Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostinpa Kymcon (Xciting 500)

Aloittaja kales, 08.08.11 - klo:19:11

« edellinen - seuraava »

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.03.12 - klo:20:26
Miltä merkiltä löytyy 0w-30 tai 5w-30 mineraaliöljyä? Mielenkiinnosta kyselen.
Kunhan ulkomuistista latelin motonetin halpishyllyy... olis ollu oikeemmin jos olisin kirjottanu; xW30 tai xW50 tai xW40 tai 0Wx tai 5Wx, jossa x korvataan itselle tai purkin kyljestä löytyvällä sopivalla numerolla tai numeroilla, ym.. Ja silleen..

En noin kirjoittanu, koska oletin että ovat lukijat jyvällä mitä tarkoitin..
Mutta vastaanpa koska kysyit  :o
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

kaahonen

Non nii nyt on rahaa säästelemättä vaihdettu suosituksen mukaiset öljyt ja suodatin. Ilman suodatin näytti uudelle joten en vaihtanut, tosin olishan siihenkin saanut vähän rahaa menemään. Mopo seisoi pari päivää ulkona kylmässä ja yllätys eipä lähtenyt enää käyntiin. No uusi akku kaupasta (siihenkin sain menemään rahaa) ja eiku paanalle. Hyvin kulkee ja meno on vakaata. Keli aikas liukas paikotellen joten perusteelisemmat testit myöhemmin. Hyvä ostos ainakin tähän asti.

- Kalle -
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Kaverin puolesta kyselen, kun hänen Xciting 500 jää joskus käymään turhan kovaa tyhjäkäyntiä. Vaikkapa liikennevaloihin pysähdyttäessä. Jää johonkin kahden tonnin paikkeille kierrokset, ja joskus jopa kytkin nytkyttää, niinkuin ottaisi jo kytkinkelloon vähän kiinni. Sitten kun kaasua vääntelee pari kertaa, niin yleensä kierrokset tippuu alemmas, normaalille tyhjäkäynnille. Tarjosin neuvoksi tyhjäkäynti seoksen rikastamista, mutta sitä oli jo kokeiltu ilman merkittäviä parannuksia. Kaasutin on puhdistettu huolellisesti ultraäänipesurilla talven aikana pariinkin kertaan. En ole kaasutinta itse nähnyt, mutta ainakin jonkinlainen kaasuläpän asennontunnistin siinä kuulema on. Ja nyt kun yritin netistä löytää vinkkejä, niin joissain malleissa näkyisi olevan kaasuttimen päällä myös tyhjäkäynnin säätöventtiili, englanniksi "Idle air bypass valve". Tuommoinen venttiili jos jumittaa, niin varmasti aiheuttaa ongelmia, mutta kun kaveri on sen kaasuttimen puhdistanut. Enkä toisaalta tiedä onko kaverin kaasarissa tuota säätöventtiiliä.

Sillä nyt kyselen, että jos jollain on ollut vastaavaa ongelmaa, niin saisiko vinkkejä mistä lähteä vikaa etsimään?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

Ehkä siitä tyhjäkäynnin seoksen säätämistä on hyvä kokeilla uudestaan. Kun tyhjäkäynnin seokset on reilusti poskellaan, luisti pitää olla paljon auki jotta kone käy tyhjäkäyntiä. Yksi sivuvaikutus on korkeat tyhjäkäynti kierrokset tai kestää puolipäivää, ennen kun tyhjäkäynti asettuu riittävän alas.

PappaSkootteri

tai sitten vika voi olla ninkin yksinkertainen että vaijeri jumittaa kuoressa... vaijerin rasvaus auttaisi siihen versinkin jos "kaasuttelu"(vaijerin liikuttelu) auttaa hetkoht tyhjäkäynnin laskeutumiseen...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Partanen

Kiitti vinkeistä, pitää välittää eteenpäin.

Vaijerin kireys vaikutti sopivalta, noin tuppituntumalta kokeillen. En varmaksi sano, mutta luotan kaveriin sen verran, että kuivan vaijerin olisi huomannut, jos se olis ongelman aiheuttaja. Totta kannattaa kaikki mahdollisuudet käydä läpi, kun kummasteli tätä ominaisuutta jo viime kesänä. Oli jo miettinyt hiukan kireämpiä kytkinjousia, joilla saisi nytkytyksen pois, ainakin siksi aikaa kun oikea vika löytyy.

