Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ohjauslaakerien vaihto tai korjaus

Aloittaja Coastside, 13.02.18 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Coastside

On työn alla ja osat matkalla englannista kun suomesta oli hankalampaa etsiä, saati löytää. Paras keino on mallikoodilla hakea koska nimet voi olla mitä vain.

Rakenne on sama kuin polkupyörissä joissa sen osat helpommin näkyvät. Työ on hankala koska katteet on purettava ja avainkoot on suuret. Tanko on myös poistettava ja siitä sähköt ja jarruosat irti.

Lukitusmutterin voi joutua katkaisemaan jos se ei edes taltalla kiertäen aukea. Minä yritin ja näyttää siltä että talttaan sen poikki. Poraaminen vähentää työtä. Poralla kolo kylkeen ja siitä puikolla ja vasaralla naputellen.
Stemmien tahi koolien (kuppien ja sisäkehien). Sisäkehien poisto voi vaatia rikkomaan vanha esim tremelillä. Ensin jollakin kiilaamalla voi lähteä. Riippuu asennustiukkuuksista ja ruosteesta. Suhteettomia voimia ei kannata käyttää. Kuumennus voi auttaa.

Jos ja kun tulee väärät osat, voi riittää kun käyttää uudet kuulat. Jouduin itse niin tekemään. Vanhat yläkuulat oli hyvät ja uuden sarjan häkeistä purkaen sain alakuulat. Lukitusmutterikin kävi.

Kuulia saa halvallakin. Esimerkiksi ruostuneet alakuulat korvata uusilla.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3.8+mm+bearibg+balls&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=5%2F32++bearibg+balls&_sacat=0

Asennus sujuu " kuumenna/jäähdytä" menetelmällä, ts. kuumenna ulkokehää ja jäähdytä sisäkehää. Sisäpuolisen saa pois putkella jonka päähän tekee halkion että se leviää jotta voi puskea koolin ulos. Pitkällä ruuvarillakin ja vasaralla voi yrittää naputella ne ulos. Jos sen kunto ei ole huono, sen vanhan voi käyttää. Voi kokeilla onko siinä uusilla laakereilla välystä jossakin kohtaa. Sisäpuolisen voi puristaa kierretangolla ja muttereilla paikoilleen.

Laakerien säädössä tärkeää ettei välystä jää eikä takertele. Lukitusmutteri tarpeeksi tiukkaan. On hienokierrettä ja siksi kiristyy helposti.

Vaseliiniksi kannattaa valita meriveden sietävää koska maantiesuolakylpy on talviajossa läsnä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1
On ilmennyt että kiinalaisissa on vaihtelevan kokoisia laakeristoja ja usein niiden myyntitiedoissa ei kerrota mittoja. Voi saada edullisesti, väärän kokoisen. Yksi tapa arvioida tuotekuvasta sidottujen kuulien lukumäärä, onko se sama kuin omassa. Silloin myös halkaisija on sama.

Voi koettaa ensin katsoa riittääkö kuulien vaihto. Niitä saa halvalla. Irtokuulilla vahvempi kuin häkissä olevilla, koska pintapaine per kuula on pienempi.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=3.8+mm+bearibg+balls&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=5%2F32++bearibg+balls&_sacat=0

Alakartio on kuluvin paikka ja sitä voi viilaamalla korjata, esim. teräketjuviilalla. Se kuluu eniten etupuolelta. Sivuja madaltaen siihen saa paremman tiukkuuden.
Ruostuneen kartion voi hioa santapaperilla puhtaaksi. Voi myös kääntää kartiota 90 astetta jolloin tiukempi osa sattuu etupuolelle. Pituus suuntaan ei saa jäädä yhtään väljää, sivusuunnassa se ei niin haittaa.


https://www.puuilo.fi/Teraeketjuviila-40mm-3kpl/pkt

Koko vastaa kuulien kokoa.

Lukitusmutteri voi olla ääritiukka. Avainkoko tavallisesti 30 mm. Siirtoleukapihdit muuten riittäisivät mutta liian kireään tarvitsee hakata. Hyvä keino on porata kolo ja tylpällä tapilla siitä hakata auki. Mutteri säästyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

Löysin skootteriini sopiva laakerisarja MC-Scatterilta.
Lukitusmutteri ei aiheuttanut isompia ongelmia - pidin säätömutteria putkipihteillä samalla kun löysäsin lukitusmutterin isolla jakoavaimella.
Hankalin homma oli saada alempi laakeri irti rungosta - en saanut otetta millään työkalulla. Päädyin hitsaamaan pari möykkyä laakerin sisäpinnoille.
Haarukan päästä alempi laakeri irtosi lyömällä kylmämeisseliä rakoon.
Uudet osat naputin paikoilleen vanhojen laakereiden avulla. 

tapiovuorent

Tiedoksi , myös ihan yleisellä tasolla muillekin.
Alalaakeri lähtee helposti pois , esim. 15-20 mm: n metallitangolla tai putkella.
Ylhäältä päin tanko ohhjainputken sisälle , ja pikku napautuksilla lyödään laakerirengas pois.

