Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Coastside

http://www.kaasutinexpertti.fi/colortune.html

Kyllä se nelari tuon vaatii mutta eri juttu näkeekö katsoa millä liekillä palaa. Pitäisi irroittaa kone tai kotelot.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Tämä on hel?tin hyvä foorumi juurikin mopoharrastajille, aina löytyy hyviä päteviä neuvoja mitä ei itse tiedä ja taas mitä itse on kokeillut ja hyväksi todennut voi merkkikohtaisesti ainakin jakaa tietoa eteenpäin, myös porukka on asiallista kaikinpuolin joten kivahan täällä on näistä ongelmista ym kirjoitella! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

#557
Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.06.10 - klo:20:04
Sun solikassa on vakiohihna 729-17.5, mulla on niitä myynnissä jos kiinnostaa. Löytyy allekirjoituksesta.

Tuossa kuvia hihnasta ja variaattorista!! Osaisiko joku sanoa että onko alkuperäinen etuvariaattori. Hihna on Powerlink ja 17.5.

http://kuvablogi.com/blog/15046/3/

Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Eki

Kllä tuo minusta vaikuttaisi vakiovariaattorilta, minusta se on paras ja sitä saa nyt entistä edullisemmin eräästä tunnetusta puotista. Itsellä niin lyhyt vetoakselin päälle tuleva holkki, että jos laitan 18.1mm leveän hihnan, niin tuo kuvassa oleva starttijuttu tai sen tiheä hammastuskohta osuu hihnaan ja jättää uran hihnaan, jolloin hihna pamahtaa pieneksi silpuksi ennemmin tai myöhemmin, tosin ylivaihteella mopo kulkee yli 80km/h mittarinäytön mukaan, todellisuudessa ehkäpä 75km/h oikeaa nopeutta?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 11.06.10 - klo:20:49
Kllä tuo minusta vaikuttaisi vakiovariaattorilta, minusta se on paras ja sitä saa nyt entistä edullisemmin eräästä tunnetusta puotista. Itsellä niin lyhyt vetoakselin päälle tuleva holkki, että jos laitan 18.1mm leveän hihnan, niin tuo kuvassa oleva starttijuttu tai sen tiheä hammastuskohta osuu hihnaan ja jättää uran hihnaan, jolloin hihna pamahtaa pieneksi silpuksi ennemmin tai myöhemmin, tosin ylivaihteella mopo kulkee yli 80km/h mittarinäytön mukaan, todellisuudessa ehkäpä 75km/h oikeaa nopeutta?

Kyllähän tuo hihna kuvissa näyttää siltä että olisi voinut johonkin hangata ulommaisesta sivusta. Tosiaan kyllä menee mittarin mukaan yli 80 alamäkeen!! Huomenna kun vesisateet on ohi otan gps laitteen mukaan ja katson mitä se näyttää. N95:ssa ole gps varmaan antaa jonkinlaisen osviita siitä mitä todellisuudessa menee, jos gepsiin on uskominen! Variaattorin rullia en päässy kattomaan kun ei pultti auennut. Täytyy kattoa jos huomenna pääsisin näkemään myös ne.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Eki

Minun todelliset ajonopeudet ja reissut näkee tuosta alapalkin seurantalinkistä, silloin kun on repussa vaan mukana amatööri käsikapula, missä on gps ym sälää, nopeudet näyttää jokaisen pisteen kohdalta, mutta välillä ei saa toistimeen yhteyttä niin niitä pisteitä ei ole kuin pari ja oikoo tiet! :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

karkulainen

Katselin noita hcjussin kuvia, esim. tässä kuvassa näyttää että hihna pääsee menemään aika ylös. Minulla ei mene hihna koskaan noin ylos, omassa varissa tuo "koskematon" alue on monta kertaa isompi.

Voisi joskus kokeilla merkata esim. tussilla miten paljon se hihna liikkuu.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 12.06.10 - klo:02:42
Katselin noita hcjussin kuvia, esim. tässä kuvassa näyttää että hihna pääsee menemään aika ylös. Minulla ei mene hihna koskaan noin ylos, omassa varissa tuo "koskematon" alue on monta kertaa isompi.

Voisi joskus kokeilla merkata esim. tussilla miten paljon se hihna liikkuu.

Ok! Eipä tuo varmaan muuten kulkisi noin vauhdilla!! Nyt sitten jokin konsti millä saa rajoitettua hihnan nousua??
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

tommi

#563
Mulla nousee kyllä hihna ihan "tappiin", vielä korkeammalle kuin sulla, ei jää kuin reilu 1mm enää varaa nousta ylemmäs -->

http://i46.tinypic.com/2rwryx0.jpg

Kulkee tosiaan 65-70, todellista nopeutta, (mittariin 80), ei ota kuin 6000rpm tasasella.

Hihnan nousua voi tietenkin rajoittaa esim. prikalla jos sellaisen sattuu jostain löytämään. Tai sitten laittaa niin keveät rullat ettei kulje kuin 50 mutta siinä on sitten ongelmana että kierroksia on jotain 8000 kun vauhti on tuo mainittu. Ei hyvä vaihtoehto sekään. Pidemmällä holkillakin kone huutaa turhan paljon.

Laita rajoitettu boksi. Taitaa olla paras vaihtoehto.