Jos ei ala kesää kohta tulemaan, niin täytyy käydä talkoilla kaasutinta ihmettelemässä joku päivä. Omasta skootterista en löydä enää mitää räpellettävää.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tänään oli sitten talkoot. Sillä seurauksella, että meni sormi suuhun.

Kun kävi sitä parin tonnin tyhjäkäyntiä, niin siitä vastasi kaasuun nätisti ja nopeasti. Mutta jos hiukan säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin pian kierrokset tippuvat huomattavasti, oikeastaan turhan paljon, eli lähelle tonnia, ainakin kierroslukumittarin mukaan. Ja sitten jokainen kaasun vääntö saa aikaan moottorin kakostelua, eli ei ota kierroksia nätisti. Tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä niin, että kävisi ohjearvon mukaista 1400 kierrosta minuutissa. Seosruuvin vääntely ei vaikuta tyhjäkäyntiin merkittävästi, ellei sitten väännä seosruuvia kiinni, joka aiheutti sammumisen.

Seosruuvia tuli kokeiltua monessa eri asennossa, ilman että auttoi. Kaasutin käytettiin jälleen auki, varmistimme bensapinnan olevan ohjearvossaan. Kaasuläppäanturia mittailtiin vastusmittarilla, ja anturi toimii potentiometrin tavoin. Antaa tasaisesti muuttuvaa vastuarvoa, kun kaasua vääntää.

Tässä vaiheessa jäi tuntuma, että olisi pitänyt vielä yrittää säätää sitä kaasuläppäanturia. Säätövara tosin näytti niin olemattomalta, että ehkä juuri siksi jäi kokeilematta. Aattelin vaan, että jos kaasutin on tyhjäkäyntiasennossa, mutta anturin väärän tiedon vuoksi sytkäloota ei tiedä että nyt pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kaasuläppäanturin ainoa työ tässä laitteessa on kertoa sytytysjärjestelmälle jotain kaasun asennosta. Toistaiseksi on epäselvää, että mihin sytytys sitä tietoa tarvitsee, kun on kyse kaasutinpelistä. Eikä ole tällä hetkellä vielä ohjearvoja kaasuläppäanturin säätöön.

Kiusallinen oire kuitenkin. Ajokki on täysin alkuperäisessä kunnossa, eli suuttimia, pakoputkea, ilmansuodatinta ei ole räpelletty. Kaverini on tämän ajokin toinen omistaja, ja oire on vaivannut koko omistuksen ajan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

openflow

LainaaToistaiseksi on epäselvää, että mihin sytytys sitä tietoa tarvitsee, kun on kyse kaasutinpelistä.
Anturin tietoa käytetään sytytysennakon säätöön. Kaasun asento(sylinterin täytös) vaikuttaa suuresti parhaaseen ennakkoon, jopa kymmeniä asteita. Sitä tietoa käytetään myös muilla tavoin mm. tunnistetaan kiihdytetäänkö, jarrutetaanko(moottorilla), vai halutaanko käydä tyhjäkäyntiä. Esim moottorijarrutuksen vaikutusta voidaan pehmentää säätämällä ennakkoa, ja jotta ominaisuus voidaan tehdä pitää kaasun asento olla tiedossa.

Lainaa
Seosruuvia tuli kokeiltua monessa eri asennossa, ilman että auttoi.
Itse olen huomannut sen, että jos seosruuvin kääntäminen ei vaikuta mitään on kyseessä a) kiinalainen kaasutin b) vuotaa ilmaa c) väärän kokoinen tyhjäkäynti suutin. Ettei vaan siitä tyhjäkäynti ruuvista lopu säätövara, eli suutin olisi väärän kokoinen.

Saakos sen anturin irti, jos sitä "potikkaa" pyörittää koneen raksuttaessa tyhjäkäyntiä, mitäköhän se sitten tekisi. Entäs jos sen maadottaisi ? Voihan siinä olla erillinen ohjelma tyhjäkäyntiä varten ja se ei aktivoidu, kun anturi näyttää että kaasua väännetään.

