Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miten säädän kaasuttimen tyhjäkäyntiseoksen

Aloittaja JOO-O, 09.02.13 - klo:12:22

« edellinen - seuraava »

Coastside

#15
Tyhjäkäynnin ilman seosruuvin paikka on yleensä hankala niin että ruuvari on liian pitkä siihen. Kärkipalaan voi panna letkun pätkän kahvaksi jolla mahtuu hyvin säätämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#16
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.02.13 - klo:10:14
Hiukan ontuu sekin teoria mun mielestä, että kun seosruuvia säätämällä löydetään korkeimmat kierrokset, olisi silloin seos kohdallaan.
Seosmittarilla katsottuna se on silloin aavistuksen ideaalista laihaan suuntaan. Käytännössä asialla ei ole merkitystä koska se on todellakin sen verran vähän ja toisekseen, moottoreilla edes harvemmin ajellaan (eli kuormitetaan) tyhjäkäyntikierroksilla. Tyhjäkäynti on myös ajallisesti todella pieni osa siitä ajasta mitä moottori käy koko elinaikanaan. Kolmanneksi, tuolla Coastsiden mainitsemalla metodilla seos saadaan hyväksi ilman seosmittareitakin. Käy nättiä tyhjäkäyntiä eikä karstota moottoria vaikka kävisi joskus vähän pidempäänkin.

Tässä lisänä tämmönen jos sattuu aloittelijat lukeen..

pekpel

Näppärä jätkä juottaa säätöruuvien päihän vaijerit
Sitten voi säätää helposti kun vaijerien toiset päät tulevat kivasti katteitten alta pyöriteltäviksi
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Typhoon

Zonen kuva on hyvä, mutta vähän liikaa yksinkertaistettu, seokseen vaikuttavat useammat tekijät samanaikaisesti.



Kaasun asento    Seokseen vaikuttavat tekijät
1/8 (tyhjäkäynti):    tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi, kaasuluistin leikkaus
1/8-1/4:                   tyhjäkäyntisuutin, seosruuvi, neulasuutin, kuinka korkealla neula on
1/4-3/4:                  kaasuluistin leikkaus, kuinka korkealla neula on
3/4-täysi kaasu:    pääsuutin, tehosuutin, kuinka korkealla neula on
täysikaasu:         pääsuutin, tehosuutin

Seosruuvikin voi vaikuttaa yllättävän paljon käytännön kulutukseen. Minulla Piaggio Typhoon 2T kulutti 4,6 l/100km ja seosruuvia vähän avaamalla (seosta laihentamalla) enää 3,2 l/100km. Säädön jälkeen alkoi myös kuulua kaksitahtisen moottorijarrutuksessa tyypillinen RinTinTin-ääni. Muita säätöjä ei tehty.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

-Zone-

#19
Lainaus käyttäjältä: Typhoon - 08.04.14 - klo:13:30
Zonen kuva on hyvä, mutta vähän liikaa yksinkertaistettu, seokseen vaikuttavat useammat tekijät samanaikaisesti.
Se on juurikin tarkoituksella yksinkertaistettu ja suunnattu aloittelijoille kun yksi kysyjä ei kuulemma ymmärtänyt tuosta sunkin linkkaamastasi kuvasta yhtään mitään. Eli oli kielivaikeuksia ja murtoluvutkin kuulemma oli vaikeita hahmottaa kaasukäden liikkeenä. Toinen syy oli, että harva näistä mopoikäisistä tumpuloista tulee koskaan tilailemaan erilaisia luistin neuloja eri mitoitussuhteilla tai hienosäätämään suutinputken yläpään alipainetta luistin leikkaukseen vaikuttamalla yms yms. Monella kaasarin säätöön jo tottuneellakin se vaihto tahtoo jäädä niihin pää- ja tyhjäkäyntisuuttimeen ja säädetään sitten vaan sitä alkuperäistä neulaa. Saatikka ryhtyy vaihtamaan ryyppysuutinta jos se nyt edes kyseisessä yksilössä on edes vaihdettavissa.

