Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinanskootterin valojen teho, säätö ja ongelmat

Aloittaja Baotian, 08.08.07 - klo:01:20

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Meikäläisellähän kajahti käynnistyspoljinmekanismista vähän osia rikki muutama viikko sitten. Itse soitin myyjäliikkeeseen ja kerroin tilanteen ja itse avanneeni variaattorin kopan selvittääkseni vian. Sitten kerroin, että lähin takuuhuoltopaikka on sen verran kaukana, etten sinne lähde vehjettä toimittamaan, vaan mielelläni vaihtaisin osat itse. Annoin jm-racingin varaosanumerot myyjäliikkeen herrasmiehelle, joka tilasi osat ja lähetti ne mulle kirjekuoressa. Kuluja 0e.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

eskomörölle, joo se rekkula hajoaa aika herkästi, esim juuri löysät liitokset ja kokonaan irtoaminen edesauttaa sen hajoamista. Takuuaikana valmistaja kyllä antaa uuden tilalle, mutta takuun jälkeen ostetulle sähköosalle ei ole vaihto eikä palautusoikeutta. Poikkeuksiakin toki on, mm olen itse saanut väärän staattorin tilalle uuden kun olin firman tuttu asiakas. Niin ja magneeton ja staattorin arvoja ei saa mitattua rekkulan kautta, jos se on sökö, kannattaa mitata suoraan piuhoista onko niillä yleensäkkään kontaktia magneeton sisälle, näin saa luotettavan tiedon asiaan. Jos staattorissa olisi häikkää, niin ei siinä valot palaisi, ja kone kävisi pätkien.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

eskomörkö

Toimihan se saiturin kanssakin hyvin osan saanti ilman huollossa käyttöä. Hyvähyvä.


Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 08.10.07 - klo:16:11
Niin ja magneeton ja staattorin arvoja ei saa mitattua rekkulan kautta, jos se on sökö, kannattaa mitata suoraan piuhoista onko niillä yleensäkkään kontaktia magneeton sisälle

Jep, rekkulan läpi ei(vaikka olisi ehjäkin) mutta sen liittimen piuhat missä rekkula on kiinni menevät tosiaan suoraan magneetolle.

rinnaus

SYMMI on pari kesää ollut, eikä tuossa juuri moittimista ole ollut paitsi nyt, kun kevät koitti ja pikkasen ajattelin tarkistella paikkoja.

4000km ajetussa SYM:ssä katoavat ajovalot muutaman sekunnin toimimisen jalkeen. Eli kun polkasen käyntiin, niin ajovalot palavat ehkä noin 5 sekuntia. Sen jälkeen palavat vain parkit. Akkuhan tuosta on ollut pimeänä jo pitkään, mutta ei kait sitä tarvita muuta kuin käynnistykseen?

Purin keulasta katteita ja tutkin johtonippuja. Piuhat näyttävät olevan ok kunnossa. Eivät ole kuoret kuluneet puhki mistään. Maadotus ajovaloilta näyttää hoidetun maajohdolla, jonka maadoituskohtaa en löytänyt. Tosin en kehdannut kakkia katteita irroitella.

Onko muilla vastaavaa ongelmaa ollut?

Coastside

Katoaako se valo äkkiä vai himmeneekö se pois? Tuleeko jännite lampun kannalle saakka? Onko valot releen kautta?
Tuli mieleen että vastus jossain vaikka liittimessä kasvaa virran vuoksi ja se ei vain anna virtaa tarpeeksi.

Jännitteen ja vastuksen mittaus on hyvä keino selvittää vikapaikka, tietenkin kaavion kanssa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

rinnaus

#20
Ehkä vois sanoa, että himmenevät pois, vaikka aika lyhyen aikaa yleensä päällä ovatkaan.

Kyllä lampun kannalle jännite tulee. Tosin ei 12V:a. Alle 10V:n arvoja ovat taineet olla.

Eihän tuohon ole kaavioita mukana tullut.

Voiko tyhjä akku olla tuohon syynä? Ei ole tullut laturia hankituksi. Eikä tuo taitais enää virtaa vastaanottaakkaan, kun on pari talvea ollut kylmässä varastossa.

Samppa

Akku voi olla yksi vaihtoehto. Itselläni ei toimi esimerkiksi vilkut ollenkaan, jos ei akku ole kiinni. SYMmistä ei silti ole tietoa, mutta kokeile ladata akku, tai osta uusi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

rinnaus

Uuden akun hankinta auttoi. Nyt valot toimivat. Sitten tulikin jo seuraava, jo välillä unohdettu, ongelma päällimmäiseksi.

Eli sähköstartti pitäis saada vielä toimimaan. Kuuluu vain releen napsumista, painettaessa starttinappia?