Partanen

Potikka pitää kokeilla irrottaa seuraavaksi, ja kokeilla käännellä sitä koneen käydessä. Kiitti vinkistä. Nyt sitä ihmettelee, että miksei itse sitä keksitty.  :) Maadoittaa sitä ei uskalla, eikä oikeastaan voikaan, kun siinä on kolme piuhaa, joista yksikään ei mene näkyvästi maihin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 09.04.12 - klo:22:23
Tänään oli sitten talkoot. Sillä seurauksella, että meni sormi suuhun.

Kun kävi sitä parin tonnin tyhjäkäyntiä, niin siitä vastasi kaasuun nätisti ja nopeasti. Mutta jos hiukan säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin pian kierrokset tippuvat huomattavasti, oikeastaan turhan paljon, eli lähelle tonnia, ainakin kierroslukumittarin mukaan. Ja sitten jokainen kaasun vääntö saa aikaan moottorin kakostelua, eli ei ota kierroksia nätisti. Tyhjäkäyntiä ei saa säädettyä niin, että kävisi ohjearvon mukaista 1400 kierrosta minuutissa. Seosruuvin vääntely ei vaikuta tyhjäkäyntiin merkittävästi, ellei sitten väännä seosruuvia kiinni, joka aiheutti sammumisen.

Seosruuvia tuli kokeiltua monessa eri asennossa, ilman että auttoi. Kaasutin käytettiin jälleen auki, varmistimme bensapinnan olevan ohjearvossaan. Kaasuläppäanturia mittailtiin vastusmittarilla, ja anturi toimii potentiometrin tavoin. Antaa tasaisesti muuttuvaa vastuarvoa, kun kaasua vääntää.

Tässä vaiheessa jäi tuntuma, että olisi pitänyt vielä yrittää säätää sitä kaasuläppäanturia. Säätövara tosin näytti niin olemattomalta, että ehkä juuri siksi jäi kokeilematta. Aattelin vaan, että jos kaasutin on tyhjäkäyntiasennossa, mutta anturin väärän tiedon vuoksi sytkäloota ei tiedä että nyt pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kaasuläppäanturin ainoa työ tässä laitteessa on kertoa sytytysjärjestelmälle jotain kaasun asennosta. Toistaiseksi on epäselvää, että mihin sytytys sitä tietoa tarvitsee, kun on kyse kaasutinpelistä. Eikä ole tällä hetkellä vielä ohjearvoja kaasuläppäanturin säätöön.

Kiusallinen oire kuitenkin. Ajokki on täysin alkuperäisessä kunnossa, eli suuttimia, pakoputkea, ilmansuodatinta ei ole räpelletty. Kaverini on tämän ajokin toinen omistaja, ja oire on vaivannut koko omistuksen ajan.

Kyllähän tuo tosiaan liian pieneen TK-suuttimeen viittaa. Ja eipä noita liian suuria ole vielä tehdasasennuksina ollutkaan..   
Kun kaasutin puhdistettiin niin puhallettinko tyhjäkäynti piirin kanavat kunnolla paineilmalla auki ?