Mitä yksinkertaisempi ohje, sitä suuremmalla todennäköisyydellä nämä tumpuläkädet edes yrittävät saada moottoria parempiin säätöihin. Sen sijaan että ajaisivat väärillä ja mikä pahinta niillä laihoilla seoksilla. Yksinkertaisuuden vuoksi siinä esim on mainittu neulan sokka eikä neula. Tämä siitä syystä kun niitä liikutetaan toisiinsa nähden eri suuntiin kun säädetään rikkaammalle tai laihemmalle ja joka tapauksessa sitä sokkaa kun joutuu viimekädessä siirtämään. Näin tumpuloilla väärään suuntaan säätämisen riski pienenee. Kyllä mä sitä ohjetta tehdessä mietin hetken jos toisenkin.

Lainaus käyttäjältä: Typhoon - 08.04.14 - klo:13:30
Seosruuvikin voi vaikuttaa yllättävän paljon käytännön kulutukseen. Minulla Piaggio Typhoon 2T kulutti 4,6 l/100km ja seosruuvia vähän avaamalla (seosta laihentamalla
Jos pilkkua viilaamme, niin seosruuvia avaamalla seos rikastuu, ilmaruuvia avaamalla laihenee. Toisissa kaasareissa on ilmaruuvi ja sillä vaikutetaan ilman määrään lisäävästi sekä vähentävästi, joissain kaasareissa taas on seosruuvi kun sillä vaikutetaan ilman määrän sijaan polttoaineen määrään.
Pääosin seosruuvi on luistin etupuolella ja ilmaruuvi takapuolella (ilmanputsarin puolella).

Coastside

Havaintolaitteeksi seos-suhteelle käy kaasutoho missä on kaasuventtiili ja kaasun ja ilman sekoitin. Niissä ilmamäärän säätöön on peltirengas jota aukkoon siirretään ilmaa kuristamaan. Kaasuventiilin asennon ja kuristimen säädöillä saa erillaisen liekin. Moottoriin ei sovi se ilmarikkain sinisin liekki vaan kellertävä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Typhoon

Minä en kutsuisi aloittelevia skootterikuskeja tumpuloiksi, monet ovat nopeasti taitavia mekaanikkoja kun heille antaa riittävästi oikeaa tietoa. Tässä on toinen esitys samasta asiasta:

Main Jet = Pääsuutin
Needel Height & Tapper = Neulan korkeus & Muoto
Pilot Jet "Slow Jet" = Tyhjäkäyntisuutin
Pilot Metering Screw PMS = Seoksen Ilmaruuvi

Vaaka-akselilla on kaasukahvan asento. Vasemmalla tyhjäkäynti ja oikealla täysi kaasu.

Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

-Zone-

#22
Jokainen meistä on ollut aloittelija, mutta minä tarkoitan tumpuloilla niitä jotka eivät tuostakaan kuvasta ymmärrä yhtään mitään. Selvennyksestäsi huolimatta. Tuossakin kun on niitä vaikeasti ymmärrettäviä murtolukujakin :) Hyvin usein vain tahtoo olla että nämä tarkoittamani "tumpulat" sattuu olemaan myöskin niitä aloittelijoita.

Ja pistetääs taas aloittelijoita silmälläpitäen pari riviä kaasarista: http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=5537.msg91966#msg91966

