Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 14.01.22 - klo:15:35
Mistä noita ruuvinastoja saa Suomesta, pistäisin nokialaisen..saappaan pohjaan.
Partioaitta, IKH, Virtasenkauppa, Puuilo
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Ukkeli

Hommasin viikko sitten Duro Snow Fox nasta-lamellirenkaat skootteriin, 12-tuumaiset.
Hyvin on lähtenyt talviajot liikeelle. Piti toki muuttaa skootteria takaisin bensakäyttöiseksi, koska etanolilla se ei meinannut lähteä käyntiin pakkasella. Skotteri on kiinalainen 4-t vehje, 139qmb-moottorilla.
Vedin alumiinifolioputkea pakoputken läheltä sylinterikannen paikkeilta ilmaputsarin imuletkuun. Sen pitäisi estää kaasarin jäätymistä.
Laitoin toinen samankokoinen akku penkin alle säilytystilan eteen, ja kytkin molemmat akut rinnan.
Ajopukuna toimii laskettelupuku. Käsillä nahkaiset vuoratut rukkaset.

Coastside

#947
Kaasarin saa lämpimäksi peittämällä sen alumiinifoliolla ja tekemällä sylinterin koppaa reijät puhaltamaan lämmintä. Lämmitän moottorin sähköllä aina ennen reissua, jolloin litiumakun teho hyvin riittää.

Mitas renkaat lamelleilla ja pitemmillä nastoilla toimivat vaikkei schwalben tavoin, joilla ajoin aiemmin.

Asu on väljä tuulitakki ja sadehousut.  Laskettelukäsineet. Alle tarpeen mukaan kerroksia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

Tänään kiinalainen käynnistyi melkein heti ja tosi nätisti kotona aamulla vaikka oli ollut kylmässä varastossa.
Työpaikalta lähtiessä se kyllä lupasi pari kertaa, mutta sen jälkeen se ei suostunut lähtemään enää käyntiin.
Sahasin startilla akut miltei tyhjiksi. Veikkaan että jos käynnistyspoljin olisi ollut kunnossa, moottori olisi lähtenyt käyntiin ekalla polkaisulla.
(uusi variaattorikoppa ja käynnistyspoljin on tilattu)
Ilmiö on samanlainen sekä AC että DC CDI-boksilla - kun akun jännite pääsee laskemaan, moottori ei lähde enää startilla käyntiin vaikka se jaksaa vielä moottoria pyörittää. Sitten jos kokeilee käynnistyspoljinta, moottori lähtee heti käyntiin. En tiedä mistä johtuu.

Vaikuttaa siltä että akut ei pääse latautumaan täysin kun on pakkasta. Latausjännite pitäisi olla korkeampi.
Onko jossain myynnissä lämpötilakompensoituja jännitesäätimiä, vai pitääkö sellainen rakentaa itse? 

Coastside

Taitaa olla itsetehdyn paikka tai kytkentä joka nostaa jännitettä. Niitä saa valmiina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Kunnes saat sen paremman ? jännitteensäätimen niin voit hankkia laadukkaan AGM-akun. Se kun latautuu huomattavasti paremmin kuin perinteinen akku, erityisestI KYLMISSÄ  olosuhteissa. Kylmän akun varautumiskyky on oleelinen asia talvella. Sitä jännitettä olis hyvä päästä seuraamaan esim Eki:n tapaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 23.02.22 - klo:10:03
Kunnes saat sen paremman ? jännitteensäätimen niin voit hankkia laadukkaan AGM-akun. Se kun latautuu huomattavasti paremmin kuin perinteinen akku, erityisestI KYLMISSÄ  olosuhteissa. Kylmän akun varautumiskyky on oleelinen asia talvella. Sitä jännitettä olis hyvä päästä seuraamaan esim Eki:n tapaan.
AGMn syklikesto on parempi, ja suositeltu latausjännite on noin 0,4 volttia matalampi kuin tavallisen lyijyakun, joten veikkaan että AGM viihtyy paremmin talvella.
Lainaaauthor=Coastside]Taitaa olla itsetehdyn paikka tai kytkentä joka nostaa jännitettä. Niitä saa valmiina.
Onko heittää linkkiä?

