Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

SR50 R Factory - muutama askarruttava juttu

Aloittaja teropa, 07.05.09 - klo:11:24

« edellinen - seuraava »

teropa

Moro,

Noin vuoden verran olen otsakkeen menopelin omistanut. Kulen sillä pääasiassa työmatkoja ja jotain satunnaista hupiajelua. Muutama juttu, jotka vähän on mietityttänyt. Mites muut Aprilian omistajat näistä ajattelee?

- Mopo on mielestäni kuskin paikalle todella äänekäs, vaikka onkin 2t. Mulla skode siis uusi, ostin sen tuliteränä, ja alusta lähtien huomion oon kiinnittänyt siihen, että jos mopon ajelua kattelee vierestä niin meteli ei ole hirmuinen, mutta kun itse ajaa niin koneen rääkynä on suorastaan liiallinen. Onko tähän jotain modausta tms olemassa, että tuon saisi vähän hiljaisemmaksi? Ei kiinnosta enää tällä iällä leuhottaa 2t moottorisahan räminällä :).

- Kaasun vaste on minusta viimeisellä kolmanneksella täysin olematon, onko tämä normaalia? Eli mulla tuo mopo on täysin vakio ja tehdassäädöissä, ja kulkee noin 51-52 tasaisella kaasu pohjassa. Ihmetyttää, että mopon saa kulkemaan about 47-48 melkein puolella kaasulla, ehkä vähän yli. Mistä se johtuu, että tuo loppumatka on täysin "kuumaa ilmaa", onko se juuri joku variaattorin säätö, ettei mopo kulje vakiona lujempaa niin joka tuon aiheuttaa?

- Jousitus on minusta hyvä ja pyörä on tiessä todella napakasti, mutta näin 85-kiloisena tuntuu välillä aika pintakovalta tuo vaste. Napakkaa ja suorastaan kovaa kyytiä tuommosilla perus-asfalttipyöräteillä. Oisko tähän jotain modausta, jolla kyydin saa mukavammaksi, mutta ei liikaa iskunvaimennuksen tehon kustannuksella ?

- Kuuluuko moottorin olla noin 800km ajettuna vielä tukkoinen? Kierrosherkkyys on pikkusen parantunut uudesta, mutta edelleen tuntuu kone siltä kuin se miettisi aika paljonkin kun kahvasta kääntää.


Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

pugt200

En omista Apriliaa mutta vuoden 2007 mallisen Pösö Speedfightin kyllä. Konseptihan noissa on lähes sama, 2-tahtinen eurooppalainen sporttiskootteri.

- SF2 on myös äännekäs kuskin paikalle mutta meteli on vierestä kuunnellen muiden kaksitahtisten luokkaa. Möly kuulunee siis näiden öljynpolttajien luonteeseen. Pojan Derbi möykkää vielä enemmän.
- Pösössä tuo loppuhyytyminen johtunee välityksista - kierroksista. Vääntö loppui mutta isompaa"pykälää" ei enää ole. Ihan sama vaihteellisessa Derbissä, kone kyllä jaksaisi, mutta pykälät loppuvat kesken (6 vaihdetta).
- Mopo on kevyt mutta kantavuutta riittää kahdelle, siitä pintakovuus: paino 95 kg, kantavuus 170 kg. Vertailuna vaikka iso mp, painoa 250 kg ja kantavuutta 200 kg tai alle.
- Pienet pyörät ja skootterin lyhyet joustovarat tekevät vaimennuksesta väkisinkin töksyn. Derbin supermoto onkin jo ihan eri luokkaa "pehmeydeltään" pidempine joustoineen.
- Moottorin tukkoisuus hävisi Pösössä ensimmäiseen tulpanvaihtoon ja talven jälkeen keväthuollossa tehtyyn tulpan puhdistukseen. Nopeus nousi 5 km/h ja kiihtyvyys parani myös reilusti.

Jos teinimopo ei tunnu mukavalta, niin vaihda vaikka Piaggion Fly'hyn. Sillä ajelee aikuinenkin vähän sivistyneemmillä saundeilla. Vauhti tosin vähenee entisestään.

teropa

Moi,

Kiitos kommenteista!

Mitenhän tuota virityspuolta uskaltais ajatella. Kuulemma jos prikkaa viilaa, niin pitäisi saada pikkasen huippuja lisää. Sehän on tietenkin poliisisetälle ihan sama jos se kulkee 5kmh yli sallitun (viritetty) tai 20kmh, eli pienestäkin viristä jo heltiää vakuutukset voimasta jne ?

Lukenut vain, että tuossa olis potentiaalia vähän enempäänkin, mutten mitään 80:eja halua. Vain, että pysyis pikkasen paremmin 60kmh teillä autojen vauhdissa. Vakiona tuo menee jo sen 52 noin mulla.

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

pugt200

Motot. netin wikipedia sanoo näin:

"Variaattorin prikan poiston jälkeen moottorin luonne pysyy samanlaisena, mutta vauhti nousee jopa noin 80 kilometrin tuntinopeuteen. Kuitenkin Särä pysyy hyvin vakaana tälläisessäkin vauhdissa eikä mutkissa tunnu minkäänlaista eroa vakioon, vaan mutkat taittuvat yhä yhtä helposti. Ylämäkiin vauhti tietysti hyytyy, mutta ei kuitenkaan liiaksi, mäissä tuskin kovin moni kuristamaton 50-kuutioinen menopeli vetää ohi, jos mikään. Mopolla on myös huomattavasti mukavempi ajaa 45 km/h, koska kone ei huuda 9500 rpm, vaan kierroslukumittari osoittaa lukemaksi jotain väliltä 6500-7000 rpm. Kulutuskin laskee hieman, sillä itse olen mitannut kulutukseksi 2,4 litraa, eli noin 3 desiä vähemmän sadalla kilometrillä prikalliseen verrattuna. Matka-ajossa olen saanut kulutukseksi parhaimmillaan 1,8 litraa sadalla kilometrillä!

Factory-keskustelussa on paljon puhuttu prikan hiomisesta, se on oikeastaan ainoa järkevä tapa saada Factory-mallin nopeus noin 60 km/h.
"


teropa

Heps,

Skodella nyt ajettu n. 1300km. Takajarrut kitisee ja laahaa, eli pitää käyttää jarrua vähäsen päällä, että kitinä loppuu, mutta jarruttaessa taas kitisee.

Mikä noihin puree? Eihän nyt palat voi olla loppu vielä noilla kilsoilla.

Tero
ex. Aprilia SR 50 R Factory -08

A_sentaja

Kyllä ne palatkin saa ajettua noilla kilometreillä jo finaaliin, riippuen ajo-olosuhteista esim hiekkateillä ajo syö kyllä palat pois ennen aikojaan.. Voi olla että levyt ja palat on lasittuneet ja siksi kitisee....Kevyt hieonta ja kuparitahnaa palojen ja mäntien väliin,pitäisi auttaa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...