Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etuteleskoopit, keula, etuhaarukka (purkaminen ja huolto ja stefat)

Aloittaja Partanen, 06.08.07 - klo:21:55

« edellinen - seuraava »

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 05.08.07 - klo:23:03
Tuo öljymäärän lisäys toisi lisää iskarin sisäistä painetta ja sitä kautta nopeampaa vastausaikaa iskarille,

Joku joskus yritti jäykistää PV:n keulaa lisäämällä öljyä iskareihin. Tuloksena oli n.3cm joustovara keulassa sen jälkeen. Omistaja oli kovasti tyytyväinen, kun oli niin jäykkä. Se 3cm jonka verran joustovaraa oli, ei ollut jäykempi. Sen enempää en sitten yrittänyt selittää, että se on jäykkä siksi, että se öljy ei anna periksi. Vai oliko niin, että se ei edes kiinnostanut sitä heppua. Eli oikeastihan tuo ei edes olisi voinut toimia oikein.

Eihän noissa iskareissa pelata öljyn paineella, vaan öljyn virtauksella. Eli virtausta pitää muuttaa, jos mahdollista. Onko mahdollista säätää jotenkin mekaanisesti venttiileitä, taikka virtauskanavia iskarin sisällä, vai pitääkö muuttaa öljyn jäykkyyttä. Sen kertokoon se kuka ensin ehtii keulan purkamaan.  ;)

Mielestäni etujouset ovat niin löysät, että pelkkä iskarin jäykistäminen todennäköisesti vain jättäisi mukulakivillä keulan pohjaan, kun jousi ei jaksa keulaa rytyytyksessä nostaa enää ylös.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tämmöisen lainasin "Baotian"-ketjusta, koska kuvittelin löytäneeni erään syyn keulan kolahteluun. Eli tuossa toisessa aiheessa oli puhetta, että keula pohjailee ja kolisee mukulakivillä pehmeytensä vuoksi. Siinä mielessä olen huono siihen kommentoimaan, kun en ole mukulakivillä vielä ajanut. Sen verran huonoja nuo pyöräteiden asvaltit kuitenkin välillä on, että kolahtelua keulasta välillä kuuluu. Ja nyt olen paikallistanut kolahduksen siten, että se kuuluukin siitä, kun iskari paukahtaa täysin auki. Eli ulosjousto ikäänkuin loppuu kesken. No siihenhän luonnollisesti olisi pieni parannus ne jäykemmät öljyt iskareihin. Itse kuitenkin toistaiseksi ratkaisin ongelman siirtämällä omaa painoa vähän edemmäksi, jolloin kolahtelua ei ehkä kuulu niin usein, taikka helposti.

Mites, onko muut huomanneet samaa?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Baotian

Ei vielä, mutta kun  eturenkaassa oli painetta 4.0 sen 2,5 :n sijaan, niin vaimennusta en havainnut käytännössä lainkaan. Nyt oikealla paineella vaikuttaa aika löysältä tuo etujousitus.

eskomörkö

Omastani lähtee tuo sama kolina montuissa. Mieluummin olisin ilman mutta elo sen kanssa sujuu jollain tavalla kuitenkin.

Jos taas siirrän painoa eteenpäin niin montuissa kuuluu jotain suhinaa/hankausääntä etupäästä. Tiedä sitten mikä siellä nappaa kiinni. Tutkimustyötä en ole(ainakaan vielä) jaksanut harrastaa.

OT(kuuluisi jarrukeskusteluun):
Lisäksi etujarrusta tulee melko kova meteli sillä jarrutettaessa. Täytynee tehdä se täällä mainittu jarrujen putsaus operaatio. Ja etujarrulevykin on ilm hivenen kiero koska eturengasta pyöritettäessä nappaa yhdessä kohdassa kevyesti kiinni. Sitäkin täytyisi katsoa.

