Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ruuvi / pinnapultti pyörii tyhjää / poikki. Miten vaihdetaan?

Aloittaja jalat, 26.07.08 - klo:21:04

« edellinen - seuraava »

Petteri L

No niin, parin tunnin nytkyttelyllä ja vasaran ja puukalikan avulla koputtelemalla sain varikopan auki eilen illalla (kädet hellänä ja voimattomana vieläkin - yllättävän vaikea nytkytellä tuollaista käsiin ylikokoista esinettä - kävi vähän näppien puristusvoiman päälle...).

Kovaa ovat lohkossa kiinni pultit aina vaan. Koputtelun avulla sain kaksi auki ehjänä, kaksi katkesi (taas). Nyt on sitten kopan 11:stä pulttipaikasta mahdollista 4:ään laittaa pultti takaisin, lopuissa on pultinjämä...  >:(

Lisää vinkkejä, millä saisi jämät pois? Muutamaa koitin lukkopihdeillä vääntää (näkyy puoli senttiä kierreosaa, niin sai kiinni) - pultti (tai siis nyttemmin kierretangon pätkä...) vaan muuttaa muotoaan, muttei koitakaan aueta?! Niin pehmeää tavaraa nuo ovat. Ovatkohan alumiinia, kuten Moposportin myymä Minarelli-ruuvisarja?

Mitään millä kuumentaa tai hitsata ei ole käytössäni.

Myöskään en ole tuollaisia ennen halkaisemalla tms. poistanut koskaan (enkä ole kierteytystyökaluja koskaan käyttänyt jne.) , joten jos on kohtuutarkkaa ohjetta tarjota jostakin tekniikasta, niin kiitos jo etukäteen... :)

jalat

Pirullinen tilanne kieltämättä  >:(

Kyllähän se varikoppa neljälläkin pysyy paikallaan. Mutta polkukäynnistintä kannattaa välttää sitten mahdollisimman paljon. Ja toivottavasti ne neljä pulttia on edes vähän joka puolella, ettei neljä vierekkäistä vaikka vain kopan päällä. Ei se varikoppa käsittääkseni mikään tukirakenne ole. Lähinnä pölysuoja ja tuulitunneli varin jäähdyttämiseksi.

Lukkopihdeillä itsekin olisin ehdottanut... hmm... ne jotka menee läpi asti, niin mitä jos sahaisi sen puolisenttiä ihan siihen lohkon rajalle asti. Sitten napauttaisi jollain piikillä siihen keskelle pultinjämää kolon ja porakoneella siitä reikä jotta pultti tulee "silppuna" pois. Jengat menee, lohkosta, mutta sen jälkeen joko uudet isommat jengat kyseiseen hommaan soveltuvilla laitteilla, tai pultti+mutteri yhdistelmällä jatkossa kiinni. Itse tekisin varmaan jälkimmäisellä. Niin harvoin tarvii tuota varikoppaa availla.

Tai sitten käyttäisin vaan niitä neljää pulttia.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Jos tynkää on ollut jäljellä, niin olen tehnyt Dremelillä viisteen (uran) ja vääntänyt talttakärjellä auki. Jos ei ole onnistunut, niin olen naputellut auki siten, että ruuvari ottaa kiinni vain uran yläosaan ja sitten vasaraa perään. Olen myös hitsaillut Wallen mainitsemalla tavalla ja toimii erittäin hyvin. Jos tynkää ei ole jäljellä, niin porataan varovasti vanha pois.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Petteri L

Täytyy näitä koitella.

Dremelöimään pääsee vissiin pääosin vielä ihan hyvin (joku pultti on toki katkennut sisäänkin, mutta en juurikaan haaveile kaikkien vaihtamisesta...).

Probleemalta tuntuu eilisen pikaisen lukkopihdeillä vääntelyn jäljiltä, että tuntuisi siltä, että pultinloppukin mieluummin menee muodottomaksi kuin aukeaa...