ko2610

Tästä näyttää tulevan uusi yleinen kaasariketju, joten laitetaan tännekin helpot perusohjeet. Lähtökohtaisesti ennen muita säätöjä pitää kaikkien kanavien olla puhtaat ja bensapinnan oikealla tasolla. Mallikohtaisia ohjeita sen säätämiseen löytyy netistä. Säädöt tehdään aina käyntilämpöisellä koneella, jolloin ryyppy ei ole sotkemassa säätöjä.
Ensin säädetään tyhjäkäynti: seosta säätäen kierrokset mahdollisimman ylös, läpän ruuvilla kierrokset kohdalleen ja sama uusiksi. Lopuksi voi hiukan rikastaa seosta, jolloin tyhjäkäynti on yleensä vakaimmillaan. Isoimmat kierrokset löytyvät hiukan laihalla seoksella ja siksi maksimikierroksille säädetty helposti hiukan soutaa edestakaisin.
Seuraavaksi etsitään oikea pääsuutin täyskaasulla tulpan värin, kiihtyvyyden yms. kriteereiden avulla testaamalla. Hiukan liian iso suutin antaa enemmän tehoa kuin teoreettinen optimi ja pieni puolestaan säästää bensaa, ellei ole aivan liian pieni, jolloin kulutus taas kasvaa.
Kun pääsuutin on saatu kohdalleen, säädetään keskialue. Yleensä vakio neula on aivan sopiva, kun sille löytää oikean korkeuden. Taloudellisen kohdan löytää, kun ensin laskee neulan sellaiseen kohtaan, jossa kaasua lisättäessä kone hiukan empii ennen kuin herää ja sitten nostaa neulaa yhden pykälän.
Näin säädettynä moottori reagoi kaasuun hyvin ja on kuitenkin kohtuullisen taloudellinen. Päästöjen vuoksi säädöt ovat tehtaan jäljiltä kautta linjan laihan puolella. Oman kokemuksen mukaan pari numeroa suurempi pääsuutin ja neulan nosto yhden pykälän verran ovat vakiokoneelle optimit. Mahdolliset viritykset sitten vaativat jotain ihan muuta.

Coastside

Ylimielisyyden annostelussa kannattaa olla pihi. Koskaan ei varmasti tiedä kenessä on kehityspotentiaalia. Ne kehittyvät jotka saa sopivan kasvualustan ja ovat lahjakkaita. Nyt asiaa auttaa netti josta tietoa saa ellei törmää bisserwessereihin liikaa, joiden melu netissä kuuluu kauas.

Kaasutin on moottorin hankalimpia käsittää ja käsitellä koska se on virtaustekniikan alueella jota tunnetaan heikoimmin mistään. Pienet erot voi merkitä paljon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#25
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.04.14 - klo:19:36
Nyt asiaa auttaa netti josta tietoa saa ellei törmää bisserwessereihin liikaa, joiden melu netissä kuuluu kauas
Hiukan ollaan ohi aiheen, mutta samalla kun netti helpottaa asioita se on selvästi lisännyt eteenkin nuorissa sitä käyttäytymistä, että asioita ei juurikaan vaivauduta enää itse pohtimaan. On helpompaa kysyä kuin esimerkiksi käyttää foorumin hakua. Tämä foorumi ei ole lähimainkaan pahimmasta päästä kun iäkkäämpääkin sakkia on enemmän. Me ollaan jouduttu vielä tekemään sen tiedon eteen nuoruudessamme enemmän ja siitä syystä asioita on ollut pakko sulatella.

Aika monella foorumilla tippuu samoja kysymyksiäkin useampi viikossa ja pahimmillaan sama kysymys on ollut näkyvillä olevalla sivulla kolme kertaa. Liiasta vastauksen omatoimisesta etsimisestä ei voida silloin ainakaan syyttää. Elämme vähän turhankin valmiiksi pureskellussa maailmassa eikä ihan kaikkein nuorin sakki muunlaisesta edes tiedäkään. Ehkä oli väärin puhua termillä tumpula, mutta ei jonne -termi enempää ketään ylistä, mutta jos se termistä on kiinni niin käytetään sitten jälkimmäistä.