A_sentaja

Iskunvaimentimiin on saatavilla eri viskon omaavia öljyjä, joilla voi hieman kikkailla jouston jäykkyyden kanssa. Jos siellä pumpussa vielä on apuna kierrejousi, niin sen pituutta muuttamalla saa myös "hyppykeppiä" muutettua. muuta noihin mopojousiin ei vissii voikkaan tarjota, enduropuolella jousen säätäminen on jo lähellä salatiedettä, mm shimmityksiä vaihtamalla ja öljyjen kanssa pelailulla sekä esijännityksillä että paluuvirtausta muuttamalla. Itse tuosta omasta enskasta säädätin ihan ammattilaisella, että tuli hyvä, itse en koske kuin säätöruuveihin jotka ovat näkyvillä.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Baotian

Takaiskarilla näyttää olevan kaksi alakiinnitysvaihtoehtoa tuossa omassani. Ilmeisesti siksi , koska rekisteriotteessa lukee vaihtoehtoinen rengaskoko: 10 " , mekaanisella takajarrulla.

A_sentaja

Ennen vanhaan vanhassa kunnon suolivieterissä oli useampi kiinnityskohta jousille, niillä saatiin hieman jäykkyyttä muutettua, olisiko sinulla samoin??????? Siirä kokeeksi siihen toiseen reikään ja kokeile muuttuuko geometria ja jäykkyys.. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Baotian

Muuttuu varmaan, vaan nykyinen asetus tuntuu hyvälle , niin mitäpä sitä muuttelemaan.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 04.09.07 - klo:08:51
Ennen vanhaan vanhassa kunnon suolivieterissä oli useampi kiinnityskohta jousille, niillä saatiin hieman jäykkyyttä muutettua, olisiko sinulla samoin??????? Siirä kokeeksi siihen toiseen reikään ja kokeile muuttuuko geometria ja jäykkyys.. ;)
Muistan noista vanhoista että niissä oli takajousissa kierrettävä esivännityksen säätö, jolla sen kantavuutta sai säädettyä.

Muuten kyllä tuo skode pitää kunnon kolinat edessä sekä takana jo pienissä röpelöissä, joiden riesasta luulin jo päässeeni eroon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pattery_

#9
Kun omat etupumput ovat lässähtäneet kummastakin moposta ( siis ihan todella lässähtäneet, keula on ihan pohjassa ) niin miten sinne voi lisätä öljyjä?

pattery_

Lainaus käyttäjältä: Walle - 15.05.09 - klo:18:09
Eipä se öljy auta. Lähtökohtahan jousituksessa on:
Jouset on ne mitkä joustaa ja pitää sen kuorman sopivalla korkeudella.
Jossain vaiheessa ihmiset on kyllästyneet niitten jousien aiheuttaamaan keinumiseen, eli on keksitty kaikkee laitetta ehkäisemään sitä. Yksi keksintö on iskunvaimentaja.
Ne jouset on varmaan jumissa tai kuoleentunut. No jos öljyn puutteessa on jumittunut niin sitten öljy auttaa, kai.
Itseä kiinnostais kiinalaisten etujousista, onko niissä oikeesti jotain öljyä vai pelkät jouset?
Kyllä tuo ainakin on jotain pukannu ulos ku ihan mustaa mömmöä oli koko pumppujen ympärillä. tiedä sitten : D mutta siltä se näytti.

karkulainen

Eikö siellä pumppujen alapuolella ole jonkinmoisia pultteja?
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pattery_

#12
Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 15.05.09 - klo:18:18
Eikö siellä pumppujen alapuolella ole jonkinmoisia pultteja?
Eikai siellä mitään ole

purgiaali

Viime kesällä purin oman kulkineen etujousituksen ja kyllä siellä jotain öljyn tapaista oli sisällä. Kaupastahan saisi oikein iskariöljyä, mutta laitoin 10w30 moottoriöljyä tilalle. Öljyä valuu nyt pikkaisen ulos aina soratiellä ajon jälkeen. Jouset ei vielä ole kuoleentunut, joten jousitus toimii vielä kuin uutena.

purgiaali

Niin vielä jousien rakenteesta.
Yläpäässä on korkki joka aukeaa kuusiokoloavaimella. Sen alla on jousi ja iskunvaimennusosat. Alapäässäkin on kuusiokoloruuvi, joka pitää iskunvaimentimen sisäosaa paikallaan.