Olen myös metsästellyt jonkinlaista korjausopasta, josta selviäisi missä tuo esimerkiksi stattimoottori on. Paikallisesta kirjastosta löytyy vain vanhoja vespan korjausoppaita. Netistä vois tietysti tilata, mutta kun ei näkemättä kehtais ostaa.
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=42401&langId=-1&parent_category_rn=42002

Motomummo

#23
Hankin eilen uuden Sym jet sportx 50SR skootterin ja erikoista ettei ajovaloista pala kun yksi kerrallaan ja pitkissä yksi kerrallaan.
Liikkeessä myyjä sanoi että näin on tarkoitettukin, etti autoksi luulla ( ei tota nyt autoksi voi millään luulla...)
Huomasin sitten kaupunkiliikenteessä että niinhän noita näyttää olevan yksi silmäisiä pyöriä liikkeellä enempikin..
Onko virhe jos kumpikin valo palaa? Ja saako palamaan jos vaihtaa sellaiset polttimot kumpaankin joissa pitkä jä lyhyt valo? Vai onko jo tehtaalla latettu sellaiseksi  ettei muuten saa toimimaankaan?

Coastside

Ei niitä kannata muuttaa. Lamppujen teho on riittävä ja generaattorin teho ei enempää riitä. Jokin lisävalo, jos säännöt sallii, olisi akkukäyttöisenä hyvä, valaista lyhytaikaisesti tietä tai antaa valomerkki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

#25
Itse tänään tuskailin mopon polttimoiden kanssa taas jälleen kerran... tosiaan viime kesänä löytyi Motonetistä Hellan valmistamia mp-polttimoita, joita sitten ostin kaksi tuohon skootteriin. Toinen olikin valmiiksi rikki ja piti mennä vaihtamaan - ei ollut enää Helloja, vaan jotakin vinkuintia-polttimoita, joita sieltä edelleenkin saa. Varmaan puolet himmeämmät kuin Hellat, kun kerran molemmat palaa samaan aikaan, jos nappasee toisen irti, niin kirkkaus tuplaantuu. 35/35W on suositus tuossa umpiossa, merkattukin siihen oikein, ja ostin sekä 40/40W että 25/25W-polttimot ja kokeilin, 40-wattiset paljon himmeämmät kuin 25-wattiset, kun eivät ilmeisesti saa tarpeeksi virtaa hehkuakseen kunnolla. Yksi vaihtoehto olisi kyllä vetää vain toiselle polttimolle pitkien johto ja vain toiselle lyhkästen johto, jolloin vain toinen palaisi kerrallaan...

Ei voinut vielä antaa periksi, skodesta purettiin kaikki katteet irti, purin johtonippujen teipit ja katkoin ryöstöliitokset, tein uudet ja tinasin liitokset läpi, teippasin kaikki uudestaan nippuun sekä vedin ajovaloille täysin oman maakaapelinsa akun vierestä. Samalla putsasin maadotuspisteestä maalit pois kirkkaalle pellille ja kiristelin maadotuskengän kunnolla paikoilleen, homma auttoi ja nyt molemmat 35/35W polttimot palaa, ja kirkkaasti. En tiedä mikä auttoi, mutta nyt pelaa.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Kokeilin Zonerin valoja vain kerran. Valokuvio ja suuntaus olivat hirveitä ja ajan niillä pimeässä vain jos on pakko. 35/35 lamppuja en ole nähnyt missään. Valokotelojen avaus voi olla seikkailu sekin. Miksi lähivalon teho yleensä pitäisi olla yhtä suuri kuin pitkien?
Johdot kannattaa vaihtaa paksumpiin kun epäilen että se on ollut eräs säästökohde.

Voi käydä niin että tuon keulaa koristaa lisävalo syksyn pimeillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

35/35W polttimoita on mulla tällä hetkellä 6kpl nurkissa pyörimässä, kolme paria, jokainen eri merkkiä. Hellat ihan ylivetoja, mutta niitä on vain toinen toimiva. Nyt on kiinni nokassa 45/40W- pari, joista toinen on pitkänä, toinen lyhyenä, pätkäsin johdot polttimoilta niin, että penkanpuoleinen on nyt puolikas, ja tienpuoleinen pitkä. Paaaaaljon parempi lopputulos, johdotuksia en jaksa lähteä vaihtelemaan tuosta värkistä, nyt on lopputulos tyydyttävä :P
Baotian BT49QT-12 vm. '07

purgiaali

Nyt kun illat ja aamut alkaa taas olla hämäriä niin katsoin aiheelliseksi tutustua Solikan valoihin. Aiemmin jo säädin valot näyttämään sopivalle korkeudella, koska alunperin ne oli suunnattu aivan liian alas. Nyt marssin motonettiin tutkailemaan polttimovalikoimaa. Lähivalonahan Solikassa oli 35/35w Hs1 moottoripyöräpolttimo jonka hinta motonetissä oli jotain 8â,¬ luokkaa. Se oli turhan kallis ja vaihtui puolet halvempaan H4-polttimoon. Kaukovalona on tavallinen 55W H3-polttimo jonka myöskin vaihdoin uuteen.

Kyllähän solikan valot nyt paljon paremmat on kuin mitä 15 vuotta takaperin edellisen mopoiän kulkineissa. ;D

NightFly00

Ajovalot suoraansanottuna haitarista, vekotinhan on 06 zoner. Lyhkäset paljon paremmat kuin pitkät, vaikka pitkät olisikin säädetty.