Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Hidastusesteet ja tärinäraidat

Aloittaja saitek, 24.09.09 - klo:21:39

« edellinen - seuraava »

saitek

Nuo kaduilla olevat hidastusesteet on kyllä selvästi tehty autoille. Ongelma on, että ne ovat huonosti merkitty. Vaikka tulisikin verraten hiljaa esteen kohdalle, niin jos sitä ei huomaa, skootteri ajaa suoraan siihen pomppuun, mikä tuntuu ikävältä eikä yhtään hauskalta. Esteet on kehitetty aikana, jolloin skoottereita ei samalla lailla näkynyt katukuvassa. Se mikä tuntuu auton sisällä pelkkänä tömähdyksenä, on kevyen kaksipyöräisen kohdalla paljon fataalimpi juttu. Ainakin itse toivoisi, että esteet olisi paremmin merkitty, saisi enempi aikaa reagoida niihin.

karkulainen

Hus pois moiset vauhdintappajat.

On ne nykyisin ihan hyvin merkitty, kertaakaan en ole ihan hidasteeseen ajanut niin etten olisi sitä huomannut.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Toinen kumma on tärinäraidat, joihin ei ole jätetty kaistaa väistää ne skodulla, kun niitä tuskin on huomaamatta jos älyää väistää. Joku tiesuunnittelun läskiperse voisi kokeilla ajaa skodulla niihin vaikka joka ikinen työpäivä kahdesti ja täysin turhaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Pyrres

No mutta nuohan ovat vain yksittäisiä pomppuja. Jos noista syntyy vaurioita siitä syystä ettei ole merkitty hyvin niin yli 30km/t rajoituksella niin siitä saa vaatia korvauksia. Mutta kokeilkaapas ajaa mukulakivillä skootterilla jossa on sporttinen jousitus. Tuntuu että hampaat lähtee suusta, ajelin Helsingin Punavuoren läpi ja poliisitkin kattoivat kun hädintuskin satulassa pysyin  ;D
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Myös taajamissa tavattavat suojatien korotukset voi olla yllättäviä. varsinkin pimeällä ja ensi kertaa sellaisen kohdatessaan.. Eräs kaveri kaatoi traktorinsakin, kun kajautti täysillä korotukseen.. kyllä se skootteriakin kivasti pompauttaa, jos sattuu vaijeri kireällä semmoisen yli ajamaan..(kokemusta on..)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 24.09.09 - klo:22:13kyllä se skootteriakin kivasti pompauttaa, jos sattuu vaijeri kireällä semmoisen yli ajamaan..(kokemusta on..)
Tai sitten kuopan tapainen alue jonka perässä on kumpu, siinä lennetään ihan oikeasti. :D Ja kokemusta on kerätty moisesta monta kertaa. Lentää se kinkkikin sen jälkeen, kirjaimellisesti. ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

Jep, siinä kaikki joustavat osat moposta ja kuskista lyö pohjaan, ja suunta useimmiten on ojaan tai metsään pompun jälkeen..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Pyrres

Mitenkäs muuten meneekään tarkalleen se laki noista tiessä olevista pompuista ja muista vastaavista, sen tiedän että hidasteet joita ei ole merkitty on sen lain piirissä että voi hakea korvauksia jos liian korkeat ym mutta mitenkäs nuo merkitsemättömät pomput, kuopat ja muut vastaavat, kun pari kertaa meinannut moiseen ajaa pahastikkin, onneksi on saanut aina jarrutettua tai väistettyä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Pyrres - 25.09.09 - klo:06:51
Mitenkäs muuten meneekään tarkalleen se laki noista tiessä olevista pompuista ja muista vastaavista, sen tiedän että hidasteet joita ei ole merkitty on sen lain piirissä että voi hakea korvauksia jos liian korkeat ym mutta mitenkäs nuo merkitsemättömät pomput, kuopat ja muut vastaavat, kun pari kertaa meinannut moiseen ajaa pahastikkin, onneksi on saanut aina jarrutettua tai väistettyä.

Eikö se ole tiekohtaista, ainakin maalla jossa on tiehoitokunnat, velvoitetaan myös pitämään baan ajettavassa kunnossa. Valtion teillä sama juttu. Eli jos vedät monttuun niin haastemies vaan tiestä vastaavan henkilön kimppuun. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Täällä on pari aika ilkeätä monttua tiessä, tutun uusi ja matala Type-R Civic meinasi ottaa osumaa pahemminkin. Pieniä kumpuja on useampi, mutta niitä ei huomaa ajossa kovinkaan, ajovalo paljastaa nekin kohdat (niiden taakse tulee varjo).
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

Tokihan siihen vaikutta myös se, kuinka mahdollisesta montusta, hidasteista, tai muista esteistä on informoitu tienkäyttäjää ja voidaanko olettaa, että tienkäyttäjä informoinnin myös huomaa. Nämä ovat aina tapauskohtaisia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Nimenomaan, ei kun tuossa eilen meinasin ajaa yhteen pahempaan kuoppaan, tietöitä lähistöllä ja vieressä. Mutta muut paikat on merkitty, mutta tien poikki menevää asfaltoimatonta kohtaa ei oltu merkitty. Asfaltti siis oli leikattu pois ja terävät reunat. Mietin että kenen vastuulla olisi jos en olisi ehtinyt jarruttamaan ja skootterista jotain olisi hajonnut.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

Jos ei ole informoitu tietyömaa alueesta (joka tietysti edellyttää tienkäyttäjää ylimääräiseen valppauteen), tai jos olisi informoitukin, mutta nopeusrajoitusta ei ole laskettu alemmaksi mikäli tämä on yleisen turvallisuuden, tai muun vastaavan seikan kannalta oleellista, niin silloin urakoitsijan virheeksi menee.

Nämä ovat aina niin vaikeita tapauksia, kun kaikki vaikutaa kaikkeen..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

FrozenCorpse

Noi tärinäraidat ei oo kivoja ajaa.. Siinä meinaa hampaat ottaa osumaa ku leuat lyö yhteen eikä tunnu kivalta sisuksissakaan.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

FrozenCorpse

Joo, väsyneenä sitten onnistuin ajaa liia lähelle reunakivee ja skraaps! kävi vaan. Ei tullu mitään, osui keskijalkaan..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "