennuksen jälkeen ja siihen jämähti. Melko kookas mutta malli on hyvä.
Mä tankkaan asemalla letkulla, paljon helpompi ;D
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

Coastside

#72
Lainaus käyttäjältä: Tomba - 23.06.10 - klo:18:09
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.06.10 - klo:12:10

Kiinalaiseen ratti tankkaukseen ja öljyille. Taivutus kuumennuksen jälkeen ja siihen jämähti. Melko kookas mutta malli on hyvä.
Mä tankkaan asemalla letkulla, paljon helpompi ;D
Mä kotonakin rempan vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Espi

Hylsysarjaa ostaessa kannattaa katsoa, että hylsyt on 6 kulmaisia, eikä 12. Teininä en saanut PV:n kannenpulttia auki, kun hylsy nousi ja pyörähti kulman yli vaikka kuinka painoi. Pyysin naapurita apua ja hän väänsi omalla hylsysarjallaan sen auki helpon näköisesti.(hänellä oli 6 kulmainen hylsy, minulla 12) Jälkimmäinen vääntää vain pientä pintaa mutterin kulmissa, ensimmäinen koko mutteria, jolloin pyöreitä muttereita ei juuri tule.
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

OH2KV

12- kulmaisia pulttejakin on, mutta harvassa, juuri nyt tarvitsen 12 kulmaisen hylsyn muijan autoon. Takaiskari on kiinni tuollaisella ihmeellä.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J