Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 19.03.13 - klo:19:14
Jos on varaan maksella moottoripyörän vakuutuksia, niin ei kannattane renkaissa tinkiä. Taikka enhän mä edes tiedä paljonko Vee Rubber maksaa.
Jos nyt kuitenkin otetaan ne suodattavat lasit silmiltä, niin olisi ehkä käynyt ilmi, että nimenomaan kyseisiä renkaita suosittelin. Toki täysin anteeksiantamaton erehdys minulta, että en kysynyt moiseen Partaselta lupaa, ja koska näitä ei löydy merkkiskootterien ensiasennusrenkaina. :o

Toki rengasvalintani lähtee muutenkin eri lähtököhdista, kuin monen muun. Skootteri on minulle nykyisin työmatkakulkineena noin 10kk vuodesta ja kilometrejä tulee noin 2000km:ä per kuukausi, riippumatta kelistä. Työmatkat pääkaupunkiseudun huonopintaisilla ja uraisilla teillä, asettaa myös omat erityisvaatimuksensa renkaille, varsinkin sadekelillä. Kokemuksia minulla on myös esim. Misukan City Gripeistä, mutta niitten pito sadekelillä ei oikein vakuuttanut ja uraisella tiellä liian herkästi pyörää kallistava. City Gripit saattaa myös tehdä tepposet keväisin ja syksyisin, kun saattaa keli muuttua päivän mittaan radikaalisti ja kovin mielellään ei moisilla renkailla lähde sohjoista tietä taivaltamaan.

Toki suurin osa skootteristeista on tehty sokerista ja ajot suoritetaan vain kuivalla kelillä ja auringon paisteessa ja ajo tapahtuu kaunista juuri asvaltoitua maantietä pitkin. Silloin on tietysti renkaatkin valittava olosuhteiden mukaan.

lehtijussi

Toi Vee rupperi vois olla juurikin hyvä Agilityyn, jos löytyy 16" rengas ja tuollaisella hieman karkeammalla kuviolla. Tuolla mopolla tulee liikuttua enemmänkin hyväpintaisella soratiellä...

Burgerissa oli misukat, olikohan se niiden takia heikompi esitys ajoltaan kun nykyinen Kymco... Taidan ottaa Metzelerille jonkun toisen kilpailijan mietintään...

Partanen

Voisko siihen olla jokin syy, että Vee Rubber:ia ei ole ensiasennusrenkaina? Mua ei edes hävetä, että en ole aiemmin edes kuullut moisesta merkistä.

Maxxis sen sijaan on tunnettu ja arvostettu merkki ainakin mönkijä harrastajien keskuudessa. Tuskin se huonoimmasta päästä on skootterin renkaankaan valmistajana.

Metzelerinkään en usko olevan pettymys, jos vaan kokoja löytyy.

Kaveri ajelin viime kesän City Grip:illä, skootterina Xciting 500. Ymmärtääkseni oli tyytyväinen, taikka ei ainakaan valitellut. Eikä me hiekkateitäkään kavahdettu.

Tarkkana pitää olla rengasta valitessa, että valmistajan suosittaman koon lisäksi renkaassa on riittävä paino- ja nopeusluokitus. Tässä asiassa ei valitettavasti voi aina luottaa edes ammattilaiseen, vaan asiakkaan pitää pitää itse huoli, että asennetuksi tulee oikeanlainen rengas.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 20.03.13 - klo:14:10
Voisko siihen olla jokin syy, että Vee Rubber:ia ei ole ensiasennusrenkaina? Mua ei edes hävetä, että en ole aiemmin edes kuullut moisesta merkistä.
Honda käyttää, ei välttämättä Suomessa myytävissä malleissa, Derbi Senda, joissakin crossipyörissä, esim. hussessa ollu joskus... 
Se on iso renkulamerkki kuitenkin. ;)

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 20.03.13 - klo:20:09
Se on iso renkulamerkki kuitenkin. ;)
Ei voi olla? :o
Kun ei kerran kaikkitietävä häpeämätönkään ole moisista kuullu. ;D

Coastside

http://www.veerubber.co.th/2013/?page_id=215&cur-cat=about

On se ainakin thaimaan suurin ja kattaa kaikki yleisimmät tuotteet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

#21
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 20.03.13 - klo:20:32
Kun ei kerran kaikkitietävä häpeämätönkään ole moisista kuullu. ;D

Jos mua tarkoitat, niin ihan nolostun. Enhän mä oikeasti kaikkea tiedä, vaikka sun silmissä asia saattaa siltä näyttääkin. Kiitos nyt kuitenkin.  ;)

Omassa Vespassa on sen hintaluokan renkaat muutenkin, ettei tarvitse nettikaupan halpismerkkejä juuri selailla. Hiukan päälle satasella saa ihan oikeat renkaat Suomestakin. Ja vaikka olisi kalliimpikin kokoluokka, niin Vee Rubber jäisi kyllä mun puolesta kauppaan. Tainno, ehkä polkupyörään voisin Vee Rubber:in ostaa, jos oikein ylistätte ko. merkkiä.

