Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Paras tapa hillitä pösön vauhtia?

Aloittaja Eki, 21.04.22 - klo:06:27

« edellinen - seuraava »

Eki

Onko laittaa prikka vaiko simmilevyjä etteivät lautaset pääse yhteen ja hihna nouse liian ylös, ken tietää holkin paksuuden ja reiän läpimitat, kun ei ole nyt esillä ja poikkeaa paksuudeltaan esim piaggion ja muitten vastaavien variaattorien mitoista. Shimmilevyillä tarkoitan holkin taakse tulevilla holkkia ns pidentävillä prikantapaisilla ohuilla levyillä jolloin ns holkin saa pidennettyä siten että vauhti hillittyy niihin nopeuksiin, ettei poliisisedillä ole sanomista max (60kmh) ja jos ken vielä tietää mistä moisia levyjä saa niin, ok. Tuo holkki lienee 20 x 36mm?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Muovinen prikka ehtii ennen sulamistaan näyttää paljonko se rajoittaa.  Jostain muovilevystä voi tehdä prikkoja ja niillä kokeilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Muistin (huonon) mukaan pösön variaattorissa rajoitus on tehty toisinpäin eli sinne varilautasen rullien puolelle. Rajoitettu sillä rullakupin levyllä, on rullarampin päällä ettei rullat pääse nousemaan "liian" ylös urissaan. Tunnusmerkkinä tuo levy on ruuvattu varilautasen takaosaan 3 ruuvilla. Variaattorilautasen ja tuon levyn väliin prikkoja lisäämällä sai vauhtia lisää. Toki tuohon on voitu vaihtaa joku malossi/naruku vari.
Esimerkkinä nuo osat #15 ja  #16 -> https://www.easyparts.nl/explodedview/Genuine-parts-Peugeot-Squab-50-2T-1997-Variator-Clutch-(6-hole)-m159-d3838
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#3
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 21.04.22 - klo:08:38
Muistin (huonon) mukaan pösön variaattorissa rajoitus on tehty toisinpäin eli sinne varilautasen rullien puolelle. Rajoitettu sillä rullakupin levyllä, on rullarampin päällä ettei rullat pääse nousemaan "liian" ylös urissaan. Tunnusmerkkinä tuo levy on ruuvattu varilautasen takaosaan 3 ruuvilla. Variaattorilautasen ja tuon levyn väliin prikkoja lisäämällä sai vauhtia lisää. Toki tuohon on voitu vaihtaa joku malossi/naruku vari.
Esimerkkinä nuo osat #15 ja  #16 -> https://www.easyparts.nl/explodedview/Genuine-parts-Peugeot-Squab-50-2T-1997-Variator-Clutch-(6-hole)-m159-d3838
Moi, eipä ole tässä sitä levyrajoitinta, normi variaattori tai yleisin, elikä metalliprikkoja kyllä löytyy monenkokoisia ja oikealla halkaisijalla, mutta ajattelin että että ne simmilevyprikat olisivat vieläkin parempia, ehkä? Tuo mitä tarkoitat, olisi oikeasti kätevä, prikkoja levyn kiinnitysruuvien alle, pystyisi säätelemään kulkunopeutta.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.


Eki

Lainaus käyttäjältä: Masa - 21.04.22 - klo:10:22
https://www.tekant.fi/fi/tuote/23757489
Tiedän, ei vaan ole kiinnitysreikiä uudessa eikä nyt olevassa variaattorissa, prikka kait se on kokeiltava, Kani kirjoitti aikoinaan niistä simmilevyistä, mutta täytyisi löytää oikean kokoiset, elikä sisäreikä ja mieluusti ulkomitta ok.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Sepi6

Mulla näytti olevan tallissa prikka, jossa maalarin teippi pösö/malossi 20x26x3,7mm. Toki tuo on vanhasta puhallinjäähy koneesta https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4163.msg140280#msg140280
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Eki

