Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

Aloittaja Kenzy, 12.08.07 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

tommi

En oikein tiennyt mihin kategoriaan tämä kuuluu mutta laitetaan vaikka tänne. Nokkaketju kesti itselläni about ~15 000km. Kone piti jo sellaista kilkatusta ja kalinaa ettei tohtinut enää ajaa. Kiristimessä ei riittänyt enää vara joten vaihto oli vääjäämättä edessä.

Moottoripyörissähän tuo ketju kestää kymmeniä tuhansia mutta näissä kiinalaisissa se on niin heppoinen että venyy selvästi nopeammin.

Liikaa venynyt ketjuhan on todella vaaratekijä nelareissa, se hajottaa ennenpitkää sekä pytyn, männän, venat että variaattorinkin. Se yksinkertaisesti "hakkaa" koneen hajalle.

Tuossa vertailun vuoksi uusi ja 15 000km ajettu ketju. Ero ei näytä suurelta mutta on käytännössä ratkaiseva. Tuo vanha on täysin lopussa. Sivuttaisliike monia senttejä.




Coastside

Väärin asennettu kiristinkin tekee ketjusta selvää. Jos sen ruuvaa tappi alhaalla ruuveilla kiinni, tietää ketjun tuhoa, tai siin koneenkin kun se katkeaa. Onnekkasti voi vääntyä vain venat.

Tappi on nostettava ylös jousi poistettuna ja kun sen runko on ruuvattu kiinni niin sitten sillä jousellä työntää tappi alas ja hattu päälle.

Ketju asennetaan esivoideltuna kuten kaikki liikkuvat osat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#17
Kyllä vain, tuo on äärimmäisen tärkeää ettei sitä kiristintä laiteta paikoilleen "täydessä mitassaan" vaan annetaan sen jousen säätää sopiva kireys. Toimintaperiaatehan on nimenomaan automaattinen, jousi kiristää ketjun juuri sopivaan kireyteen.

Kun kiristin irroitetaan niin kannattaa ensin löysätä se keskipultti ja vasta sitten avata ne kiinnityspultit. Takaisin päinvastaisessa järjestyksessä. Siinä välissä kiristin pitää "nollata" jotta jousi pääsee tekemään "työnsä".

P.S. Kannattaa kiristää maltilla lohkoon, itselläni tuo halkesi vaikken mielestäni vetänyt edes kireälle -->


-Jarkko-

Ja yx mikä vaikuttaa nelarissa nokan ja ketjun kulumiseen on keuliminen, nokka pystyssä niin nokan osat ei saa tarpeeksi voitelua.

Coastside

Kaljanen, Daifo: Varin ilmanottoputket

Noista putkiviritelmistä tulee mieleen että ne on piirretty ilman sen kummempaa asiaan perehtymistä. Varin etupäässä on pitkähkö letku, joka kiinnikkeisiinsä aseteltuna on mutkalla ja sen päässä oleva vaahtomuovisudatin estää muutenkin ilmankulun. Asia korjautuu itsestään siten että putki hapertuu poikki jopa alle vuoden käytössä.
Pääasiallinen ilmankierto tapahtuu varin kotelon takapäässä niissä kahdessa kuralle ja pölylle altiissa aukossa alapinnalla.
Yksi ratkaisu on muuttaa etuilmanottoa ajoviiman ohjaamaksi tekemällä suppilo-letku, suunnattuna katteen ohi. Katteeseen sovitettu ja tarkkaan muotoiltu. Mitoitettuna niin että suodatuksenkin siihen saa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#20
Zonerin keulan kruunun ruostumisherkkyys ja sen kokoamiseen käytettyjen pulttien yhdistelmä meinaa itkettää isoa miestä. Lokarin tukirauta on kiinni ristipääruuveilla. Joskus näkee noita ilman etukokaria ja syy voi olla tuokin.

Syy selvisi kootessani kuusiokantaisilla: Toisen ruuvin prässättyyn koloon ei mahtunut 10 mm hylsy. Mutteri väliin niin jo kävi. Myöhemmin saman raudan hitsauksen petettyä selvisi että moottorissa käytetty 8 mm kanta olisi sopiva.
-------------------------------

Klikkaa

Maalattuna kiiltävällä, jälki näyttää hurjalta, mutta vasaralakassa on ruosteenesto ja parilla vedolla saa nuo piilo-osat maalattua.
-------------------------

Koska tukirauta on vain ruuveilla kiinni niin että se jopa putoaa pyörän päälle ja voi jopa lukita sen, on hyvä muuttaa kiinnitystä ainakin niin että kuusiokantapultin ulompaan päähän lukkomutterit tai kierrelukitetta kierteisiin.
------------------------------------------------
Klikkaa

