Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gilera Runner '98 2T- talvitela-käynnistysongelmaa..

Aloittaja Kenzy, 10.04.09 - klo:12:52

« edellinen - seuraava »

Samppa

Joko olet Kenzy päässyt jatkamaan Gileran ihmettelyä? Olikos siinä kaasarina Weberin 12OM, vai Dellorton 12 PHVA? Tuon ryypyn toiminnan voit muuten katsastaa myös siten, että irroitat kaasarin (tai jos se vehje on pihalla niin ilmansuodattimen putkineen) ja puhallat ohuella letkulla kaasarin sisäpuolelta ryyppykanavaan. Pitäisi päästää ilmaa lävitse kylmänä, eli silloin kun neula ei pääse painamaan kanavaa kiinni.

Minulla oli joskus PV aikoina hana jäänyt pariksi päiväksi auki ja neulaventtiili falskas. Kun aloin käynnistelemään mopoa, oli kampikammio niin täynnä bensaa, että kiksti tuntui heti oudolta...
Sain kuitenkin käyntiin pitkällisen lykkimisen jälkeen. Harmi kun näitä skoottereita ei paljon lykitä käyntiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Nojuu, naapurin ukkeli oli koittanut sitä vielä rykiä uuden tulpan voimin käyntiin tuloksetta. Annoin hänelle neuvoksi vain irrottaa tulpan ja kaasarin moposta, ja antaa olla viikon verran rauhassa, jotta bensat höyrystyisi koneesta pois... kaveri tekee vuorotyötä, joten meidän rytmit harvoin kohtaa, mutta ens viikonloppuna olisi tarkoitus vielä työntää skootteri meidän pihaan ja paineilmalla suihkia koneeseen, ja katsella josko sielä vielä bensaa lilluu. Tein testin tuossa pihassakin, leikkasin kaljatölkin auki ja kaadoin desin bensaa ja jätin siihen... ei ollut vuorokaudessakaan vielä täysin haihtunut, eli jos tuossa koneessa on parikin desiä bensaa, niin kyllä saa päiväkaupalla itseään haihdutella kuivaksi.. Weberin kaasari tuossa en, mallia en tarkemmin katsonut, mutta eiköhän se tuo mainitsemasi ole.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

skandinaavi

Ei välttämättä auta pelkästään tuo kaasarin irroittaminen. Nimittäin kun läppien välistä ei pahemmin pääse mitään haihtumaan. Eli kannattaa läppärunko ottaa irti kokonaan jotta haihtuu kunnolla.
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Kenzy

#18
Nosiis, irroitettu on kaasari+imukaula, ja imukaulan alla oleva hässäkkä, semmonen iso sihtisysteemi, onko se sitten se läppärunko, mene ja tiedä. Tuosta ei pitäisi enää muuta irrota, ellei sitten lohkoa halua kiskoa irti ;) Käskin sen nyt viikon antaa olla, ja lykkiä sen moponsa meidän pihaan lauantaina, niin katselen sen vielä läpi ennenkun edes koitan startata, startpilotin kera.

EDIT:

Tuossa näköjään läppärunko eli on se läppärunko juuri se sihtihässäkkä tuossa kaasarin alla.. hieman erilainen kuin tuossa kuvassa, muodoltaan sama, mutta tosiaan jotakin todella tiheää verkkosysteemiä se on..kyl sieltä kaikki hilut pitäisi olla irti, jotka vaikuttaa bensan haihtumiseen.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Läppärunko nimenomaan,,, nyt kun se on irti voi samalla katsoa ettei läppien välistä paista päivä. Otat rungon kouraan ja katsot kurkun puolelta sisään, läppien pitäisi olla tiukasti kiinni, jos valoa kajastaa niin läpät on jo kuoleentuneet ja olisi suotavaa vaihtaa ne uusiin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Mikäs tuon läppärungon idea sitten lopunkaiken tuossa masiinassa on? Kaasaripuolihan tuossa nyt eroaa nelitahtivekottimesta jonkin verran, olisi mielenkiintoista tietää vähän teoriaakin tuosta, kakstahdit kun ei ole kovin tuttuja entuudestaan..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

2T pelihän toimii myös ilman tuota läppärunkoa, vert vanhat pappatunat ja solikat. Läppärungon idea on parantaa moottorin hyötysuhdetta, mm vääntö, kaasuun vastaavuus paranee. Läppärungossa olevat metalliset levyt rajoittaa läppien aukeamista, ovatpa jotkut kaverit ottaneet ne kokonaan poiskin. Niitä voi taivuttaa ulospäin, jos haluaa kokeilla sen vaikutusta, hyöty tulee silloin lähinnä yläkierroksilla. Enempää levyjä ei voi taivuttaa, kuin mitä lohkossa on niille tilaa, en kuitenkaan suosittele, koska mopo on vakio eikä tässä tapauksessa haeta järjetöntä ylärekisteriä.. Myös itse läppiä vaihtamalla saadaan koneeseen hieman herkkyyttä haettua, ns racing-läpät ovat hiilikuitua ja hyöty on mopossa varsinkin vakiossa nimellinen. Itse en ole koskaan läppiä viritellyt, sillä siihen ei ole tarvetta. Tehot haetaan muilla keinoin mopopuolella.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Läppäventtiili, eli Reed Valve toimii takaiskuventtiilinä, eli polttoaine pääsee virtaamaan ainoastaan kaasarilta moottorille päin, mutta ei takaisin. Seoshan pääsisi 2-tahtimoottorissa muuten takaisin kampikammiosta kaasarille päin (kun imukanava on auki -> mäntä liikkuu alaspäin -> työntää seosta takaisin imukanavaan). Tuo läppäventtiili löytyy varmasti suurimmasta osasta nykyisistä 2-tahtiskoottereita.

Kannattaa myös katsoa, että ne läpät eivät ole ruosteessa sillain, että se läppä pysyy koko ajan jonkin verran auki. Voit vaikka puhaltaa siihen läppärunkoon ja huomaat, että ilma kiertää. Imemällä ei pitäisi tulla ilmaa.

Edit: tulikin postaus yhtäaikaa..  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

No sitä minäkin mietin, ettei purkamissani vanhoissa 2T- solikoissa moista väkästystä ollut... njoo, tuo takaiskun tarve 2T-koneissa on, onhan tuo sitten selvä komponentti. Tarvii hypistellä sitä vähän eri silmällä sitten viikonloppuna, koitin nytten toppuutella tuota kaveria vielä, että malttaa vaan olla koskematta siihen skootteriin ennen viikonloppua... meni meinaan näköjään n. kolme päivää, että desi-pari bensaa haihtui kaljatölkistä pois.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Kenzy

Gilera lähti tänään käyntiin laakista, kun olin käskyttänyt kaveria seisottamaan mopoa läppärunko irti viikon verran. Toinen mukava vika tuli ilmi, kun piti öljypumppu säätää kohdilleen, oli se vaijerin ulkokierteinen holkki katkennut sinne varikopan pesään edellisellä omistajalla... no, menee vaijeri vaihtoon ja joku saa porata vanhan kierreholkin irti sieltä kopastaan :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Hyvä homma! Ja onneksi sait omistajan malttamaan hetken.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.