Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

leze223

kannattaa korjata. osat maksaa max 60e ja uusi moottori mansikoita
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

Uka

#961
Lainaus käyttäjältä: xtr50 - 22.02.08 - klo:16:11
solifer on sähköjen osalta laadukkaampaa.

Minulla on ollut kaksi Solifer XTR:ää, joista toinen on ajossa vieläkin. Molempiin olen vaihtanut pian oston jälkeen 35-wattisen HS1-ajovalopolttimon tilalle 55W H4-polttimon, joka sopii paikalleen heittämällä. Jännite polttimon kannalta mitattuna valo päällä ja mopon käydessä on yli 13 volttia ja valo palaa kirkkaasti. Näin tapahtui molemmissa XTR:ssäni.

Sitten minulla on tuolla tallin perällä Fude 10" renkailla, johon aikoinaan vaihdoin surkean hehkulamppu-umpion tilalle H4-umpion ja 55W H4-polttimon. Hehkulamppu paloi kierroksillakin kellertävänä ja jännite oli jotain 12.6 volttia. Kierrokset vaikuttavat Fudessa ajovalon kirkkauteen dramaattisesti, Soliferissa ei yhtään.

H4-lampun kanssa Fuden käydessä jännite on tyhjäkäynnillä noin 10.8-11 volttia (purkaa akkua) ja kierroksilla noin 11.5- volttia (akku tyhjenee ajaessa, vaikka eihän akkuun vaihtosähköä työnnetäkään). Huom. Fuden ajovalolle tulee vaihtosähköä. Soliferin sähkön laadusta en tiedä.

Eli kyllä kiinalaisten sähköissä on eroa. En tosin usko että kukaan on rakentanut niitä sähköjä Soliferiin uudestaan.

Fudesta vielä sen verran että kun jarruvalo syttyy, niin ajovalo himmenee selvästi. Solifereissa ei ole tällaistakaan riesaa minulla esiintynyt.

tommi

On näissä eroja, ei niinkään laturin tehoissa vaan toteutuksessa. Soliferissa otetaan virta valoille suoraan akulta, siksi kierrokset ei vaikuta valotehoon. Ajovalothan palaa kone sammuksissakin. Jos akku on huonossa hapessa niin valotkin on silloin surkeat. Normi kiinalaisessa akku ei vaikuta valoihin lainkaan. Kumpi on sitten parempi tapa, vaikea sanoa. Jälkimmäistä ainakin suositaan kiinalaisissa, Solifer on yksi harvoja poikkeuksia missä on eri systeemi.

Coastside

Näiden magneeton teho on 148 W. Akku vie kymmenisen wattia ja loput eri kuormille. Ledipolttimoilla parkkeihin saa riittämään ajovalolle. Muuta ei voi tehdä ellei rakenna magneettoa tehokkaammaksi. Hyvät parkit on ajovaloa tehokkaampi päivä ja hämärävalo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Uka

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.10.11 - klo:11:41
Näiden magneeton teho on 148 W. - -

Niin, mutta miten se 148W jakaantuu vaihto- ja tasasähkön kesken? Yritin parantaa Fuden valoja ottamalla ajovaloille virran tasasähköpuolelta, mutta valo paloi vieläkin himmeämpänä kuin siitä keltaisesta vaihtosähköpiuhasta otettuna. No.tämä ei nyt oikein kuulu Solifer-ketjuun...

Coastside

Se täytyy mitata lamppujen kannoilta kumpaa sinne menee ja paljonko. Vain ajovalo voi toimia vaihtovirralla, mutta miksi kun tasasuuntaus on systeemissä joka tapauksessa.

Yksi tapa varmistaa virran riittävyys on hankkia isompi akku ja välttää ajovalojen turhaa käyttöä ja starttailuja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Uka

#966
Mä luulen, että ryypyn lämpövastus saattais toimia myös vaihtosähköllä. Perustelu on se, että ryyppy ei lämpene jos mopossa on virrat päällä mutta kone ei käy.'

Ja nyt kun tarkemmin ajattelen, niin XTR:n ajovalohan syttyy (jos valokatkaisia on ON asennossa) heti kun virrat kääntää päälle (toisin kuin Fudessani) vaikkei mopo käy, joten kait se toimii tasasähköllä. Ymmärtääkseni vaihtosähköä ei ole saatavilla silloin kun kone ei käy.

::)

tommi

Lainaus käyttäjältä: Uka - 10.10.11 - klo:13:28
Mä luulen, että ryypyn lämpövastus saattais toimia myös vaihtosähköllä.