Ruoste-teeman jatko. Paikka sai epäilemään murtumaa, mutta nyt näyttää vain maalausvirheeltä rungon kuormitetuimmassa paikassa, mutta johtuukin runkoon hankaavasta etukatteen reunasta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jotase

Sain alkukesästä 2 vuotta vanhan Baotianin skootterin huollettavaksi. Se ei aluksi käynnistynyt millään ilveellä. Syyksi on selvinnyt bensatankista löytynyt vesi ja ilmaa vuotavat bensaletkut. Ilmaa vuotavat bensaletkut aiheuttivat kaasuttimen tulvimisen, jonka vuoksi jouduin säätämään kaasuttimen hyvin köyhälle seokselle, jotta se käynnistyisi. Skootterin käynnistysongelmat katosi kun vaihdoin uudet letkut bensatankin ja kaasuttimen välille. Ongelmia aiheutti myös kaasuttimen air cut-off venttiilin kannen epätasaisuus ja siitä seuraava ilmavuoto. Tiivistin sen tiivisteliimalla.

Pyrres

Itsellä tuo kumiosien huono laatu yllätti vaikka kuinka olen siitä lukenut ja kuullut. Jos kesän lopussa/syksyllä ostetussa 2500km ajetussa CPI:ssä on imukaulassa kunnon halkeaman alkua ja moni muukin kumitiiviste on haperoa niin en halua edes tietää mitä se on noissa kaikkein halvimmissa mahdollisissa. Samoin se että miten he edes olettavat noiden toimivan jos niitä ei kokoajan huolla. Kai ne takuuhuollotkin jotain maksavat joten ei tajua logiikkaa.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Zoner 4 T (139QM, virinokka) alkoi oikuta niin ettei kestänyt kierroksia vaan alkoi rykiä hieman sytytyksen katkomisen tyyliin mutta vain ylemmillä kierroksilla ja käynnistyi hyvin yleensä.

Tuli kyllä ostettua tulppa ja tulpan hattu mutta ei cdi:tä kun sellaista ei tunnu olevan kaupan (Langfang kokusan GY6 sinisellä hyppyjohdolla).

Avasin kannen ja vedellä testaten sen imiventtiili tihkui hieman. Hioin ja testasin sen ja kasasin koneen ja ongelma oli poissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#24
Poljinkoneisto on vika-altis, sekä materiaalin ja rakenteen vuoksi. Valmistajia on useita ja laatu vaihtelee.

1. Pikkurattaan akseli on kopan silumiiniin poratussa reijässä, ilman holkitusta ja on voideltava säännöllisesti jottei kulu liian nopeasti. Kohta 5.


2. Hihnan tuottama pöly tarttuu koneistoon ja voi osaltaan vaikuttaa toimintaan. Vaatii toistuvaa pesua ja voitelua. Se  pikkurattaan jousen ura täytyy olla voideltu ettei se jumita siitä. Sen tarkoitus on jarruttaa sen pyörimistä.

3. Kopan tiivisteen puuttuminen muuttaa osien keskinäisiä asemia ja voi johtaa tarvittavan välyksen puuttumiseen ja rattaat hankaa toisiinsa. Kannattaa maalata toinen ja kokeilla hankautuuko se kun koneen käynnistää startilla ja ei koske polkimeen.
Varien mitoissa on eroa ja riittävä välys täytyy tarkistaa uudessa kokoonpanossa.

4. Jos jokin hammaspari lohkeaa (kannattaa tarkistaa kun koppa on auki tai kun jumittaa), kannattaa kääntää pikkuratas niin että ne eivät ole kohdakkain. Pikkurattaan saa takaisin poistamalla sen jousi ja kiertäen ratas toisen hampaisiin. Jousi menee takaisin kiilaamalla se jollakin sopivasti auki ja asettamalla paikalleen.

5. Rattaissa voi olla suuri välys. Sen huomaa kun kiertää pikkuratasta edestakaisin. Vielä toimivassa mutta jo ylilyöneessä se on useita asteita. Tässä taitaa olla pääsyy koneiston jumeihin ja kopparikkoihin. Polkimen koko liikevaran käyttö lisää riskiä, koska akseli tulee kopasta enemmän ulos. Koneisto stoppaa kyllä liikeradan ennen ylimenoa.
Poljinta kääntäen ja ratasta pyöritellen näkee onko jokin hammaspari erityisen väljä esimerkiksi kulumisen tai lohkeamisen vuoksi.
Koppa löysällä polkeminen tuottaa melko varmasti jumin ja vaurioita koska ratas tulee liian ulos.

