Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Eki

#585
Kävin heittämässä pienen lenkin, kun ilmanoton verkko oli asennettu takaisin, mopon kulku hyytyi täysin ja oli nykivää elikä verkko pois. Se hankaava ääni on metallinen, elikä ikäänkuin metalli hankaisi ajoittain metalliin, mieleen tulee takavari tai etuvari, ääntä on vaikea paikallistaa avaamatta variaattorin koppaa enkä viitsi ruveta lauantaina sitä availemaan!

EDIT: Tanan tana, menin vaihtamaan neuvojen mukaan vetoakselin stefan, poisottamisessa oli tietty oma hommansa, mutta että muka pitää naputella paikalleen, ei pidä sillä minulla se hulahti pohjaan asti nätisti peukuilla painamalla ja meni jälleen uusiksi koska ehyenähän sitä ei sieltä pois saanut. Mitat ovat 19.8mm x 30mm x 5mm. Älkää edes yrittäkö naputella vaan varovasti sormin painamalla, ettei mene vaan liian syvälle, sillä silloin se ei pidä öljyjä sisällä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pekpel

Toiset stefat on vaan tiukempia..
Jos stefa menee pohjaan ihan sormilla painaen tulee sellainen olo ettei pidä pitkään.
Ei ainakaan omissa projekteissa ole pitänyt "nakkikireys" ilman liimaa, aina on pitänyt jollain antaa pientä "pusua" lyömäasella jotta pitävä lopputulos on syntynyt.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

Olenko ymmätänyt joskus väärin, että näitä stefoja saisi ihan autojen varaosapuoteista, kun on mitat ylhäällä vaan, elikä ovatko niin yleistä tavarata? Tosin menin tilaamaan uudelleen virijavarasta, mutta kun sieltä ei saa kuin neljän erikokoisen stefan pakkauksessa, niin tietysti hintaa kertyy jonkin verran enempi kuin jos saisi määrättyä kokoa pelkästään?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pekpel

Jos menet tiskiltä ostamaan, ota se malli mukaan, ei ne pelkät numerot autaaksi tee varsinkin jos on eri valmistajan stefat kyseessä.
Kyllä sillä stefalla pitää edes jokin kireys olla sekä akselin että pesän suhteen, ei se voi muuten toimia.
Tiukka akseli, löysä pesä > stefa pyörii akselin mukana, ei sitä ole siihen suunniteltu, eli poks aika nopeasti.
Tiukka pesä, löysä akseli > alkaa vuotamaan akselin juuresta.

Kyllä näillä pirulaisilla on toleransssit minkä sisällä niitten mitttojen pitää olla.

Pesän halkaisija ja akselin halkaisija plus vanha malli mukana ostaessa uusia, pitäisi alkaa löytyä sopivaa toimivaa stefaa.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Siis jouduitko jo vaihtamaan uuden stefan mopoosi? Siihen Soliferiin? No onpa sullakin vikoja ollut ihan kiitettävästi siinä neliventtiili "ihmeessä"..  :-\

Eki

No on ollunna, tuon stefan minkä tilasin aikoinaan varastoon, kun jo suhteellisen uutena hieman vuoti alkuperäinen stefa, ovat täsmälleen keskenään samankokoisia ja numerosarjatkin ovat: 30mm x 19.8mm x 5mm, jos moisia löytyisi mobilevaraosa puotista, niin voisi jättää tilaamatta tuolta mopovaraosapuotista, kun sieltä joutuu ostamaan neljän erikokoisen stefan sarjan, vaikka tarve olisi vain yhdelle!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pekpel

Olisko sulle käynyt parempi tuuri kuin mulle? 4 t kone 2005
Kampiakselin petilaakerien koneistukset lohkossa oli akselin pituussuunnassa 2mm liian väljät. Eihän siinä kestänyt uusi kampiakselikaan kauaa, joka oli mitoissaan.
Jospa sulla on stefapesän kehä lohkossa liian iso?
Rasvat pois ja tiukempaa liimaa, vaikka laakerilukitetta kehiin, voisi toimia.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

