Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nestejähdytteisen skootterin ylikuumeneminen (SR Factory)

Aloittaja Juha, 31.03.08 - klo:21:58

« edellinen - seuraava »

Juha

Pientä ongelmaa pukannut särräni kanssa. Kyseinen skootteri on varustettu nestejäädytyksellä. Eilen ja tänään ilmeni koneessa ylikuumenemista, talissa näin "riemukseni" kuinka jäähdytysnestettä valua mopon katteista, selvästikkin kiehui ylitse. Kyseistä ongelmaa olen havainnut jo aikaisemmin, mutta maagisin asia on se, että kuumeneminen on tapahtunut aina samalla tiellä säästä riippumatta.
Ajattelinkin jos täällä osattaisiin kertoa mistä vikaa voisi lähteä etsimään, sillä itselläni ei ole oikein tietoa tuosta järjestelmästä.

Samppa

#1
Mistä kohtaa se puskee nesteitä pihalle? Kyseessä voi olla tukos, tai vain esimerkiksi huono letkuliitos josta nesteet valuu pihalle järjestelmän paineen kasvaessa. Mikäli olet joskus tyhjentänyt järjestelmän, niin kai olet muistanut ilmata sen täytön yhteydessä. Ilmakupla voi estää lahjakkaasti nesteen kiertämisen? Yksi vaihtoehto on myös toimimaton termostaatti, tai vesipumppu. Molemmat pystyy testaamaan kun irrottaa ne järjestelmästä. Onhan nestepinta kohdallaan? Aluksi selvittäisin tuon vuotokohdan tarkan sijainnin.

Onko siinä minkäännäköistä lämpömittaria, jos on niin kuinka korkealle lämmöt nousee silloin kun käytät vehjettä paikoillaan, eikä ajoviima pääse viilentämään syyläriä? Ja lopuksi, onhan nesteet lantattu niin, etteivät ne vain pääse jäätymään?

Nämä nyt tulivat nopeasti mieleen...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juha

#2
Nesteet ovat tulleet paineen kasvaessa korkinkautta pihalle. Ilmakuplat voivat olla yksi mahdollinen syy, tuosta tuleenkin mieleen, että olen tainnut joskus avata ilmausruuvia vesipumpun kyljestä(tai jostakin läheltä moottoria). Viime syksynä taisi olla pakkasenkestävyys nesteellä -35 astetta. Lämpömittari on vain pylväs, jossa ei ole erikoisempia arvoja,  mutta ajotietokone antaa moottorin sammutus kehotuksen, kun lämpötila on kohonnut liian korkealle.
Termostaatin toiminnasta en ole varma, enkä myöskään ole tietoinen sen tarkasta sijainnista.

Syyläri on kyllä ahdettu todella pieneen tilaan, että pienikin este saattaa haitata ilmavirran kulkua.

Pitänee huomenna käydä tutkimassa sitä ;)

Edit: 2.4.2008

Empä kyllä mitään vikaa laitteesta keksinyt. Ja eilisen 170km ajon kesti mukisematta. Olisikohan silloin vallinneella myötätuulella ollut jotain pelissä. 

Samppa

Kyllä siihen liikkeessä pitäisi tulla niin paljon ilmavirtaa, että ei pitäisi kuumeta. Olisiko kuitenkin ollut vaikka ilmakupla? Kokeilehan nyt ainakin ilmata järjestelmää jollet jaksa termostaattia ja vesipumppua irroittaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juha

Tuosta ilmaamisesta. Vähän on se homma hakusessa, että mitenkä tuo ilmaaminen oikein tehdään.  ::)

Samppa

Ihan avaamalla vain riittävästi sitä ilmausruuvia (jos sellainen on) ja juoksuttamalla sitä kautta nestettä pihalle riittävän kauan, eli niin kauan ettei mukana ole lainkaan ilmakuplia. Samalla kannattaa pitää huolta, ettei nesteet pääse loppumaan järjestelmästä (eli lisää tarvittassa). Sitten voi välillä sulkea tulpan, käyttää vähän aikaa moottoria muutamalla rivakalla kaasuttamisella, sammuttaa ja tehdä saman uudelleen (kuitenkin niin etteivät nesteet ehdi kuumenemaan niin kuumiksi että homma menee vaikeaksi.).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Mahdollisuuksia on useita. Neste ei kierrä, sylinteristä vuotaa painetta vesitilaan, paisuntavaraa ei ole jätetty, jolloin se tulvii painetulpasta ulos, vaikkei ylikkumenemista ole. Jos  vesipumppu menee, se yleensä alkaa vuotamaan nestettä tiivisteiden välistä ulos kuin autoissa käy. Termari vain jumittuu kiinni ja kiehunta ilmaisee sen. Jos nestettä ei ole riittävästi, vaikka letkuvuodon vuoksi, se ei kierrä. Niinkauan kun on mitä keittää ei ole vaurioriskiä, paitsi jos kaataa kylmää vettä koneeseen sen ollessa kuuma.
Ensiksi tarkistus ettei ole vuotoja tai väärää nestemäärää. Syylärissä näkyy valo läpi. Sitten vika on termarissa tai vesipumpussa. Termarin voi tarkistaa irroittamalla panemalla se kuumenevaan veteen lämpömittarin kanssa, joilloin avautumislämpötilan näkee. Jos se toimii on pummu rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Ongelmaa oli jo viime vuonna ja silloin kysyin liikkeestä mistä ostin skootterini,  termostaatin toimimista ja siellä vastattiin, että se on kylmänä aina auki. En tiedä sitten, onko koko termostaattia, sillä muutaman minuutin käyttämisen jälkeen alkoi syyläri lämpeemään.

Täytyneepä koittaa tuota ilmaamista.

Skodepaappa

Lainaus käyttäjältä: Juha - 02.04.08 - klo:16:37
Ongelmaa oli jo viime vuonna ja silloin kysyin liikkeestä mistä ostin skootterini,  termostaatin toimimista ja siellä vastattiin, että se on kylmänä aina auki. En tiedä sitten, onko koko termostaattia, sillä muutaman minuutin käyttämisen jälkeen alkoi syyläri lämpeemään.

Täytyneepä koittaa tuota ilmaamista.

Automaailmassa se taitaa olla kyllä niinpäin, että kylmänä kiinni ja lämmetessä avautuu. -> Moottori saavuttaa käyntilämpötilan mahdollisimman nopeasti. Jospa se on mopoissa toisin. ???
I am a rolling stone...

Samppa

Termostaatin kuuluu avautua siihen merkityssä lämpötilassa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.