Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Eki

Tuo sinun ilmoittama nopeutesi hieman ihmetyttää, ei mopoa pitäisi periaatteessa saada millään ilveellä kulkemaan edes hädin tuskin sitä 80km/h, ilman välitysten vaihtoa. Itsellä kyseisen uuden holkin pituus on 38.45mm-39.20mm, elikä näkyy heittelevän tuo pituus, nyt on kiinni lyhyempi koska hihna nousee etuvarilla sitä korkeammalle mitä leveämpi hihna on tai vastaavasti se holkki lyhyempi, siinä vaan tulee minullakin semmoinen juttu vastaan, että jos laitan tämän lyhimmän holkin kanssa vaikkapa gatesin 18.1mm leveän hihnan, mopo kyllä menee mittarin mukaan yli 80km/h, mutta siitä voi aika tarkkaan raapaista 10km/h pois, niin saadaan hieman oikeammat nopeudet ja sillä leveällä hihnalla nousee niin ylös että starttimoottori hankaa heti uran siihen hihnan pintaan ja tulee pienen pientä silppua hihnasta. Olin juuri itse ajatellut ottaa kokeeksi sen pienen verkon ilmanotto putken suulta pois ja katsoa mitä vaikuttaa, sillä Helkama sc1 mopedissa kone hyytyi liki täysin, olisi tarvinnut säätää ainakin seosruuvia. Nopeuden laskuhan on kaikein helpoin toteuttaa kapeammalla hihnalla, kuin mitä käytössä oleva on ja tulee vielä enempi kiihtyvyyttä sekä vetoa lisää, tosin nopeus tippuu itsellä aika rutkasti esim 18.1mm hihnaa vaihtamalla johonkin 17.0mm hihnaan, ajan myötähän hihnojen leveyskin kuluu vielä lisää ja huiput pitäisi sen myötä tippua jonkin verran!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 10.06.10 - klo:18:27
Tuo sinun ilmoittama nopeutesi hieman ihmetyttää, ei mopoa pitäisi periaatteessa saada millään ilveellä kulkemaan edes hädin tuskin sitä 80km/h, ilman välitysten vaihtoa. Itsellä kyseisen uuden holkin pituus on 38.45mm-39.20mm, elikä näkyy heittelevän tuo pituus, nyt on kiinni lyhyempi koska hihna nousee etuvarilla sitä korkeammalle mitä leveämpi hihna on tai vastaavasti se holkki lyhyempi, siinä vaan tulee minullakin semmoinen juttu vastaan, että jos laitan tämän lyhimmän holkin kanssa vaikkapa gatesin 18.1mm leveän hihnan, mopo kyllä menee mittarin mukaan yli 80km/h, mutta siitä voi aika tarkkaan raapaista 10km/h pois, niin saadaan hieman oikeammat nopeudet ja sillä leveällä hihnalla nousee niin ylös että starttimoottori hankaa heti uran siihen hihnan pintaan ja tulee pienen pientä silppua hihnasta. Olin juuri itse ajatellut ottaa kokeeksi sen pienen verkon ilmanotto putken suulta pois ja katsoa mitä vaikuttaa, sillä Helkama sc1 mopedissa kone hyytyi liki täysin, olisi tarvinnut säätää ainakin seosruuvia. Nopeuden laskuhan on kaikein helpoin toteuttaa kapeammalla hihnalla, kuin mitä käytössä oleva on ja tulee vielä enempi kiihtyvyyttä sekä vetoa lisää, tosin nopeus tippuu itsellä aika rutkasti esim 18.1mm hihnaa vaihtamalla johonkin 17.0mm hihnaan, ajan myötähän hihnojen leveyskin kuluu vielä lisää ja huiput pitäisi sen myötä tippua jonkin verran!

Juu, näin se mittari näytti!! oli kyllä suht jyrkkä alamäki. Yli 80 painui mittari ja tosiaan kierrokset olivat korkeimmillaan mitä on ikinään minun aikana ollut. Tosin kyllä se vauhti tuntui, kun rupesi hiukan jo ravistamaan, mikä tietty osittain johtuu siitä että tangossa on väljää jonkin verran. Skootteri on ollut kahdella omistajalla ennen minua ja en tiedä mitä sille on tehty, mutta ulkoapäin ei näytä että olisi pyttyä vaihdeltu tms... Ja kaasarikin näyttää ihan vakiolta. Noh, kävin kyllä tänään laittamassa renkaisiin ilmaa kun oli molemmissa vain 1,4 bar painetta.

Ja se verkko kun oli paikoillaan oli ihan sama mihin asentoon seos ruuvia kääntelin niin aina oli rikkaalla ja tuhnutti mustaa samua/nokisi tulpan. Nyt näyttää tulppa hyvältä ja skode toimii ja vähän liiankin lujaa :) Mielestänui ei ole mitään väliä onko verkkoa siinä vai ei, kun kyllä ne sonnat putsariin pysähtyy. Hiekkapöly meni kumminkin siitä verkosta läpi!!

Minulla on suoravalutteinen bensahana jonka itse rakensin vanhasta hajonneesta alipaine bensahanasta, mutta eihän sen varmaankaan pitäisi vaikuttaa nopeuteen, kun eikö alipainehanastakin tule sen mukaan bensaa kun kaasari sitä tarvitsee.

Täytyy vaan jotenkin ruveta rajoittamaan skootteria, ennen kuin polliisi pysäyttää ja testailee. Ja muutenkin haluan vauhtia pois! Ennenkuin saan vauhtia pois täytyy ajella hissukseen.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: hcjussi - 10.06.10 - klo:19:13
Nopeuden laskuhan on kaikein helpoin toteuttaa kapeammalla hihnalla, kuin mitä käytössä oleva on ja tulee vielä enempi kiihtyvyyttä sekä vetoa lisää, tosin nopeus tippuu itsellä aika rutkasti esim 18.1mm hihnaa vaihtamalla johonkin 17.0mm hihnaan, ajan myötähän hihnojen leveyskin kuluu vielä lisää ja huiput pitäisi sen myötä tippua jonkin verran!

Onko siulla sama skootteri?? Sanli Solifer xtr50 vm. 2006.

Osaatko sanoa hihnan kaikki mitat tai mallin, niin tiedän ostaa oikean :-\? En tiedä mikä hihna minulla tällä hetkellä on mutta uskoisin että vauhdista päätellen joku leveämpi malli.



Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

tommi

#528
Tuo mitä sanoit siitä metalliverkosta pitää kyllä paikkansa, olen sen itsekin pannut merkille. Kun verkko on putken päässä niin bensankulutus on jotain 4-5L luokkaa ja kun verkon ottaa pois niin kulutus jokseenkin puoleentuu. Ongelmana on monasti se että kun verkon ottaa pois niin kone alkaa booaamaan kun se saa liikaa ilmaa. Pitää laittaa isompi suutin että saa toimimaan ilman verkkoa.

Mulla itselläni oli tossa toisessa mopossa putken päässä sellainen muovitulppa jossa oli 4 reikää ja se söi sillä 5L bensaa satasella ja kun otin sen tulpan pois niin pääsi sen jälkeen 2,3L sataselle. Edes isompaa suutinta ei tarvinnut laittaa.

Toisessa mopossa oli se metalliverkko ja jos sen otti pois niin mopo ei ottanut kierroksia ennenkuin laittoi isomman, 90 suuttimen. Yksilöitähän nämä kaikki on, kuten varsin hyvin tiedetään.

P.S. Sun solikassa on vakiohihna 729-17.5, mulla on niitä myynnissä jos kiinnostaa. Löytyy allekirjoituksesta.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.06.10 - klo:20:04
Tuo mitä sanoit siitä metalliverkosta pitää kyllä paikkansa, olen sen itsekin pannut merkille. Kun verkko on putken päässä niin bensankulutus on jotain 4-5L luokkaa ja kun verkon ottaa pois niin kulutus jokseenkin puoleentuu. Ongelmana on monasti se että kun verkon ottaa pois niin kone alkaa booaamaan kun se saa liikaa ilmaa. Pitää laittaa isompi suutin että saa toimimaan ilman verkkoa.

Mulla itselläni oli tossa toisessa mopossa putken päässä sellainen muovitulppa jossa oli 4 reikää ja se söi sillä 5L bensaa satasella ja kun otin sen tulpan pois niin pääsi sen jälkeen 2,3L sataselle. Edes isompaa suutinta ei tarvinnut laittaa.

Toisessa mopossa oli se metalliverkko ja jos sen otti pois niin mopo ei ottanut kierroksia ennenkuin laittoi isomman, 90 suuttimen. Yksilöitähän nämä kaikki on, kuten varsin hyvin tiedetään.

P.S. Sun solikassa on vakiohihna 729-17.5, mulla on niitä myynnissä jos kiinnostaa. Löytyy allekirjoituksesta.

Suuttimien kokoa en tiedä, enkä ole sitä itse muuta kuin putsannut. Verkko vaan pois ja hyvin toimii. Muistaakseni seosruuvi on n. 1,5 kierrosta vastapäivään kiinniasennosta. Katson mikä hihna nyt on paikoillaan ja jos se on joku leveämpi malli kuin tuo alkuperäinen niin otan yhteyttä!! Haluan tosiaan vaan vauhtia pois!! Oma hihna on kumminkin hyvässä kunnossa!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Walle - 10.06.10 - klo:20:11
Normi kiinalainen  ;D. Kulkee tasasella tuulettomissa oloissa 55kmt. Alamäessä helposti 65, eikä pienissä ylämäissä kovin helposti putoa alle 50. Että jos poliisit ei ihan tasasella mittaa niin voi se "tarkka" nopeus olla yllättävän iso. Mutta voi näillä ajella hiljaakin, ettei tarvii niitä kulutusta ja päästöjä lisääviä kuristuksia. Mittarivirheet on sitten oma juttu.

No joo, lähinnä hissukseen ajelen, mutta kun tuli tuollainen mäki niin ajattelin kokeilla. Jotenkin tuntui että olisi vielä vauhtia piisannut mutta loppui mäki kesken. sanotaan että tasasella vauhti 55-70 välillä. Riippuu tosiaan vastatuulesta.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

karkulainen

Ihmettelen noita kierroksia, minulla näyttää 80km/h mittarinopeudessa 10 000RPM. :o Tietysti ne valehtelee, mutta tuommoista heittoa mittareissa... ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

LainaaOnko siulla sama skootteri?? Sanli Solifer xtr50 vm. 2006.

Osaatko sanoa hihnan kaikki mitat tai mallin, niin tiedän ostaa oikean Epävarma? En tiedä mikä hihna minulla tällä hetkellä on mutta uskoisin että vauhdista päätellen joku leveämpi malli.
Ei vaan mulla on r50 solikka, elikä heidän ns. kallein malli. Kaveri jo ilmoittelikin nuo hihnan mitat sulle, mutta jos siellä nyt on sama hihna leveydeltään, niin uudella samanlaisella vauhti ei nyt ainakaan hiljenny, pitäisi olla joko pitempi vetoakselin holkki tai kaposempi hihna, tai vaihtaa välityksiä mikä taas on se suuritöisin asia!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Ekille sen verran että se pätkiminen yli 70km nopeudessa johtuu nimenomaan ilmaseoksesta. Kokeile nyt aluksi ottaa se metalliverkko pois sieltä putken päästä. Mulla toimii ihan hyvin mopo vielä 80km nopeudessakin, ilman sitä verkkoa ja 85-90 suuttimella, vähän moposta riippuen. Voisit kokeilla 88-90 suutinta sen 85:sen sijaan.

Paljon se hihna vain vaikuttaa kierroksiin. Vaihdoin eilen uuden hihnan MTX-2:seen ja kierrokset laski 500rpm. Ennen kun ajoi 60km/h niin kierroksia oli 6000rpm. Nyt on enää 5500. Hihna oli kulunut 1mm leveydestään.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 10.06.10 - klo:20:22
Ihmettelen noita kierroksia, minulla näyttää 80km/h mittarinopeudessa 10 000RPM. :o Tietysti ne valehtelee, mutta tuommoista heittoa mittareissa... ::)
Mulle aikoinaan sanottiin täällä monen kaverin voimin, ettei moposkootteri kulje ilman välitysten vaihtoa 80 tai yli, itsellä 82cc ja lyhyt holkki elikä tavallaan tulee ylivaihde, mutta oikeat huiput ovat mitattuna toistaiseksi n. 65km/h, tosin mittari pyörii liki 80km/h näyttämää, mutta gps ja teitten mittataulut näyttävät noin 8-10km/h vähemmän kuin mopon mittari, mutta kumma juttu että esim. 80:n alueella melkein pysyy muitten tahdissa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

#535
Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.06.10 - klo:20:31
Ekille sen verran että se pätkiminen yli 70km nopeudessa johtuu nimenomaan ilmaseoksesta. Kokeile nyt aluksi ottaa se metalliverkko pois sieltä putken päästä. Mulla toimii ihan hyvin mopo vielä 80km nopeudessakin, ilman sitä verkkoa ja 85-90 suuttimella, vähän moposta riippuen. Voisit kokeilla 88-90 suutinta sen 85:sen sijaan.