Tuo ns seos ruuvi voi olla tietty ilma ruuvi mutta myös todellinen seos ruuvi joka kuristaa Ilma/bensa seoksen virtausta kaasuttimen kurkkuun, mainitsen tän tässä kun näitä ei noissa 50 cc kaasareissa taida olla. No tässäkin tapauksessa oireet viittaa liian pieneen TK-suuttimeen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Skootterin pakoputkesta oli sittemmin mitattu rankasti rikkaaseen seokseen viittaavat lukemat. Kaasutin on ulkoisestikin kuin uusi, puhtautensa puolesta, joten viime avauskerralla ei tullut mieleen puhallella kanavia auki paineilmalla. Olisi kyllä pitänyt, vaikka tässä vaiheessa se on jälkiviisautta. Tyhjäkäyntisuutin oli lähelle ohjearvoa. Olikohan 40, kun ohjearvo on erään materiaalin mukaan 38. Ei tosin ole tietoa, että minkä maan bensoille ohjearvo on tarkoitettu. Kaasutin on näillä näkymin menossa alan ammattilaisen käsittelyyn lähiaikoina.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.04.12 - klo:09:40
Skootterin pakoputkesta oli sittemmin mitattu rankasti rikkaaseen seokseen viittaavat lukemat. Kaasutin on ulkoisestikin kuin uusi, puhtautensa puolesta, joten viime avauskerralla ei tullut mieleen puhallella kanavia auki paineilmalla. Olisi kyllä pitänyt, vaikka tässä vaiheessa se on jälkiviisautta. Tyhjäkäyntisuutin oli lähelle ohjearvoa. Olikohan 40, kun ohjearvo on erään materiaalin mukaan 38. Ei tosin ole tietoa, että minkä maan bensoille ohjearvo on tarkoitettu. Kaasutin on näillä näkymin menossa alan ammattilaisen käsittelyyn lähiaikoina.
Kyllä se seos kuuluu tyhjäkäyntialueella ollakin huomattavasti rikkaampi kuin ylemmilläkierroksilla ja kokemuksestahan jo tiedetään  että näillä ilmoilla saa TK-seoksen säätää selvästi rikkaammaksi kuin "kesällä" . Saattaa olla myös se tyhjäkäyntipiirin ilmakanava tukkeessa, on monesti hankala puhdistettava kun usein on kiinteä ilmasuutin ja sen reikä niin pieni että se paineilman puhalluskin jää vähäiseksi. Tämä ilmakanava pitäis puhaltaa ilmasuuttimesta kurkkuun päin siksi että jos siellä on isohko roska (esim oksidikokkare) niin se ei ehkä mahdu ilmasuuttimen läpi..


Ai että mites tuo ilmakanavan tukkeuma matsaa oireisiin:  Tyhjäkäyntiä säätäessä joudutaan luistia nostamaan enemmän ilman saamiseksi ja kurkku alkaa jossain kohti vetään bensaa pääsuuttimen seosputken kautta jolloin kierrokset karkaa ylös..

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

En tullut kysyneeksi mitä se mittari oli näyttänyt, mutta ammattilaisen mukaan seos oli liian rikas.

Tässä mallissa tyhjäkäyntiä ei säädetä luistin korkeutta säätämällä, vaan kaasuläpän asentoa muuttamalla. Tämä on se ns. juuttuvakurkkuinen kaasutin toimintaperiaatteeltaan. Mutta ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, ja niinhän tuossa taitaa käydä. Se vaan tuntuu oudolta, ettei tyhjäkäyntiä saa käytännössä säädettyä tällä hetkellä ollenkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.04.12 - klo:10:23
En tullut kysyneeksi mitä se mittari oli näyttänyt, mutta ammattilaisen mukaan seos oli liian rikas.

Tässä mallissa tyhjäkäyntiä ei säädetä luistin korkeutta säätämällä, vaan kaasuläpän asentoa muuttamalla. Tämä on se ns. juuttuvakurkkuinen kaasutin toimintaperiaatteeltaan. Mutta ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, ja niinhän tuossa taitaa käydä. Se vaan tuntuu oudolta, ettei tyhjäkäyntiä saa käytännössä säädettyä tällä hetkellä ollenkaan.

Mielipide: Alipaine (muuttuvakurkkuinen=kalvokaasutin) kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätäminen kaasuläppää säätämällä on mielestäni yhtätarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä.. ;D ;D    Kyllä se tarttis tehdä ihan sillä tyhjäkäyntipiirillä. Onko tosi ettei siellä ole luistin alaasentoa säätävää ruuvia ? vai eikö ole koko luistia ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

On luisti kyllä, mutta ei sen säätöön ruuvia. Kalvon avulla liikkuu luisti, mutta kaasuvaijeri on yhteydessä erilliseen kaasuläppään. Tyhjäkäynnin säätöruuvi muuttaa kaasuläpän asentoa, mutta tässä tapauksessa tyhjäkäynti muuttuu erittäin suurella portaalla. N. 1000 kierrosta, tai 2000 kierrosta, mutta niiden väliltä ei löydy vaihtoehtoa. Kaasutin on kuitenkin siis malliltaan melko yleinen katukäyttöön tarkoitetuista kaksipyöräisissä. Tämä Kymcon kaasutin oli muistaakseni merkiltään Keihin, ja olisko ollut CVK.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003