Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin ml. kytkinrummun avaaminen

Aloittaja Coastside, 29.04.08 - klo:16:44

« edellinen - seuraava »

Juha

Itsellä oli vahingossa nuo osat tippuneet variaattorin avauksessa. Ja 8000km huollassa pojat huomasivat jotain outoa ääntä variaattorista, ja viaksi selvisi noiden puuttuminen. Osat maksoivat yhteensä n.4â,¬ mutta työ n. 55â,¬. Että tulivat aika kalliiksi   :-\
Nakkilan Pyörä ja Mopo kyseessä

Coastside

#46
Lainaus käyttäjältä: kekra - 16.06.08 - klo:19:32
Juu aika suolanen hinta, ei taida monikaan ostaa. Mutta tuo kaipaamani härveli alta kympin, ei paha. Lähes pakollinen ostos.

Sitä odotellessa piti turvautua kotikonsteihin ja käytin ruuvipuristinta lukitsimena ja toimihan sekin. Helppoa kuin karkin otto lapselta. Yli 7000km ajon jälkeen rullat olivat melkoisen kantikkaita mutta eipä tuo kulkenut yhtään sen kummemmin uusilla malossin 5.1g rullilla. Ei mitään eroa huomannut entiseen, ei kiivennyt mäkiä yhtään sen rivakammin eikä kiihtynyt paremmin. Sama vaikka olisi ajellut entisillä  :-\


http://www.aijaa.com/v.php?i=2548455.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=2548523.jpg

Minun muunnelmani, jossa on vahvempi puristin ja kitkamattoa leukojen välissä. Yksi siipi oli katkennut, joten tasapainon vuoksi katkaisin vastapuolelta ja sain samalla tilaa puristimelle.

Kuvassa näkyy vanerinen pala, jolla kiilasin takavarin auki.

Kannattaa hihnaa vaihtaessa asettaa 10 mm puukiila takavarin väliin ennen hihnan poistoa, niin se jää auki ja on helppo asettaa uusi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

http://www.youtube.com/watch?v=pZbSBRZzeFg

Näin availen varia. Kyseessä siis kulmikasvartinen ruuvari, jonka saa hyvin teljettyä starttirattaan hampaiden väliin. Hyvin on toiminut 10+ kertaa.

Coastside

Kulmikkaita ruuvareita on vaikea löytää, mutta tavallisestakin rälläköi sellaisen.

Toinen vaihtoehto on muokata teräslevystä samoin toimivan ja räikän jatkoon kiinnittyvän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 17.08.08 - klo:16:08


Näin availen varia. Kyseessä siis kulmikasvartinen ruuvari, jonka saa hyvin teljettyä starttirattaan hampaiden väliin.

Mihin lukitset sen ruukkarin pään?

Tähän väliin on hyvä muistuttaa että sitä mutteria ei todellakaan kannata vääntää liian tiukkaan, ihan tuollainen "normaali" kiristys riittää. Jos mutterin kiristää hampaat irvessä niin sen saa aukaistakin hampaat irvessä.

Itse olen availlut mutterin viimeisen parin kuukauden aikana varmastikin kymmenisen kertaa ja aina kirinyt sen vain "perstuntumalla" ja hyvin on pysynyt. Ja kevyesti lähtee irti. Variaattorihan jo itse kirii mutterin sopivaan kireyteen pyöriessään.

Momenttiin en ole koskaan kirinyt mutteria. Mites muut?

Coastside

Väänsin just 40 Nm ja tuntui että riittää. Yksi konsti olisi porata akselin päähän reikä sokkaa varten, kuin oli pyörännavoissa ja siihen sopiva mutteri.

Tai nylonlukitteinen?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Lainaus käyttäjältä: kekra - 17.08.08 - klo:18:11
Lainaus käyttäjältä: Kinkster - 17.08.08 - klo:16:08

Näin availen varia. Kyseessä siis kulmikasvartinen ruuvari, jonka saa hyvin teljettyä starttirattaan hampaiden väliin.

Mihin lukitset sen ruukkarin pään?

Se on osuu sinne varikuoren seinään. Pientä naarmun jälkeä siihen kohtaa jää mutta ei siitä ole haittaa.

GrandPa

Aika paljon löytyy juttua variaattorin avaamisesta, prikan poistamiseksi. Pulttipyssy peliin ja homma toimii. Funtsin kuitenkin paria asiaa.

Pitääkö hihnan pyöriminen estää myös pulttipyssyllä avatessa? Vai vääntääkö pyssy niin nopeasti että mutteri aukeaa ennen kuin hihna alkaa liikkumaan?

Motonetissä oli Einhellin 12v työkalu aika edullinen. Sillä saa varmaan auki, mutta max. kiinnitysmomentti oli luokkaa 250Nm. Se taitaa olla varille liikaa? Voiko siis kiinnittämisen hoitaa manuaalisesti, esim. pitkävartisella pulttiavaimella? Jos varren päällä seisoo niin sen saa kyllä aika tiukkaan kiinni. Ainakin kun autonrenkaan pultteja kiinnittää, pitää jopa olla vähän varovainen voimankäytön kanssa.

Onko jollain muuten kokemuksia Einhellin vempaimesta? 

Coastside

Pulttipyssy on hakkava kone. Se siis vastaa sitä että hakkaa vasaralla avaimen varteen. Se miten lujaa, määrää momentin. Sillä saa helposti auki, mutta kiinnittämiseen se on liian kovakourainen. Kannattaa rikkoa jotain harmitonta jos haluaa kokeilla pulttipyssyä.

