Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kertokaas missä ajatte kaupunkiliikenteessä mopolla?

Aloittaja Eki, 17.10.08 - klo:18:53

« edellinen - seuraava »

pena

tänään viimeksi auton piti päästä ohi vaikka vastaantulija ei ollut kovin kaukana.en opi ymmärtämään moista.vaarannetaan liikennettä turhan takia ehkä se ilmentää aikaamme     ,minä ensin  .itse ajan neljänkympin alueella keskellä ajorataa ,muuten tien oikealla reunalla >:(

Pätmän

Lainaus käyttäjältä: satunnainen - 30.03.09 - klo:10:07
>:( >:( >:(
Ajelkaa pojat oikeassa reunassa niin kuin pitää....
Tuolta voitte katsoa Mopon paikka tiellä.....

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liitetiedostot/turvatieto/Mopokoulutus07.pdf

Ei ne autoilijat mitään teiden kuninkaita ole!

ilborg

Mainittakoot, että kyllä valtaosa autoilijoista osaa ajaa ihan siististi, ja törttöilijöitä on varmaan jotain 1/10 - 1/20. Autoilijoista. Ei vain tarvita kovin pitkää ajoa, että noita kuskeja on ehtinyt tuon verran ohitse.

Yksi mitä olen pari kertaa joutunut todistamaan, on että autoilija on ohittanut, ja kääntynyt heti oikealle ohituksen jälkeen. Ensimmäisen kerran jäi väliä varmaan metri, ja toisella kerralla riitti, että väistin vasemmalta. Nopeusrajoituksetkin oli 40km/h ja 50km/h, eli aikaakaan ei käytännössä voitettu.  Kyse on tietysti yksittäistapauksista, mutta nuo yksittäistapauksetkin käytännössä pakottaa mopoilijan olemaan hieman röyhkeämpi, jotta liikenneturva ei kärsisi.

Monikaistaisilla teillä pienemmällä rajoituksella käytännössä pakko ajaa keskellä kaistaa. Muuten yli 40-alueella tulee ajettua reunassa, jos perästä on joku tulossa, kun tuo mopo taitaa kulkea kuluneilla varin osilla vain joku 40-43km/h.

Pommi

Jos on tyhjähkö tie, ajan keskellä omaa kaistaa. Jos taas autoliikennettä, niin pyrin ajamaan oikeata reunaa; aina tosin sekään ei onnistu, koska pientareet tuppaavat olemaan melko likaisia varsinkin talven jälkeen, kun aurat kasaavat kaiken hiekan/kivet siihen reunalle.

pugt200

Espoo on ihmeellinen. Eilen ajelin kympin lenkin ja mielikuvitus joutui lujille. Mopoa tuli kuljetettua tien keskellä, laidassa, pyörätiellä, suojatiellä (tien ylitys), kävelypolulla, umpikujalla, parkkipaikalla, pihanurmikolla ja työntääkin piti lumipenkan yli.

ihis

Töötti pohjaan ja kansainvälisiä käsimerkkejä moisille törttöilijöille. Ei se ainakaan itsestä tee törttöä jos vastaa näin oikealle törttöilijälle ;D Olipas törttöjä :D
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

FrozenCorpse

Kaistan oikeaa reunaa tai keskellä, jos tyhjää. Isommilla, kuten maanteillä sitten aika reunassa turvallisuuden mukaan.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Mammo

Onko skootterimopolla aina ajettava pöyrätiellä,joka on sallittu mopoille?
Vai voiko ajaa normaalillakin tiellä,vaikka tälläinen vaihto-ehto olis tarjolla?
Ja mistä tietää milloin kyseinen salliminen kevytväylällä loppuu ja on mentävä normaalille ajotielle ajamaan?

ilborg

Itse otan sen niin, että jos ei ole mitään mainittu, niin sen kyltin vaikutus jatkuu, mikä on viimeksi ollut, ja näinhän se meneekin. Eli jos on mopoille sallittu pyörätie, niin sitä saa jatkaa niin kauan, kun tulee normaalin pyörätien kyltti. Nuo kyltit ovat kyllä yleensä jokseenkin hölmösti laitettu ilman mitään logiikkaa, niin ei ihmekkään jos nuoria mopoilijoita jää toisinaan auton alle. Sen takia itsekkin ajelen pääosin autotiellä, kun mopoille sallitut väylät poukkoilevat autotien yli, ovat täynnä näköesteitä, töyssyjä sekä monenmoista kulkijaa. Myös väistämisvelvollisuus on selkeämpi autotiellä ajettaessa.

