Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Coastside

Täytyy odotella mitä noista 4V laitteista alkaa kuulumaan. Jos noita kansia ilmestyy nettikauppoihin, on niihin syntynyt luottamusta ja jos tehonlisä on aidosti ventiilien määrän tulos, tulee se virikitteihinkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Ja vielä jos on tarpeeksi taitava hoitamaan kanteen lisää virtauksia... 8)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Pyrres

Tuon kun nuoretkin virittelijät tajuaisivat. Et tee mitään moottorilla missä on rankka nokka, kunnon kaasari, virtaavat putket, isot venttiilit, suuri kuutiotilavuus ym jos kansi ei oikeasti virtaa. Monesti olen joutunut muille selittämään tuon. On sitä oltu huuli pyöreänä kun on tajuttu mitä kansi loppujenlopuksi tekee.

Itse olen omalla autolla ajanut niin vakiokansilla kuin työstetyllä kannella. Autossa siis tupladellu, paremmat imusarjat, käärmeenpesäputkisto, rankemmat nokat, isommat venttiilit, kevennetty vauhtipyörä, parempi sytkä, kuutiotilavuus nostettu 1.3l-->1.8l sylinteriputkilla ja takomännillä ym. Ajoin hetken noilla rojuilla mutta ilman laskettua ja avarrettua kantta. Lähtihän se kyllä paremmin kuin vakio, paljonkin, mutta kun kunnon kannet sai niin alkoi tapahtua. Kannet siis laskettiin ja saatiin kympin puristukset, avarrettiin kanavat ja muuta pientä. On aikalailla eroa. Ei noista muista osista saanut kuin osan tehoista irti kun kannet toimivat rajoittimena. Nyt repii ja lähtee, reagoi kaasuunkin "hiukan" eritavalla.

Voisin väittää että hyvin monesta virikannestakin saisi huomattavasti enemmän irti jos vaivautuisi edes siistimään kanavat, saati avartamaan. Se ei ole mitään rakettitiedettä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

tommi

Onkos Eki mittaillut kulutusta?

Luulisin että tuo neliventtiilikansi menee heittämällä muihinkin kinkkeihin. Tuskin ovat muuttaneet pinnapulttien jakoa. Ensi vuonna saattaa jo saada tilattua saksasta noita uusia kansia.

openflow

4V on ihan tervetullutta tekniikka ihmeisiin. En usko ,että sen huoltaminen on käytännössä yhtään sen työläämpää. Tuskinpa 4-venttiiliä ihan koristeeksikkaan on tehty ,kai siitä on käytännön hyötyä myös.

Jos 4v-kansi menisi suoraan 2v:n paikalle tarvitaanko uusi nokka myös??


LainaaVoisin väittää ... edes siistimään kanavat, saati avartamaan. Se ei ole mitään rakettitiedettä.
Siistimen ei ,kaikki muu taas on rakettitiedettä ja paljon enemmänkin; vaikeustaso on paljon korkeampi ,kun voisi kuvitella.

tommi

Lainaus käyttäjältä: openflow - 20.10.09 - klo:18:51

Jos 4v-kansi menisi suoraan 2v:n paikalle tarvitaanko uusi nokka myös??




Ainakaan tekniikan puolesta ei tarvitse koska keinuvipuja on edelleen samat kaksi kappaletta. Sitä en osaa sanoa muuttuuko nokan ajoitus noiden tuplaventtiilien myötä? Tuskin sentään?

karkulainen

Eki tai joku jolla on neliventtiilinen kansi, voisi vaikka katsoa pintapuolisesti miltä näyttää ja kertoa meille. :)

Tarkat kuvat olisi ihanteellinen juttu. ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

http://www.chinese-parts-canada.com/4_stroke_gy6_cylinder_head.html

Sivun puolessavälissä on kanssa nelivenakansi, isompikoneisiin, mutta sama periaate. Yksi nokka, kävisiköhän 2- ja 4-venttiilikoneiden nokan päittäin?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 20.10.09 - klo:22:32
Eki tai joku jolla on neliventtiilinen kansi, voisi vaikka katsoa pintapuolisesti miltä näyttää ja kertoa meille. :)

