Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ostinpa Kymcon (Xciting 500)

Aloittaja kales, 08.08.11 - klo:19:11

« edellinen - seuraava »

jalat

Kaahonen: Kattelinkin että tutuilla modauksilla oleva Madison oli tullut eilen myyntiin ja muulla nimellä kuin sinun nimellä. Hyvin tuo Malaguti vaihtaa omistajaa 6-12kk välein vaikka siinä ei ilmeisesti kuitenkaan sen kummallisempia ongelmia ole ollut :)

Taitaa tuo 250cc skootteri olla aika luonnollinen siirtymä isompaan malliin.
Nimittäin se kenelle myin turkuun sen, niin osti käsittääkseni 500-600cc  skootterin tilalle.
Ja nyt sinä teit saman :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: jalat - 15.03.12 - klo:18:08
Kaahonen: Kattelinkin että tutuilla modauksilla oleva Madison oli tullut eilen myyntiin ja muulla nimellä kuin sinun nimellä. Hyvin tuo Malaguti vaihtaa omistajaa 6-12kk välein vaikka siinä ei ilmeisesti kuitenkaan sen kummallisempia ongelmia ole ollut :)

Taitaa tuo 250cc skootteri olla aika luonnollinen siirtymä isompaan malliin.
Nimittäin se kenelle myin turkuun sen, niin osti käsittääkseni 500-600cc  skootterin tilalle.
Ja nyt sinä teit saman :)

Jep ei skodessa todellakaan mitään vikaa ole. Itselle hivenen pieni kokoinen. Muuten täydellinen paketti.

- Kalle -
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Ikis - 15.03.12 - klo:15:42
Moi

5w50 olen itse käyttänyt ja hyvin on sisällä pysynyt. Suodattimen olen vaihtanut aina samalla
kun öljyt. 500 T-max:n suodatin käy myös jos ei orkkista halua käyttää.

Onko muuten miten tarkaa on ko just 5W50 vai riittääkö 5W40, jälkimmäinen taitaa olla hivenen halvempi
Ei mopolla mahottomia

Ikis

#18
Eiköhän molemmat käy. Noin 5000 tuli öljyillä ajettua.
Xciting 500 06 --> T-Max 500 08

Partanen

5w-40 on hiukan ohuempaa sata-asteisena kuin 5w-50. Ja kaiketi siellä sadan asteen paikkeilla öljyn lämpö pyörii siellä öljypohjassa ollessaan, kun kone on kunnolla lämmennyt. Itse en uskaltaisi moottorinvalmistajan suosituksesta poiketa, varsinkaan isomman, eli jälkimmäisen numeron osalta. Öljykään ei lopulta kovin kallista ole, vaikka joutuisi oikeanlaistakin ostamaan. Tärkeä seikka on myös se API luokitus, josta ei pidä poiketa ainakaan huonompaan suuntaan.

Jos suodatinta ei vaihda, niin sen suodattimellisen verran vanhaa öljyä jää koneeseen, vaikka öljyt laskeekin öljypropun kautta ulos. Eli lähes kahvikupillinen vanhaa öljyä jää vaihtamatta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#20
Jos on varaa isoon mopoon on varaa synteettisiin öljyihin ja 5W-50 on varmasti parempaa kuin mineraaliöljy. Poikkeus on uuden koneen ekat 50 km jossa mineraali toimii paremmin hioutumisessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mesemies49

Minun mielestä Öljyt  ja suodin kannattaa vaihtaa n.3000km välein,ei niin suuri kustannus,yleensä näissä ei niin suuri öljytilavuus.Näin olen toiminut MP:ssä ja tulen toimimaan Skoottereissa. ;)

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.03.12 - klo:18:03
5w-40 on hiukan ohuempaa sata-asteisena kuin 5w-50. Ja kaiketi siellä sadan asteen paikkeilla öljyn lämpö pyörii siellä öljypohjassa ollessaan, kun kone on kunnolla lämmennyt. Itse en uskaltaisi moottorinvalmistajan suosituksesta poiketa, varsinkaan isomman, eli jälkimmäisen numeron osalta. Öljykään ei lopulta kovin kallista ole, vaikka joutuisi oikeanlaistakin ostamaan. Tärkeä seikka on myös se API luokitus, josta ei pidä poiketa ainakaan huonompaan suuntaan.