6. Pikkurattaan ollessa hyvin voideltu, se muodostaa sen koloon ylipaineen ja rattaan palautus hidastuu. Poraamalla pienen reijän sen akselin läpi, se toimii herkemmin.

klik  Kuvassa uusi, toimiva koneisto, jossa välykset ovat kohtuulliset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#25
Uusien moottorien öljyjen työstölastut.

Skoden (Zoner -06) huoltokirjassa on maininta että "öljyssä on metallilastua" ensimm. öljynvaihdon yhteydessä.

Hankin uuden moottorin, jonka öljyissä on myös lastua. En ehtinyt käyttää moottoria ja pesin ne pois lamppuöljyllä huuhdellen. Osa on hienojakoista ja magneettiin tarttuvaa mujua, joten se on terästä ja kiertäisi öljyn mukana tuhoten laakerit. Syitä niiden jättämiseen voi vain arvailla. Ehkä huonot pesumahdollisuudet? ;)

LainaaThe engines are shipped containing oil, however we recommend that you change both engine and transmission oil to ensure that engine run perfectly.
http://www.centralscooters.co.uk/product_info.php?cPath=2_363&products_id=3788&osCsid=tm92gf03cjq07vgimn1brpjq14

Sama kone:

*Imukurkun toinen mutteri sormilöysä
*Ketjunkiristäjän jousen hattu sormilöysä
*Variaattorin kopan pultit auki jatkon kanssa napsahdellen
*Takapyörä pooreistaan liimattu kiinni. Aukesi vetäen erittäin kovaa ketjuvetimellä.
*Pakoputken laipan vaarnat puuttuivat
*Venttiilin välykset säädetty noin 0,03 mm
*Bendix ja poljinkoneisto voitelematon tai klimppi jossakin kohtaa
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#26
Öljyn mittatikun putken pään valu on likimäärin sopiva tikun korkin kanssa niin että jää kynnys keräämään likaa, joka murenee ja putoaa aukkoon kun korkin kiertää irti. Kynnys on hyvin vaikea puhdistaa ennen avaamista.

Ratkaisuja on pari:
*Käyttää suojasukkaa korkin päällä. Sen voi tehdä muovitetusta kankaasta.
*Viilaa kynnyksen pois ja samalla teippaa korkin kolot umpeen. Ei kerää yhtä paljon ja on helppo pyyhkiä puhtaaksi.

Öljyn täyttöä helpottaa suppilo jonka putken voi taivuttaa kuumentamalla muovia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 01.06.09 - klo:14:17
Ei bendixin toimivuuteen juuri muu vaikuta, kuin hampaiden viistekulma (otsasuunnassa) ja juuri tuo jousivoima/nousu-suhde. Sanoisin, että jos tuota starttikehää vielä hieman keventäisi hammastuksen osalta, niin tuo toimisi hyvin, vaikuttaa vähän turhan suorilta ja ahtailta hampailta bendix-käyttöön, ei siinä auta, että pelkästään bendixin hampaat on riittävän viistetyt.
Huomasin hammaskehän paikan vaihtelevan holkin pituuden mukaan, joka voi vaikuttaa bendixin tarttumiseen osaltaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

Omassa on ärsyttänyt ohjauslaakerin klappi. Siis on ollut uudesta asti. Kiristys ei auta tai jopa rasittaa jotain osaa ehkä. Poliisithan noita ahkerasti tutkii että silleen voi tulla ongelmaa. Uudet osat ostettu ja tolleen käsissä hiplailemalla alalaakeri on väljä tossakin. Mitähän tekis? Jos poliisi alkaa urputtaa niin tulee takaisinkutsu ja varaosienmyyntikielto. Vois kyllä viedä ihan piruuttaan katsastuskonttorille noi, ne kun kuulemma valvoo varaosamyyntiä.

jupstejuho

Lainaa- Luistikalvon halkeamat / repeämät (Lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä, mutta ajo mahdotonta)

Tuosta vielä sen verran että oma Baotuan BT49QT-7 ei kulkenut kunnolla, kulki noin 30 km/h mutta ajamaan pystyi toki silti. Vein huoltoon ja sanoi vaihtaneensa juuri tuon luistinkalvon. Eli oli revennyt luistinkalvo muta kyllä sillä silti ajamaan pystyi, eli jos on luistinkalvo revennyt niin ei välttämättä olekaan niin että ajo on mahdotonta.