Paljon se hihna vain vaikuttaa kierroksiin. Vaihdoin eilen uuden hihnan MTX-2:seen ja kierrokset laski 500rpm. Ennen kun ajoi 60km/h niin kierroksia oli 6000rpm. Nyt on enää 5500. Hihna oli kulunut 1mm leveydestään.
Selvä, huomenna kokeillaan, löytyy myös mm. 88 suutintakin, 92 katosi johonkin millä mopo rörpötti kaikilla nopeuksilla!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Jos se verkko on paikoillaan niin se varmasti röpöttää jo 90 suuttimellakin, ainakin mulla teki niin. Ja jottei tulisi sanomista niin ei mullakaan mopo kulje todellista nopeutta tasasella kuin 65-70. Tuo mainitsemani 80km/h on ajettu jyrkkään alamäkeen ja myötätuuleen. Ei taida kiinalainen kulkea tasasella 80km/h oli sitten välitykset tai pytty mitä tahansa..

Eki

No pitihän se mennä kokeilemaan vielä, verkko pois ja tielle, teki ihan samaa kuin ennenkin, no otin hetkeksi pois sen koko pätkän missä verkko oli ruuvilla kiinni ja missä on neljä reikää kuin apilankukassa, ei apuja, vaihdoin suuttimen 88 kokoon, vaki 85 sijaan ja pari pykälää isomman tyhjäkäyntisuuttimen, ehkä aavistuksen enempi saattoi kulkea, mutta vaikea sanoa koska iltaviileällä kulkee muutenkin. En tiedä mikä siinä rajoittaa, tai miksi se alkaa ikäänkuin pätkimään siinä 75 paikkeilla, tulppa on ostettu eilen, elikä C8HSA NKG. Olisiko venttiilien tarkistusten paikka? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.06.10 - klo:20:40
Jos se verkko on paikoillaan niin se varmasti röpöttää jo 90 suuttimellakin, ainakin mulla teki niin. Ja jottei tulisi sanomista niin ei mullakaan mopo kulje todellista nopeutta tasasella kuin 65-70. Tuo mainitsemani 80km/h on ajettu jyrkkään alamäkeen ja myötätuuleen. Ei taida kiinalainen kulkea tasasella 80km/h oli sitten välitykset tai pytty mitä tahansa..
Ai sinulta saa noita gatesin 788/18.1/28 hihnoja, olet sama kaveri varmaan keneltä olen jo niitä aika kasan ostanutkin, hyviä ovat! :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

#539
Lainaus käyttäjältä: Eki - 10.06.10 - klo:22:18
No pitihän se mennä kokeilemaan vielä, verkko pois ja tielle, teki ihan samaa kuin ennenkin, no otin hetkeksi pois sen koko pätkän missä verkko oli ruuvilla kiinni ja missä on neljä reikää kuin apilankukassa, ei apuja, vaihdoin suuttimen 88 kokoon, vaki 85 sijaan ja pari pykälää isomman tyhjäkäyntisuuttimen, ehkä aavistuksen enempi saattoi kulkea, mutta vaikea sanoa koska iltaviileällä kulkee muutenkin. En tiedä mikä siinä rajoittaa, tai miksi se alkaa ikäänkuin pätkimään siinä 75 paikkeilla, tulppa on ostettu eilen, elikä C8HSA NKG. Olisiko venttiilien tarkistusten paikka? Eki

En usko että on venttiileistä kiinni. Saattaa hyvinkin kiikastaa siitä 16mm imukaulasta, eikös sulla ollut se vai oletko jyrsinyt sitä isommaksi? Ja se pakeliittieriste, onko siinä yhä se 19mm eriste? Kannessa sulla taisi olla 20mm imuaukko. Ja oliko 19mm kaasari?

Mulla itselläni pätki kovilla kierroksilla kun oli 19mm eriste. Laitoin 16 millisen niin loppui pätkiminen. Veikkaan että sullakin se "epäsuhta" kokoonpano aiheuttaa sitä pätkimistä kovilla kierroksilla. Et ole vielä kokeillut miten pelittää vakio 16mm eristeellä?