Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jäähdytinletkun ulkoinen eristäminen

Aloittaja A_sentaja, 21.10.19 - klo:08:43

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Sain tuon himoitsemani projektin viimein tallinperälle ja odotettavissa olevia vikakorjauksia tuli aimo lista, yksi silmiinpistävä ongelmakohta löytyi jäähdytysjärjestelmästä. Elikkäs alavesiletku kulkee pakoputken ja sylinterin välistä ja oli jo hankautunut liki puhki, originaali näytti klemmarien mukaan olevan kyllä.. Mutta mutta mietin josko tuota voisi parantaa.

Laittamalla joko metallisen kierrejousimaisen letkunsuojan, taikka pakoputkistossa käytettävää lämmöneristysnauhaa,havainnon mukaan letku hankaa sylkän pakoaukon kohdalla olevaa korvaketta vasten, eikä voi oikein siirtää kun putki tulee vastaan.

Vaihtoehto olisi tietenkin vetää metritavaraletkulla lenkki, jolloin kiertäisi ongelmakohdan, mutta se ei olisi esteettisesti kaunis.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

viisnelonen

Tuossa mun burgmanissa on ollut samaa ongelmaa, pakokäyrän ja pakoputken välisen laippaliitoksen vieressä vesiletku joka suojattu oem alumiinisella ryppyletkulla.
Toimii yleensä säteilylämmönsuojana ok mutta kun ko liitoksen tiiviste petti niin pistoliekki poltti letkun lähes puhki ennenkuin pysähtyessä havahduin kumin hajuun.  Laitoin uuden tiivisteen ja tilapäiseksi suojaksi kaksinkerroin foliota  maksalaatikko pakkauksesta.
Pysyvää korjausta varten olen hankkinut rosteri haitariletkua mutta sen laitto vaatii tietty letkun irroituksen pujotusta varten.
Em rst ryppyletkua käytetään mm webastojen pakoputkena, saa ostaa mm autotarvikeliikkeistä. On muuten hyvää tarkoitukseen mutta ei välttämättä riittävän taipuisaa jos on oikein jyrkkiä mutkia ja maksaa useemman kympin metri..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

A_sentaja

Tuokin olisi hyvä vaihtoehto, tosin pätkä ei ole pitkä n kymmenisen senttiä... tiukka mutka alapuolella mutta kriittinen kohta täysin suoraa, eli vain sille alueelle suojaus.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Vulkanoituvalla nauhalla kiinni metallisuoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kiinalainen pakoputken kääre voisi soveltua.  Ainakin se  lämpöä eristää hyvin. Niitä saa eri värisenä. Biltemakin myy, mutta on aika kallista. Muistaakseni Kiinasta saa alle vitosella.  Eihän sitä kumiletkun päälle saa kireälle käärittyä, mutta ei ainakaan pakoputki pääse polttamaa reikää.
Sitten voi nostaa tehoja käärimällä pakoputken samalla kertaa. Toisaalta kun pakoputki on kääritty, ei se kumiletku enää olekaan vaarassa.
Aprilia Sportcity One 50 4t