Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

joni_k

mulla on tossa vw golffissaki semmonen läppä ilmanputsarissa jonka pitäis kääntyillä mutta en tiiä toimiiko. joku jousi siellä on  joka laajenee. mulla oli -78 asconassa metallinen läppä joka manuaalisesti käännettiin  ottamaan lämmintä ilmaa pakosarjasta.

MORPA

C-Asconassa oli jo sen verran kehittynyttä tekniikkaa, että kyseinen läppä oli alipaineohjattu. Imi siis raakaa pakkasilmaa tasakaasulla ja kiihdytettäessä, jotenkin näin se toimi. Imuilman lämmittäminen nyt ei vaan ole järkevää ilman syytä, mutta niin ne vaan ooppelitkin kehittyy. Uusissa saattaa olla joku ECU:n ohjaama servomoottorikin, ehkä, en tiedä ;D
Liikennesika.

Coastside

#917
Talvikumi tihkuu vanteen reunasta. Kumi on ikivanha ja koetan vaahdolla tiivistää. Kuplinta vähenee joten taitaa onnistua. Uutta en ostaisi kun mopon kohtalo on avoin ja ajoa vähän.

Tein sittenkin reissun saada toiseen renkaaseen ilmat. Se on tuoreempi ja kaikilla nastoilla.

Vanteita ei kannata pestä emäksisellä pesuaineella. Se voi jäätä väliin ja syövyttää vannetta niin pahasti ettei ilmat pysy. Se voi selittää nuo minun ongelmat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#918
Nelariin löysin hyvän kylmäkäynnistystavan. Kiihdytyspumpulla pari kertaa, ilman virtoja muutama polkaisu ja startilla käyntiin. Kiinalaisten poljin on niin heikko ettei käyntiin kannata polkea suoraan. Lähtee käymään kuin lämmin kone kun starttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Tuulisuoja ja jalkasuoja ja kahvatumput auttavat hyvin pakkasella. Oli noin -10 ja parin tunnin reissu. Lauhtui mutta alkoi silti ottaa olkavarsiin jotka oli huonoimmin suojassa. Väljän tuuli/sadeasun alla oli alusvaatteet ja pari kerrosta fleeseä.

Vaikka on ollut lähinnä syys-säät koko talven, en ole nähnyt kuin yhden mopn omani lisäksi. 
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#920
Nastarengasrumba ei oikein viehätä etenkin kun Fillyyn ei saa vanteita. Ruuvattavia nastoja saa ja renkaan kuvio on nappuloita, joiden 5 mm korkeus riittää lyhyimmälle nastalle. Kalliita ovat: 20 kpl 25 euroa. ja 40 per rengas on minimisuositus.

Ebay 100 kpl 58 euroa.

Kumia renkaassa on 9,5 mm ja nasta vaatii 5mm. Mittasin ruuvilla, miltei läpi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

70 tuli kumpaankin ja ei ole yhtään liikaa. Nytkin vaatii matalat paineet saada pitoa. Kokeilin nollakelin suolamössössä jossa mikään rengas ei pidä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#922
Ero talviajon ja kävelyn välillä on se ettei kävellessä voi laahata jalkoja eikä ottaa tukea käsin. ::)

Lumi syö hyvin melua. Hyvä että ajaessa kuulen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

owl70

Saako jostain lumiketjuja tai vastaavia? Ihan kaupunkiajoa varten, alle 50km/h.
On sen verran vähän ajoa, ettei erilliset talvirenkaat oikein kannata.

joni_k

ei taida ketjuja saada, onneksi. olen kokeillut tuota ketjuasiaa kaksipyöräisellä  ja sen verran epätasaista ja epästabiilia se meno oli en suosittele. jostakin katselet irtonastoja ja ruuvaat kesäpyöriin kiinni se on fiksuin tapa.

Coastside

#925
Jos ketjuja edes saisi, niin ei. Virtasen kauppa myy suht edulliseen suomihintaan ja silti 150 menee. Ebayssä samanlaiset kuuskanttiset helpot ja pienet on puoleen hintaan ja parin viikon posteilla. Minä ostin 9x7 mm molemmista  koska ebaystä ei tullut välttämätöntä työkalua.

Kulutuspinnan keskilinjalle on hydytöntä laittaa.

Jos renkaat pystyy itse vaihtamaan, on valmiit talvirenkaat paras ratkaisu. 
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Kurapyöräfoormilla eräs harrastaja oli ostanut säkillisen pieniä ruuveja ja ruuvasi ne nappularenkaisiinsa, kuulma yllättävän hyvä pito ollut lumella ja jäälläkin. Umpihangessakin mennyt paremmin eteen,kuin ilman..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Jos paksuja puuruuveja ruuvaisi ja rälläköisi kannat pois, voisi hyvinkin toimia?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Kyllä noita "poraruuveja" joskus on tullut jääratakäyttöön tullut renkaisiin ruuvattua. Kuitenkin renkaan sisältä ulospäin kulutuspinnan läpi. Sitten liimattiin kaistale sisäkumia ruuvien katojen päälle, sisäkumi paikoilleen ja menoksi. Tässä operaatiossa se ei varmaan toimi...
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

konenikkari

Kovin ovat lyhytikäisiä moiset viritykset, kokemusta on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)