LainaaIlmiö on samanlainen sekä AC että DC CDI-boksilla - kun akun jännite pääsee laskemaan, moottori ei lähde enää startilla käyntiin vaikka se jaksaa vielä moottoria pyörittää. Sitten jos kokeilee käynnistyspoljinta, moottori lähtee heti käyntiin.
Taisin keksiä mistä se johtuu, mutta asia pitää vielä varmistaa tallissa.
Vauhtipyörässä ei riitä vauhti pickup-kelalle. Vauhtipyörä hidastuu eniten puristusiskun aikana, ja jos sytytysennakkoa on edes jonkinlaista, pickup-kelan pitäisi antaa impulssia siinä samassa. Liian hitaan liikkeen takia impulssi jää heikoksi ja sen takia CDI-boksi ei tee kipinää. 

Coastside

#952
https://www.ebay.com/itm/233454978433

Tuo näyttää arvot.

"4.2. Käytetty laturina

Ilman vakiovirtatoimintoa moduulia ei voida käyttää akun lataamiseen, koska akun teho ja latauspaineen lasku on suuri, mikä aiheuttaa latausvirran liian suureksi, mikä aiheuttaa vaurioita akulle, joten latauksen alkaminen akku ylös Kytke vakiovirtalataus, kun lataus kytkeytyy automaattisesti takaisin vakiojännitelataukseen tietyssä määrin.

(1) Etsi kelluva jännite ja latausvirta, johon tarvitset akun (kun litiumakun parametri on 3,7 V/2200 mAh, kelluva jännite on 4,2 V ja latausvirta on enintään 1 C, eli 2 200 mA).

(2) Kuormittamattomana yleismittari mittaa lähtöjännitteen ja säätää vakiojännitepotentiometrin siten, että lähtöjännite saavuttaa kelluvan jännitteen. (Kun 3,7 V:n litiumakku on ladattu, aseta lähtöjännitteeksi 4,2 V.)

(3) Mittaa ulostulon oikosulkuvirta 10 A ampeerimittarilla (liitä kaksi testijohtoa suoraan lähtöliittimeen) ja säädä vakiovirran potentiometri siten, että lähtövirta saavuttaa määritellyn latausvirran arvon.

(4) Liitä akku ladataksesi sen.

(Vaiheet 1, 2 ja 3 ovat seuraavat: Sisäänkäynti valmistui St

rom-syöttö, lähtöä ei ole kytketty akkulataukseen.)"
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#953
Ukkeli :    "AGMn syklikesto on parempi, ja suositeltu latausjännite on noin 0,4 volttia matalampi kuin tavallisen lyijyakun, joten veikkaan että AGM viihtyy paremmin talvella."

Joo, eikä kyllää tartte pelätä ylilatausta kesälläkään kun on skoduista kyse. Tosin moottorin(tai muu hukkalämpö)  lämmittämä perinteinen märkäakku saattaa hukata nestettä yllättävän paljon kesäkuumilla jo muutamassa viikossa.
Alla linkki erään älylaturin valmistajan  AGM akkuun sopivasta latauskäyrästä

http://jgdarden.com/batteryfaq/deltran2.gif

Edit: Huom tuo käppyrä on n 50 ah akusta mutta nuo jännitteet on samat. Tuo siis +25C lämpötilassa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Ukkeli

Mittasin jännitesäätimestä lähtevä jännite ja se on 14,3 volttia lämpötilasta riippumatta. Kylmällä säällä voisin varmistaa latauksen pitämällä akkulaturia kiinni skootterissa pari tuntia ennen lähtöä.
Korjasin käynnistyspoljinta uusilla osilla, mutta en ole tarvinnut käyttää sitä. Mopo on lähtenyt kiltisti käyntiin, pakkasta on ollut -11 kylmimmillään. Ihan niin kuin uusi kakkosakku olisi heräänyt henkiin käytön jälkeen.

Seuraava ongelma onkin sitten yhdistelmä talvi, silmälasit ja kypärä - mutta siitä on jo erillinen viestiketju.

konenikkari

Kaksi akkua rinnan on kuin sianporsaita
vahvempi syö heikomman sapuskat.
Jos haluaa käyttää kahta akkua rinnan
niiden pitäisi olla kaikilta osiltaan samanlaisia
saman ikäisiä ja samantehoisia.
Aika tosin on tuossakin poikaa oltuaan käyttöpaikassaan,
latauksessa ja purkauksessa aikansa, tasoittuvat
parempi lataa heikompaa, ja purkautuu itse.
Siis jos haluaa enemmän AH, tehoa, on sen syytä olla yhdessä akussa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Ukkeli

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.03.22 - klo:15:02
Kaksi akkua rinnan on kuin sianporsaita
vahvempi syö heikomman sapuskat.
Rinnakkaiskytkennässä ei ole niin tarkkaa kuin sarjakytkennässä. Jos akut ovat jotenkuten kunnossa ja samaa tyyppiä niitä voi laittaa rinnan. En rupea tähän hätään ostamaan kaksi uutta akkua. Ja yksi iso akku ei mahdu skootteriin ilman että uhraan säilytystilaa sitä varten. Nyt sain toinen akku sijoitettua venttiilikopan yläpuolelle istuimen etuosan alle.

Tänään tuli kokeiltua jotain uutta ja ihmeellistä. Ajo lumipyryssä. Sakea lumipyry, lunta noin 10 senttiä, ja puoli astetta pakkasta.
Etupyörä ei meinannut vetää suoraan. Suurin ongelma oli taas kerran näkyvyys umpikypärän visiirin läpi. Silmälasit oli pakko laittaa taskuun. Visiiriä pidin alhaalla, mutta yhden pykälän auki että ilma kiertäisi, muuten visiiri olisi mennyt huuruun. Tämä teki sen että tuli lunta kypärään ja visiiri kastui sisäpuolelta.
Pitää kai ruveta katsomaan jonkinlaista moottorikelkkakypärää, riskinä että sellainen kustantaa enemmän kuin skootterin arvo.

Coastside

Ensimmäinen kypärä ei sallinut pitää visiiria auki melun vuoksi ja kuurautui niin että näin tien toisella silmällä pää sivuttain, 20 km matkan. Nykyisessä Gaberg on huurteenesto ja tumma sisävisiiri. Lämmitetty visiiri olisi kiva.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#958
Jonkinlainen tuulisuoja voisi auttaa, mutta aika arvokkaita nekin on.  Mopon keveys olisi myös talvella tärkeä, niin saa sarvista oikaistua, kun etupää luisuu.  Suzuki S1 ja siihen pappatunturin tuulisuoja, niin kyllä kelpaa ajella talvellakin. Itsellä oli sellainen ja sain "ihailevia katseita" nuorisolta kun kävin Raippaluodossa mopolla, hyvin jaksoi vetää 70cc pytyllä ja 20mm kaasuttimella ilmanvastuksesta huolimatta. Kovassa vauhdissa alkaa vain tuulla takaapäin siellä pleksin takana.  Nuo putkirunkoiset isot mopot ovat aika hinnakkaita tänä päivänä, silloin vuoden 2000 nurkilla sai vielä parilla satasella. Kyllä pleksin saa halpisskootteriinkin kiinni, kun värkkää itse kiinnikkeet.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 11.03.22 - klo:15:02
Kaksi akkua rinnan on kuin sianporsaita
vahvempi syö heikomman sapuskat.
Jos haluaa käyttää kahta akkua rinnan
niiden pitäisi olla kaikilta osiltaan samanlaisia
saman ikäisiä ja samantehoisia.
Aika tosin on tuossakin poikaa oltuaan käyttöpaikassaan,
latauksessa ja purkauksessa aikansa, tasoittuvat
parempi lataa heikompaa, ja purkautuu itse.
Siis jos haluaa enemmän AH, tehoa, on sen syytä olla yhdessä akussa.
Näin minä arvelen: Rinnakkain kytketyt akut tasaavat toisensa samalla tavalla, kuin siinä isommassa akussa toinen toisensa rinnalla oleva akkumateriaali. En näe tarvetta sille, että rinnan kytket akut ovat saman tehoisia. Jos kytket rinnan 2 kpl 20 Ah tai 10 Ah + 30 Ah, niin kummassakin tapauksessa tuloksena on yhteensä 40 Ah akku. Kuormitettaessa isompi antaa enemmin virtaa, koska sen sisävastus on pienempi. Ladattaessa se taas ottaa enemmin virtaa,  koska sen sisävastus on pienempi. Varastoinnin aikana huonompi purkaa myös parempaa. Parempi kuitenkin hidastaa huonomman purkautumista ja huonompi nopeuttaa paremman purkautumista. Entä sitten. Kumpikin antaa virtaa kykynsä mukaan ja ottaa virtaa tarpeensa mukaan.