Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Akkulaturit ja akkujen lataaminen nyt myös yleinen akkukeskustelu

Aloittaja keijopel, 11.11.07 - klo:07:19

« edellinen - seuraava »

Coastside

Lainaus käyttäjältä: helkama sc1 - 20.12.07 - klo:20:32
Mielestäni pätevä laturi ja akun voi jättää pitkäksi aikaa kiinni ei ylilataa hintaa on 59 â,¬ Tarjoustalosta ostin omani

http://www.ctek.com/FI/Buy-Charger.aspx?charger=mxs3600
Robbari myy samaa neljällä kympillä. Hakkurityyppiä taisi olla ja automaattitoimintojakin, joilla säästää ja jopa elvyttää akkua: Pulssityyppinen lataus muistaakseni korjaa sulfinoitumista ja lämpötilakorjaus estää akun kiehumista. Ylläpitolataus sallii jatkuvan kytkennän. Se sopii useimmille 12 V akuille.

Tuon tyyppinen laturi on hyvä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

#31
Hain lidlistä eilen sellaisen Tronic-merkkisen tarjouslaturin 6.99e.
http://www.lidl.fi/fi/home.nsf/pages/c.o.20080327.p.Moottoripyoran_akkulaturi
Siinä ohjeissa sanottiin, että se lataa 0.6A virralla aluksi ja sitten vähentää sitä virtamäärää kun akku täyttyy. Ja kun vihreä ledi sammuu, on akku täydessä latingissa ja laturi siirtyy ylläpito-moodiin. Laturin pitäisi olla ihan jees vehje. Kaveri on yhdessä suuressa autokaupassa töissä ja sanoi että heillä on useampi noita lidlin latureita ihan autoja lataamassa. Ensin mietin C-tek merkkistä kallista laturia, mutta kun melkein kymmenesosa hinnalla sai lidlistä tuon toisen, niin ostin sen.

Pistin eilen illalla klo 18:30 skopan akun lataukseen (lämpimissä tiloissa) ja aamulla vielä klo 7:00 aikoihin ei ollut vihreä ledi sammunut.

Kauanko normaalisti noita lataillaan että ne on täynnä? Akussa luki 12V 5Ah.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Jaa akun AH:t latausvirralla.

Tuon vertaaminen siihen monitoimiseen laturiin ei käy, koska toiminnoissa on suuret erot. Jo latausajan ja laturin hyötysuhteen kannalta ero on liian suuri. Tietenkin tuo on mitoitettu pienille akuille ja toimii siinä, ja jos tarvetta muuhun ei ole, niin se on hyvä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.03.08 - klo:10:51
Jaa akun AH:t latausvirralla.

Tuon vertaaminen siihen monitoimiseen laturiin ei käy, koska toiminnoissa on suuret erot. Jo latausajan ja laturin hyötysuhteen kannalta ero on liian suuri. Tietenkin tuo on mitoitettu pienille akuille ja toimii siinä, ja jos tarvetta muuhun ei ole, niin se on hyvä.

Itsellä ei ole ollut koskaan tarvetta akkulaturille, vaikka autojakin on ollut 3kpl elämän aikana. Lähinnä ostin tuon että voi skootterin akkua ladata talvisäilytyksessä. Ekan skootterin (käytetyn) viikko sitten ostaneena ajattelin ladata sen akun nyt täyteen kevättä varten.

Kysymys siis oli lähinnä että kauanko tuollaisen pienen skopan akun lataamisen pitäisi noin kestää?
Eli pitäisikö ihmetellä jos vielä työpäivän jälkeen noin vuorokausi myöhemmin ei ole se ledi sammunut joka osoittaa että akku on täyteen ladattu.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Jos siinä ei ole ylläpitolatausta, joka on hivin pieni virta, niin sen olisi jo alle kahdeksan tunnin pitänyt ilmaista akun olevan täysi.
Halpa yleismittari on kätevä apu. Akun kohdalla sen lepojännite kertoo sen varaustilan, vaikka sen kapasiteetti on tietenkin voinut laskea.

Geeliakut ovat erittäin tarkkoja latailun suhteen. Siinä suhteessa korkillinen akku on varmempi ja huolettomampi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 28.03.08 - klo:13:24
Jos siinä ei ole ylläpitolatausta, joka on hivin pieni virta, niin sen olisi jo alle kahdeksan tunnin pitänyt ilmaista akun olevan täysi.
Halpa yleismittari on kätevä apu. Akun kohdalla sen lepojännite kertoo sen varaustilan, vaikka sen kapasiteetti on tietenkin voinut laskea.

Geeliakut ovat erittäin tarkkoja latailun suhteen. Siinä suhteessa korkillinen akku on varmempi ja huolettomampi.

Kyllä siinä ohjeen mukaan on ylläpitotila mihin se automatic siirtyy.
Täytynee kaivaa kotona yleismittari jostain kaapista ja kattoa mitä se akku näyttää.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Noita mopopuolen pikkuakkuja olen lataillut Biltemalaturilla noin 6 tuntia...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Heh heh... toivottavasti se akku ei nyt ole p***ana, kun se on kohta vuorokauden lataillut. No mä luotan siihen että se ylläpitotila toimii vaikka onkin 7e laturi  :-[
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Voi itku. Akku näyttää yleismittarilla 13.2V tai sinnepäin. Iskin sen kiinni skootteriin ja väänsin avaimesta. Valot sytty hienosti. Hyppäsin kyytiin ja otin pois jalalta. Ajattelin startata, niin ei inahdustakaan. Eikä palanut enää valotkaan.

Kärvähtikö multa nyt jostain sulakkeet? Se yks sulake joka on heti akun plussajohdon varressa muutaman sentin päässä akulta, on ainakin ehjä.

Mistä muualta löytyy sulakkeita?

Sulaketta ite veikkaisin kun valotkaan ei syty enää virtalukosta. Vai onko muita ideoita?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

A_sentaja

Veikkaan että akun kuormituskyky on jo heikentynyt, vaikka näyttääkin  täyttä.Tarpeeksi vanha akku ei jaksa enää tuupata ampeereja ulos, joten startti ei pyöri. Kokeileppa silleen, että laitat valot päälle, kytket mittarin akkuun ja starttaat, katso paljonko virta putoaa... veikkaan, että alas menee, jos akku aikansa palvellut.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

#40
Joo ei sitä akkua oikein voi järkevästi mitata ilman kuormaa. Muita sulakkeita ei vehkeistä tyypillisesti löydy. 13.2v ei itsessään tuhoa vielä mitään 12 voltin järjestelmissä. Ja vielä yleisesti, lattasulakkeestakaan ei välttämättä suoraan näe mittaamatta onko se ehjä (aina se ei pala keskeltä).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

eikös muuten valot kannata sytyttää vasta koneen ollessa käynnissä?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 28.03.08 - klo:19:18
eikös muuten valot kannata sytyttää vasta koneen ollessa käynnissä?
Näin minä teen ainakin talvella. Mönkkärissä varsinkin jossa on isompi kone vaikutuksen huomaa heti startin pyörittämisnopeudessa. Tiedä sitten voisiko sieltä tulla valoille vielä joku piikkikin, jos niitä pitää päällä. Kesällä pidän kyllä valoja aina päällä, eli starttaamisen aikanakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 28.03.08 - klo:19:18
eikös muuten valot kannata sytyttää vasta koneen ollessa käynnissä?

Tässähän olikin juuri tarkoitus selvittää akun kuormituskyky, joka valojen kanssa onnistuu hyvin. Toisaalta jos motti ei herää ilman valojakaan, niin syyllinen on selvillä. Yleensä minäkin lyön pelin tulille ilman valoja.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Autoissa tuttu tilanne on kun akun napa ei saa kunnon kontaktia, se ei starttaa, vaikka valot palavatkin. Ohuet kontaktit oksidin läpi sulavat poikki.

Minun skodessa (zoner) ei valot pala virta päällä, mutta syttyvät samaan aikaan starttauksen kanssa! Asian tosin voi korjata releellä, joka kytkee valot päältä kun starttaa.

Niin ja se ei starttaa sivutuki alhaalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04