Jos suodatinta ei vaihda, niin sen suodattimellisen verran vanhaa öljyä jää koneeseen, vaikka öljyt laskeekin öljypropun kautta ulos. Eli lähes kahvikupillinen vanhaa öljyä jää vaihtamatta.

Mitäs tuo api luokitus tarkoittikaan? Manuskassa SJ API huoltoluokitus. Manuskassa myös maininta jos ei ole SAE 5W-50 voi käyttää 20w-40 20w-50 15w-40 15w-50 10w-40 10w-30. Nämä siis eri lämpötiloihin. Voinko tämän perusteella laittaa API SL/CF 5W-40? Tämä kiinnostaa vain siksi että hyllyssä ois purkki ko öljyä valmiina, ei kyse ole niinkään rahasta. >:D

- Kalle -
Ei mopolla mahottomia

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

API luokitus kertoo käytännössä luokituksen sukupolven. Esim. API SL/CF, jossa S kertoo että luokitus on benssiinimoottorille, C kertoo diesel luokituksen. L kertoo sitten siitä laadusta, ja toki myös F. SL luokituksen jälkeen on tullut myös SM. SL on kuitenkin jo melko nykyaikaista öljyä ja sen mittapuun mukaan hyvää. Jos vaatimus on "vain" SJ, niin SL voi olla jopa liian liukasta, jos ajokissa on esim. öljyssä kylpevä kytkin. En tiedä onko Xcitingissä, eipä taida olla.

Helpommin kerrottuna, menevät aakkosjärjestyksessä. Jos vaatimus SJ, niin voi käyttää SL ja SM. "K":n yli hyppäsivät, eli API SK suositusta ei ole olemassa.

Aika laajan skaalan antanut valmistaja sitten viskositeeteille. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että jälkimmäinen luku pitäisi olla oikea, eli valmistajan suosittama. Etummaista lukemaa voi tiputtaa pykälän, esim. 10W- tilalla voi käyttää 5W-.

Synteettistä on varmasti 5W-40 öljykin, ja sen kertoo jo luokituskin. Tai ainakaan itse en ole vielä löytänyt 5W- alkuisia mineraaliöljyjä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.03.12 - klo:20:05
API luokitus kertoo käytännössä luokituksen sukupolven. Esim. API SL/CF, jossa S kertoo että luokitus on benssiinimoottorille, C kertoo diesel luokituksen. L kertoo sitten siitä laadusta, ja toki myös F. SL luokituksen jälkeen on tullut myös SM. SL on kuitenkin jo melko nykyaikaista öljyä ja sen mittapuun mukaan hyvää. Jos vaatimus on "vain" SJ, niin SL voi olla jopa liian liukasta, jos ajokissa on esim. öljyssä kylpevä kytkin. En tiedä onko Xcitingissä, eipä taida olla.

Helpommin kerrottuna, menevät aakkosjärjestyksessä. Jos vaatimus SJ, niin voi käyttää SL ja SM. "K":n yli hyppäsivät, eli API SK suositusta ei ole olemassa.

Aika laajan skaalan antanut valmistaja sitten viskositeeteille. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että jälkimmäinen luku pitäisi olla oikea, eli valmistajan suosittama. Etummaista lukemaa voi tiputtaa pykälän, esim. 10W- tilalla voi käyttää 5W-.

Synteettistä on varmasti 5W-40 öljykin, ja sen kertoo jo luokituskin. Tai ainakaan itse en ole vielä löytänyt 5W- alkuisia mineraaliöljyjä.

Joo synteettistä on mutta mietityttää tuo viskon viimeinen lukema, pitänee hakea uus puteli kaupasta. Mitähän vahinkoa tulisi jos vahingossa laittaa tuota w40 viiskymppisen sijaan?

- Kalle -
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Iteasiassa kun tuota "Coastside":n linkkiä lukee, niin juuri SL on se epäilyttävin luokitus. "SL  2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon parempi polttoainetalous, parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville laitteille..." Ovat pakon edessä vähentäneet katalysaattorille vahingollista lisäainetta ZDDP, joka olisi kuitenkin tarpeellista laahaaville keinuvivuille. Tästä syystä päädyin siihen, että käytän itse prätkäöljyjä, vaikka skootterin tekniikka ei muuten niitä kaipaisikaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 16.03.12 - klo:20:10
Joo synteettistä on mutta mietityttää tuo viskon viimeinen lukema, pitänee hakea uus puteli kaupasta. Mitähän vahinkoa tulisi jos vahingossa laittaa tuota w40 viiskymppisen sijaan?

- Kalle -

Elä vielä hae.  :) Kerro antaako valmistaja minkälaisen suurimman sallitun ulkoilman lämpötilan niille öljyille, joiden viimeinen viskositeetti lukema on -40. Jos vaikka rajoittavat +25 asteeseen, niin sehän ylitetään Suomessakin kesällä. Mutta jos lupaavat että saa ajella vaikka +35 asteen lämmöissä, niin sitten ei niin hätää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 16.03.12 - klo:20:10
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 16.03.12 - klo:20:05
API luokitus kertoo käytännössä luokituksen sukupolven. Esim. API SL/CF, jossa S kertoo että luokitus on benssiinimoottorille, C kertoo diesel luokituksen. L kertoo sitten siitä laadusta, ja toki myös F. SL luokituksen jälkeen on tullut myös SM. SL on kuitenkin jo melko nykyaikaista öljyä ja sen mittapuun mukaan hyvää. Jos vaatimus on "vain" SJ, niin SL voi olla jopa liian liukasta, jos ajokissa on esim. öljyssä kylpevä kytkin. En tiedä onko Xcitingissä, eipä taida olla.

Helpommin kerrottuna, menevät aakkosjärjestyksessä. Jos vaatimus SJ, niin voi käyttää SL ja SM. "K":n yli hyppäsivät, eli API SK suositusta ei ole olemassa.

Aika laajan skaalan antanut valmistaja sitten viskositeeteille. Nyrkkisääntönä kuitenkin, että jälkimmäinen luku pitäisi olla oikea, eli valmistajan suosittama. Etummaista lukemaa voi tiputtaa pykälän, esim. 10W- tilalla voi käyttää 5W-.

Synteettistä on varmasti 5W-40 öljykin, ja sen kertoo jo luokituskin. Tai ainakaan itse en ole vielä löytänyt 5W- alkuisia mineraaliöljyjä.

Joo synteettistä on mutta mietityttää tuo viskon viimeinen lukema, pitänee hakea uus puteli kaupasta. Mitähän vahinkoa tulisi jos vahingossa laittaa tuota w40 viiskymppisen sijaan?

- Kalle -
Haittaa alkaa tulla vasta kesän helteissä..
Eli kun ei enää meinaa lämmöt pysyä kurissa pitkillä ajorupeamilla.. Tiuhempi öljynvaihtovälihän myös kompensoi "huonomman" öljyn eroa suositeltuun..
Omassa mopossa(50cc) suositeltu vaihtoväli on 1500 km ja vaihdan 1000 km välein, eikä siinä ole edes suodatinta, halppis mineraalia käytän talvella 0 tai 5W30 ja kesällä 10 tai 15W50.
Nyt tulee 14000km kohta mittariin ja meno senkun paranee..

Eli itse kyllä uskaltaisin laittaa näin kauden alussa tuota 40 öljyä ja sitten helteille sitä 50 öljyy.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Miltä merkiltä löytyy 0w-30 tai 5w-30 mineraaliöljyä? Mielenkiinnosta kyselen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003