Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon vuosikatsastus.. EU ja oivat ideat... osa 26745

Aloittaja newermind, 20.07.09 - klo:06:09

« edellinen - seuraava »

newermind

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Suomi+ei+halua+mopojen+ja+per%C3%A4vaunujen+vuosikatsastuksia/1135247797825?ref=rss

Onneksi Suomi ei sentään suosiolla lähde oitis mukaan tuollaista hulluutta ajamaan läpi EU:ssa. Toki melkoinen rahasampo katsastuskonttoreille ym. tahoille tuo mopojen, prätkien ja perävaunujen (kevyiden) vuosikatsastus olisi.

Mukavaa ja pioneerihenkistähän se olisi minunkin lähteä esim kaatosateessa katsastamaan skootteriani... Lähin katsastusasema on reilun sadan kilsan päässä ja katsastusreissu ajamalla pisutaukoineen kestäisi varmaan yli kahdeksan tuntia mutta siitä varmaan saisi verotuksessa vähentää päivärahat.  ::)

Toisaalta varmaan saisi ryhmäalennuksen jos olisi auton perässä kärry, kärryssä skootteri, ja katsastaisi koko trion samalla kertaa. Kronttitarjouksena ajoneuvoryhmän katsastukseen kuskaavalle ilmainen kolesteroli- ja verenpainemittaus sekä mukillinen kahvia ja keksi. :P Hmm.. ei ehkä sittenkään huono...


Toisaalta, kaikilla ei ole sitä kärryä, ei edes autoa, eli mopon ajaminen konttorille olisi se ainoa vaihtoehto.  :o EU on sitten kiva juttu!
*Sole poka mikhän, saata mie sinnehi pärähyttää*
Baotian BT49QT-7C * Suzuki GT 125 vm. 1974

vvm

LainaaMopo- ja moottoripyöräturmissa kuolee Suomessa vuosittain noin 40 ihmistä. Vuosina 2002â€"2007 tutkituista moottoripyöräonnettomuuksista noin kolmeen prosenttiin oli vaikuttanut tekninen vika.

Komission esittämä muutos toisi Suomessa katsastukseen noin miljoona ajoneuvoa lisää. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan siitä tulisi Suomen mopoilijoille, moottoripyöräilijöille ja kevyen perävaunun vetäjille vuodessa yhteensä noin 30 miljoonan euron lasku.

Eli nyt noin yksi ihminen vuodessa kuolee mopo/moottoripyöräonnettomuuksissa teknisen vian seurauksena. Vuosikatsastus ei mitenkään aukottomasti näitä poista, toki voi vähentää vaikka puoleen. Eli liikennekuolemat vähenisi ehkä 1 ihmisellä kahdessa vuodessa, hintaa per ihmishenki 60 miljoonaa. Ei järjen häivääkään, tuolla rahalla tekee paljon tehokkaampia parannuksia.

Mester

Nykyään nuo katsastus hinnat ovat sen verran korkeat että tuskin suurimmalla osalla 15vuotiasta on niin paljon rahaa että "muistaisivat" katsastaa.

Coastside

#3
Kaksipyöräisellä ei ajele järkevästi jos kaikki ei ole kunnossa. Siksi niitä ei ole tarvinnut katsastaakaan kun omavalvonta ja itsesuojeluvaisto on toiminut.

Byrokratia maksuineen ei muuttaisi mitään turvallisempaan suuntaan.

PS. Kotitapaturmissa kuolee suomessa vuosittain 1200 henkilöä. Siinä järkevämpi katsastuskohde.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Kaikki, mistä saisivat lisää rahaa, koitetaan ottaa käyttöön.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

ilborg

Muutenkin joku mopon katsastus on luokkaa, että
-Jarrut toimii
-Valot toimii
-renkaat on ehjät
-Alustassa ei ole hirveää määrää klappia
-ei ole viritetty

Menee viitisen minuuttia kaiken tarkistamiseen, ja kaikki on ihan maalaisjärjellä tarkastettavia kohteita, jotka poliisi pystyy ihan hyvin testaamaan tarpeen tullen tien päällä

Samppa

Olisi taas kova lisälasku harrastajalle, jolla on useampia skoottereita yhtä aikaa rekisterissä...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ms

#7
Tuo EU on kuin vanha CCCP, kun ei ihmisiltä muuten saada rahaa busineksen muodossa niin tehdään sitten tällaista pakko"bisnestä".

