Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensoista (oktaanit, alkoholi, yms)

Aloittaja anaalikisti, 10.05.08 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

Samppa

Tuohan karstaa enemmän kuin minun 2-tahtiset..

Onkos sulla puristukset jotakin muuta mitä vakiossa?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Tuo on koneen vakiokokoonpanon aikaan otettu. Nyt sen karsta oli palanut kovaksi. Ekalla kerralla se läksi hipaisten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Siis eikös 95 ja 98 ole sitä samaa kamaa-98 vaan on lisäaineistettua niin, että kestää enemmän puristuksia. Näin ainakin väitti Nesteen mies yhdessä auto-ohjelmassa. Siis jos 95 riittää, maksaa vaan turhasta jos tankkailee 98. Enemmän on kait eroa, et minkä aseman kamaa tankkaa-ne lisäaineistelee niihin vielä omiaan. Ei ainakaan teho nouse vain oktaania nostamalla-paitsi jos on joku nakutuksentunnistusjärjestelmä joka sitten muuttelee sytkää oktaanin mukaan.

ilborg

Pääosin edellisen kanssa samaa mieltä, mutta oktaaniluvusta voi hyötyä jos kone on sille korkeammalle oktaanille viritetty ilman nakutus-antureitakin. Käytännössä korkeampi hinta syö kaiken hyödyn, jos nyt jotain hyötyä yleensäkkään on saadakseen. V-power on ihan turhaa ainetta normaaliin mopoon ja autoon. Taitaa vasta turbolla saada jotain tarvetta korkeammalle oktaaniluvulle.

Pyrres

Ei se kaikissa ole. On laitteita jotka on tehtaalta ulos tullessaan jo varustettu moottorilla jossa on niin kovat puristukset että vaativat 98:a. Tällaisia mopojakin on. Plus 98:ssa on lisäaineita jotka mm. saavat aikaan sen että se kestää tankissa pidempään kuin 95. Näin ainakin olen antanut itselleni ymmärtää. Suurin ongelma mitä itse näen 98:ssa on se että sitä niin harva käyttää että se vanhenee asemien tankkeihin. Tämä on siis todellinen ongelma joissain paikoissa. Tuttu joka työskentelee huoltoasemalla kertoi että parhaimmillaan juuri tankattu bensa voi olla jo valmiiksi vanhentunutta johtuen sen vähäisestä menekistä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

#50
http://www.motorcycleperf.com/techtips/gasoline.htm

Bensalaaduista jenkkivinkkelistä jossa tehdään pesäero alkoholisäkkeeseen kiihkeästi, siksi että sen tehokas käyttö vaatii moottoriin tekn muutoksia. Jutun pääpaino oli varoittaa jenkki-premium vanhenevan säiliöissä vähän käytön vuoksi ja recular toimii.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

JaakkoFagerlund

Koitin haulla etsiä, mutta haut "etanoli" ja "95E10" eivät antaneet tuloksia.

Onko kukaan selvitellyt, että käykö ensi vuoden alusta saatavilla oleva 95E10 bensiini skootteriinne vai ei? Itse tähän asti tupannut tuota 95 oktaanista tankkaamaan hintansa puolesta, mutta ilmeisesti täytyy vaihtaa 98:n puolelle, sillä kysyin asiasta Masco Oy:ltä, joka maahantuo Kymcoa:

Kysymykseni Mascolle:

LainaaHei

Hankin tässä juuri Kymco People S 50 4-tahti skootterin ja katselin,
että se syö 92 tai 95 oktaanista bensiiniä. Mitenkäs kun ensi vuoden
alusta on saatavilla 95E10 etanolibensaa, niin käykö se tuohon
moposkootteriin vai onko tiedossa ongelmia, kuten tehohäviöitä tai
eneenaikaista koneremppaa tai muuta vastaavaa?

Entä onko haittaa mikäli tuohon tankkaa 98 oktaanista?

-- Jaakko Fagerlund

Vastaus Mascolta

LainaaTErve!

Etanoli bensasta en osaa sanoa mitään. Siksi en voi tätä suositella.
Löysitkö jostain bensan koostumuksen, niin voisin kysyä tehtaalta.

98 bensa käy hyvin ja normaali 95 bensa. Näiden ero on ainoastaan
säilyvyydessä ja hinnassa. ( siis suhteessa 4-tahti kymcon moottoriin)

98 säilyy max 6 kk ja 95 max 3 kk.

Masco OY

Lähetin Mascolle linkin sivustolle http://www.e10bensiini.fi ja Nesteen sivuille, mutta en ole saanut tämän jälkeen uutta vastausta.