Varin mutterille riittää 40 Nm eli 4 kpm?. Se tarkoittaa vain että olisi 4 kilon punnus metriisen varren päässä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Mulla kulkee tuo ruuvipuristin aina mukana, on paljon kätevämpi kuin pulttipyssy. Ei vie paljon tilaa penkin alla ja sen voi  tarvittaessa ruuvata kiinni vaikka runkoon niin ei vie tilaa kaukalossakaan.

Kerran olen vaihtanut tien päällä painavammat rullat variin. Kätevästi hoitui ruuvipuristimella. Varinhan saattaa joutua aukomaan reissussa muunkin kuin remmin katkeamisen vuoksi mm. sovitepalat murtuu. Niitäkin mulla on penkin alla muutamia pareja, kuten eripainoisia rulliakin.

Hyvin pitää olla varustautunut kun lähtee pitemmälle reissulle.

GrandPa

Lainaus käyttäjältä: GrandPa - 20.08.08 - klo:20:34
Aika paljon löytyy juttua variaattorin avaamisesta, prikan poistamiseksi. Pulttipyssy peliin ja homma toimii. Funtsin kuitenkin paria asiaa.

Pitääkö hihnan pyöriminen estää myös pulttipyssyllä avatessa? Vai vääntääkö pyssy niin nopeasti että mutteri aukeaa ennen kuin hihna alkaa liikkumaan?

Motonetissä oli Einhellin 12v työkalu aika edullinen. Sillä saa varmaan auki, mutta max. kiinnitysmomentti oli luokkaa 250Nm. Se taitaa olla varille liikaa? Voiko siis kiinnittämisen hoitaa manuaalisesti, esim. pitkävartisella pulttiavaimella? Jos varren päällä seisoo niin sen saa kyllä aika tiukkaan kiinni. Ainakin kun autonrenkaan pultteja kiinnittää, pitää jopa olla vähän varovainen voimankäytön kanssa.

Onko jollain muuten kokemuksia Einhellin vempaimesta? 

Availin tänään varin ja tsekkasin miten prikan poistossa kannattaisi edetä ja mitä työkaluja pitää hommata. Olenkohan ihan blondi mutta F-actissa systeemi näyttää erilaiselta. Edessä ei ole hammastettua pyörää, jonka pyörimisen voisi estää esim. pitämällä ruuvaria rattaiden välissä tai pitämällä kiinni öljysuodatinhihnalla. Reuna on aivan peilisileä. Pitääkö tässä sittenkin hommata pulttipyssy avaamiseen?

Yritin muuten avata tolla öljysuodatinsysteemillä, koska sillä sai aika lujan otteen. Hässäkässä kuitenkin murtui yksi tuuletussiipi, kele. Vaikuttaakohan se jo yksistään takuuseen, vaikka muuta ei ole tehty? Toivottavasti ei tule mitään ekstra tärinää.

Enivei, prikanpoisto-operaatio jatkuu.

Kenzy

Itse en ole käyttänyt kertaakaan tuota meidän kiinalaista missään merkkihuollossa, kaiken tehnyt itse. Viime syksynä murtui tuulettimesta pari siipeä, koska polkukäynnistysmekanismin pidätinrengas oli lähtenyt itsestään irti, ja hajottanut sielä varinkopan sisällä pyöriessään tuota muovista tuuletinta. Soitin maahantuojalle, ja kerroin, että olen itse purkanut ja huoltanut, ja tarvisin sen polkukäynnistyskaselin pidätinrenkaansa kanssa + uuden tuulettimen siiven, ja maahantuoja lähetti ilmaiseksi mulle ne kalikat. Ei mitään puhetta ollut mistään takuun raukeamisesta, ilmeisesti annoin itsestäni tarpeeksi asiantuntevan kuvan :D Ovat tottuneet kiinalaisiin laatuvirheisiin, mutta toki aina rehellinen pitää olla.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

kekra

Lainaus käyttäjältä: GrandPa - 23.08.08 - klo:22:00
Olenkohan ihan blondi mutta F-actissa systeemi näyttää erilaiselta. Edessä ei ole hammastettua pyörää

No mihinkä ne bendixin hampaat sitten tarraavat kiinni jos starttikehän laita on aivan sileä? Eikös F-actissa ole ihan sama bendix kuin kinuskeissa yleensäkin?

openflow

Ihan sormituntumalla itse muttereita kiristelen ,en momentti avaimilla.

----
Kiinanihmeissä Etuvari on joissain mailleissa erilainen.  Iso ratas on lautasten takana. Bendixiä näíssä ei ole ollenkaan. Iso Ratas pyörii vain toiseen suuntaan,siinä on polkupyörästä tuttu mekanismi.

GrandPa

Lainaus käyttäjältä: openflow - 25.08.08 - klo:23:46
Ihan sormituntumalla itse muttereita kiristelen ,en momentti avaimilla.

----
Kiinanihmeissä Etuvari on joissain mailleissa erilainen.  Iso ratas on lautasten takana. Bendixiä näíssä ei ole ollenkaan. Iso Ratas pyörii vain toiseen suuntaan,siinä on polkupyörästä tuttu mekanismi.

Kuvaus vaikuttaa osuvalta. Tiedä sitten miten toi pitäisi avata. Toinen mutka asiassa on, että mutteri on 18mm, kun pulttipyssyjä löytyy lähinnä kokoa 17 ja 19 mm. Jos ton pyörimisen saisi estettyä, niin 18mm hylsy jatkovarrella voisi toimia. Täytyy varmaan miettiä talven yli.