Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

öljyn vaihtovälit

Aloittaja titan, 14.05.10 - klo:14:39

« edellinen - seuraava »

titan

Moi..Kysyn vain semmosta että kun mulle vaihettiin öljyt viime kesänä  1000km huollossa..nyt on mittarissa 1800km eli öljyillä ajettu 800km..nyt oon pari reissua heittänyt skodella "vanhoilla"öljyillä  ja aattelin tarviiko nuita nyt vaihtaakaan kun on nuin vähän ajetut ja skode ollut koko talven autotallissa lämpimässä...mitä haittaa voi olla jos ei vaiha niitä öljyjä nyt vaan vasta vuoden päästä...

Pätmän

En osaa haitoista sanoa, mutta itse kyllä vaihtaisin koneeseen(ainakin) uudet voiteluaineet, siitä ei ainakaan haittaa ole.
Vaihdoin omaani just uudet öljyt, vaikka edellisillä ei ollu ajettu edes sataa kilometriä, olivat talven yli moottorissa ja skootteri napotti talven parvekkeella kylmissään.

karkulainen

Ja minä vaihdoin parikymmentä kilsaa ajetut öljyt tuoreisiin samasta syystä, ankaran talven tuokin oli ulkona.

Öljyyn keräytyy pikkuhiljaa ainesosia (en muista mitä, mutta rikkipitoisia aineita?) jotka taas ei tee ainakaan hyvää.

Öljynvaihtoväli on se vuosi tai joku tietty kilometrimäärä, riippuen siitä kumpi täyttyy ensin. Mutta ei se litran pytty hyvää öljyä maksa kuin muutaman euron, ei kaadu edes mopoilijan budjetti. ;D

Kohtahan tämäkin varmasti siirtyy tuonne kiinalaisten puolelle öljykeskusteluun.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Victoria

Jos öljyyn kertyy kondenssivettä talvella niin kyllä se haihtuu kun lähtee ajeleen keväällä.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

Veden ongelma on happamuus. Se syövyttää. Siksi syksyllä on hyvä vaihtaa öljyt.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Victoria

Kondenssivesi on lämpötilamuutoksista johtuen ilmasta tiivistynyttä vettä, joka on neutraalia happamuudeltaan.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

Happamuus tulee vanhasta öljystä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Victoria

Parasta olisi varmaan vaihtaa puhdas öljy syksyllä kun on lopettanut ajot ja sitten tuoreella öljyllä käyttää konetta kovilla kierroksilla jotta puhdas öljy leviäisi koneen sisässä laakereihin ja muodostaisi suojaavan kalvon.

Jos pelkästään vaihtaa öljyn, niin laakeripinnoille jää likaiset öljyt.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

pena

eräs insinööri sanoi minulle, että kun on kerran vaihtanut öljyt.ei enää tarvitse vaihtaa ellei ole vuotoja,koko skootterin käyttö iän aikana,ketä uskoa?

Victoria

#9
Otetaan esimerkkinä Vespa LX 50 4T. Saksalaisen Vespa-palstan mukaan koneella ajaa noin 30000 - 40000 km ilman remonttia. Öljynvaihtoväli on 1000km, 6000km, 12000km...

Ilman öljynvaihtoa (mutta öljyä tarvittaessa lisäten) veikkaisin että koneella ajaisi 20000 - 25000 km. Paljon ajettu öljy paksunisi tervaksi jolloin saattaa nokka-akseli ja venttiilivarret  kärsiä voitelun puutteesta.

Harva kuitenkaan ajaa samalla skootterilla näin paljon. Ainakaan moposkootterilla. Katselin tuossa Nettimotossa joku myy Vespa 200 GT vm 2003, jolla ajettu 20000 km.

Uusi omistaja yleensä vaihtaa öljyt varmuuden vuoksi.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Victoria

#10
Kondenssivettä syntyy metallipintoihin ilman lämpötilan nopeasti muuttuessa. Tämän ilmiön näkee esimerkiksi pihalla olevissa metalliesineissä joihin syntyy kuuraa talvella. Samaa tapahtuu moottorin sisäpinnalla.

Talvella ja lyhyttä matkaa ajettaessa kondenssivesi ja männänrenkaiden ohi vuotavan palokaasun vesi tiivistyy kampikammion seinämiin ja valuu takaisin öljyn sekaan ja sekoittuu öljyyn. Kampikammien seiniin ja venttiilikopan kanteen saattaa syntyä veden ja pakokaasujen tuhkan muodostamaa kylmälimaa joka kuivuu lehtimäiseksi kerrokseksi.

_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

pena

selväks tuli ,kyllä kannattaa vaihtaa 3-4 kertaa odotetun  16000km mopon käyttöiän aikana.

Victoria

Mihin muuten skootterin kaasarissa vesi menee, kertyykö se johonkin kohokammion pohjalle vai meneekö se bensan mukana moottoriin?

Bensan palaessakin syntyy vesihöyryä.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

Moottorin huohotus on järkätty niin että se kiertää takaisin imupuolelta ja vesi joka siinä on tekee myös paluukierroksen. Talvella milloin kondessivesi ilmenee kannattaa ohjata huohotus ulkoilmaan letkun kautta joka pysyy sulana moottorin lämmöllä. Jäätymällä tukkeutuneen huohottimen ongelmista täällä kertoi eräs kymcon omistaja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Vedestä löytyy talvikeskustelusta:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=158.0

Öljyt on todellakin hyvä vaihtaa myös ennen seisotusta, koska käytettyjen öljyjen sekaan muodostuu rikkiä ja talvisäilytyksen aikana vaihtelevissa lämpötilaoloissa mukaan voi kondensoitua vettä (syntyy rikkihappoa) ja lisäksi tuo öljymäärä on niin pieni, ettei hinnoiltaan tule kalliiksi. Miksi sitä ei siis vaihtaisi useammin?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.