Tarkat kuvat olisi ihanteellinen juttu. ;)
Niitä kuvia saa kyllä sitten ainakin minulta odottaa ihan kevääseen asti, edelleen tuntuu ok peliltä, mutta tuo variaattori kiinnostaisi, kun nopeus nousee mittarinopeuteen alkaa semmoinen jarrutus ja kilinä, ihan kuin rullat kilisisivät? Toinen juttu on tuon muuten hyvän näköisen pakoputken mielettömän pitkä alkukäyrä, se tekee jos jonkinlaista mutkaa ylös ja alas, elikä voiko nelarissa jarruttaa tuo pakoputki, tai kysytään, että onko mitään apuja jos ostaa tämmöisen, mikä mulla aikoinaan olikin baotian rebelissä, tässä solikassa vaan hirmun ohut tuo alkukäyrä ja mutkikas sekä pitkä!

karkulainen

Jos kiinnikkeiden mitat täsmää, osta ehdottomasti moinen putki, haittaa se ahdas putki menoa nelarissakin. Tosin takuu saattaa raueta tuon putken takia.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Eki

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 21.10.09 - klo:22:02
Jos kiinnikkeiden mitat täsmää, osta ehdottomasti moinen putki, haittaa se ahdas putki menoa nelarissakin. Tosin takuu saattaa raueta tuon putken takia.
Takuu on rauennut jo muutenkin, koska teen kaikki huollot itse, en ikimaailmassa rupea öljynvaihdosta lähinnä maksamaan noin 100.00â,¬ ja venttiilit osaan paremmin ajan kera säätää kuin liikkeessä hutasemalla jne! Täytyy keväällä ostaa tuo putki, se on koko rosteria joten ei edes mätäne, äänetkin ovat upean hienot, muttei liian lujat!

karkulainen

Mitenhän paljon neliventtiilitekniikka auttaa isommalla sylinterillä vrt. kaksiventtiili.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

openflow

Niin auttaako kaupan teharit mitään vakioon verrattuna ... riippuu tilanteesta. Mittaa vakio putki ja vertaa sen mittoja siihen tehariin.   http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=135.msg23632#msg23632

Takuu tuskin raukeaa jos itse tekee huollot. Jos takuusta pitää maksaa se ei ole takuu vaan vakuutus...

4v paremmuus selviää kunhan niitä tulee markkinoille enempi. Sittenähän sen näkee miten pelaavat 80cc:n kanssa. vaikeahan sitä on etukäteen arvuutella.

tommi

Niin kyllähän takuu tietenkin raukeaa jos itse menee mopoaan huoltamaan. Siihenhän koko takuuhuollon idea nimenomaan perustuu että huollot tekee ammattilainen. Jotkuthan jopa väittävät että takuu raukeaa jos huollattaa jossain muualla kuin valtuutetussa huollossa. Tästä on olemassa eri tietoa.

Mulla oli omassa mopossani jopa sinetöity paikat jotta näki oliko niitä menty itse availemaan. Näin on varmaan monessakin mopossa.

Tuosta neliventtiilitekniikasta vielä sen verran että ongelmaksi saattaa muodostua se että ne ylimääräiset venat hakkaa mäntään jos sen kannen vaihtaa vakiokannen tilalle. Vakiomännässähän on vain kaksi koloa venoille. Luulisi että niitä koloja joutuisi ainakin leventämään että tuplavenat mahtuu toimimaan.

Toisaalta noita neliventtiilkansia myydään jo 125cc kinuskeihin ja kuulemma menee heittämällä paikoilleen. Mahtaakohan olla niin syvälle työstetyt venat etteivät ota mäntään kiinni  :-\