Mietin juuri että voisiko laittaa tuubista semmoista mustaa tahnaa, mikä on tarkoitettu mm. venttiilien kannen kumitiivisteiden tiivisteeksi, muuttuu kumiksi ja kestää kuumuutta!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

pekpel

Normi tiivistemassa ei pysynyt, vaikka kaikki pinnat pesin bräkleenillä ja hioin karkeaksi.
Voisi tuo sun mömmö pysyäkin, mene ja tiedä.
Kokeilemalla se selviää..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Eki

Ei ollut mömmöstä enää yhtikäs mihinkään, oli jämähtänyt tuubiin koko hoito, hain uutta ja parempaa millä tiukensin uuden stefan, ei vuoda! Samalla vaihdoin 88 suuttimen vakioon elikä 85 kokoon, sekä tyhjäkäyntisuuttimen myös vakioon, on kaikkein paras. Noilla muilla nokeaa tulppaa ja vakiojutuilla tulppa on kuin oppikirjasta, nyt en tosin tiedä kun on ilmanotosta se verkko pois, mutta ei nyi kone vaan kulkee ihan ok kaasu pohjassakin!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Vieläkös vie bensaa sen kymmenen litraa vai oletko jo päässyt normaalilukemiin?

RRouta

Miten tuon nokka-akselin ajoitusjutun kanssa pitää menetellä? Kun nyt purin tuon koko Solikan moottorin ja vaihdoin kampi-akselin. Niin laitoin vaan sen nokka-akselin siihen paikalleen ja aloin kasata venttiilikoneistoa, niin venttiilejä säätäessäni huomasin että vähän aikaa kun konetta pyörittää niin sitten se jumiutuu täysin ja sitä voi pyörittää vaan takaisinpäin. Miksi? Ja toisaalta eihän tuon nokka-akselin ajoitusmerkit nyt pidä paikkaansa kun vaan laitoin sen siihen katsomatta mitään?

Eli miten ihmeessä saan tuon nokka-akselin paikalleen niin, että ajoitusmerkit pitävät paikkansa niin, että pystyn säätämään venttiilit?

PIKAISTA VASTAUSTA KIITOS!

elegance50

Olisikohan tällä foorumilla ohjeita. On!
Etsippä hakusella kuin se nokka ajoitetaan ja... Jos et ole vielä saanut hyvällä tuurilla taipumaan venttiilinvartta solmuun niin löysää hetimmiten ne venttilien säätöruuvit niin auki kuin saat tällä menetelmällä tulee homma tehtyä ei niin takapuoli edeltä puuhun kun nokka ei pääse avaamaan venttiilejä läheskään niin monia asteita auki kuin jos säädät välykset arvoihinsa.

Hieman ot. Tuolla oikealla venttiilinvälyksellä kun on joissain moottoreissa aika moinen vaikutus etenkin jos on kyse viri nokasta jossa asteita on reilusti niin aina korostuu mutta eipä siitä sen enempiä.

On vähän tuo kasausjärjestys väärä kun se nokka pitäisi ajoittaa ensin ja vasta sen jälkeen venttiilien välyksien säätö.
Service manuaali ei olisi ollenkaan paha olla valmiina käytettävissä jo ennenkuin työhön ryhtyy...
Toivotaan että ne venttiilit ovat vielä suorat ettei mene ihan kantapään sinun projektisi.
 
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

jesi

En tiä mikä mulla oli solikassa vialla, jarruttaessa etupää rynkytti ihan mahtottomasti.

Huollossa (ensihuolto, 300km) sanoivat että hyvä jottei koko etupää oo lähellä ollu tippua tielle  ???
/ Jere
/ Dinli 904, 2011 (450cc TL-mönkkäri)

Walle

Vois tollaset viat korjauttaa heti eikä odotella huoltokilsoja. ;D Se mopon turvallisuus ja liikennekelpoisuus on ajajan vastuulla.