Joo, kaikissa kiinalaisissa ryyppy toimii vaihtovirralla, alta 10v tulee maksimissaankin jännitettä. Mitä enemmän kierroksia sitä nopeammin lähtee ryyppykin pois päältä.

Espi

#968
Lainaus käyttäjältä: Uka - 10.10.11 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.10.11 - klo:11:41
Näiden magneeton teho on 148 W. - -

Niin, mutta miten se 148W jakaantuu vaihto- ja tasasähkön kesken? Yritin parantaa Fuden valoja ottamalla ajovaloille virran tasasähköpuolelta, mutta valo paloi vieläkin himmeämpänä kuin siitä keltaisesta vaihtosähköpiuhasta otettuna. No.tämä ei nyt oikein kuulu Solifer-ketjuun...
Paljon virtaa kestävät tasasuuntaajat on kalliita, joten kiinalainen on tässä säästäny ja tasasuuntaa virran vain osasta staattorien käämeistä. Loppuosa käytetään suoraan vaihtosähkönä. Jos tasavirtaa ei tule riittävästi, niin pullonkaula on joko tasasuuntaus diodeissa tai itse staattorin käämeissä. Jos kuormaa siirretää pois vaihtovirtakäämeiltä, ne jää vajaakäytölle ja jos dc(=dasa cähkö ;-)) puolella ei ole ylimääräistä kapasiteettia, niin jännite tippuu. Jos muuttaa koko skootterin tasasähkölaitteeksi, niin sähköä on joustavammin käytössä siellä missa tarvitaan. Uusi tasasuuntaussilta vaan ac (vaihtosähkö) käämien perään.
Jos  taas vaihtosähkö ei riitä, pitää staattorikäämien lukumäärää lisätä. Tämä voi tulla pullonkaulaksi myös dc tapauksessa, mittaamalla näkee putoaako ac jännite jo ennen tasasuuntausta (käämit pullonkaulana) vai dc sen jälkeen. (tasuri pullonkaulana)
Näitä on 6, 8 ja 11 käämisiä, ks lisää valojen paranteluketjussa.
Kyllä taksi porsaan kotiin ajaa. (Vanha Maskulainen sanaparsi)

Kymco Super 8 50 4-tahti

Uka

Lainaus käyttäjältä: Espi - 10.10.11 - klo:17:34
Uusi tasasuuntaussilta vaan ac (vaihtosähkö) käämien perään.

Voiko sen tasasuuntaajan iskeä sen keltaisen vaihtosähköjohdon päähän ohjaustangossa, se piuha mikä menee normaalisti valolle Fudessa?

atk

Kiinnostais tietää, kuinkapaljon on ajettu avaamattomalla nelitahti moottorilla? (sanli)

viisnelonen

#971
Lainaus käyttäjältä: atk - 13.10.11 - klo:14:39
Kiinnostais tietää, kuinkapaljon on ajettu avaamattomalla nelitahti moottorilla? (sanli)

:o  no tää on aika paha..  jotku kattoo km-mittarista!

Edit:  haluaisit arvailla moottorin ajo km-määrää ulkonäön ? tms perusteella vai.. ?

E2: Ramba: "TAI kuinka monta km pääsee avaamatta nelarin konetta?"
       aaha, nojoo. Tohon varmaan tulee hyvin erilaisia vastauksia. Jonkun mielestä jo sylinterinkannen irroittaminen on koneen avaamista ja toiset taas tykkää että vasta alakertaan kajoaminen(lohkojen avaaminen) on jotain. Ja sitten on vielä niitä jotka sanoo avanneensa vaikka ei olis tarvinnu.!  hmm tartteeki silmitellä vastauksia..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

ramba

TAI kuinka monta km pääsee avaamatta nelarin konetta?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

jalat

Melkeimpä veikkaan että 7000-11 000km välillä avataan ensikerran sylinteri ja tarkistetaan mäntä ja männänrenkaat.

Toki sitä ennen avataan venttiilikoppa muutaman kerran venttiilin välyksien säätämiseksi.

Ja tämä koskee 50cc kiinalaisia. Noilla 250cc kiinalaisilla ajetaan helposti 30 000 - 60 000km ennen avaamisia, jos vaan huoltaa hyvin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#974
5000 on ehkä keskimääräinen matka. Pääsyy on ettei niitä valmistajan paskoja pestä tuoreeltaan pois. Pohjalle saostuneena sitä öljynvaihdossa saa pois. Kolme konetta olen avannut ja kahdesta niistä on likaa löytynyt ja siitä yhdestä edellinen omistaja. Arki on näin ankea.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04