Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin akseli

Aloittaja jontten, 20.07.13 - klo:05:57

« edellinen - seuraava »

jontten

Eli, pulttipyssyn kanssa onnistuin sähläämään että etuvariaattorin akseli vai mikskä sitä kutsutaan.. Niin siinä on kierteet päässä mitkä meni huonoksi, jotenka siinä ei enää se pultti pysy päässä. Mitenkä saisi uudet kierteet tehtyä tähän ja onko kuinka kallis remppa?

HiTec

Laita siihen helicoil tmv. kierre. Eli akseliin tehdään jengat pykälää pienemmälle mutterille, mutta mutterin sijaan siihen laitetaankin tuollainen pelkkä "kierre-spagetti" => alkup. mutteri toimii nyt paremmin kuin uutena, sillä tuo kierre on varsin kovaa kamaa = kestää myös enempi kuin alkup. akselin pintaan tehty kierre 8)

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

-Zone-

#2
Itku voi tulla kun yrittää siihen pintakarkastuun akseliin niitä jenkoja kiertää..
Jos ei ole kierre pahasti mennyt piloille (kolhu jenkoissa yms) niin olen korjannut kierteenkorjausviilalla. Pahemmin kärsineissä (kuten tahtoo pulttipyssyillä tuhotut olla) olen vaihtanut joko koko kampiakselin tai sen puolisen limpun ja vanha kiertoon. Korjauttaa sitten joku muu sen kierteen jos korjauttaa.

Samppa

Olen itse söhlännyt yhden kampuran kierteet siten, ettei mutteria saanut enää paikoilleen.

Homman korjasin siten, että:
1. Otin kampuran irti
2. Totesin, että kierteen lähtö on niin pahassa kunnossa, että kierteenkorjausviilalla ei enää pärjännyt
3. Koska akselissa oli noin parimilliä turhaa pituutta, sahasin sen tuhoutuneen parimilliä pois muistaakseni ihan rautasahalla
4. Sain kierteestä johtavan kierteenkorjausviilalla ja muilla Bilteman kierrekorjaustyökaluilla
5. Hyvin on toiminut, jo yli 6 000 km.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Juissi

Nauhahiomakone metallipaperilla on hyvä tohon lyhennyshommaan.
Meillä on töissä kiinteä lattiamallinen kone mikä on vähän hifistelyä, mutta tankki mallisellakin pärjää kun kiinnittää sen vaikka ruustukkiin.
Sillä hioo hetkessä akselista vähän pois ja kierteen pää jää tosi nätiksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

jontten

Kampiakseli nyt irrotettu koneesta.. Kellään mitään tietoa, saako jossain koneistamolla tms teetettyä uudet kierteet kampiakseliin?

Juissi

Tuskin saman kokoisia saa, tai ainakin maksaa hunajaa.
Pienemmät saa, ja tuskin kallistakaan, kun käyt kysymässä, tekiskö joku kahvitunnilla.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 23.07.13 - klo:21:19
Tuskin saman kokoisia saa, tai ainakin maksaa hunajaa.
Pienemmät saa, ja tuskin kallistakaan, kun käyt kysymässä, tekiskö joku kahvitunnilla.
Jos en olisi lomalla niin voisin tekasta... lomaa vielä 3,5viikkoa jäljellä...  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Jos kampura on yhä koneessa ja sen saa käymään voi pienemmän kierrekoon tehdä viilaamalla tai rälläköimällä akselin pää sopivaan mittaan konetta käyttäen jotta tulee pyöreä. Sitten kierrepakalla uusi kierre.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.07.13 - klo:21:41
Jos kampura on yhä koneessa ja sen saa käymään voi pienemmän kierrekoon tehdä viilaamalla tai rälläköimällä akselin pää sopivaan mittaan konetta käyttäen jotta tulee pyöreä. Sitten kierrepakalla uusi kierre.
jos lukee ylempää niin kampura on jo irti...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T