Mammo

#564
Mistähän johtuu kun kone ei ota kieroksia?
Vai johtuisko siitä että venttiili välykset pitäisi säätää 4000 km ja nyt on mittarissa melkein toi lukema.
Tai sitten oisiko kaasari tukossa?
Skootteri on Solifer XTR50 Export (Eli Sanli ).
Jatkoa:Kyllä se normaalisti muuten käy,mutta kun on keskiseisontatuella niin kun kaasuttaa niin pätkimällä tai nykimällä ottaa kierokset,
ja ajossa nykii.
Mitä Hakua pitäisi oppii käyttää?
Kun ei aina edes tiedä millä otsikolla aiheen kirjottaa,niin on vaikeeta päätellä siitä hakua.
Kyllä kulkee ihan normaalisti mutta pätkii ja kiihtyy hitaasti.
Miten saa selville onko kaasarin kalvossa reikä?
Minne jatkan kirjoitustani jos aihe jatkuu?Tähänkö minne nyt kirjoitin?!
Niin voisiko se johtua akusta vaihdoin perinteisen akun 12V 4Ah.Ja alkuperäinen akku oli huoltovapaa Akku YTX7A-BS 12 V 7 Ah.No niin nyt sain skootterimopon kulkee normaalisti.Puhdistin ilmanpuhdistimen metallisuodattimen verkkoritilän jonne tulee venttiilikopan huohoitusletku.
Eli kiitos tiedosta kaikille neuvoja antaneille skootterini.com porukoille!

Eki

Minulla ei edes noussut gatesin leveä hihna ihan noinkaan ylös, niin hihnan selkäpuoli hankautu tuohon starttimoottorin tiheään hammastukseen ja sen tietää miten siinä kävi!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.06.10 - klo:11:48
Minulla ei edes noussut gatesin leveä hihna ihan noinkaan ylös, niin hihnan selkäpuoli hankautu tuohon starttimoottorin tiheään hammastukseen ja sen tietää miten siinä kävi!
Täristikö tai ääntelikö se kun se hankasi? Mulla oli ylös nostava vari ja se täristi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Vaihtoehtoja on aika paljon, pitäisi tietää hiukan tarkemmin miten mopo käyttäytyy.  Eikö ota lainkaan kierroksia, kun lisäät kaasua niin tuppaa sammumaan vai? Tyhjäkäyntiä käy normaalisti? Silloin on yleensä suutin tukossa.

Jos ottaa jonkin verran kierroksia ja mopolla pystyy jopa ajamaan mutta hyytyy kun antaa kaasua niin ilmanputsari voi olla tukossa. Jos hyytyy mäkiin niin kaasarin kalvossa voi olla reikä jne.

Kerropa tarkemmin niin pohditaan lisää.

Eki

#568
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.06.10 - klo:11:55
Lainaus käyttäjältä: Eki - 12.06.10 - klo:11:48
Minulla ei edes noussut gatesin leveä hihna ihan noinkaan ylös, niin hihnan selkäpuoli hankautu tuohon starttimoottorin tiheään hammastukseen ja sen tietää miten siinä kävi!
Täristikö tai ääntelikö se kun se hankasi? Mulla oli ylös nostava vari ja se täristi.
Ei antanut mitään muuta merkkiä kun noin vajaan kilsan ennen hieman veto takerteli, aavistelin että nyt on jotain pielessä ja sitten kuului voimakas phiuuuuuu ääni sekä veto loppui mutta moottori kävi ihan normaalisti startin jälkeen, siitä päätelin että hihna meni ja kun saatiin skode tuolta turkhaudasta tuotua pois, oli variaattorin koppa täynnä kuituja sekä hihnan silppua!

EDIT: Kävin laittelemassa ilmansaantia eikä auta pätkääkään, kone alkaa täristää siellä 70-75 paikkeilla sekä käynti alkaa pätkimään, kyllä siellä takuuvarmasti on muuta häikkää, täytyy avata variaattori arkena sekä tsekata venttiilit.

EDIT2: Avasin variaattorin ja se lyhyt holkki oli jumittunut alumiinilautaseen, siten että oli jopa metallipölyä tullut suhteellisen paljon ja hihna veteli viimeisiään, elikä uusi variaattori sekä uusi hihna (gates)! Nyt normaali holkilla sekä kuluneella gatesin hihnalla kulki jo mittarin mukaan 80km/h, tosin täristeli ihan niillä viimeisillä huipuilla, mutta eiköhän uudet vermeet paranna tilannetta ainakin hetkeksi, myös 88 suuttimen tilalle tilasin samalla 90 suuttimen!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

#569
Ihmettelen tuota Ekin tapausta. Mulla on 36mm holkki ja hihna nousee ihan tappiin muttei kuitenkaan hankaa bendixiä vasten. Edes mitään hankausjälkiä ei hihnassa ole.

Kun katsoo starttirattaan pintaa niin varaa siellä on edelleen reilusti, ei yllä lähellekään hammastusta -->

http://i49.tinypic.com/ay8wvq.jpg

Olisiko Soliferissä hiukan ahtaammat paikat, en tiedä. Eipä näistä ota selvää  :-\

Ekin kannattaa varmaan jatkossa ajella ihan vaan sillä normaalilla holkilla.

P.S. Katsoppa huvikseen mihin asti sulla yltää jäljet starttikehän rattaassa, ihan vaan vertailun vuoksi.