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 03.03.23 - klo:08:34Tiedoksi , myös ihan yleisellä tasolla muillekin.
Alalaakeri lähtee helposti pois , esim. 15-20 mm: n metallitangolla tai putkella.
Ylhäältä päin tanko ohhjainputken sisälle , ja pikku napautuksilla lyödään laakerirengas pois.
Tiedoksi sulle, että mun skootterissa runko oli koneistettu siten, että alalaakerin lakerirenkaalle ei jäänyt minkäänlaista reunaa tai kynnystä mistä olisin saanut otetta putkella tai tangolla ylhäältäpäin. Siksi päädyin hitsaamaan.

tapiovuorent

Selvä homma. Melkoisen määrän noita laakereita , eri merkkeihin 4-T ja 2-T, ja malleihin olen vaihtanut . Ei ole kertomaasi ongelmaa ollut.
Mielenkiinnosta kysyn : Mikä on skootterisi Merkki ja malli.
Tietää sitten vastaisuudessa varautua.

Coastside

Polkupyörissä on usein mahdotonta saada otetta ulkokehältä mutta sisäpuolella on aina kynnys johon saa lyötyä, koska mitään syytä estää sitä, ei ole. Sama muissakin ohjauslaakereissa. On työkaluja joissa kartiokiilalla levitetään putki tarttumaan reunaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 10.03.23 - klo:08:42Mielenkiinnosta kysyn : Mikä on skootterisi Merkki ja malli.
Tietää sitten vastaisuudessa varautua.
Yiying MTX-2 2006

tapiovuorent

Kiitos.
Eipä juuri tällaista kiinanskootteria olekaan vielä tullut vastaan.
Noissa kiinalaisissahan samaa skootteria on tullut suomeenkin monilla eri merkeillä, mutta esim. katteissa voi olla , ja onkin muutamien millien mittaeroja , ettei saaa sopimaan . Tulevat ilmeisesti kuitenkin eri tehtailta.
No , tämähän ei nyt liittynyt k.o. laakeriasiaan.

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 12.03.23 - klo:08:29Eipä juuri tällaista kiinanskootteria olekaan vielä tullut vastaan.
Se on ns. isorunkoinen mopo, jota myös myydään eri merkeillä 125- ja 150-kuutioisena. En voi olla varma ovatko muut vastaavat just samanlaisia, koska olen rassannut vain tätä yhtä romua.
Ohjauslaakerin alapäässä ei ole minkäänlaista akselitiivistettä estämässä kurat menemästä laakeriin. Moottoripyörissä on yleensä tiiviste ainakin toisessa päässä.
Etujouset on joskus lyönyt pohjaan kun olen osunut tiekuoppaan - sillä on voinut olla isokin vaikutus laakereiden kestävyyteen. En tiedä mistä etuhaarukan varaosia saa, mutta se on sitten eri keskusteluaihe.

tapiovuorent

Eipä noissa moposkoottereissa, ohjauslaakereissa ole mitään tiivistettä/stefaa.
Jos olisikin , niin eipä laakereita k.o. kohteeseen varmaan tarvitsisi vaihtaa.
Kun vaseliinit rullakupista häviää , niin pianhan laakeri on entinen.

Coastside

Kiinalaisiin on vaikea löytää ohjauslaakereita. Helpoin tapa on siirtää ylälaakerikuulat alas ja irtokuulat ylös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kehitin Tunturi Tiger Air ylälaakerin suojaksi pätkän polkupyörän sisäkumia, niin sade ja roskat ei pääse suoraan kuulalaakeria sotkemaan. Toinen idea oli polkupyörän Fauberkeskiön kromisuoja, jonka voisin jyrsiä isommaksi, mutta sitä en löytänyt. Kenties skoottereissa voisi soveltaa kumisuojaa, jos niissä on laakerit paljaana. Omissa skoottereissa on muistaakseni ollut alkeellinen pelti suojana. Onhan tuossa mopossa yläkolmio hieman suojaamassa, mutta aina voi parannella.Vulkanoituvan teipin voisi myös kääräistä sinne yläkartion päälle.
Aprilia Sportcity One 50 4t