Se on totta että jonnestakin voi tulla jotain enemmänkin eikä se oikeastaan ole mahdollisuudesta kiinni. Kyllä niitä on nykyään aika iso joukko jonneja joita ei kiinnosta edes se enemmän. Valitettavaa, mutta näin vaan on. Valitettavaa on sekin, että tämänkin postauksen ihan varmasti joku taas tahallaan haluaa ymmärtää väärin mikäli vanhat merkit paikkansa pitää.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 10.04.14 - klo:19:36
Kaasutin on moottorin hankalimpia käsittää ja käsitellä koska se on virtaustekniikan alueella jota tunnetaan heikoimmin mistään. Pienet erot voi merkitä paljon.
Oikeastaan mikä tahansa osa on yhtä hankala, mikäli toimintaa pyritään mielessä simuloimaan mahdollisimman realistisesti huomioiden esim juurikin kaasuttimen lävitse kulkevat resonanssit. 2T moottorin pakoputkea itse pidän kaikkein hankalimpana kapistuksena käsittää. Rakenteessa se on kaasaria yksinkertaisempi, mutta sen toiminta perustuu yksinomaan siellä toimiviin tiivistys ja harvennuspulsseihin, soppaa hankaloittaa ristikkäiset toisinaan osin vahvistavat toisinaan heikentävät aallot koko skaalan liikkuessa akustiikankin puolelle.

Siihen kun lisätään kaasun lämpötilan aiheuttamat muutokset ollaan melko mutkikkaassa matematiikassa solmussa. Tuohon nähden on helppo ymmärtää mitä varten kaasarissa on neula luistissa tai vaikkapa koho-neularakenteen tarkoitus. Siis tietenkin jos kaasaria ajatellessa pysytellään tällä linjalla menemättä syvemmälle sen toimintaan.

Partanen

Sip-scootershop neuvoo säätämään tyhjäkäyntiseoksen seuraavalla tavalla:

Nostetaan tyhjäkäynti hiukan normaalia kovemmaksi. Sitten etsitään seosruuvilla (joka aukipäin ruuvattuna rikastaa seosta) kohta jossa tyhjäkäynti on kovimmillaan eli korkeimmillaan. Sen jälkeen lasketaan tyhjäkäynti normaaliksi. (tällä keinoin seos rikastuu hieman, kun luistin ohi virtaava ilmamäärä vähenee hiukan)

Tämän jälkeen kokeillaan että kone vastaa kaasuut välittömästi. Ja kun kierrokset laskevat, niin niiden pitään laskea nopeasti normaalille tyhjäkäynnille. Jos kierrokset jäävät ylös, on seos liian laiha. Jos kierrokset tippuvat liian alas, on seos liian rikas.

**********

Olen tullut viime aikoina siihen tulokseen, että tyhjäkäynnin seosruuvi pääsääntöisesti toimii niin, että auki käännettäessä seos rikastuu. Niin on mun Typhoonissa, ja PX:ssä.

Johtuu siitä, että luistin alta virtaa aina ilmaa. Tyhjäkäyntikanavankin läpi virtaa ilmaa, mutta siihen ilmaan sekoitetaan bensaa siellä tyhjäkäyntipiirissä. Se seosruuvi siis lisää tyhjäkäyntipiirin läpi kulkevaa ilmaa, mutta samalla koneeseen menevän bensan määrää tyhjäkäyntipiirin annostelemana.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Art51

En löydä tyhjäkäynnin säätöruuvia kymco super 9, mistä se löytyy?  Ja eikö tyhjäkäyntiä voi säätää vain pyörittelemällä sinne sun tänne, ja kuuntelee milloin se on hyvä, miksi pitää etsiä alhaisin ja korkein tyhjäkäynti ja sitten vasta säätää?

Partanen

Otsikon mukaisesti on keskusteltu tyhjäkäyntiseoksesta. Sitten on tietenkin tyhjäkäynnin kierrosluku. Kaksi eri asiaa, mutta ne vaikuttavat toisiinsa.

En tunne Kymcoa kovin hyvin, mutta kaasuttimen kyljestä lähtisin ensitöikseni säätöruuveja etsimään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Art51

Tyhmä kysymys, mutta mitä hyötyä tyhjäkäyntiseoksen säädöllä on, kun moottorin käyntiajasta tyhjäkäntiä on vain noin 1%, toki siitä jotain pientä hyötyä on.

Ja tämmönen kysymys vielä, että voinko saada pahaa tuhoa tai pensankulutuksen lisääntymistä aikaan jos säädä seosruuvia avain pieleen?
Täyskaasulla ajelen 95% ajosta, ja olen ymmärtänyt että seosruuvi ei vaikuta mitään, yli 1/4 kaasulla.