Mutta täytyy muistaa että jo alun alkaen EU on ollut vain kaupallinen yhteenliittymä, tarkoituksenaan rahan maksimaaalinen hankinta tavalla tai toisella, ja nyt yhä enenvässä määrin pakolla.

Suorastaan ihmettelen että virallinen Suomi vastustaa, aiemminhan kaikki sonta mitä EU:sta paskottiin otettiin innolla vastaan ja lisää pyydettiin.
Ilmeisesti on havahduttu siihen tosiasiaan että EU ei ole järin suosittu kansan keskuudesta.

Kirjoittakaatten nyt näille meitin viralliselle kansanedustajille tämänkin asian tiimoilta.

Coastside

EU oli alunperin Teräs ja Hiili-unioni, jolla oli kaupalliset intressit. Ovat näemmä edelleenkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Siellä eu ,missä ongelma ... vai miten  se sanonta nyt menikään...

Mopoja kosekevia säädöksiä eu:ssa on jo nykyisellääkin ihan naurettavuuksiin asti. Eu:ssa direktiivien määrä näyttää olevan se pää-asia ,ei se mitä ne sisältävät.

Toivottavasti tästä ei saada sitä kuuluisaa "torjunta voittoa".  sehän tarkoittaisi katsastusta joka toinen vuosi tjs...

baukku

Mua ei kyllä kiinnostaisi yhtään alkaa käyttään mopoa vuosikatsastuksessa. 30km matkaa lähimmälle konttorille suuntaansa,se pitäisi jurnuttaa 45km/h, ei kiitos.

Ja eihän tuommonen vaikuta mopojen virittämiseenkään yhtään,mullakin tarttee vaan laittaa se rajottimen johto kiinni niin menee sen ~45. Ja eiköhän sitä joka vuosi kerran vaivaudu jokainen mopoansa virittänyt laittamaan pelinsä vakioksi katsastusta varten. Kuten aiemmin joku mainitsi, niin poliisihan voi tien päällä hyvin tarkastaa jarrut,valot,virit jne ja antaa sitten huomautuksia/sakkoja niistä.
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

Coastside

Se voi vaatia koko EU:n hyväksynnän tullakseen voimaan ja varsinaisissa mopomaissa nousee sellainen käsien viittoilu ja pälätys että tuo hölmöily unohtuu. Monissa eteläisissä maissa katsastus ei toteutuisi vaikka suomibyrokraatti sitä sinne tuputtaisi. Manjana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tareone

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.07.09 - klo:09:43
Monissa eteläisissä maissa katsastus ei toteutuisi vaikka suomibyrokraatti sitä sinne tuputtaisi. Manjana.

Ja jos lukee uutiset, voi huomata, että Suomi vastustaa katsastuspakkoa.

pugt200

Kävin talvella Roomassa ja haluaisin nähdä kun paikallinen mopoarmeija käy katsastamassa pelinsä. Siinä saa koppalakkimies heilua 24 h, ennekuin ne kymmenet tuhannet kaksipyöräiset on katsastettu ja uusintakatsastettu ja uusintakatsastettu ....

newermind

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 22.07.09 - klo:11:03
Kävin talvella Roomassa ja haluaisin nähdä kun paikallinen mopoarmeija käy katsastamassa pelinsä. Siinä saa koppalakkimies heilua 24 h, ennekuin ne kymmenet tuhannet kaksipyöräiset on katsastettu ja uusintakatsastettu ja uusintakatsastettu ....

Sama visio käväisi minunkin mielessäni kun Hesarin uutista alkuviikolla luin.  ::)
*Sole poka mikhän, saata mie sinnehi pärähyttää*
Baotian BT49QT-7C * Suzuki GT 125 vm. 1974