Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Coastside

Akun kytkeminen väärin aiheuttaa ilmiöitä joista ei välttämättä seuraa kuin edellä kuvattu asia (kuumat johdot ja tyhjä akku), joten napaisuus tarkistukseen. Sattui kerran itselle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Timo - 03.05.11 - klo:00:00
Saakos muuten katottua männänrenkaiden pitävyyden ihan pitämällä se sylinterissä renkaineen ja pistämällä öljyä päälle?Kun tosiaan epäilen öljyn syönnin siitä johtuvan.
Et. Puuttuu mm. lämpölaajenemis- ja painevaikutus kokonaan.

Sylinterin sisähalkaisijan ja männän halkaisijan mittaus on ainoa oikea tapa huoltomanuaalista määritellyistä paikoista. Tietysti myös renkaiden tsekkaus ml. uravälykset.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 28.05.10 - klo:15:48

Onkos kukaan vaihtanut kinuskin etupyöränlaakereita? Arvaan että ne on tyyppiä  6201(12 x 32 x 10mm). Näitä kun saa muualtakin, kuin mopokaupasta, niin ei tarvisi postimaksuja maksella. Osaako joku kertoa tyypin, ettei mittailla tarvisi?

Palailen vielä yhden käyttäjän kommeitteihin, Eli olisiko kukaan ostanut/vaihtanut laakereita etupyörää ja osaisi kertoa mitat tai mallin mikä käy?? Itselläni allekirjoituksessa lukeva skootteri!! Sen verran jo heiluu ettei kohta uskalla enää ajaa!!

Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Timo

Onkos kukaan vaihtanut etupään stefoja näihin? Aloin miettimään että oliko tuossa 10tuuman renkaalla olevassa keulassa samankokoiset stefat kuin omassa 12tuuman renkaalla olevassa?
Kun niitä ei tahdo mistään suoraan saada vaan pitäisi mitat olla valmiina,joita ei tuossa ulkopuolella lue.Muuten aukaisisin itse ja antaisin pyörän seistä mutta työ matkat pitää ajaa.

fizzl

Onkos joku irroittanut tästä pelistä takapalloa? Pari vuotta vanhasta solikasta ikävästi oli perstunut venttilin helma ja ilmat pääsi pihalle. Pitäisi ottaa vanne kainaloon ja kummi pois että saa uuden venttiilin paikalleen. Hetken tiirailtuani, tuntuu haaste epäilyttävän helpolta. Yhtäkkiä näyttäisi että tarvitsee vain avata yksi mutteri ja se on siinä.
Käytännössä taitaa kuitenkin käydä niin että variaattorin puolen romut sekä toiselta puolelta pakoputki harraa vastaan ja pahimmillaan joutuu purkamaan puoli mopoa että renkaan saa pois.

Eli, jos olet tämän työn joskus tehnyt, voisitko kuvailla mitä kaikkea joudun purkamaan renkaan irroittamiseksi? Olisiko linkkiä kuviin?
Minkä kokoinen on takanavan mutteri? 19mm avainta isompi oli. En viitsisi ostaa kaikkia avaimia 19 ja 26 väliltä bilteman reissulla. Perhana kun suurin osa työkaluista on landella...

Tutulle autokorjaajalle kun soitin, hän sanoi että pyydä vaikka rahaa lainaan tai huoria hankkimaan, mutta älä helvetissä pyydä mopoa korjaamaan :P

Coastside

Riippuen onko siinä yksi iskari, on irroitus vain pakoputken  ja pyörän mutterin irroitus. Pyörän mutteri voi vaatia 600+ Nm vääntöä, kun kiristyssuositus on 120 Nm.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

fizzl

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.05.11 - klo:17:51
Riippuen onko siinä yksi iskari, on irroitus vain pakoputken  ja pyörän mutterin irroitus. Pyörän mutteri voi vaatia 600+ Nm vääntöä, kun kiristyssuositus on 120 Nm.
Hui, siis tarkoitat että tuo pitäisi vetää 600Nm voimalla kiinni suosituksesta huolimatta? Vai että tehtaalla tuo vedetään niin kireälle että soi?
Onko akseli/mutteri normaalijengainen vai "vasenkätinen"?

Coastside

Eikun näissä on ylitiukkoja kiristyksiä joita hapettuminen pahentaa. "Kiinalaisten renkaat ja pyörät" ketjussa on monta tarinaa. Kierre on normaali.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nakke

tietääkö joku mistä sais tarttis uudet emäputken laakerit  solifer xtr50 06 malliin ?

fizzl

Lainaus käyttäjältä: fizzl - 17.05.11 - klo:17:32
Eli, jos olet tämän työn joskus tehnyt, voisitko kuvailla mitä kaikkea joudun purkamaan renkaan irroittamiseksi? Olisiko linkkiä kuviin?
Minkä kokoinen on takanavan mutteri? 19mm avainta isompi oli. En viitsisi ostaa kaikkia avaimia 19 ja 26 väliltä bilteman reissulla. Perhana kun suurin osa työkaluista on landella...

Projekti suoritettuna. Tässä Solifer Speed omistajille infoa:
1. Irroita pakoputki. Kannessa kiinni kahdella 10mm hattumutterilla. Irtoaa räikällä ja jatkovarrella. Itse jouduin irrottamaan yhden sivukatteen kun ei ollut jatkovarttan ja jouduin sorkkimaan kiintoavaimen kyljen puolelta. Kiinnitetty oikean kyljen puolelta kahdella ruuvilla ruinkoon. Nämä irtoaa 12mm avaimella.

2. Rengas on kiinni 24mm mutterilla. Itsellä oli aika peevelin tiukassa. Hajotin yhden biltema-räikän hommassa. Irtosi kun kaveri istui skoden päällä ja painoi takajarrua voimalla. Käytin metristä kiintovartta ja isokiinnittimistä 24mm holkkia. Lähti lopulta kun kolauttelin terävästi kumivasaralla vipuvartta.

3. Rengas lähti vanteelta käyttäen kahta rengasrautaa. Väännä ensin rengas vanteen keskihahloon sivu-urastaan. Tämän jälkeen lähtee kivuttomasti kun pidät toisella rengasraudalla kiinni yhdestä kohtaa ja toisella muljautat 5cm pätkän rengasta kerrallaan. Toista operaatio toiselle reunalle renkaan "sisäpuolelta".

4. Rengas meni yllättävän kivuttomasti takaisin paikalleen. Älä yritä saada suoraan sivu-uraan vaan pidä renkaan reuna keskiurassa kunnes se on kokonaan vanteella. Rengas menee oikeille urilleen kun irrotat venttiilin sielun tökkäät kompuralla tujauksen ilmaa niin kovaa kuin saat.

PS. Renkaan muljaamisessa auttaa vaseliini tai fairy.

Samppa

Renkaanvaihdosta enemmän:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=916.msg41085#msg41085

Jatketaan siellä tarvittaessa enemmän, nyt kun peruspurkamiset on Soliferin osalta käsitelty tässä ketjussa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Vanteen merkinnät olisi hyvä kertoa koska niissä on suuria mitoituseroja rengastyötä ajatellen, vaikka ne näyttäisivät samanlaisilta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

hcjussi

Tyhjäkäynti ruuvi ja seosruuvi?

Nyt ihmetyttää tyhjäkäynti ruuvi. Vaikka ottaisin ruuvin kokonaan pois niin kierrokset pysyy aina vaan samana. Tietty seosruuvia säädettäessä saan kierroksia pois, mutta ihmettelen miksi tuo tyhjäkäynti ei reagoi kierroksiin alentavasti. Vähän vaikea tietää oikeaa seosta noin kierroksien perusteella. Aloitan nollasta ja kierrän seosruuvia aina puoli kierrosta auki. 1-2 kierroksen kohdalla on kierrokset 3000 ja tyhjäkäyntiruuvilla en niitä saa alenemaan.

Onko jossain jokin vuoto? Imukaula uusittu ja tiivisteen vaihdettu ja samoin imuletku.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

atk

Moi! Ei varmastikaan kaasuvaijeri oo liian kireellä tai muuten kanita kaasuttajan nokkaa painumasta pohjaan ruuvia säädettäissä?