Coastside

Jos jostain löytyy juotos tai hitsausvälineet, kannattaa jämään tremelöidä ura ja siihen kiinnittää vaikka rautasahan terän pätkä em. välineillä. Se kestää sitten vääntää enemmän kuin pelkästä urasta.

Jos kopan pultit on suurimmalta osaltaan poikki ja sisällä, voi tehdä kulmapaloilla uuden kiinnityksen kopan ulkopuolelle. Popparilla saa hyvin koppaan kiinni. Kierteet tekemällä saa helppoutta asennuksiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Eikös rautakaupasta saa niitä kynäsoihtuja kohtuu halvalla; Jollain foorumilaisilla taitaa semmoisia ollakkin. sillä voisi kohde lämmittää...

Omassa ihmeessä takavarin akseli on laakeroitu varin koppaan. Ehkä se 4 pulttia menee väliaikaisratkaisuna ,mutta pitemmän päälle enempi on parempi.

Petteri L

Niinpä se on takavari akseloitu tuossa CPIssakin koppaan, ja sähköstartin ja latauksen kanssa on häikkää, eli poljinta tarvitsee, joten täytyy pyrkiä kopan mahdollisimman hyvään kiinnitykseen...

Mester

Pakoputken kiinnitys ruuvi napsahti poikki eli toinen niistä kahdesta ruuvista jotka kiinnittää putken pakoaukkoon.
Osaako kukaan sanoa kuinka kallis remontti tulee olemaan jos vien huoltoon?

janite2

Ainakin tunnin työn veloittaa, jos hitsaamalla irtoaa...
Jos porataan, sitte tarttee ottaa pytty pois ja sitten maksaa...
Ellet irrota sitä ite ja vie lähimpään moottorikoneistamoon...

Ei siihe sattunu jäämään yhtään karaa, vai menikö ihan tasalta poikki...

Tietty, joku osaava nyrkkipajakin/ wanhanliiton pienkonehuolto sen nappaa nopeesti irti... Siis, sellanen mesta, missä korjataan pappatunturista ruohonleikkuriin ja hevosrekeen...

Coastside

Jos siitä ruuvista on näkyvissä puoli senttiä tai enemmän niin moottori irti ja sen kanssa kierrokselle korjaamoihin. Ei niihin isoihin joissa työt otetaan tiskillä vastaan...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Kannattaa silti muistaa sekin että uuden sylinterin kannen saa 34 eurolla Stormilta. Ettei kannata kyseisestä operaatiosta suostua maksamaan kovinkaan paljon.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

baukku

mulla tulee joskus vastaan ikävä homma,nimittäin pitäis tehä uudet jengat variaattorilohkoon vaihteistoöljyn poistoaukkoon.Tällä hetkellä on vielä alkupäässä vähän jenkaa,että prikan kanssa pysyy jotenkuten kireellä,ettei nyt ihan sormilla pyöriteltävä ole. Eikä se pahemmin vuodakaan,vähän nyt jää sormeen mustaa kun sieltä pyyhkäsee,mutta mitään öljylammikoita/vanoja en oo havainnu :D
Pitää sitten koko lohko irrottaa että saa sen reiän sojottaan ylöspäin jotta saa törkättyä vähän jotain täytemassaa sinne. Sit vaan porata reikä ja vääntää uudet jengat.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

opa_damien

menin sitten kiristämään vissiin liikaa peugeotin kampiakselin päässä olevaa ruuvia ja korkkas akselinpään kierteet.miten toimin?

karkulainen

Siihen voisi kokeille tehdä uudet kierteet, kierresarjalla milliä pienempi kierre sinne ja uusi mutteri. Jos on kunnolla pilattu, niinkuin kaverilla oli, pitää melkeimpä ostaa uusi kampura.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Timo

#59
Tänään kävi köpelösti kun aloin putkea pistämään kiinni.Meni kierteet kannesta perkele  >:(
Pinnapulttin kierteet ehjät.
Saisko sitä jotenki pulttia lukittua sinne,kierrelukite,kemiallinen metalli? muu?
En jaksais purkaa tota kantta ja jne TAAS.just saanu toimimaan aikas hyvin.