Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Karstanpoisto pakoputkesta (2T ja 4T)

Aloittaja keijopel, 21.09.07 - klo:14:34

« edellinen - seuraava »

ramba

Tuli tuossa putkea "huollettua" kuuma ilmapuhaltimella, eipä oikeen ollut kartsaa YHTÄÄN, vaikka tuota ei ole ikinä putsailtu.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ramba

Tolleenhan sitä yleensä tulee poltettuakin ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

Porukoilta unohtuu yleensä se että olis kiwa jos sisään puhallus olis suht tiivis, eikä sinnepäin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kani

Hyvä vinkki, eipä tullu mieleen kokeilla kuumailmapuhallinta. Mutta mulla on semmonen halpa market-versio, kuumentaakohan tarpeeks?

pekpel

Kunhan reilusti yli 300 celsiusta jaksaa pitää lämpönä..
Voit kokeilla saatko tupakin sillä syttyyn alle parin sekunnin, jos onnistuu niin pitäis tollanen polttokin onnistuu..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

juuzzo

Kuinka monissa Kiinan nelareissa on nykyisin katti ja onko sen poistamisesta ollut hyötyä kulkemiseen ? Jinkku Hartetin änkkä on hiukan ahdas, mutta oletin, ettei siellä kattia ole ?

Sitten pari omaa kokemusta  2-t pakarin putsauksesta:

- Kuumailmapuhaltimesta ei ole apua. Lämpöä ja tulta pitää saada paljon ja pitkään. Nuotio tai kaasutoho toimii ja lopuksi joutuu maalaushommiin.

- Ainakin 2-tahdin katti on niin paha tukkimaan, että se kannataa ottaa heti sovinnolla pois.

- Änkkä kannattaa katkaista kiinnityspisteen takapuolelta, jotta kasaanhitsaus ei haittaa asennusta.


megaman

#67
Eiks teillä putket lämpene ollenkaan ajossa? Mulla ainakin 60 kilsan matkan jälkeen putken päällä vois kokata huoletta 20 minuuttia. Sihahtaa iloisesti vielä vartin päästä sammutuksesta. Tunnin päästäkin on paisari vielä selkeästi lämmin.

Pitäis ihan mielenkiinnon vuoksi kattoa jollain infrapunamittarilla lämpötiloja kun tulee ajosta.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Samppa

Lämpenee lämpenee, mutta enpä ole koskaan mitannut paljonko.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

megaman

^ Tuli tänään illalla mitattua rööriä Bilteman ifrapunamittarilla (max +260 °C) 60 kilsan ajon jälkeen.

No arvata saattaa, että heti ei saanut paisarista lukemia, koska asteikko ei tuossa Bilteman mallissa riittänyt. Alkukäyrä oli hädin tuskin 100 asteinen. Vartin päästä paisarista löytyi 220 °C. Kolme varttia reilut 60°C ja tunnin päästä vielä neljääkymppiä näytti.
Kaverilla on joku kallis mittari, pitää käydä joskus mittaamassa max. lukemat. Lienee paisarin lämmöt varmaan jossain 300-400°C välillä?

Mutta selvää on että alkukäyrä varmaan karstottuu 2T koneessa helposti. Jos ajaa pelkkää nurkka-ajoa ei paisari pääse koskaan kunnolla lämpiämään ja tukkiutuu sekin lopulta.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Samppa

OT: Ja tämän takia se putki pitää maalata kunnollisella kuumakestomaalilla.

Kuuma on.

Kyllä se  alkukäyrä karstoittuu, mutta tollasia kilometrimääräkohtaisia karstanpoistovälejä on vähän hankala antaa. Jos ajellaan pitempää matkaa kaasupohjassa, voidaan päästä 10 000 kilometriin ja jopa ylikin. Lyhyt kaupunkiajo, jossa moottori ei välttämättä edes ehdi saavuttaa optimaalista lämpöä karstoittaa enemmän ja karstaa voi joutua poistamaan jo parintuhannen kilometrin ajon jälkeen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Jep minä ajan yleensä 20km eestaas aina ja pakoputki pysynyt puhtaana pitkään,ainoastaa talviajo missä kylmää lunta ja loskaa lentää putkelle on tukkeutumisen vaara ollut esillä.Normiajossa kesäisin ei ole tarvinnut putkea tohottaa kuin joka kolmas vuosi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ramba

Eilen polttelin kuumailmapuhaltimella oman skootterin vanhasta putkesta karstat sisäänajoseoksien jäljiltä. Aivan kuin olisi auton renkaita polttanut, sellain savu oli ;D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Samppa

Jep. Ei kannata pitää ainakaan pyykkejä samaan aikaan pihassa kuivumassa.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jokinen

Lainaus käyttäjältä: Mester - 10.12.09 - klo:20:08
Osaako joku neuvoa missä kohtaa putkea se katti on sillä netistä en ole löytänyt yhtään aukaistun putken kuvaa.
Ajattelin tehdä pienen luukun putkeen, katti pois ja luukki hitsillä kiinni
http://img542.imageshack.us/img542/7645/pntt.jpg
Hyvin pitkälti tollaset pöntöt ollu vakioputkissa niin Piaggiossa kuin Peugeotin 2-tahtisissa. Punaisella merkitty catin paikka ja vihreät nuolet osoittavat kaasun virtaussuuntaa.
Joo, vähän karkea piirros. Katalysaattori on siis alkukartion eli diffuusorin päässä