Eikös tuo ollut 98E ainakin jossain vaiheessa, eli sisälsi jonkin prosentin tai pari etanolia? Ei ole tullut katseltua noita bensa-asemien kylttejä, että vieläkö siellä lukee 98E vai pelkkä 98.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

..niin, normi bensahan on saanut sisältää jo tuon 5 prosenttia etanolia eikä valmistajat tähän ole käsittääkseni puuttuneet / antaneet suosituksia. Tietysti herää kysymys (tai näin olen muualta ymmärtänyt) esim. kumiosien kestävyydestä etanolipitoisuuden kasvaessa.

Tuo kolmen kuukauden säilymisaika on kyllä mielestäni jossakin määrin mopokäytössä aivan liioiteltua puppua. Sikäli, että itse seisotan bensoja tankissa talven yli ja hyvin toimii. Varmasti tutkittaessa bensaa siinä jotakin tapahtuu, mutta silti..

Vaimon skootterilla ei juuri ajettu viime kesänä ja tankissa oli tänä keväänä peräti kaksi vuotta vanhat bensat. Lähti käyntiin normaalin "kevätsahaamisen" jälkeen ja kulki moitteitta 3 kilometrin matkan huoltoasemalle.  :D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pekpel

Lisää:
http://www.onlinemechanical.net/ethanol-E10.html

Kiva lainaus tuolta:
Motor Cycles

BMW All motorcycles post 1986 are E5 and E10 Suitable.

Buell All motorcycles are E5 and E10 Suitable.

Honda Do not use E10 or E85 in Honda Motorcycles or (ATVs) All Terrain Vehicles.

Kawasaki Do not use E10 or E85 in Kawasaki Motorcycles or (ATVs) All Terrain Vehicles.

Piaggio Do not use E10 or E85 in Piaggio Motorcycles.

Polaris All motorcycles post 1986 are E5 and E10 Suitable.

Suzuki Do not use E10 or E85 in Suzuki Motorcycles or (ATVs) All Terrain Vehicles.

Yamaha Do not use E10 or E85 in Yamaha Motorcycles or (ATVs) All Terrain Vehicles.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

JaakkoFagerlund

Eli käytännössä ei siis kannata tuota tankkiinsa lorauttaa, vaan maksaa se pikkuinen senttien hintaero 98:sta ja ajella sillä :)
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Toistaiseksi ainut oire on ollut kaasuttimen kalvon lievä venyminen ja muuttuminen ns. vetelämmäksi.
Talvella oli enemmän tätä oiretta, kun tuli sitä jäänestoa aina lisättyä tankkiin.
Ei saa enää kalvoa paikalleen ennenkuin on haihtunut mömmöt pois siitä ja kalvo on kutistunut takaisin omiin mittoihin.
Kyseessä on jm-racingista ostetut kalvot, valmistajaa en tiedä.

Eipä ainakaan enää tarvi lisätä jäänestoa bensaan, eikä varmaan kannattaisikaan tällä uudella bensalla.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Eli meitä skootteristeja, erityisesti niitä joilla on kalvokaasutin, asia koskee lähinnä polttoainejärjestelmän kumiosien sietokyvyllä alkoholia liuottimena kohtaan.

Käytännössä kaasuttimen kalvon ei toivottu venyminen, voi olla ainoa ei toivottu seuraus.
Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa aika näyttää, minulla ei ole ollut muita kun tuota takaisin asennus ongelmaa.

Paras tapa hoitaa koko probleema kerralla historiaan voisi olla:
- vaihtaa polttoaineletkut, suodatin ja tankin tiivisteet alkoholia sietäväksi
- vaihtaa kalvokaasutin luistilliseen

Mene ja tiedä, itsen aion edelleen ajella joko v-powerilla ja 98:lla oli seassa sitten se 5 tai 10% viunaa.
Ongelmat ratkon sitämukaa kun eteen tulevat.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Walle

Jäänesto ei yleensä ole etanolia. Mutta joo panee vähän miettimään. Omaan kaasariin ei kalvoa myydä oikeestaan missään. Aika harmi kun on aika toimiva ollut. No erinäisten ihmeellisten juttujen takia (mistä ei kai sais puhua) venähteli aikoinaan noita kalvoja ihan kaikissa kalvollisissa kaasareissa. Kai sitä aidolla bensalla ajelis mutta ei nyt ihan viittis kannuissa ostella pienkonebensaa. No aika näyttää miten toimii.