Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nopeudenrajoitinta kaivattas

Aloittaja alm623, 30.07.09 - klo:12:42

« edellinen - seuraava »

alm623

Moikka.

Ei kellään sattuis oleen elektronista nopeudenrajoitinta ylimääräisenä oleen. Ei siis kierrosrajoitinta. Rakennan anturin ite variaattoriin.

Hienosäädin tuota varia ja 4.1gr rullilla siitä tuli niin unelma vehe. Kiihtyy upeesti ja nousee mäet kuin mäet hienosti. Ongelma tuossa on nyt se, että oman mittarin mukaan menee lähemmäs 70km/h ja pitäs saada tuo nopeus jonnekkin 50km/h haminoihin rajoitettua. Skode tulee tyttärelle, joka vasta hankkimassa mopokorttia.

Tarjotkaa.

-arska-

VariJari

Ei tomosta laitetta olekaan, nopeudenrajoitinta siis :) Ja mikä skode merkki/malli lie sulla... baotiaaneissa tuo nopeuden rajoitin on toteutettu CDI boxilla jossa yksi nasta on varattu variaattorin "nopeus anturille"... ja monissa malleissa CDI yksikkö on jo tuollainen vaikka takavariattorin kohdalla ei olisikaan ao. anturia. Nopeuden rajoitus tapahtuu käsittääkseni samoin kuin kierros rajoitus eli pätkitään sytkää.  Muista merkeistä/malleista en sitten tiedä..
Harrastelussa: bt49qt-12

-Zone-

#2
Omia mietintöjä tuli pistettyä yhteen toiseen foorumiin. Heitän sen tännekin:
**
Ideana on että rajoitin toimisi nopeuden mukaan, ei moottorin kierrosten, kuten toimii perinteinen konkkarajoitin. LM2907 piirillä homman voisi hoitaa ja se olikin alkuperäinen ajatus. Sitten tuli mieleen, että masiinassahan on jo yksi nopeutta mittaava värkki ja kiinalaisvalmisteiseksi vielä näemmä ihmeen tarkka sellainen (sattumako?), joten nopeusmittarin viisarin akselillehan voisi laittaa kevyen muovisen kiekon, johon tulee reikä ja tunnistus siitä optohaarukalla. Kiekko tulisi mittarintaustan alle, eli mittariin sisälle eikä näin ollen mitään poikkeuksellista näkyisi ulospäin.

Reikä sellaiseen kohtaan, kun nopeus on halutussa opto saa impulssin ja kytkee joko perinteisen konkka- tai muunlaisen rajoittimen transistorin ja releen välityksellä päälle.

Sitten vielä pieni lisä:

Suunnittelin lisäksi niin, että jarruvalokytkin toimisi rajoittimen ohittimena (ohjaa mainittun releen off asentoon) = ei mitään näkyviä tai piilotettuja ylimääräisiä katkaisijoita.

Rajoitin on siis aina ns. "valmiustilassa". Eli kun saavutetaan nopeus jossa opto kytkee rajoittimen päälle, rajoitin toimii normaalisti vaikuttaen sytytykseen. Mikäli nyt painaa jarrukahvasta sen verran että jarruvalo syttyy, mutta ei kuitenkaan niin paljon, että sillä olisi vaikutusta nopeuteen, rajoitin kytkeytyy pois päältä ja moottorilla on taas mahdollisuus kiertää loppuun normaalisti.

Koska muovikiekossa on vain yksi reikä ja nopeuden noustua vähän rajoitusnopeudesta, se siirtyy luonnollisesti opton kohdalta eteenpäin ja jarrukahva voidaan taas päästää takaisin. Rajoitin on siis aina toiminnassa määrätyssä nopeudessa, mutta se voidaan tarpeen vaatiessa ohittaa helposti kun konstin tähän vain tietää. Näin ei tarvitse myöskään kurkotella mihinkään hankalaan paikkaan asennettuun katkaisijaan ja luonnollisesti näkyvillehän sellaista ei taas kannata laittaa.
**
Tuon LM2907 piirin datashetissä on (muistaakseni sivu 8) kytkentä nopeusrajoittimen yms pulssitaajuus mittauksen tekoon. Ei valmis, mutta alkua sille. Elektroniikkaa taitavalle ei mikään ylivoimainen tehtävä väsätä siitä valmis kokonaisuus. Tietysti saman voi hoitaa PIC-piirilläkin ja sillä kytkentä tulisi yksinkertaisemmaksi, mutta vaakakupissa painaa taas, että pic-piiriä täytyy osata ohjelmoida. Lisäksi piirin ohjelmointialusta tarvii tietokoneelle väsätä.