Joissakin merkeissä on se ongelma, että jos pitävät hyvin, niin kuluvat tosi nopeasti. Jos taas kestävät hyvin, niin eivät pidä (esim. Sava, ainakin ennen). Olen siinä uskossa, että esim. Michelin pystyy kehittelemään tuotteitaan pidemmälle, kuin Vee Rubber. Siksi valtamerkki pystynee löytämään paremman kompromissin kulutuskestävyyden ja pidon suhteen. Olkoon vaan Thaimaan suurin, se ei tässä(kään) tapauksessa tee vaikutusta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

XEVO400

Tietääkös joku tässä suur-helsingin alueella jonkun putkan joka voisi tasapainottaa skootterin renkaan? Ongelma lähti siitä että ostin Continentalin renkaat normi rengasliikkeestä ja takarenkaan saivat tasapainotettua, mutta etupyörässä on niin pieni reikä etteivät saaneet sitä kiinni tasapainokoneeseen. Tai sitten pitäisi purkaa laakerit irti, eikä vaikuta houkuttelevalta hommalta. Mopohan on tuo nimimerkin mukainen, mutta se tuskin lienee olennaista tässä.

pekpel

Laantee vois tietää kuka pystyy moisen homman tekeen..
http://www.freewebs.com/automopohuolto/
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

perttikalevi

En tiedä kuuluuko kysymykseni tänne, mutta kysynpä kuitenkin.
Kuinka syvät on skootterin renkaan kulutuspinnan urat uudessa renkaassa?
Mistä kohtaa kulutuspintaa uran syvyys mitataan?
Kuinka kaljuiksi ajatte renkaanne?
Ei ole tarkoituskaan ajaa renkaita vaaralliseen kuntoon, mutta niinkuin tiedätte keskeltä rengasta urat  ovat eniten kuluneita joten kaipaan valaisua asiaan

InsOmnia

Poliisin tulkinta asiasta, tien päällä koettuna: Kaksipyöräisen kulutuspinta mitataan renkaan keskeltä ja kulutuspinnan oltava vähintään sama kuin auton.

Ulkomuistista repäistynä: Kesällä 1,2mm ja talvella 3mm:ä.

Uusien renkaiden urasyvyys vaihtelee renkaan mallin, käyttötarkoituksen ja valmistajan mukaan ja voi näin ollen, olla lähes mitä vain.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 23.04.13 - klo:23:35
kulutuspinnan oltava vähintään sama kuin auton.
Autossa kesärenkaan minimi 1.6mm

HiTec

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 23.04.13 - klo:23:35
Poliisin tulkinta asiasta, tien päällä koettuna: Kaksipyöräisen kulutuspinta mitataan renkaan keskeltä ja kulutuspinnan oltava vähintään sama kuin auton.

Väärin ??? L-luokan ajoneuvossa 1.0mm ja autossa 1.6mm 8)

Finlex 4.12.1992/1257 Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä
Lainaa18 § (19.12.2002/1243)

L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet

1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.

2. Moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on käytettävä talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita 16 §:n 2 momentissa tarkoitettuna aikana. Mainitussa momentissa talvirenkaiden käyttövelvollisuudesta autolle säädetyt poikkeukset koskevat soveltuvin osin myös moottoripyörää, mopoa, kolmipyörää, nelipyörää ja kevyttä nelipyörää sekä tällaisen ajoneuvon perävaunua.

3. Liukuesteiden käyttö moottoripyörässä, mopossa, kolmipyörässä, nelipyörässä ja kevyessä nelipyörässä sekä tällaisen ajoneuvon perävaunussa on sallittu 17 §:ssä henkilöautolle säädetyin ehdoin.
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Partanen

5mm näkyy olevan urasyvyys uudessa Michelin Power Puressa, kokoa 120/70-12. Kulumisvaroittimen kohdalla urasyvyyttä 4mm. Kai noita kulumisvaroittimia on muissakin kuin Misukoissa? Siitähän sen tietää milloin viimeistään on rengas vaihdettava. Vaikka itse en kyllä noin loppuun ajaisi rengasta. 1mm urasyvyys on kyllä aika vähän.

Tässä on selvitetty mikä on kulumisvaroitin: http://lehdisto.michelin.fi/fi/auto/auto_cons_bib_use.jsp Linkissä olevat raja-arvot koskevat autoja, mutta kulumisvaroittimen idea siitä selviää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

XEVO400

Kyselimpä tuosta tasapainotuksesta taanoin kuka sen tekisi ja Lanteelle laitoin kysymystä asiasta, muttei ainakaan vielä asiaan vastannut.

Laitoin renkaan alle ja kävin koeajamassa pelin. Yllättävää oli, että vaikka kelasin motarilla 130 kmh mittariin, niin pätkääkään ei tärissyt. Aivan kuin tämä ei tasapainotusta vaatisikaan, voiko olla näin?

Selkeä ero kyllä tuntui ajettavuudessa tämän uuden renkaan eduksi, vaikka vanhassakin vielä varmaan pari milliä oli kulutuspintaa.