Eli siis saat ajaa mopolla kevyen liikenteen väylällä, mikäli kevyen liikenteen kyltin alla oleva lisäkilpi sen osoittaa(-90-luvulle asti oli lisäkilpi kieltämistä varten, ja muuten sai ajaa). Jos sallivaa lisäkilpeä ei ole, niin pitää ajaa autotiellä, ja mopoille sallittu alue siis loppuu tuollaiseen kylttiin. Autotiellä(pientareen puolella lain mukaan) saa aina ajaa, mikäli se ei ole moottoritie, tai muuten kielletty jollain erillisellä kieltomerkillä.

skodesti

mää ajelen keskellä tietä, nyt vaan tuppaa noi autot jäämään jalkoihin  ::)

Testierkki

Aina oikeassa reunassa. keskellä en aja koska autojen renkaan ura on myös oikealla reunalla, poikkeuksena on liikenne valot ja jotkut isommat risteykset joihin menen aina keskeltä. Keskelle siirryn myös jos päästän jalankulkijat edestä. Sama se ajaako autot ohi 40km/h alueella ku itellä mittarissa 50km/h. Mahdollisimman lähellä reunaa että ohitukset on aina turvallisia. Vaikka auto rikkoo lakia, on ohitettavan annettava tietä jotta ohitus olisi turvallista. Välillä on tosin on mentävä eteen reilusti vaikka huomaa että ohi yrittää mennä. Meinaa muutamassa kohtaa reitillä on aina pari syvää kaivonkantta ja toisella puolella liikenteenjakaja. Jos perään on kertyny pitkä jono joka on omaa syytä, bussipysäkillä voi huilia hetken.

Helsingin keskustassa saa onneksi mopolla ajaa bussikaistalla, tosin mieluummin ajan jossain muualla ku bussien seassa, meinaa kyseiset ammattikuskit on parikertaa yrittäny kiilata meikäläisen eteen. kiireellä ohi ja puolessa välissä pysäkille ennenku on ohi päässy.

Pyrres

Nopeusrajoituksen mukaan riippuu. 80km/t teillä ei joudu ajamaan vaan vieressä aina joku pienempi tie. Jos nopeusrajoitus on alle 50km/t niin keskellä tietä, jos yli niin tilanteesta riippuen oikeassa laidassa tai keskellä (esim paikka missä autoilija ohittaisi takuulla vaarallisessa ja kielletyssä paikassa jos ajaisi oikeassa laidassa jos ei aja keskellä). Jos valittana on pyörätie ja autotie niin yleensä valitsen autotien johtuen siitä että en luota kanssamopoilijoihin, liian usein tulee sokeaan mutkaan täysillä ja kolme rinnan jolloin tuleekin jo kiire väistää lepikkoon ym. Mielummin valitsen autoilijat joiden oikut ovat edes jokseenkin ennalta-arvattavissa kuin täysin säännöistä piittaamattomat/tietämättömät 15kesäiset.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

ilborg

En edes ymmärrä, että miten noilla mopoilla saa ajella kevyen liikenteen väylällä. Tai siis tuollaisilla missä on enemmänkin porukkaa kävelemässä/fillaroimassa. Eihän sielä pääse mopolla eteenpäin. Tosin vantaalla viimeksi oikaisin kevyen liikenteen väylän kautta muutamat isommat liikennevalot:) Mutta kovempaa ajettaessa ehdottomasti autotielle.

Yksi pointti kaupunkiliikenteessä kun ajaa keskiviivan tuntumassa on näkyvyys. Risteyksestä kääntyvä auto näkee mopon helpommin, jos se on keskiviivan tuntumassa, varsinkin jos tienvarteen on pysäköity runsaasti autoja. Myöskään autosta nousevat henkilöt eivät kykene kiilaamaan ovella mopoilijaa, jos on metri väliä.

Nyt kuristamattomalla mopolla on autoilija kunnioittanut meikäläistä, joka ajaa 50km/h rajoituksellakin kuten mp. Kun mopoilijan edellä ajava ei karkaa horisonttiin, vaan turvaväli pysyy tasaisena, niin kyllä autoilijatkin pysyy nätisti perässä:)