#7
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 21.04.22 - klo:14:13
Mulla näytti olevan tallissa prikka, jossa maalarin teippi pösö/malossi 20x26x3,7mm. Toki tuo on vanhasta puhallinjäähy koneesta https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4163.msg140280#msg140280
Minulla löytyy liki kaikki muut koot mutta 3mm ei, oletan että juurikin se 3mm olisi ok, mutta kunhan tulee uudet variaattorin lautaset, niin sitten testaan, että mikä leveys prikassa olisi ok. Muuten kyllä täytyy olla todella kieroja moponmyyjiä, kun ilmoitin ettei starttaa lainkaan potkustartilla, niin ilmoitti että kyllä lähti kun hän testasi? Vapaaratas nimellä olevasta edullisesta osasta kuluneet starttipykälät pois (miten voi niin vähän ajetusta kulua, onhan tässä sähköstarttikin, onko tätä potkittu urakalla)? Totean tässä että vilpillisiä mopo ja varmaan muittenkin tuotteiden myyjiä näyttää olevan pilvin pimein, kaikkea ei vaan voi huomata, ei millään, lyhyen koeajon ja ostotapahtuman yhteydessä.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Ongelmat alkoivat nyt vuorostaan pösössä, vahdettu ihan uudet variaattorin molemmat lautaset eteen, samanlaiset malossin mitä siinä oli ostaessakin, rullat myös uudet 8.5g:n, nekin olivat samanpainoiset ennen. Nyt tekee sitä että käynnistyy hyvin, lähtee ripakasti, mutta vain noin 100-200m, sitten pakoputki rupeaa tussauttelemaan, ihan kuin tulpassa olisi piikki, vaihdettu tulppa, sama kuin oli aiemminkin ja mitä ohjekirja suosittelee, ei vaikuta asiaan. Käyntiin lähtee aina laakista joko startista tai potkustartilla. Olisiko cdi boxissa mahdollisesti vikaa tai kaasarissa, mittari näyttää bensamäärän välillä liki nollilla vaikka bensaa vielä on ja bensavalo palaa. Aikansa tussauttelee ja kulkee n 30kmh, mutta kun tulee pitempi loiva myötäinen, mopo alkaa toimia kuten pitääkin, elikä tussahtelu loppuu, kiihtyvyys tulee erittäin hyväksi ja kulku myös, mutta kun tulee tasamaa, niin taas samaa 30kmh ja tussahtelee (paukahtelee pehmeästi pakoputkesta solkenaan)?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Niin kauan kuin ulkoilman lämmöt nousee pysyvästi yli +4´C
polttoaineen joukkoon kertyy helposti vettä.
Koska näissä suuttimet on pieniä, vesi voi helposti estää käymisen kokonaankin
Vesihelmi on kaunis, mutta ei sovi kaasuttimeen  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

#10
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.04.22 - klo:17:20
Niin kauan kuin ulkoilman lämmöt nousee pysyvästi yli +4´C
polttoaineen joukkoon kertyy helposti vettä.
Koska näissä suuttimet on pieniä, vesi voi helposti estää käymisen kokonaankin
Vesihelmi on kaunis, mutta ei sovi kaasuttimeen  :D
Täytyy tutkia tuo kaasari vielä, uskon ettei vika ole iso, nytkin kävin koelenkillä, lähti pihalta hyvin, kiihtyi ylämäkeen noin kilometrin matkan ja kulki kuten pitääkin, mutta kiertoliittymässä kun joutui hiljentämään, niin sen jälkeen taas n 30kmh ja alamäessä tussahteli taas putki kun ajelin kotia eikä kiihtynyt, kierrokset n 5000rms paikkeilla, mutta jos ja kun hetken pelittää, kiertää n 9000-9500. Tässä tulee jo mieleen tankki täyteen: HERRRRA JUMALA, jumalauta sanoi pappi kun tunturi lähtikin rukoilun jälkeen heh heh. https://www.youtube.com/watch?v=qXotany9Cf0   https://www.youtube.com/watch?v=5vou_jB8jOY
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Oletko käyttänyt 98 bensiiniä.
Tuo viinapensa sitoo itseensä herkemmin vettä.
Yhteenkään kaksitahtiin ei tehtaatkaan suosita 95 bensiiniä
tai mitä tahansa se nyt onkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.04.22 - klo:17:43
Oletko käyttänyt 98 bensiiniä.
Tuo viinapensa sitoo itseensä herkemmin vettä.
Yhteenkään kaksitahtiin ei tehtaatkaan suosita 95 bensiiniä
tai mitä tahansa se nyt onkin.
Sekä että, nyt kalliin bensan aikana.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

konenikkari

Varmista vielä ettei ilmansuodatin koteloon pääse vettä,
suodatinkotelon tiiviste on kehno.
Varmista tiiviys vaiks ilmastointiteipillä.
Onnea ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#14
"Sekä että, nyt kalliin bensan aikana."
Hyi, väärä paikka säästää  :)
Parhaiten säästää polttoainekuluissa kun jättää kaasukapulan
viimeisen neljänneksen käyttämättä, mulla vaikuttaa n. 2l satasella.
Ja jos bensan hinta vielä nousee, siirryn käyttämään,
pysyvästi diteck apriliaani  ;D
Se ei kuluta matkaajossa yli 2litraa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)